Vegatopia Forum

De Afval-Draad

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re:De Afval-Draad
« Reactie #680 Gepost op: 13 maart 2014, 11:38:38 »
Ik val nog steeds af, bijna 7 kilo nu, en voel me prima. Ook bij mij zat het er niet in een paar weken aan, ongeveer één kilo per jaar bijgekomen dus ik zie er nu bijna 7 jaar jonger uit  ;D

Tegen de plannen in zaterdag toch in een paskamer terecht gekomen, tja, je wilt de resultaten zien he. Ik kon me niet beheersen en kocht twee jurkjes, ik zag er in beide zo mooi uit  ::) dat was niet alleen mijn mening, de man was ook enthousiast.

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re:De Afval-Draad
« Reactie #681 Gepost op: 22 mei 2014, 10:10:48 »
Voor het eerst sinds maanden niet afgevallen deze week maar zwaarder geworden. Het zat er aan te komen (!  ;D), de laatste weken verloor ik nog maar 2 tot 4 ons per week. Gisteren was er zelfs 2 ons bijgekomen (ik weeg me wekelijks op de sportschool, vandaar de nauwkeurigheid) maar ik was de avond tevoren bij de Oude Plek en had me zeker niet ingehouden. Bovendien worden de resultaten van krachttraining en buikspieroefeningen nu zichtbaar dus gewichtstoename is te verwachten en geen reden voor paniek.
Er was ruim 11 kilo af terwijl ik oorspronkelijk voorzichtig had ingezet op 5 kilo, en het resultaat is niet alleen uiterlijk: mijn bloeddruk is zover omlaag dat ik mijn medicatie heb mogen halveren en mijn rugklachten zijn veel minder, mijn hartslag loopt niet meer zo snel hoog op en sneller terug omlaag   :dansen:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De Afval-Draad
« Reactie #682 Gepost op: 22 mei 2014, 13:05:00 »
Super! :cheer:

Hier gaat het ook goed, mijn gewicht blijft redelijk stabiel. En vandaag ga ik me ook zeker niet inhouden  ;D :taart-yum:

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:De Afval-Draad
« Reactie #683 Gepost op: 22 mei 2014, 15:10:58 »
Goed bezig, ladies. :D
En ha, goed ook om te lezen dat jouw bloeddruk zoveel lager is geworden, jol! Fijn hoor, om de medicijnen terug te kunnen schroeven. :)

Ik ben zelf ietsje zwaarder dan gezond en heb ook een iets te hoge bloeddruk, en wil daar ook wel wat aan doen. Maar/want omdat ik nogal blessuregevoelig ben, en de afgelopen jaren meer wel dan niet geblesseerd ben geweest (nou ja, misschien niet feitelijk, maar zo voelde het wel), heb ik al een paar jaar niet meer echt een sportritme en ook geen goede conditie meer (en blijf ik ook snel geblesseerd raken). Dat schiet dus niet echt op zo.
Maar nu ben ik onlangs via m'n werk begonnen met een persoonlijk beweegplan (oid) (zooo jammer dat ik niet anderhalf jaar eerder ontdekte dat dat kon!) en ben toen eerst getest door een blessuredeskundige sportinstructeur, die min of meer constateerde dat ik schots en scheef in elkaar zit en beweeg, en tijdens de test steeds enthousiaster werd over alle gebreken die ik vertoonde. ::)
Nu ga iedere week braaf fitnessen (vooral om meer spierkracht te krijgen) onder begeleiding van deze instructeur, die in mij nogal een uitdagend projectje ziet en daar dus ook wel lol in heeft, en ook ga ik wekelijks of tweewekelijks naar een sportfysio, die me oefeningen geeft en daarnaast mijn botten al een paar keer terug in de juiste volgorde heeft gezet.
Die ene kilo die ik van de week toevallig minder woog dan een paar weken terug, daar hecht ik nog niet zo veel belang aan, dat komt hopelijk vanzelf wel een keer op gang als ik blijf zwemmen en steeds wat meer kan gaan badmintonnen. Maar het is leuk om nu al te zien dat ik progressie maak met de fitness, dat geeft vertrouwen dat ik in betere vorm begin te raken. :)
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2014, 17:21:40 door cal¡mero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re:De Afval-Draad
« Reactie #684 Gepost op: 23 mei 2014, 10:58:46 »
@Hiziki: Mijn succes is mede dankzij die cronodinges die jij hier noemde, die heeft me geholpen mijn dieet vast te stellen.

