Vegatopia Forum

Bijna volledige planteneter, maar zonder zuiver veganisme..

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bijna volledige planteneter, maar zonder zuiver veganisme..
« Gepost op: 09 februari 2014, 11:42:29 »
Jarenlang at ik "gewoon" lacto-vegetarisch en best veel zuivel in mijn maaltijden.
Zo'n vijftien jaar geleden begon ik meer te experimenteren met het weglaten van zuivel en schoof ik op richting het pure planten eten. Dat kwam ook doordat ik veganisten leerde kennen, die er nogal "zwaar" ingingen.
Maar het ging wel heen en weer steeds, wisselende periodes van geen, minder of meer zuivel in het dieet.

Toch heb ik de veganistische visie nooit echt omarmd, ik vind dieren nog altijd niet even belangrijk als mensen en ik ben niet helemaal volledig tegen dierproeven of dierlijke voeding.
Maar de bio-industrie met zijn oestrogenen in de melk (koeien onnatuurlijk snel weer zwanger, borstvorming, help!), de vroege slacht van te vroeg versleten koeien met hun gigantische abnormale mega-uiers, de kunstmest uit olie, het geimporteerde soyaveevoer uit vernietigde oerwouden, de giga-stallen zonder weidegang, de ontstekingspus in de melk, ik wil er niets meer mee te maken hebben.

Toch moet ik toegeven dat ik vooral geminderd heb met zuivel vanwege mijn eigen gezondheid, ik voelde me steeds ongezonder bij het dierlijke vet en de eiwitten in de zuivel deden me blijkbaar ook geen goed, altijd die opgezwollen slijmvliezen en in de ochtend de dichte neus en terugkerende snotverkoudheden.

In de praktijk ben ik nu bijna geheel planteneter, ik eet af en toe nog wel eens een broodje waar wat melkpoeder in zit, maar that's it.
Omdat ik bijna niets meer eet uit fabrieken, hoef ik gelukkig nauwelijks nog etiketten na te lezen op gelatine of vleesextracten etc.

Het heeft mede zo lang geduurd omdat ik altijd wat angstig was, dat ik de eiwitten uit melk echt nodig had.
Maar nu eet ik zelfs geen peulvruchten meer omdat ik inmiddels weet dat er in zaden, noten, avocado's en zelfs in (deels rauwe) groenten en fruit meer dan genoeg eiwitten (essentiele aminozuren) zitten en ik helemaal niet bang hoef te zijn voor eiwittekorten.

Ik voel me niet thuis bij dat zwaar beleden veganisme, voel ik me vooral planteneter en koop niet graag meer leren schoenen als het niet echt hoeft. Maar een trui met wol, een broodje waar honing op zit, iets met een beetje melkpoeder, ik kan er niet principieel mijn neus voor ophalen. Veganisme is gewoon niet mijn levensbeschouwing, dieren zijn lief en heel belangrijk enzo, maar niet even belangrijk als mensen. Ik ben nu vooral planteneter en voel me daar heel goed bij.





Re:Bijna volledige planteneter, maar zonder zuiver veganisme..
« Reactie #1 Gepost op: 09 mei 2014, 15:47:16 »
Zijn er hier meer vegetariers die wel eens overwegen de zuivel aan de kant te zetten?

Wat zijn dan je overwegingen, is het vooral je gezondheid, de nadelen van de zuivelindustrie of een combinatie?

Op het moment eet ik gemiddeld nog eenmaal per maand kaas gemaakt van rundermelk, voor de rest mis het niet meer.
Ik ben andere dingen lekkerder gaan vinden, geen zuivel- of vleesvervangers overigens, gebruik liever dingen die helemaal niet voorbewerkt zijn, waar nog leven en versheid in zit.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Bijna volledige planteneter, maar zonder zuiver veganisme..
« Reactie #2 Gepost op: 09 mei 2014, 16:29:45 »
Zijn er hier meer vegetariers die wel eens overwegen de zuivel aan de kant te zetten?

Ja, hier. Ik ben een vegetarier die geprobeerd heeft veganist te worden maar hierin mislukt is. Ik ben wel sterk geminderd met zuivel en eieren vanwege het dierenleed dat er aan kleeft. Ik drink geen melkproducten, eet zelden toetjes met zuivel, en eet meestal vijf keer per week 's avonds veganistisch. Daarnaast heb ik niets van leer, eet geen gelatine, koop geen wol en zijde, gebruik dierproefvrije spullen voor zover mogelijk. Ik ben geen veganist omdat ik van nooit meer kaas eten zwaar ongelukkig word, hoe lekker alle andere dingen ook zijn. Van nooit meer ei eten word ik niet zwaar ongelukkig maar wel lichtelijk chagrijnig dus dat eet ik ook af en toe. Ik eet vleesvervangers alleen als ik behoefte heb aan junkfood, zelden als onderdeel van mijn gewone maaltijd.

Waarom eet je geen peulvruchten meer? Dat vind ik de sterren aan de veganistische hemel, zo veelzijdig en vooral zo lekker vullend. Zijn er nog andere plantaardige producten die je ook niet meer eet?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Bijna volledige planteneter, maar zonder zuiver veganisme..
« Reactie #3 Gepost op: 09 mei 2014, 18:18:06 »
Ik ben vegetarier en allergisch voor alle zuivel en ei.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bijna volledige planteneter, maar zonder zuiver veganisme..
« Reactie #4 Gepost op: 09 mei 2014, 20:09:28 »
Zijn er hier meer vegetariers die wel eens overwegen de zuivel aan de kant te zetten?

