Vegatopia Forum

De Afval-Draad

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brenda_lelie

De Afval-Draad
« Reactie #60 Gepost op: 12 mei 2011, 18:36:30 »
@Hiziki: ik herken dat wel dat van steeds honger hebben. Komt dat door de koolhydraten? Ik heb er de laatste tijd echt last van en vooral na de lunch ik heb dan honger maar niet echt trek en voel me moe. Maar ik wil niet méér eten want ik wil mn buikje eigenlijk ook wel wat platter.
Sochtends voel ik me veel beter en ik ontbijt met yoghurt met muesli, banaan en honing. Maar muesli heeft ook koolhydraten toch?

Ik vind dat protienepoederdrankje trouwens wel een beetje eng klinken hoor ;) Ik hou niet zo van dingen die geen echt eten zijn. Waar zitten normaal veel proteïnen in eigenlijk? (ik heb hier echt zo weinig verstand van en dat vind ik soms wel een beetje onhandig)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
De Afval-Draad
« Reactie #61 Gepost op: 12 mei 2011, 19:08:18 »
Dat proteinepoeder is gewoon gemaakt van rijst, waar ze vooral de proteine van gebruiken. Er zit verder pectine, xantan gom en stevia bij (en cacao bij de chocosmaak). Qua voedingsstoffen komt het bij magere kwark in de buurt, maar omdat lactose de bloedsuikerspiegel ook laat stijgen wordt bij dit dieet zuivel afgeraden.
Als je wat wilt proberen van het proteinepoeder, wil ik je wel wat opsturen.

Niet alleen in muesli zitten koolhydraten, maar ook in banaan en honing. Misschien kun je eens een paar keer ontbijten met alleen yoghurt (met wat aardbeien of frambozen, zitten minder koolhydraten in), kwark, een omelet of gekookte eieren? Wel voldoende eten, anders krijg je alsnog honger! En bij de lunch ook minder koolhydraten, maar groenten, misschien wat quinoa/rijst/peulvruchten/tofu/tempeh, eieren, zuivel, etc?

In aardig wat etenswaren zitten veel proteinen. Ook in brood en pasta. Alleen bevatten die ook heel veel koolhydraten, en die probeer ik dus te vermijden. Plantaardige low carb etenswaren zijn een aantal peulvruchten (je mag de hoeveelheid vezels vd totaal carbs aftrekken) en tofu/tempeh/sojamelk (zonder toevoegingen).
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2011, 19:23:08 door Hizikigrrrl »

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
De Afval-Draad
« Reactie #62 Gepost op: 13 mei 2011, 01:04:04 »
Zo een 15kg er af sinds begin dit jaar. [...] Nog tips hoe het afvallen sneller kan gaan? :)
Gefeliciteerd, 15kg is een hele hoop in vijf maanden. Sneller moet het volgens mij ook niet gaan, lijkt me ongezond.

Mijn nichtje, van nature al 'gezegend' met een stevig lichaam, is net aan haar bikini-offensief begonnen. Combinatie van milkshakedieet met salades. Die milkshakes schijnen zo goor te zijn dat ik in haar plaats ook die zou laten staan  ;D.
Gemüse ist mein Fleisch

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
De Afval-Draad
« Reactie #63 Gepost op: 13 mei 2011, 01:14:28 »
Ik snaai te veel...
Wat snaai je dan? Wij eten 's avonds ook graag borrelhapjes, maar dingen als toast met brie komen eigenlijk alleen op tafel als er gasten zijn. Chips en kaasstengels zijn ook van die calorieënvallen. Noten bevatten dan wel veel vet, maar dat zijn gezonde vetten die niet zo 'op de heupen gaan' - en als je pistachenootjes neemt, ben je meer bezig met pellen dan met eten (ook gezellig). Schijfjes koolrabi en wortel met yoghurt-mosterddip is ook een zeer verantwoord alternatief (en lekker bovendien).

K. is overigens in de afgelopen twee maanden ook zo'n 5 kilo afgevallen, zonder een dieet te volgen - veel dansen tijdens de repetities :D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
De Afval-Draad
« Reactie #64 Gepost op: 13 mei 2011, 02:26:42 »
Zo een 15kg er af sinds begin dit jaar. [...] Nog tips hoe het afvallen sneller kan gaan? :)
Gefeliciteerd, 15kg is een hele hoop in vijf maanden. Sneller moet het volgens mij ook niet gaan, lijkt me ongezond.

Dat roepen er meer, maar is dat wetenschappelijk bewezen?

Sowieso is het gewicht hebben ook alles behalve gezond ;)
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
De Afval-Draad
« Reactie #65 Gepost op: 13 mei 2011, 12:03:45 »
Ik geloof dat wordt aangeraden om niet meer dan 3 kilo per week af te vallen.