@Calimero: Zet 'm op! Als je ook wat aan je voeding wil aanpassen dan kan ik die cron-o-meter van harte aanbevelen (effe googlen). Ik heb 'm maar heel kort en een beetje oneigenlijk gebruikt, toen had ik een beeld van mijn behoeften en kon ik een persoonlijk dieet samen stellen dat makkelijk te volgen was.

Mijn eetregime is belangrijk geweest voor mijn gewichtsverlies maar het sporten heeft zeker bijgedragen en wordt nu telkens belangrijker. Nou vond ik het aanpassen van mijn eetgewoontes wel makkelijker dan routine om te sporten opbouwen en vasthouden. Ik heb nog steeds twee keer per week geen zin maar ga toch en wordt vanzelf weer enthousiast als ik bezig ben.

Ik ben ook blessuregevoelig, vanwege rammelende gewrichten en scheefgroei. De oefeningen die ik doe met krachttraining zijn voorgeschreven door een fysiotherapeut en daar begin ik nu wel resultaat van te merken. Niet alleen heb ik zichtbare spieren gekregen maar de pijn in mijn onderrug is aanzienlijk minder. Ik kan 's ochtends weer zonder allerlei hulpmaatregelen mijn voeten afdrogen en  mijn sokken, broek en schoenen aantrekken. Vorig jaar heb ik wel eens op het punt gestaan mijn man uit bed te halen om me daarmee te helpen  :-\  Toen voelde  ik me gelijk heeeeel oud  :smeerie:

Aiko

Re:De Afval-Draad
« Reactie #685 Gepost op: 23 mei 2014, 11:02:18 »
Ik kan 's ochtends weer zonder allerlei hulpmaatregelen mijn voeten afdrogen en  mijn sokken, broek en schoenen aantrekken. Vorig jaar heb ik wel eens op het punt gestaan mijn man uit bed te halen om me daarmee te helpen  :-\  Toen voelde  ik me gelijk heeeeel oud  :smeerie:

Heb je al geprobeerd om liggend op bed dit te doen, liggend op de zij of op je rug? Dat kan je een stuk makkelijker bij je voeten dan staand of zittend.

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re:De Afval-Draad
« Reactie #686 Gepost op: 23 mei 2014, 11:23:00 »
Ik heb m'n sokken zo wel aangetrokken maar voor het afdrogen van mijn voeten was het geen oplossing, de badkamer is te klein om te gaan liggen en mijn bed houd ik liever droog  ;)

Mijn bed was één van de oplossingen die ik gebruikte maar het bleven lapmiddelen. Niets is zo fijn als gewoon kunnen doen zonder er over na te hoeven denken. Elke keer dat ik iets doe dat tot voorkort niet mogelijk was en ik realiseer me dat ik nauwlijks pijn heb ben ik weer verbaasd en blij!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:De Afval-Draad
« Reactie #687 Gepost op: 23 mei 2014, 13:47:10 »
@Hiziki: Mijn succes is mede dankzij die cronodinges die jij hier noemde, die heeft me geholpen mijn dieet vast te stellen.

@Calimero: Zet 'm op! Als je ook wat aan je voeding wil aanpassen dan kan ik die cron-o-meter van harte aanbevelen (effe googlen). Ik heb 'm maar heel kort en een beetje oneigenlijk gebruikt, toen had ik een beeld van mijn behoeften en kon ik een persoonlijk dieet samen stellen dat makkelijk te volgen was.

Mijn eetregime is belangrijk geweest voor mijn gewichtsverlies maar het sporten heeft zeker bijgedragen en wordt nu telkens belangrijker. Nou vond ik het aanpassen van mijn eetgewoontes wel makkelijker dan routine om te sporten opbouwen en vasthouden. Ik heb nog steeds twee keer per week geen zin maar ga toch en wordt vanzelf weer enthousiast als ik bezig ben.

