Vegatopia Forum

De Afval-Draad

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Re: De Afval-Draad
« Reactie #740 Gepost op: 05 mei 2015, 14:07:26 »
Hier een incarnatie van cal¡mero.

En hier een incarnatie van ... ehm....  ??? ??? ???
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re: De Afval-Draad
« Reactie #741 Gepost op: 05 mei 2015, 14:42:09 »
Het probleem is dat veel dingen ook echt lastig gaan door de combinatie van moeten afvallen en dus dingen met mate moeten eten, en mijn darmklachten. Dat maakt evenwichtig eten een uitdaging. Dingen waar ik last van heb zijn: tarwe, rogge, gerst, spelt (in iets mindere mate), suiker, vet, alcohol, appel, peer, grapefruit, mango, avocado, bieten, pistachenoten, koffie, koolzuur, en in grotere hoeveelheden soja, noten en fruit. Het hangt wel heel erg af van hoeveelheden en combinaties.

Ik heb wel wat aan de tips om meer met tofu en tempeh te doen. Ik heb eigenlijk nog nooit overwogen om van die kant-en-klaar gekruide tofu te gebruiken, tenzij het een keer wokblokjes zijn, omdat ik normaliter niet zo'n kant-en-klaar-fan ben. Het zit gewoon niet in mijn systeem eigenlijk. Maar ik moet dat gewoon een keer een kans geven, want dat is wel de makkelijkste en meest geschikte manier om mijn dieet een stuk gezonder te maken.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: De Afval-Draad
« Reactie #742 Gepost op: 05 mei 2015, 14:54:15 »
Kan je wel tegen kiemen? Want die hebben veel vitamines en mineralen. Maar komen wel vaak uit bonen of linzen. Oftewel, mag je wel de bladeren van bonenplanten?
Er is ook speltseitan te koop (wel duur), of gaat het juist om de gluten? Glutenvrije granen als amaranth, gierst en boekweit zijn ook erg lekker, voedzaam en minder duur dan quinoa. Ik las hierboven als tip freekeh, maar dat is gemaakt van groene (nog onrijpe) tarwe en heeft wel gluten. Granen die herleidt zijn van tarwe zoals Kamut dus ook.

En ik heb ook bij de bio-winkel toetjes op basis van kokos gezien, en er zijn ook yoghurt-achtige dingen van haver.
Misschien nu met je dieet niet het eerste waar je aan denkt, maar voor extra'tje af en toe wel lekker?
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2015, 15:06:24 door meisbaer »

Aiko

Re: De Afval-Draad
« Reactie #743 Gepost op: 05 mei 2015, 15:19:08 »
Hier een incarnatie van cal¡mero.

En hier een incarnatie van ... ehm....  ??? ??? ???

Houd je geen administratie bij?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De Afval-Draad
« Reactie #744 Gepost op: 05 mei 2015, 15:43:35 »
Als ik in de voedingswaardetabel kijk (je kunt productcategorieën kiezen en op eiwit sorteren), dan scoort tofu niet eens zo heel erg hoog wat betreft proteine. Zonnebloem- en pompoenpitten over de salade, een handjevol pinda's (pinda's zijn geen noten, dus misschien verdraag je die wel) tussendoor, (meer) hummus en kidneybonen (als chili of door de salade) lijkt me veel effectiever (en lekkerder).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Afval-Draad
« Reactie #745 Gepost op: 05 mei 2015, 15:50:38 »
En zeewier schijnt eiwit te bevatten?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: De Afval-Draad
« Reactie #746 Gepost op: 05 mei 2015, 16:11:55 »
Zonnebloempitten en pompoenpitten zijn een goed idee, lekker en niet zo duur. Sesamzaadjes over een groentewokje is ook lekker.

Re: De Afval-Draad
« Reactie #747 Gepost op: 05 mei 2015, 16:26:32 »
Tofu in een portie van 150 gram levert 182 kcal en 18 gram eiwit, en 300 mg calcium, wat ik ook te weinig binnen krijg.

Een portie amandelen van 30 gram levert evenveel energie, 5.8 gram eiwit en 75 mg calcium.

Het probleem met noten en zaden is dat ze niet bepaald makkelijk in een laag-calorisch dieet passen. Tot ik op gewicht ben wil ik niks in huis wat ook als snack kan dienen (ik ken mezelf met noten, dat gaat niet goed). Tofu ga ik echt niet bij de tv opeten, dus is veel veiliger. ;)

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: De Afval-Draad
« Reactie #748 Gepost op: 16 mei 2015, 22:11:30 »
Die reepjes tofu uit  de winkel zijn voorgebakken, dus een stuk vetter dan 'gewone' tofu. Je kunt ze wel koud eten in bv een pitabroodje, dan bak je ze niet nogmaals in olie, dus dat scheelt weer.
Gewone tofu kun je ipv marineren en bakken ook ongemarineerd bakken en daarna in een sausje (met bv ketjap of tomaat) laten sudderen, dat gaat sneller dan marineren en dan neemt het ook smaak op.
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: De Afval-Draad
« Reactie #749 Gepost op: 21 mei 2015, 10:31:42 »
Ik geloof dat wetenschappers ook nog aan het onderzoeken waren of je daadwerkelijk alle caloriën opneemt die in noten zitten. Dat zag ik in een BBC programma (weet helaas niet meer welke).
Bij het eten van noten, verbruik je ten eerste caloriën doordat je de noten moet vermalen met je kiezen. Omdat je de noten niet helemaal fijn maalt, en het ook niet helemaal fijn wordt in je maag, laat je a.h.w. caloriën in het voedsel zitten. Of je dan wel alle goede stoffen opneemt, werd niet gezegd.

