Vegatopia Forum

Zelfgemaakte yoghurt (en kaas)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zelfgemaakte yoghurt (en kaas)
« Gepost op: 14 juli 2013, 14:54:27 »
Dag Allemaal
Ik vind de sojayoghurt best duur en daarom wil ik graag zelf yoghurt maken met een yoghurtmaker/machine. Nu heb ik wel het een en ander gezocht op internet en moet het volgens mijn kunnen met sojamelk maar ben wel heel benieuwd of hier iemand ervaring er mee heeft. Om yoghurt te maken heb je een beetje yoghurt voor nodig kan je dan hiervoor de sojayoghurt gebruiken? Wie weet wat?
Groetjes Jack
Als de dagen lengen begint de winter te strengen.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Yoghurtmachine en sojamelk?
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2013, 23:18:53 »
Ja, wij maken yoghurt van 1 deel Alpro Mild & Creamy natuur en 6 delen ongezoete soyamelk, want we willen de yoghurt ook gebruiken in combi met mayonaise voor een sladressing oid. Dit alles 9u in de yoghurtmaker. Gaat perfect!

Re:Yoghurtmachine en sojamelk?
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2013, 12:28:22 »
Bedankt Joske. Heb er inmiddels nu zo'n machine besteld daar door. Gebruik jij gewoon de langhoudbare sojamelk. Ik koop het huismerk De Beste of die van de Lidl. Zijn deze geschikt daar voor?
Als de dagen lengen begint de winter te strengen.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Yoghurtmachine en sojamelk?
« Reactie #3 Gepost op: 15 juli 2013, 18:05:03 »
De huismerk sojamelk is meestal belachelijk zoet, maar als je toch alleen van plan bent de yoghurt met fruit of anders zoets te eten is dat geen probleem. Wij gebruiken de ongezoete van Alpro of die van Granovita. Er is hier weer een lading in de maak.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Yoghurtmachine en sojamelk?
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2013, 08:57:14 »
En? Gelukt?

Re:Yoghurtmachine en sojamelk?
« Reactie #5 Gepost op: 08 september 2013, 16:07:41 »
Ik vond het resultaat echt niet lekker. Koop wel af en toe soja yoghurt bij Gooody Fooods.
Als de dagen lengen begint de winter te strengen.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Yoghurtmachine en sojamelk?
« Reactie #6 Gepost op: 08 september 2013, 16:48:20 »
Oh spijtig, hier werd de yoghurt telkens beter en steviger. Na de 5de keer verder'breien' ging het wel helemaal fout, grijze kleur, en er verschenen bubbels. Nu hebben we even weer de alprosoya yoghurt met fruit in de koelkast.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Yoghurtmachine en sojamelk?
« Reactie #7 Gepost op: 15 november 2013, 17:10:10 »
De huismerk sojamelk is meestal belachelijk zoet, maar als je toch alleen van plan bent de yoghurt met fruit of anders zoets te eten is dat geen probleem. Wij gebruiken de ongezoete van Alpro of die van Granovita. Er is hier weer een lading in de maak.
Bij welke winkel koop je die van Granovita?
Ik ken het merk wel, maar ben de sojamelk zelf nog nooit tegengekomen.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Yoghurtmachine en sojamelk?
« Reactie #8 Gepost op: 01 december 2013, 08:55:50 »
Oh, ik zie dit nu pas, de soyamelk van Granovita koop ik in de natuurvoedingswinkel Almatheek of in de Bioplanet (België).

Vegatopia

[Koken] Zelfgemaakte yoghurt
« Reactie #9 Gepost op: 03 december 2014, 13:00:09 »
Zelfgemaakte yoghurt

Een yoghurtmachine in de aanbieding bij Lidl. Je weet hoe dat gaat met tijdelijke non-foodproducten bij Lidl: dan moet je rennen! Dus stond ik maandagochtend vroeg voor de deur naast een man die een sixpack bier kwam halen. En ik kreeg een machine te pakken! Dat ze er een week later nog lagen, omdat echt niemand erop zit te wachten om zelf yoghurt te maken, hebben we het niet over.

Source: Zelfgemaakte yoghurt

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Zelfgemaakte yoghurt
« Reactie #10 Gepost op: 03 december 2014, 15:08:46 »
En mocht de yoghurtmaker bij Lidl toch uitverkocht zijn (bij de mijne nu wel) dan zijn ze via internet ook redelijk voordelig verkrijgbaar. Bijvoorbeeld deze:
http://www.internetshop.nl/nl/klein-huishoud/funcooking/overige-funcooking/severin/jg3519-yoghurtmaker/p50593?ref=google&utm_source=googlenl&utm_medium=vergelijker&utm_campaign=datafeed&gclid=COiWj--FqsICFSIYwwodTi0Alg

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Zelfgemaakte yoghurt
« Reactie #11 Gepost op: 09 december 2014, 11:19:19 »
Bij de Tuinen kun je ook een redelijk goedkope krijgen, alleen heeft die maar 1 beker.

Aiko

Re: [Koken] Zelfgemaakte yoghurt
« Reactie #12 Gepost op: 09 december 2014, 11:23:22 »
Bij kringloopwinkels kom je ze ook wel geregeld tegen.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Zelfgemaakte yoghurt
« Reactie #13 Gepost op: 09 december 2014, 17:08:00 »
En is het lekkerder?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: [Koken] Zelfgemaakte yoghurt
« Reactie #14 Gepost op: 09 december 2014, 18:54:37 »
Ja. Heerlijk zacht. Maar wel dun.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Zelfgemaakte yoghurt
« Reactie #15 Gepost op: 29 mei 2015, 08:36:27 »
Ik was helemaal enthousiast geworden na de notenkaas experimenten van Eelco en vond dat ik zelf ook weer wat meer moet gaan proberen, te beginnen bij yoghurt. Ik heb al tijden (1 jaar, 2 jaar?) een yoghurtmaker in huis maar nooit gebruikt. Gisteravond noten geweekt (ik gebruik een recept van Miyoko Schinner), gemalen en met sojamelk en wat schepjes sojayoghurt in de maker gezet. Ik verheugde me op een ontbijt met zelfgemaakte yoghurt maar vanmorgen was het nog helemaal vloeibaar. Ik laat het nog even staan maar ik vermoed dat mijn eerste poging mislukt is  :nopompom:

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: [Koken] Zelfgemaakte yoghurt
« Reactie #16 Gepost op: 29 mei 2015, 10:41:56 »
Hm wat balen. Is zoveel leuker als het wel lukt  :-\
,,,,فلافل

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Zelfgemaakte yoghurt
« Reactie #17 Gepost op: 03 juni 2015, 21:26:46 »
Tweede poging wel gelukt  :D
Een deel heb ik zo gegeten en met de rest heb ik een kaasje gemaakt dat als het goed is zelfs kan smelten. Ik ben heel benieuwd, morgen proeven.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.333
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Re: [Koken] Zelfgemaakte yoghurt
« Reactie #18 Gepost op: 03 juni 2015, 22:46:09 »
Dat klinkt goed, M.! Ben vooral ook benieuwd naar het kaasje.
Gemüse ist mein Fleisch