Ik ben ook blessuregevoelig, vanwege rammelende gewrichten en scheefgroei. De oefeningen die ik doe met krachttraining zijn voorgeschreven door een fysiotherapeut en daar begin ik nu wel resultaat van te merken. Niet alleen heb ik zichtbare spieren gekregen maar de pijn in mijn onderrug is aanzienlijk minder. Ik kan 's ochtends weer zonder allerlei hulpmaatregelen mijn voeten afdrogen en  mijn sokken, broek en schoenen aantrekken. Vorig jaar heb ik wel eens op het punt gestaan mijn man uit bed te halen om me daarmee te helpen  :-\  Toen voelde  ik me gelijk heeeeel oud  :smeerie:

Meh, ja, ik vind het ook zo naar om af en toe het idee te hebben dat ik al zo enorm aan het aftakelen ben. Maar wat goed zeg, dat je nu weer allerlei dingen kunt die vorig jaar nog niet gingen! :D Die pijn in de onderrug heb ik ook (had me tot een paar weken terug dus serieus nooit gerealiseerd dat niet iederéén daar pijn heeft als-ie bijvoorbeeld een tijdje moet staan, ik vind dat de normaalste zaak van de wereld), maar ik heb er nog niet zo'n last van als jij en hoop dat nu ook te voorkomen is dat het zo erg wordt.

Ik gebruik de cronometer nog niet, maar wel al sinds een paar jaar af en toe de eetmeter van het voedingscentrum, dus een béétje beeld heb ik wel bij hoe ik eet, en dat is over het algemeen niet erg slecht (en als dat wel zo is, dan weet ik dat ook wel zonder meter ;)). Heeft de cronometer ook nog echt andere functies / toepassingen dan de eetmeter? In dat geval zou ik het misschien wel interessant vinden toch een account aan te maken.

