Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9180 Gepost op: 24 november 2014, 12:41:39 »
Nee joh, gewoon lekker doen waar je je goed bij voelt.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9181 Gepost op: 24 november 2014, 18:16:11 »
Restverwerking en zin in comfort food: tacochips met chipotle en cheddar uit de oven met jalapeno-tomatillosalsa. Een salade van kropsla, paprika, zongedroogde tomaatjes, bosui en een gepocheerd ei. Met romige knoflookdressing.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9182 Gepost op: 24 november 2014, 18:55:00 »
Ik had zin in bonen en avocado, maar ik had vorige week al wrapjes gemaakt. Mijn vriend vindt taco's te onhandig om te eten, dus heb ik maar ovenschotel met tortillachips gemaakt  ;D
Laagjes chips met ertussen tomaat, lenteui, mais, zwarte bonen en puntpaprika. Beetje kaas ertussen en erover, 20 min in de oven. Erbij guacamole, zure room, ijsbergsla met komkommer en tomaat. Lekker zonnig zo, met dat donkere weer  8)

Wat lekker! Hoeveel laagjes chips had je dan?

Het was allemaal geïmproviseerd, maar ik had laagje tortillachips (naturel),  met erop tomaten en lenteui, beetje geraspte kaas, laagje chips met blikje zwarte bonen, mais, reepjes puntpaprika, daarop laatste laag chips met rest van de kaas. Dan 20 min in de oven bij 200 graden. Er had nog wat meer kaas door gekunt, maar de chips waren nog lekker knapperig en de groenten hadden nog wat bite. Ik had niet zo'n diepe ovenschaal gebruikt, anders kunnen er meer laagjes in. En ik was vergeten om er nog wat kruiden door te doen (paprikapoeder, komijn etc). Door de chips was het in ieder geval zout genoeg, dus dat verder niet toegevoegd.

Leuk, dat ga ik ook een keer maken.

Hier rigatone met pesto, en tomaatjes uit de oven met in o.a. citroensap, witte wijn en munt gemarineerde buffelkaas.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.322
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9183 Gepost op: 24 november 2014, 19:21:29 »
Ook hier restverwerking. Een beetje spinaziestamppot, met knoflook en pepertje gewokte spruitjes, en gebakken ui en champignon. Erbij nog een paar kerstomaatjes, die moesten ook op.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9184 Gepost op: 24 november 2014, 19:26:46 »
Spaghetti met tomatensaus met paprika en een beetje kaas. Morgen eet ik dat weer als restverwerking.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2014, 19:31:59 door LL de Ling »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.322
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9185 Gepost op: 24 november 2014, 23:16:53 »
Ook hier restverwerking. Een beetje spinaziestamppot, met knoflook en pepertje gewokte spruitjes, en gebakken ui en champignon. Erbij nog een paar kerstomaatjes, die moesten ook op.
Bovenstaande heb ik alleen gegeten. Kristof kwam om ongeveer half negen thuis en wilde ook nog wat eten - onze Oostenrijkse logé had ook trek (die traint elke dag ca. 2 uur in de fitnessstudio en eet minstens twee keer zoveel als wij, misschien wel drie keer zoveel). Ik heb een snelle spaghetti aglio, olio e peperoncino in elkaar gedraaid, met erbij een salade van ijsbergsla, rucola, witlof en paprika. Van de salade heb ik ook meegegeten en beide heren op het hart gedrukt dat ze zichzelf gelukkig mogen prijzen dat ik zo gek ben om ook voor hen nog wat te koken.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9186 Gepost op: 25 november 2014, 11:23:53 »
Gisteren bloemkoolsoep (met tahin) en groente en papillotte (jammie) met daarover blauwe kaas.