#snaaien: dat vet gaat net zo goed op je heupen/buik/andere genetisch bepaalde plaats zitten hoor! Noten ('vers' en ongebrand!) zijn hartstikke gezond, maar als je wilt afvallen moet je ook daar niet teveel van eten als je de rest van je dieet niet aanpast. Want dan geeft zo'n extraatje gewoon teveel kcal op een dag.

Is het trouwens snaaien vd honger of gewoon trek/verveling? Als het vd honger is, dan moet je je avondeten gewoon aanpassen.

Voor mij geldt dat ik niks lekkers in huis heb wat ik 6 dagen in de week niet mag, anders vergrijp ik mezelf er toch wel aan. Zeker verleidelijk als je moe thuis komt en snel wat moet eten... Ik snaai wel kerstomaatjes en komkommer.
Verder heb ik gewoon chocolade nodig! Die zit nu in het proteinepoeder, maar voordat ik dat nam gebruikte ik dagelijks een heel klein stukje pure chocolade (boven de 80%) om die behoefte te fixen.

Offline Robjee

  • **
  • 22
De Afval-Draad
« Reactie #66 Gepost op: 13 mei 2011, 13:32:19 »
Citaat
Dat roepen er meer, maar is dat wetenschappelijk bewezen?
De lange termijn effecten van afvalpogongen zijn over het algemeen teleurstellend. Vaak zijn doelen en wensen niet realistisch. Dit lijdt vervolgens tot teleurstellingen.
De CBO richtlijn Diagnostiek en behandeling van obesitas bij volwassenen en kinderen schrijft (pag 59):

Niveau 1
Het meest effectieve dieet om gewichtsverlies te bereiken na een jaar follow-up is een energiebeperkt dieet, met een calorische waarde die 600 kilocalorieën lager ligt dan de gebruikelijke inname. Daarmee kan een gewichtsdaling van circa 5 (-3,5 tot -7) kg in een jaar worden bereikt. Dit geldt voor mannen en vrouwen met een BMI van 28 kg/m2 tot 40 kg/m2.
A1 Avenell 2004, Anderson 2001, NICE-richtlijn 2005

Niveau 1
Op een energiebeperkt dieet blijft na vier tot vijf jaar een gewichtsdaling van 3,5 kg behouden. Als het gewichtsbehoud meer dan 20 kg is, op een energiebeperkt of op zeer laagcalorisch dieet, is het gewichtsverlies na vier tot vijf haar nog 7 kg. Dit geldt voor mannen en vrouwen met een BMI van 28 kg/m2 tot 40 kg/m2.
A1 Avenell 2004, Anderson 2001

Niveau 1
Het is weliswaar aangetoond dat meer gewichtsverlies kan worden bereikt met een zeer laagcalorisch dieet (VLCD) in vergelijking met een energiebeperkt dieet, maar 50% stopt met dit dieet binnen een jaar. Ditzelfde geldt voor andere diëten met een extreme samenstelling. Bij het energiebeperkte dieet stopt 20-30% binnen een jaar.
A1 Anderson 2001, Dansinger 2005

http://www.cbo.nl/Downloads/307/rl_obesitas_08.pdf

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
De Afval-Draad
« Reactie #67 Gepost op: 13 mei 2011, 13:43:57 »
Ik snaai vooral chocola, heb heel erg zoetbehoefte als ik moe ben. Door de week eet ik alleen en dat doe ik meestal meteen als ik uit mijn werk kom. Verder af en toe een koekje of chips, maar dat is niet dagelijks.
Uit zelfbescherming idd. dingen niet in huis halen (geen snoepjes), maar ik ben niet de enige hier in huis. Ik probeer al gezondere dingen te snaaien: toetje bijv. of knackebrod, maar als ik één keer los ben, kan ik haast niet meer stoppen  ::)
De bips valt nog wel mee, de bovenbenen ook, maar er zit nu voor het eerst in mijn leven een duidelijk zichtbare blubberrol op mijn buik en die vind ik echt heel erg walgelijk.
Gisteren woog ik meer dan 67 kg  :o Vanochtend was het gelukkig 66 komma nog wat, maar dat is nog steeds meer dan 3 kilo blubber te veel.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
De Afval-Draad
« Reactie #68 Gepost op: 13 mei 2011, 14:27:20 »
Heel goed! Geef het de tijd. Als ik nu mezelf in de spiegel zie sporten, vind ik dat ik nog zwabberarmen heb, maar als ik foto's van een paar jaar vergelijk, valt het mee. Succes!

