Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7360 Gepost op: 28 december 2013, 12:58:02 »
paarse spruitjes

Paars, wat leuk! Smaken die ook wat anders en waar heb je ze gevonden?

Smaken niet heel anders. Ze zaten in de Krat en die hadden ze van Freshwell.
Gisteren macaroni met courgette, paarse wortel (die naar biet smaakte  ???), mais en tomato frito met geraspte kaas.
Vandaag lasagna met koolraap, tomaat, bechamelsaus, mozzarella, geraspte kaas. Cranberries toe.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.333
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7361 Gepost op: 28 december 2013, 20:21:37 »
Een ovenschotel van pasta met pompoensaus (restje van het kerstdiner), spruitjes (restje dat nodig op moest) en tomaat, bedekt met een laagje biomozzarella (met tht 23 december). Maar nu zijn wel alle restjes netjes opgegeten!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7362 Gepost op: 29 december 2013, 16:19:39 »
Gisteren couscous met groenten.

Vanavond tempeh kering, gebakken rijst, spitskool, paprika, ui, en XO mushroom sauce (net gekocht, wat lekker is dat zeg!). Erbij ook nog wat van die pikante frietjes van de toko, cassavechips, en zoetzure komkommer.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7363 Gepost op: 29 december 2013, 17:07:40 »
Vandaag maaltijdsalade van sla, tomaat, zoete puntpaprika, ui, feta en gekookte eitjes. Gisteren 2 Tivall rookworsten en snijbonen.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7364 Gepost op: 29 december 2013, 21:59:12 »
Gister gewokte broccoli, cashewnoten en sun sam in sojasaus, shaoxing, gedroogde rode peper, knoflook, gember, zwarte peper. Erbij pandanrijst en toe B&J brownie ijs.
Vanavond enorme trek in kazige pasta na al dat aziatische voer, dus het restje broccoli ging bij penne in kaassaus van , boter, bloem, karnemelk, witte cheddar, oude en jong belegen Goudse, pecorino met groene peper en knoflook. Erbij geroosterde kerstomaathelftjes en toe weer B&J ijs.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7365 Gepost op: 30 december 2013, 12:56:13 »
Vorige week (dinsdag) maakte ik vegetarisch stoofvlees, ik liet de stroop weg want het was al zoet genoeg, iets meer water dan hier vermeld en verder verving ik de beschuiten (niet in huis) door een extra plak ontbijtkoek en een bruine boterham. De seitan die ik gebruikte kwam van een Aziatische super en was enigszins op smaak gebracht, het heet 'Vegetarian Mutton' maar ik proefde gelukkig geen vleessmaak. Het was lekker en zal hier vaker op tafel komen. Er was kool, meiraap en rijst bij, kweepeer toe.
Eerste kerstdag bij d'Oude Plek voor het eerst het buffet bijgewoond, dat was lekker en leuk en ruim voldoende.
Tweede kerstdag hielden we het heel simpel, dürüm met prutjes en een grote salade en de rest van de meiraap.
Vrijdag aten we een 'pasta alla carbonara' waarvoor ik vegaham van Tivall gebruikte, plus alweer een grote salade (tja, ik vind rauwkost nou eenmaal lekker :yummie: en er zit altijd genoeg in de groentenla om af te wisselen, geen 2 dagen hetzelfde).
Zaterdag combineerden we de rest van het stoofvlees authentiek met (alweer) rauwkost en (afgehaalde) patat  ;D en gisteren aten we risotto ai funghi porcini, bereid door de man. Omdat we op oudejaaravond graag arancini willen snoepen heeft hij extra veel gemaakt, ik stond er ondertussen naast om ook nog een portie alla Milanese te maken zodat we morgenavond keuze hebben. Gezellig hoor, samen roeren!


Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7366 Gepost op: 30 december 2013, 17:57:02 »
Weinig tijd, dus ik pimp een k&k noedelsoepje met wat bosui en paprika, xo saus, sesamolie, chiliolie en limoensap. Erbij een restje tempeh kering.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7367 Gepost op: 30 december 2013, 20:06:26 »
Gewokte groenten, tofu, rijst en een prei-gembersausje.
Morgen gaan we proberen sushi te maken: spannend!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7368 Gepost op: 30 december 2013, 20:44:00 »
Morgen gaan we proberen sushi te maken: spannend!

Oh lekker!
Besteed vooral veel aandacht aan de rijst koken.

Hier vandaag rigatone a la Norma (met tomatensaus en aubergine dus), erbij ijsbergsalade met lucquesolijven. Zo nog een sinaasappel.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.333
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7369 Gepost op: 30 december 2013, 21:18:08 »
Spruitjesstamppot. Erbij paprika in tomatensaus, gebakken champignons en uienchutney.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7370 Gepost op: 30 december 2013, 22:25:00 »
Morgen gaan we proberen sushi te maken: spannend!

Oh lekker!
Besteed vooral veel aandacht aan de rijst koken.

Hier vandaag rigatone a la Norma (met tomatensaus en aubergine dus), erbij ijsbergsalade met lucquesolijven. Zo nog een sinaasappel.