Voor vandaag maakte ik gisteravond in het kader 'je probeert eens wat' pastasaus met zo'n verspakket van AH 'Maak zelf je pastasaus!'.
Er zat in: 5 tomaten, een rode paprika, 1 courgette, 2 uien, 2 tenen knoflook, 2 takjes tijm en een sachet vage kruidenpasta (kostte cira 3,50). Ik voegde zelf nog wat bleekselderij toe.
Gisteravond natuurlijk ook even geproefd en ik denk dat er nog wat meer tomaat/ tomatenpuree bij moet. Het is nog niet echt een saus.

Offline Sam

  • ******
  • 7.056
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9187 Gepost op: 25 november 2014, 12:23:41 »
Misschien een blikje tomatenblokjes erbij doen?

Ik at gisteravond vegetarische worstenbroodjes met erbij een salade van kool en wortel, met een dressing van griekse yoghurt.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.322
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9188 Gepost op: 25 november 2014, 13:03:28 »
Misschien een blikje tomatenblokjes erbij doen?
Ik geloof dat Helens idee was om die maak-zelf-je-pastasaus te maken zoals AH dat haar klanten suggereert.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9189 Gepost op: 25 november 2014, 14:22:39 »
Ik wilde inderdaad eerst het pakket maken 'zoals AH het bedoeld heeft' (ik had het zakje kruidenpasta niet gezien bij aankoop).

Een blikje tomatenblokjes erbij is ook een goed idee, hoewel ik vaak 'binding' mis in (zelfgemaakte) pastasaus. Het blijft vaak vrij vochtig en niet een iets dikkere saus. Tot op heden doe ik er dan vaak een beetje maizena bij maar dat is het ook niet helemaal.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.322
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9190 Gepost op: 25 november 2014, 14:25:19 »
Een blikje tomatenblokjes erbij is ook een goed idee, hoewel ik vaak 'binding' mis in (zelfgemaakte) pastasaus. Het blijft vaak vrij vochtig en niet een iets dikkere saus. Tot op heden doe ik er dan vaak een beetje maizena bij maar dat is het ook niet helemaal.
Een blikje geconcentreerde tomatenpuree erdoor doet ook wonderen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.056
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9191 Gepost op: 25 november 2014, 15:18:32 »
Ik laat pastasaus altijd inkoken, een goede pastasaus moet bij mij toch wel een minuut of 40 pruttelen, dan ben je van dat natte af en ook van de scherpe tomatensmaak (zonder dat je er suiker doorheen hoeft te doen).

Het concept van een saus maken met alleen de ingredienten uit het pakket is mij volledig vreemd dus dat had ik even over het hoofd gezien. Van 5 tomaten kun je toch geen saus maken? Dat begint ergens bij 3 pond tomaten, voor 2 personen...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9192 Gepost op: 25 november 2014, 15:56:48 »
Een blikje tomatenblokjes erbij is ook een goed idee, hoewel ik vaak 'binding' mis in (zelfgemaakte) pastasaus. Het blijft vaak vrij vochtig en niet een iets dikkere saus. Tot op heden doe ik er dan vaak een beetje maizena bij maar dat is het ook niet helemaal.
Een blikje geconcentreerde tomatenpuree erdoor doet ook wonderen.

Die van de Aldi is fijn, maar ik zou die wel een tijdje mee laten pruttelen zodat de scherpte die Sam noemt er wat af gaat. Weinig tijd? Bak het dan even in wat olijfolie in een koekenpan, maar let op dat ie niet te droog (aan)bakt.

En als je een volgende keer begint met verse tomaten, dan kun je ook overwegen om die te raspen en dan in te koken.

Gister aten we een restje aardappelgratin met nog meer kaas (red leicester, cheddar en goudse) erover en gestoofde prei met mosterd en sjalot.
Vanavond proberen we de shoarma van We Love Nature (Vivera) met paprika's, komkommer, tomaat, ui, ijsbergsla en een sojayoghurt-knoflooksaus met dille, peterselie, koriander en munt. Toe delen we een mango.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.514
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9193 Gepost op: 25 november 2014, 16:14:19 »
Gisteren pitabroodjes met falafal en rauwkost/ijsbergsla.
Vandaag komt een vriendin eten die wat aandacht nodig heeft, dus ik maak risotto met kastanjechampignons, lenteui, prei, courgette en waterkers. Met blauwe geitenkaas van Bastiaansen en wat witte wijn en safraan.