Maar jij bent nooit dik geweest, toch?
Mijn nicht had op haar 30e ook zwabberarmen, terwijl ze ontzetten slank is. Zal ook wel erfelijk zijn?

Tot mijn 13e ofzo was ik heel erg dik. Als kleuter droeg ik alleen jurkjes omdat broeken me niet goed pasten. De vroedvrouw noemde me al hongerlapje. ;) Toen viel ik vrij veel af, vooral omdat ik 20 kilometer naar school moest fietsen. (en weer terug).

Tijdens mijn studie werd ik weer zwaarder. Ben daarna van broekmaat 42 naar 38 gegaan. Nu al jaren stabiel zonder lijnen, maar ik eet dus wel heel anders dan vroeger.

Als ik in mijn 'hometown' kom, word ik dus echt niet herkend. Oude vrienden kennen me als dikkertje met bril.

Maar naast dat ik niet super super strak ben (valt wel mee hoor), heb ik dus ook heel veel striae. Ik heb daar geloof ik ook echt aanleg voor. Want ik heb bijvoorbeeld echt geen grote borsten, maar wel overal littekentjes. (en ook op mijn rug, onderarmen etc.)
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2011, 14:40:38 door LL de Ling »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
De Afval-Draad
« Reactie #69 Gepost op: 13 mei 2011, 17:52:34 »
Het meest effectieve dieet om gewichtsverlies te bereiken na een jaar follow-up is een energiebeperkt dieet, met een calorische waarde die 600 kilocalorieën lager ligt dan de gebruikelijke inname. Daarmee kan een gewichtsdaling van circa 5 (-3,5 tot -7) kg in een jaar worden bereikt.

Amaai, een jaar lang honger lijden voor 5 kilo...

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
De Afval-Draad
« Reactie #70 Gepost op: 13 mei 2011, 18:44:56 »
@ Haantje:
Volgens mij ben je best lang. Dan is 66 toch best weinig? Ik woog vorig jaar ineens bijna 85 kilo. Dat is natuurlijk teveel, maar ik zag er niet ineens als een molenpaard of tientonner uit, gewoon wat meer boerin.

@LL:
Striae is een erfelijke aanleg, heeft op zich niet zoveel met vet te maken. Ik heb ook aardig wat striae op de vrouwelijke delen (bovenbenen, heupen, dijen, voorgevels, zwemband) en dat is gekomen in de periode dat ik ruim 15 cm groeide in een jaar tijd. Meneer koekje heeft ook striae, zij het in mindere mate en minder diepe groeven en op andere plaatsen. Hij heeft dat zo op zn schouder en schouderbladen en rug. Nu is hij verre van mager, maar dat is pas gekomen na zn 25e. Hij heeft zijn striae ook gekregen tijdens zn groeispurt.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Robjee

  • **
  • 22
De Afval-Draad
« Reactie #71 Gepost op: 13 mei 2011, 20:57:58 »
Citaat
Amaai, een jaar lang honger lijden voor 5 kilo...
Wanneer je 600 kcal minder eet dan dat je normaal eet hoef je geen honger te lijden.
Inderdaad is 5 kg (3,5-7kg) gewichtsverlies in een jaar beperkt. Maar het lijkt wel het meest effectief te zijn na een jaar.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
De Afval-Draad
« Reactie #72 Gepost op: 13 mei 2011, 21:57:28 »
@koekje:
Ik ben 1.78 m en heb bij 66 kg dus een BMI van 20,8. Nog niks aan de hand, maar ik zat altijd onder de 20. Best een groot verschil  :-\
Vandaag 1 chocolaatje gehad en een waterijsje en twee volle borden stamppot andijvie. Nu zit ik lekker aan de borrel en ik probeer de chips :kwijl: uit te stellen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
De Afval-Draad
« Reactie #73 Gepost op: 14 mei 2011, 00:45:47 »
Citaat
Amaai, een jaar lang honger lijden voor 5 kilo...
Wanneer je 600 kcal minder eet dan dat je normaal eet hoef je geen honger te lijden.

Hoeft niet, maar als je normaal iets van 1800 kcal eet en je gaat dan afvallen door alleen maar op kcal te letten... lijkt me geen pretje. En dan schiet het afvallen ook nog niet echt op. Absoluut niets voor mij (ik moet ook veel meer kwijt dan 5 kilo), ik moet resultaat zien, anders ga ik ernstig zondigen.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
De Afval-Draad
« Reactie #74 Gepost op: 14 mei 2011, 19:28:12 »
Ik heb mijn streefgewicht op 90kg staan voor 1 oktober. Minder dan 20kg te gaan dus nog.
Vanaf die 90kg wil ik er nog wel uiteindelijk 10 a 15kg af.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Robjee

  • **
  • 22
De Afval-Draad
« Reactie #75 Gepost op: 15 mei 2011, 01:14:43 »
Citaat
Hoeft niet, maar als je normaal iets van 1800 kcal eet en je gaat dan afvallen door alleen maar op kcal te letten... lijkt me geen pretje. En dan schiet het afvallen ook nog niet echt op.
De tekst van de CBO richtlijn zou ik ook niet zo letterlijk opvatten. Gewenste energie-inname om af te vallen is ook afhankelijk van je energiebehoefte. Het advies om 600 kcal minder te eten dan dat je normaal eet zegt daarom niet alles. Door meer te gaan bewegen zou de energie-inname minder hoeven te zakken.