Maar ik denk ook dat het eten van noten een soort van avocado-effect heeft, doordat ze erg verzadigend werken, heb je minder snel trek in iets anders en eet je in totaal minder.

Nogmaals, ik heb het van tv, dus of het allemaal klopt?  ;)

En die voorgebakken tofu reepjes kan je ook zo zonder olie in een goede pan doen, of zo aan het eind door je eten. Scheelt weer extra olie!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: De Afval-Draad
« Reactie #750 Gepost op: 21 mei 2015, 12:22:59 »
En die voorgebakken tofu reepjes kan je ook zo zonder olie in een goede pan doen, of zo aan het eind door je eten. Scheelt weer extra olie!

Hé da's een goeie!
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Afval-Draad
« Reactie #751 Gepost op: 05 september 2015, 14:25:51 »

Re: De Afval-Draad
« Reactie #752 Gepost op: 10 september 2015, 18:10:50 »
Inmiddels eet ik vooral regelmatig tempeh, nu ik eindelijk een recept heb wat lukt...  ;D Tofu nog steeds niet heel vaak, al gooi ik het nu ook door de massaman.  Ik tel niet precies of ik genoeg binnen krijg maar het zal allicht beter zijn dan eerst. En ik ben inmiddels ook wel aan het afvallen, waar dat eerst niet lukte, dus daar ben ik blij mee. :-)


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Afval-Draad
« Reactie #753 Gepost op: 10 september 2015, 22:25:10 »
 :thumbsup:

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Afval-Draad
« Reactie #754 Gepost op: 16 september 2015, 18:34:25 »
Pffff, afvallen wilt maar niet lukken :'( Ja soms een paar kilo maar dat is vaak ook maar tijdelijk.

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Afval-Draad
« Reactie #755 Gepost op: 22 augustus 2016, 21:42:59 »
Ik ben sinds januari begonnen met calorieen tellen; en ik moet zeggen dat het voor mij werkt.

Ik ben 13 kilo afgevallen op een rustig tempo en volgens de dietiste ben ik gewoon heel gezond bezig. Het leuke is dat het geen dieet is; ik eet alles wat ik lekker vind maar binnen de beperking van 1950 calorieen per dag. Net onder mijn onderhoudsniveau dus. Zo gaat het afvallen geleidelijk en is het eigenlijk een soort spelletje met mezelf geworden; hoe meer calorieen ik aan het eind van de dag over heb hoe beter ik me voel.

Als ik meer wil eten dan dat basisniveau aan calorieen sport ik of beweeg ik meer; en zo kan er best eens een avondje pizza afhalen of snackbar bij. Ik voel me absoluut niet alsof ik iets tekort kom.

Alles eten en toch afvallen; ik had nooit gedacht dat het kon maar het lukt mij wel. En daar ben ik echt super blij mee :)
Nothing tastes like compassion feels

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Afval-Draad
« Reactie #756 Gepost op: 23 augustus 2016, 08:08:30 »
Lekker bezig! Wat fijn voor je Windigo :) :)

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Afval-Draad
« Reactie #757 Gepost op: 24 augustus 2016, 17:15:24 »
Lekker bezig! Wat fijn voor je Windigo :) :)

Dankjewel!

Is zeker fijn; ben benieuwd waar de reis eindigt. Vandaag een broek aangedaan die ik al twee jaar niet meer aankon :)
Nothing tastes like compassion feels

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: De Afval-Draad
« Reactie #758 Gepost op: 10 september 2016, 20:01:08 »
Ik ben ongewenst een kilo of zes afgevallen. Althans, dat is het totaal, ik heb er ondertussen wel babygerelateerde kilo's bij (al ben ik mijn extra cupmaat in de laatste weken wel weer kwijtgeraakt), dus ikzelf mis nog iets meer. Ik was door de hormoonbehandeling wel een kilo of 3-4 aangekomen (ik heb geen weegschaal), dus ik had nog wel wat reserve, maar daar zit ik nu wel doorheen.

In het ziekenhuis vinden ze het allemaal nog prima, omdat het kindje tot nu toe goed groeit, maar ondertussen vind ik het zelf wel vervelend worden. Ik had een verwijzing gevraagd naar een dietist, omdat ik bang was dat ik teveel zou aankomen tijdens de zwangerschap (en afvallen is echt heel moeilijk als je niet meer kunt gaan bewegen en ook al gezond eet), maar nu ben ik eerder bang dat ik gewoon niet genoeg binnenkrijg en dat het kindje daar last van krijgt (ik eet een normale portie avondeten, en een stuk fruit op een dag. Soms lukt een beetje ontbijten ook, maar het is iig minder dan dat ik at toen ik nog niet zwanger was).
Ik ben nog niet opgeroepen door de dietist, en heb nu 2,5 week geen controles, dus ik vind het allemaal maar spannend.

Hopelijk komt binnenkort ergens het keerpunt.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: De Afval-Draad
« Reactie #759 Gepost op: 30 september 2016, 13:36:00 »
Ik was niet echt meer afgevallen (misschien nog 1 kilo ofzo), maar omdat de baby wel goed gegroeid is, betekent dat dat ikzelf nog wel wat ben kwijtgeraakt. Eten gaat nog steeds moeizaam.

Dus nu nog een keer verwezen naar de dietist, hopelijk krijg ik nu wel een oproep, en eventueel aan de drinkvoeding als ik echt niet ga aankomen  :-\
Maar, de baby ligt helemaal op schema (wat we niet hadden verwacht, omdat R en ik allebei een stuk kleiner zijn dan gemiddeld), dus dat gedeelte gaat goed. Nu alleen nog zorgen dat ik overeind blijf (figuurlijk dan).
Supercalifragilisticexpialidocious!