Ja, hier. Ik ben een vegetarier die geprobeerd heeft veganist te worden maar hierin mislukt is. Ik ben wel sterk geminderd met zuivel en eieren vanwege het dierenleed dat er aan kleeft. Ik drink geen melkproducten, eet zelden toetjes met zuivel, en eet meestal vijf keer per week 's avonds veganistisch. Daarnaast heb ik niets van leer, eet geen gelatine, koop geen wol en zijde, gebruik dierproefvrije spullen voor zover mogelijk. Ik ben geen veganist omdat ik van nooit meer kaas eten zwaar ongelukkig word, hoe lekker alle andere dingen ook zijn. Van nooit meer ei eten word ik niet zwaar ongelukkig maar wel lichtelijk chagrijnig dus dat eet ik ook af en toe. Ik eet vleesvervangers alleen als ik behoefte heb aan junkfood, zelden als onderdeel van mijn gewone maaltijd.

Waarom eet je geen peulvruchten meer? Dat vind ik de sterren aan de veganistische hemel, zo veelzijdig en vooral zo lekker vullend. Zijn er nog andere plantaardige producten die je ook niet meer eet?


Hoe zit dat met bonen? Ik dacht laatst tortilla's met veel bonen te maken, en dat je dan je eiwitten wel binnenkreeg. Maar op het potje leek er helemaal niet zo veel eiwitten in te zitten?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Re:Bijna volledige planteneter, maar zonder zuiver veganisme..
« Reactie #5 Gepost op: 10 mei 2014, 09:30:42 »
In peulvruchten zit meer eiwit dan in graan en groente, maar niet zo veel als in 'echte' vleesvervangers. Als je een flinke portie peulvruchten eet draagt dat toch flink bij aan je dagelijkse eiwit-inname.

En on-topic: ik ben eerst twee jaar melk en ei verminderende vegetariër geweest voor ik veganist werd. Vond het moeilijk om kaas op te geven en ei zit in zoveel dingen dat het ook lastig te vermijden is. Inmiddels ben ik er helemaal aan gewend en vind ik het geen probleem meer.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Bijna volledige planteneter, maar zonder zuiver veganisme..
« Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2014, 16:37:08 »
Ik ga zo langzamerhand, zoals ik in het andere topic ook heb beschreven, ook van vegetarisch naar veganistisch eten. Wat ik het meest lastig vind, is dat je heel vaak niet zeker kan weten of een ingrediënt in een (supermarkt) product dierlijk/plantaardig is.
Groetjes, Antje

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Bijna volledige planteneter, maar zonder zuiver veganisme..
« Reactie #7 Gepost op: 06 juni 2014, 21:22:54 »
Zijn er hier meer vegetariers die wel eens overwegen de zuivel aan de kant te zetten?

Wat zijn dan je overwegingen, is het vooral je gezondheid, de nadelen van de zuivelindustrie of een combinatie?

Op het moment eet ik gemiddeld nog eenmaal per maand kaas gemaakt van rundermelk, voor de rest mis het niet meer.
Ik ben andere dingen lekkerder gaan vinden, geen zuivel- of vleesvervangers overigens, gebruik liever dingen die helemaal niet voorbewerkt zijn, waar nog leven en versheid in zit.

Ik ben in 2004 veganistisch gaan eten (en de drie ofzo jaren ervoor al vegetarisch), hoofdzakelijk vanwege dierenwelzijnsredenen. (Met bijkomende voordelen qua ecologische footprint enzo.) Vanaf euhm, ik denk 2009 ofzo, eet ik uit sociale / gemakzuchtige overwegingen toch ook wel weer met enige regelmaat kaas of dingen waarin ei of zuivel verwerkt zit. Eerst alleen bij werklunches of bij andere mensen thuis, sinds een paar jaar kóóp ik het zelfs wel eens. :o
Dierlijke producten die met nauwelijks enige moeite te veganiseren zijn, zoals melk, yoghurt etc gebruik ik niet; dingen waarvoor een plantaardig alternatief niet zo voor de hand ligt (of gewoon minder lekker is) wel af en toe. Als ik kook, en zeker als dat alleen voor mezelf is, is het bijna altijd vegan.
Dat is voor mij het compromis tussen diervriendelijk comsumeren enerzijds en dat eten waar ik nu eenmaal zin in heb en/of wat makkelijk te vragen valt van een ander (op bezoek bijv) anderzijds. Als ik kritisch ben, vind ik dat het wel wat meer richting vegan mag, en wie weet gebeurt dat ook wel weer eens, maar ik heb vooral geen zin mezelf iets op te leggen.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Re:Bijna volledige planteneter, maar zonder zuiver veganisme..
« Reactie #8 Gepost op: 08 juni 2014, 17:14:39 »
Waarom eet je geen peulvruchten meer? Dat vind ik de sterren aan de veganistische hemel, zo veelzijdig en vooral zo lekker vullend. Zijn er nog andere plantaardige producten die je ook niet meer eet?

Peulvruchten (ook koolsoorten en granen) zijn te zwaar om te verteren voor mij. Ik eet meer af en toe een walnoot of 2, 3 en vooral geweekte chiazaden en avocado's voor de eiwitrijkere component in m'n eten.
Maar ook in bananen en bladgroenten zitten wel aardig wat eiwitten.