Maar ik wil dus vooral weer gaan sporten, conditie krijgen en houden, en een lijf dat het niet voortdurend laat afweten dmv blessures enzo. Daar ligt voorlopig m'n focus. Ben gisteravond eens lopend gegaan naar een plek waarvoor ik anders altijd de fiets zou hebben gepakt, en heb zo ruim een uurtje gewandeld, doe ik anders nooit. Maar ik was anderhalve maand terug in de Ardennen en toen ontdekte ik dat ik ook absoluut geen wandelconditie had (dat ik dus zuchtend en steunend bergopwaarts ploeterde en om de haverklap moest pauzeren, terwijl mijn vriend vrolijk 50 meter voor me uit huppelde. En WIE is er nou helemaal de roker van ons twee? :-X)(OK hij heeft wel een beroep waarbij hij ongeveer de hele dag loopt. Maar toch!) Nou, dat vond ik echt wel even flink confronterend, ik wist niet dat het zó erg was met me. (En natuurlijk pijn in al mijn beengewrichten door de afdalingen. Ik kwam half-kreupel terug bij de camping. :() Niet dat Amsterdam nu zo'n lekker heuvelachtige wandelomgeving is hoor, maar hee, je moet ergens beginnen, dus ik ga gewoon óók af en toe een stukje wandelen. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re:De Afval-Draad
« Reactie #688 Gepost op: 23 mei 2014, 15:41:19 »
Ik gebruik de cronometer nog niet, maar wel al sinds een paar jaar af en toe de eetmeter van het voedingscentrum, dus een béétje beeld heb ik wel bij hoe ik eet, en dat is over het algemeen niet erg slecht (en als dat wel zo is, dan weet ik dat ook wel zonder meter ;)). Heeft de cronometer ook nog echt andere functies / toepassingen dan de eetmeter? In dat geval zou ik het misschien wel interessant vinden toch een account aan te maken.
Ik at gezond, dat was het probleem niet, ik was door te weinig beweging ongeveer een kilo per jaar zwaarder geworden en dat zo'n 10 jaar lang, langzaam maar zeker dus. Ik wist ook wel waar ik kon bezuinigen met caloriën maar had geen idee hoeveel ik moest bezuinigen voor een beetje resultaat en of ik dan nog steeds voldoende van alles binnenkreeg. Daar gaf de cronometer waardevol inzicht in. Maar ik ken de eetmeter niet, die doet misschien wel hetzelfde. De cronometer geeft allerlei info over de voedingswaarde van wat je eet, hoeveel caloriën je mag als je met een bepaalde snelheid gewicht wil verliezen en de calorische waarde van allerlei activiteiten. Daarmee kan je evenwicht in opname en verbruik brengen.
Citaat
Maar ik wil dus vooral weer gaan sporten, conditie krijgen en houden, en een lijf dat het niet voortdurend laat afweten dmv blessures enzo. Daar ligt voorlopig m'n focus. Ben gisteravond eens lopend gegaan naar een plek waarvoor ik anders altijd de fiets zou hebben gepakt, en heb zo ruim een uurtje gewandeld, doe ik anders nooit. Maar ik was anderhalve maand terug in de Ardennen en toen ontdekte ik dat ik ook absoluut geen wandelconditie had (dat ik dus zuchtend en steunend bergopwaarts ploeterde en om de haverklap moest pauzeren, terwijl mijn vriend vrolijk 50 meter voor me uit huppelde. En WIE is er nou helemaal de roker van ons twee? :-X)(OK hij heeft wel een beroep waarbij hij ongeveer de hele dag loopt. Maar toch!) Nou, dat vond ik echt wel even flink confronterend, ik wist niet dat het zó erg was met me. (En natuurlijk pijn in al mijn beengewrichten door de afdalingen. Ik kwam half-kreupel terug bij de camping. :() Niet dat Amsterdam nu zo'n lekker heuvelachtige wandelomgeving is hoor, maar hee, je moet ergens beginnen, dus ik ga gewoon óók af en toe een stukje wandelen. :)
Wandelen heb ik altijd veel gedaan, net als fietsen, gelukkig maar want daardoor heb ik nog enige stevigheid in mijn kniegewrichten (getrainde banden), helaas werkt dat voor mijn heupen niet net zo goed, daar heb ik regelmatig slijmbeursontstekingen. Ik draag ook regelmatig een gelbrace om m'n knie, helpt om alles op z'n plek te houden  ::)
Hardlopen mag ik niet maar spinnen (met of zonder brace) is in mijn geval een veilige manier om caloriën te verbranden en mijn hartconditie te verbeteren. Door voorzichtig om te gaan met weerstand en trapsnelheid blijf ik heel. En, niet onbelangrijk, langzaam maar zeker ben ik ook sterker aan het worden in de gewrichten die ik daarbij gebruik.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:De Afval-Draad
« Reactie #689 Gepost op: 23 mei 2014, 16:18:31 »
Lastig hè, als je altijd zo op je hoede moet zijn voor blessures. Maar mooi als het goed blijft gaan.

Wat je vertelt over de cronometer klinkt wel interessant. Ik ga het binnenkort wel eens onderzoeken dan, nu nog even niet want al teveel andere dingen aan mijn hoofd, maar ik denk dat ik het t.z.t. wel leuk vind om het te gaan uitpluizen. :)

Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re:De Afval-Draad
« Reactie #690 Gepost op: 24 mei 2014, 11:13:56 »
Lastig hè, als je altijd zo op je hoede moet zijn voor blessures. Maar mooi als het goed blijft gaan.

Best wel, maar zoals jij ook ergens opmerkte, sommige zaken ben je zo aan gewend dat je verbaasd bent als je erachter komt dat niet iedereen er last van heeft.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: De Afval-Draad
« Reactie #691 Gepost op: 31 januari 2015, 00:01:19 »
Tweeling: geen vet vs geen suiker.

Conclusie: "Any diet that eliminates fat or sugar will be unpalatable, hard to sustain and probably be bad for your health, too. "

"If you want to lose weight it will be much easier if you avoid processed foods made with sugar and fat. These foods affect your brain in a completely different way from natural foods and it's hard for anyone to resist eating too much."

Re: De Afval-Draad
« Reactie #692 Gepost op: 31 januari 2015, 02:26:53 »
Daar bestaat een documentaire van die ik een half jaar geleden of zo goeddeels heb gezien. Ik vond het wel interessant. De crux zat er inderdaad in dat een flinke klodder vet alleen niet smakelijk is, en een paar lepels suiker ook niet. Maar als je ze dooreen roert, wordt het een ander verhaal, en bovendien biedt de natuur je die combinatie niet (in één produkt) aan.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Jopie

  • *
  • 13
Re: De Afval-Draad
« Reactie #693 Gepost op: 08 februari 2015, 19:50:53 »
Ik ben officieel 5 kilo afgevallen sinds mijn switch naar veganisme!
En het is echt niet alsof ik op calorieën let (het tegendeel hihi). Ik let uiteraard wel op de voedingsstoffen die ik binnenkrijg, maar ik vind het ook heerlijk om allerhande vegan gebak te bereiden (en vervolgens op te schransen, haha).

