Vegatopia Forum

Wat eten we vandaag?

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10080 Gepost op: 16 april 2015, 07:40:17 »
Risotto met kastanjechampignons en truffelsalsa, en heerlijke buffelmozzarella uit Twente.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10081 Gepost op: 16 april 2015, 19:44:18 »
Ik weet niet of het door de lente komt, maar ik heb de hele tijd zin in bleekselderij  ;)

Opvallend! Persoonlijk heb ik eigenlijk nooit zin in bleekselderij, of het nu buiten warm of koud is ;).

Ik at wraps gevuld met tomatensaus, broccoli en gekruide tofu.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10082 Gepost op: 16 april 2015, 21:57:38 »
Typisch, hè! Misschien omdat ik de laatste tijd probeer elke dag een salade als of bij de lunch te eten, en bleekselderij lekker fris en knapperig is. Binnenkort ook maar weer aan de rettich of radijsjes  :)

Vandaag: rijst met rode saus, groenten en vruchtjes uit blik, met een omeletje.
Morgen: bietjes-couscoussalade met verse geitenkaas met honing.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10083 Gepost op: 16 april 2015, 23:15:57 »
Ik weet niet of het door de lente komt, maar ik heb de hele tijd zin in bleekselderij  ;)
Zal ik de voor de hand liggende opmerking maar achterwege laten?  ;D

Vanochtend heel el cheapo samen met een collega een meegebracht ontbijt in mijn hotelkamer gegeten (twee speltbroodjes, boter, lekkere kaas, jam, kerstomaat, radijs, thee en koffie) - we vonden 18 euro voor een snel hotelontbijt wel heel erg aan de prijs.

's Middags in het Deutsche Diabetes Zentrum een warm lunch: een voor Duitse begrippen goed gekruide groentecurry met erg lekkere rijst, erbij een gemengde salade met vijgendressing. Op de koffietafel stond naast zoetigheden ook een bak met fruit, dus ik heb me te goed gedaan aan de eerste aardbeien van het seizoen en lekkere druiven. Voor de terugreis vanavond had ik nog een banaan en een peer ingepakt.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10084 Gepost op: 17 april 2015, 07:56:41 »
Ik weet niet of het door de lente komt, maar ik heb de hele tijd zin in bleekselderij  ;)

Opvallend! Persoonlijk heb ik eigenlijk nooit zin in bleekselderij, of het nu buiten warm of koud is ;).

 :heehee: + 1

Ik was gisteren weer op school en het te behandelen hoofdstuk was koude nagerechten. Mijn diner bestond dus uit een stuk chocolademoussetaart en een stuk taart met lemon curd en merengue. Heel naar  :)

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10085 Gepost op: 17 april 2015, 10:02:33 »
Ik krijg vrijwel altijd commentaar op mijn bleekselderijknagen, ik eet regelmatig een paar stengels als tussendoortje op het werk.
Gisteren at ik thuis sla met radijsjes  :yummie:
En durum met houmous en zelfgemaakte kaasspread.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10086 Gepost op: 17 april 2015, 22:06:00 »
Bleekselderij vind ik vooral lekker als frisse component in een salade of in een tomatensaus. Net weer gekocht.

Er lagen nog drie flespompoenen in het groenterekje. Eén pompoen heb ik verwerkt tot een bijzonder smakelijke pasta met pompoensaus (laurierblad, foelie, nootmuskaat, scheutje citroensap, pepertje, knoflook).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10087 Gepost op: 18 april 2015, 12:14:27 »
Ik vind bleekselderij erg lekker gebakken in geroosterde-sesamolie.

http://www.vegatopia.com/vega/koken/ingredienten/12232-groente-van-de-week-bleekselderij

Offline niewied

  • *****
  • 1.863
  • Geslacht: Man
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10088 Gepost op: 18 april 2015, 12:47:01 »
Prei-wortel-wakamesoep, boekweit, sesamsaus, salade van AH-zaksla, paardebloemblad, knoflookbieslook en hondsdrafblaadjes. Ik denk gebakken tofu erbij.
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10089 Gepost op: 18 april 2015, 15:05:19 »
Ik ga vanavond voor het eerst zelf kaasfondue maken (tips welkom!). Ik heb emmentaler en comé, moet alleen nog even verzinnen hoeveel de verhoudingen moeten zijn. Met bleekselderij (natuurlijk ;)), tomaatjes, reepjes paprika, komkommer, champies en stokbrood.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10090 Gepost op: 18 april 2015, 15:30:21 »
Ik ga vanavond voor het eerst zelf kaasfondue maken (tips welkom!). Ik heb emmentaler en comé, moet alleen nog even verzinnen hoeveel de verhoudingen moeten zijn. Met bleekselderij (natuurlijk ;)), tomaatjes, reepjes paprika, komkommer, champies en stokbrood.
Het wordt lente, dus tijd voor kaasfondue  ;D
http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11380-kaasfondue-uit-de-franse-alpen
http://www.vegatopia.com/vega/koken/specials/feestdagen-2009/10532-zwitserse-kaasfondue
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10091 Gepost op: 18 april 2015, 17:56:23 »
Ik ga vanavond voor het eerst zelf kaasfondue maken (tips welkom!). Ik heb emmentaler en comé, moet alleen nog even verzinnen hoeveel de verhoudingen moeten zijn. Met bleekselderij (natuurlijk ;)), tomaatjes, reepjes paprika, komkommer, champies en stokbrood.