Wat is veel aandacht? Wij hebben wat dingen bij de Jumbo gekocht, er staan dingen op als 'koken, uitzetten en niet onder de deksel kijken'. Zijn er andere tips?
Het idee was vooral: je moet wat met oud&nieuw, dus dan maar knutselen met eten. Van kerst is nog mascarpone over, dus dat wordt Tiramisu. Als we nog wat warms willen, komt er een soepje.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7371 Gepost op: 30 december 2013, 22:32:29 »
Gisteren hadden we doperwtjesrisotto, vandaag goed gelukte chili.
Voor morgen moet ik nog even nadenken hoe ik het thema 'eclectische hapjes' precies vorm ga geven. Maar ik heb al wel een oliebollenrecept gezocht, en het laatste kerstbrood van dit jaar gebakken.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7372 Gepost op: 31 december 2013, 07:57:35 »
Wat is veel aandacht? Wij hebben wat dingen bij de Jumbo gekocht, er staan dingen op als 'koken, uitzetten en niet onder de deksel kijken'. Zijn er andere tips?

ja de rijst wassen en laten uitlekken. Kijk hier maar even http://tokowijzer.nl/2013/04/26/sushirijst/ ik zou tot en met stap 4 zeker doen, daarna kook jij ws. in een pannetje, dat is prima, hou dan de kooktijden aan als op de verpakking (maar dan dus minder water dan zij zeggen op het pak omdat je de rijst al hebt voorgeweekt). Het koelen van de rijst is eigenlijk ook belangrijk, staat daar iets over op het pak?

Heb je sushirijst uit zo'n rood gevacuumeerd pak of heb je dat merk met Dragon? Die rode is erg goed.

Nou ja, het wordt sowieso lekker natuurlijk, mm sushi.
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7373 Gepost op: 31 december 2013, 08:14:13 »
Wat is veel aandacht? Wij hebben wat dingen bij de Jumbo gekocht, er staan dingen op als 'koken, uitzetten en niet onder de deksel kijken'. Zijn er andere tips?

ja de rijst wassen en laten uitlekken. Kijk hier maar even http://tokowijzer.nl/2013/04/26/sushirijst/ ik zou tot en met stap 4 zeker doen, daarna kook jij ws. in een pannetje, dat is prima, hou dan de kooktijden aan als op de verpakking (maar dan dus minder water dan zij zeggen op het pak omdat je de rijst al hebt voorgeweekt). Het koelen van de rijst is eigenlijk ook belangrijk, staat daar iets over op het pak?

Heb je sushirijst uit zo'n rood gevacuumeerd pak of heb je dat merk met Dragon? Die rode is erg goed.

Nou ja, het wordt sowieso lekker natuurlijk, mm sushi.
Het rode pak, maar daar staat niks over wassen!
En van hetzelfde roden merk ook rice vinegar én mirin seasening, wat me bijna hetzelfde lijkt?
En de sojasaus, terwijl we nog kikoman hadden: ik had tegen mijn man immers gezegd dat hij alles uit dat schap mee moest nemen ;)
En matjes en norivellen, en als belangrijkste, maar die had ik al: houten bordjes met stokjes en een gat voor de sojasaus, van de Dille&Kamille, want die kreeg ik onlangs voor mijn verjaardag.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7374 Gepost op: 31 december 2013, 09:00:04 »
Het rode pak, maar daar staat niks over wassen!

Nee dat klopt, maar met wassen wordt het beter.
Maar niet dat het zonder wassen mislukt maar de juiste gaarheid + nattigheid zonder dat ie zeiknat wordt, is vind ik zelf makkelijker te bereiken met die tokowijzer voorbehnadelingsinstructie. Tijdens het koken wel goed kijken sowieso of ie niet aanfikt. Die rode-pakrijst is echt erg lekker.

Citaat
En van hetzelfde roden merk ook rice vinegar én mirin seasening, wat me bijna hetzelfde lijkt?

Mirin is kookwijn, gebruik je normaal meer in bakbereidingen of in dressings. Als onderdeel van sushi ken ik het niet zo. Ik gooi altijd een scheut rice vinegar door de sushirijst (ik heb altijd een merk uit de toko, maar dat maakt natuurlijk niks uit), officieel moet je iets doen met zout en suiker door de rice vinegar (zie ook tokowijzer bij sushiazijn) maar dat doe ik niet.
Tenzij je sushivinegar hebt, die is al aangemaakt. Rijstazijn is ook lekker door de komkommersalade trouwens.

Veel plezier!
Maak je een foto voor de kook n shoot?

,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7375 Gepost op: 31 december 2013, 20:07:55 »
Ja, foto's van sushi  :cheer:

Marcella Hazan's tomaten-boter-uisaus met knoflook erdoor. Toe appelflappen, - beignets en oliebollen.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7376 Gepost op: 31 december 2013, 20:13:25 »
Ja, foto's van sushi  :cheer:

Marcella Hazan's tomaten-boter-uisaus met knoflook erdoor. Toe appelflappen, - beignets en oliebollen.
Hoe schud ik de foto van mijn ipad hierheen?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.333
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7377 Gepost op: 31 december 2013, 20:18:12 »
Pannenkoekgourmet met vrienden! Alles staat klaar: beslag, kaas (gewone, Mozzarella, feta), groente (paprika, champignons, ui, tomaat, venkel, courgette, spinazie), smaakmakers (knoflook, pepertjes, peterselie), kruiden, specerijen, olijfolie, boter. En de spiritusgourmetstelletjes dus.

Hoe schud ik de foto van mijn ipad hierheen?
Kijk hier eens  :)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7378 Gepost op: 01 januari 2014, 12:11:41 »
Afgelopen weekend bij de schoonouders geweest en verder veel moeten werken, dus nu eindelijk tijd om in de keuken te staan. Vandaag geroosterde groenten (pompoen, pastinaak, bietjes, wortel, knolselderij) uit de oven, met broodjes en lekkere kaasjes.
Morgen iets met het restant geroosterde groenten, is dat lekker als stamppot?

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Wat eten we vandaag?
« Reactie #7379 Gepost op: 01 januari 2014, 12:17:32 »
Hapjes gegeten ipv een maaltijd: aardappelsalade, eiersalade , kaasjes, komkommer, tomaatjes, stokbrood, olijven, oliebollen en nootjes.