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: De Afval-Draad
« Reactie #694 Gepost op: 09 februari 2015, 19:15:16 »
Laatst hadden ze bij de BBC een driedelige reportage over welk dieet het best bij je lichaam past. Volgens onderzoek kan je de meeste mensen die willen afvallen in drie categoriën verdelen: de emotie-eters, de altijd hongerigen (constant cravers) en de dooreters (feasters). Elk type heeft zijn eigen kenmerken en dieet.

Ik val denk ik in de constant cravers categorie, ik heb heel snel weer honger, zelfs als ik een paar uur daarvoor nog een grote maaltijd heb gehad. Word soms ook midden in de nacht wakker van de honger als ik voor het slapen gaan niet nog een crackertje o.i.d. heb gegeten. Volgens het programma was de oplossing hiervoor om twee dagen in de week maar 800 kilocaloriën eten en dan de rest van de week normaal, maar gezond. Hierdoor zou je je hongergevoel kunnen resetten als het ware.

Erg interessant, hierdoor zou je ook kunnen verklaren waarom de een kilo's afvalt met een bepaald dieet, en de ander niets.
Voor mij helpt het wel om elke keer als ik honger krijg, te kijken of het een legitime honger is. Zo van, wanneer heb ik voor het laatst gegeten, heb ik genoeg gehad? Zo ja, dan neem ik een kopje thee en kijk of het over gaat.


Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Afval-Draad
« Reactie #695 Gepost op: 09 februari 2015, 19:33:18 »
Kan je je ook in meer dan 1 type herkennen?  :angel:
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Afval-Draad
« Reactie #696 Gepost op: 09 februari 2015, 21:27:45 »
Ik herken mezelf in alledrie de categorieën  :-X
En morgen heb ik een eerste afspraak met een gewichtsconsulente om daar eens serieus wat aan te doen. Zij gaat mij minimaal tien weken begeleiden. Ben benieuwd!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: De Afval-Draad
« Reactie #697 Gepost op: 09 februari 2015, 23:49:29 »
Ik ben afgelopen jaar gigantisch afgevallen en dacht dat het door de schildkliermedicijnen kwam. Maar nu ik een tijdje zonder pijnstilling zit (vorig jaar 2 maanden gehad, op die ene maand die ik niet uit bed kon komen omdat ik zeeziek was, en de andere waarin ik de hele tijd dubbel zag, waren het echt fantastische maanden) merk ik dat ik weer gestopt ben met slapen (ik slaap vaak maar 3 uur per nacht, en als ik wel slaap heb ik alleen maar nachtmerries en slaap ik steeds stukjes van 2 uur en lig dan 1-2 uur wakker) en heel veel zin heb in vet en zoet en sowieso minder regelmatig en minder gezond eet.

Volgende maand ga ik weer terug naar het pijnteam, want dat niet-slapen is blijkbaar toch echt wel een ding.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Afval-Draad
« Reactie #698 Gepost op: 10 februari 2015, 12:05:43 »
Ik ben zo'n 'constant craver'. Ik kan genante hoeveelheden wegwerken... Eet ik een bord boordevol met rijst/pasta/aardappels, groente en eiwitcomponent, dan heb ik een uur later weer honger. Laat ik de koolhydraten weg, dan houd ik het een paar uur zonder eten vol.


Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De Afval-Draad
« Reactie #699 Gepost op: 10 februari 2015, 12:24:41 »
Ik herken mezelf in alledrie de categorieën  :-X
En morgen heb ik een eerste afspraak met een gewichtsconsulente om daar eens serieus wat aan te doen. Zij gaat mij minimaal tien weken begeleiden. Ben benieuwd!
Succes! Waarom kies je een gewichtsconsulente in plaats van een dietiste?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light