Lekker! Niet te heet doen, de pan (het moet niet als een debiel koken), en nadat de maizena erdoor is goed roeren met een vork (niet houten lepel), eerst lijkt het niet te binden maar dan doet het het toch!
Bleekselderij is erg lekker met kaasfondue (bleekselderij is ook lekker hartig op het werk trouwens).

Donderdag at ik snelle wraps met zuurkool, kidneybonen, gebakken aubergine, geraspte kaas en creme fraiche.
Gisteren aten we in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam maar vanwege een festival dat er was, was de pizzakaart er niet  >:(, en was de enige veggie optie een auberginecurry, die wel heel erg lekker was  :D.

Vandaag komen er mensen eten, en die krijgen eerst burrata, 2 kleuren gegrilde paprika met kappertjes, gebakken oesterzwammen met knoflook, Gebroeders Niemeijer stokbrood en olijfolie voor daarop.
En daarna witte asperges met vinaigrette, geroosterde aardappels met truffelmayonaise, salade van olifantsbonen, gegrilde courgette, haricot verts, snijbonen en zongedroogde tomaat en oregano en puylinzen met kruidendressing.
Toe Eton mess met aardbeien (superzoete) en rozenblaadjes.
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10092 Gepost op: 18 april 2015, 18:09:49 »
Ik ga vanavond voor het eerst zelf kaasfondue maken (tips welkom!). Ik heb emmentaler en comé, moet alleen nog even verzinnen hoeveel de verhoudingen moeten zijn. Met bleekselderij (natuurlijk ;)), tomaatjes, reepjes paprika, komkommer, champies en stokbrood.
Het wordt lente, dus tijd voor kaasfondue  ;D
http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11380-kaasfondue-uit-de-franse-alpen
http://www.vegatopia.com/vega/koken/specials/feestdagen-2009/10532-zwitserse-kaasfondue

Deze recepten had ik ook al gevonden :) Alleen verschillen de verhoudingen nogal, vooral de gebruikte hoeveelheid maizena (2 eetlepels tegen 3 theelepels). Oftewel, ga ik voor Selly's of Elco's recept  ;)

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10093 Gepost op: 18 april 2015, 18:15:27 »
In de van de Franse alpen staat ook dat je beetje voor beetje moet toevoegen, 2 el is meer de max die je moet gebruiken, het kan ook minder zijn, als je rustig toevoegt zie je het vanzelf wel  :)
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10094 Gepost op: 18 april 2015, 18:20:26 »
Oké, een beetje op het gevoel dus. Jullie horen nog wel of het gelukt is   :D

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10095 Gepost op: 18 april 2015, 21:54:12 »
Pellkartoffeln! (In de schil gekookte nieuwe aardappels, soort 'Linda') Lekker simpel, met boter, peper en zout uit de molen. Erbij een uitgebreide salade van ijsbergsla, rucola, bleekselderij, wortel, gele en rode paprika, bestrooid met feta en geroosterde zonnebloempitten.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10096 Gepost op: 19 april 2015, 11:44:05 »
Zo komt bleekselderij nog eens in de wordcloud  :D

Ik denk dat ik gisteren toch iets te enthausiast maizena heb toegevoegd, want m'n kaas fondue was uiteindelijk wat te dik en je kreeg van die lange strengen. Verder was ie gelukkig wel lekker, maar volgende keer dus nog iets voorzichtiger.

Vandaag moussaka, met aubergine, tomaat, courgette, ui en beetje aardappel. Vrij naar het recept van het Wannée kookboek.

Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10097 Gepost op: 19 april 2015, 11:56:51 »
Zo komt bleekselderij nog eens in de wordcloud  :D

De combinatie brie en bleekselderij lijkt me eigenlijk wel aardig.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10098 Gepost op: 19 april 2015, 14:04:54 »
Zo komt bleekselderij nog eens in de wordcloud  :D

De combinatie brie en bleekselderij lijkt me eigenlijk wel aardig.
Mij ook, maar ik mag geen bleekselderij.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat eten we vandaag?
« Reactie #10099 Gepost op: 19 april 2015, 14:13:37 »
Salade van geroosterde boekweit, rucola, snijboontjes, tomaat, komkommer, olijven, feta en dressing van citroensap, olijfolie, mosterd, honing en za'atar.