Verder lijkt het mij verstandig om niet direct in calorieën te denken en te tellen, maar om dit te vertalen in voedingsmiddelen en portiegrootte.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
De Afval-Draad
« Reactie #76 Gepost op: 16 mei 2011, 09:27:34 »

@LL:
Striae is een erfelijke aanleg, heeft op zich niet zoveel met vet te maken.

Zie je, dat is dus wel wat ik vermoedde, want zeker op sommige plekken ben ik niet in korte tijd veel gegroeid. Heb ook niet echt een spurt gehad, maar dus wel overal striae. Wel fijn dat mijn vriend het 'schattig' vind ;)

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
De Afval-Draad
« Reactie #77 Gepost op: 16 mei 2011, 21:23:25 »
Ik heb mijn streefgewicht op 90kg staan voor 1 oktober. Minder dan 20kg te gaan dus nog.
Vanaf die 90kg wil ik er nog wel uiteindelijk 10 a 15kg af.

Tenzij ik echt iets gemist heb, maar dat is dus meer dan 35 kilo die je wil/moet afvallen. Hoe kom je zoveel aan als veganist??? En hoe val je dan af???
Hoor wie klopt daar kinders???

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
De Afval-Draad
« Reactie #78 Gepost op: 17 mei 2011, 00:16:21 »
Ik heb mijn streefgewicht op 90kg staan voor 1 oktober. Minder dan 20kg te gaan dus nog.
Vanaf die 90kg wil ik er nog wel uiteindelijk 10 a 15kg af.

Tenzij ik echt iets gemist heb, maar dat is dus meer dan 35 kilo die je wil/moet afvallen. Hoe kom je zoveel aan als veganist???

Dat is heel simpel. Erg gepest worden op de basisschool tot en met (halverwege) de middelbare school, depri zijn en dan ook nog niet goed worden van zoveel leed/onrecht in de wereld + Veel suiker, chocolade, vet, chips, nootjes eten om lekkerder te voelen + niet al te veel beweging = Veel gewicht overhouden

Deel speelt mss ook mee dat ik wel wat steviger gebouwd ben vanuit mijn genen, dus mag wel iets boven gemiddelde/ideale gewicht zitten.

Maar met zoveel gewicht, onzekerheid en depri voelen is het lastig om echt te gaan afvallen, omdat ik een emo-eter ben, dus wil dan het liefst chocola pakken of iets wat een prettig gevoel geeft. Het gaat tot nu toe goed. Maar vorig jaar ook wel.. toen was ik er 10kg af. Echter toen wat liefdesverdriet en toen 20kg er bij. Dus tsja..

Gaat nu wel weer goed, ben gemotiveerd. Voelt ook als mijn laatste kans.

Citaat
En hoe val je dan af???

Door goede dingen te doen qua voeding. Suiker vermijden, geen sojadrinks meer (hooguit af en toe de ongezoete versie), minder pasta's, meer groenten, minder vleesvervangers. Probeer nog meer dag-nacht ritme te hebben, wat erg lastig ligt. Plus ook 3x per dag eten vind ik nog lastig. Eet dus nog niet zo goed. Verder veel meer beweging. Probeer 3x per week te fitnessen/zwemmen. En meer water te drinken.
Maar soms ook wel slecht bezig. Bv. af en toe ook wel vrij weinig eten op een dag. Dat ligt een beetje aan dat mijn ritme nog niet zo goed zit.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hausfrau

  • ****
  • 704
  • Geslacht: Vrouw
De Afval-Draad
« Reactie #79 Gepost op: 17 mei 2011, 08:59:22 »
Ik bedoelde het niet vervelend ofzo, maar in mijn hokjesgeest eet een veganist extreem gezond. Kun jij dus mooi het beeld van te magere vegans bijstellen  ;). Ik zou niet afvallen als ik jou was  :yes:.
Nee hoor, grapje. Maar je weet dat je je als emo-eter vooral op 1 plek moet inhouden: de supermarkt, dat scheelt bij mij enorm in wat ik eet.
Hoor wie klopt daar kinders???