Offline jol

  • *****
  • 2.627
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9194 Gepost op: 25 november 2014, 21:18:49 »
Zondag een eenvoudige bietensoep waarbij sla met tomaat en avocado plus een rest walnotenbrood met een pesto van restjes kaas en een overgebleven half bosje peterselie.
Gisteren en vandaag meer restverwerking: wegens ziek leeft de man op soep en brood en dus at ik twee dagen van de rest wortel/knollenstoof, gisteren met pindasaus en vandaag met kaassaus.

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9195 Gepost op: 25 november 2014, 23:53:23 »
Hachee met aardpeer en Belgisch bier. Een heerlijk gerecht van Vegetus. Ongeveer 1,5 jaar geleden ontdekte ik dit recept op de site van Cornelie en sindsdien staat het hier in de wintermaanden regelmatig op het menu. Echt een heerlijk verwarmend wintergerecht.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9196 Gepost op: 26 november 2014, 09:06:37 »
Hachee met aardpeer en Belgisch bier. Een heerlijk gerecht van Vegetus. Ongeveer 1,5 jaar geleden ontdekte ik dit recept op de site van Cornelie en sindsdien staat het hier in de wintermaanden regelmatig op het menu. Echt een heerlijk verwarmend wintergerecht.

Wat leuk! Ik wist niet dat de 1e aardperen er al waren!

Wij aten gisteren frietjes, spruiten, kaasrolletjes en appelmoes.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9197 Gepost op: 26 november 2014, 09:20:48 »
Ik wilde inderdaad eerst het pakket maken 'zoals AH het bedoeld heeft' (ik had het zakje kruidenpasta niet gezien bij aankoop).

Een blikje tomatenblokjes erbij is ook een goed idee, hoewel ik vaak 'binding' mis in (zelfgemaakte) pastasaus. Het blijft vaak vrij vochtig en niet een iets dikkere saus. Tot op heden doe ik er dan vaak een beetje maizena bij maar dat is het ook niet helemaal.

Heb je de saus pureren al geprobeerd?
De tomatensaus uit de oven van Koken met Karin is wellicht ook iets voor je   :)
,,,,فلافل

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9198 Gepost op: 26 november 2014, 16:29:24 »
Oeh, bedankt voor de reacties op de tomatensaus!

Zelf begin ik ook altijd met tomatenpuree, maar omdat dit volgens mij eerst even moet bakken (ontzuren), heb ik het niet in de saus gedaan. Ik heb de saus wat verder laten inkoken en nog wat extra kruidelarij in gedaan, hij smaakte prima. Erbij geen pasta maar gegrilde groentes (winterwortel en aubergine) uit de grillpan, in de oven gegratineerd met wat blauwschimmelkaas + nog wat losse kastanjechampignons.

Pureren was inderdaad ook nog een idee geweest en heb ik wel overwogen, maar uiteindelijk heb ik de saus toch zo gelaten.

Vanavond een restantje + wat ratjetoe want ik heb weinig tijd om te koken/ eten.

Morgen stamppot boerenkool bij mijn zus. Tot mijn grote vreugde is mijn 10-jarige nichtje ook vegetarier geworden nadat ze een filmpje over het slachten van dieren op school heeft gezien. Ze 'houdt' het al een maand 'vol' en dat terwijl ze echt vl33sfan was en je haar kon begraven in droge worst.
Dus morgen nemen we allebei lekker een vegaworstje bij de stamppot.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #9199 Gepost op: 26 november 2014, 16:46:47 »
Stamppot zuurkool met tofu en chutney denk ik.