Vegatopia Forum

De Afval-Draad

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Afval-Draad
« Reactie #780 Gepost op: 13 december 2016, 11:09:49 »
Heb je bij al het eten buikpijn of bij bepaalde dingen?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: De Afval-Draad
« Reactie #781 Gepost op: 13 december 2016, 11:54:51 »
Nee al het eten. Het lijkt erger met het zware eten van nu. Bij water en thee heb ik geen last, bij rijstmelk wel. Bij de drinkvoeding niet, dus dat is fijn.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Afval-Draad
« Reactie #782 Gepost op: 13 december 2016, 13:00:43 »
Nee al het eten. Het lijkt erger met het zware eten van nu. Bij water en thee heb ik geen last, bij rijstmelk wel. Bij de drinkvoeding niet, dus dat is fijn.

Rijstmelk is ook vooral water, met weinig eiwitten en vetten. Je zou denken dat dat ook te doen is.

Als die drinkvoeding goed gaat, zou ik het daar bij houden. Geeft je minder stress en je weet zeker dat je voldoende binnenkrijgt.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Afval-Draad
« Reactie #783 Gepost op: 14 december 2016, 07:41:08 »
Wat naar allemaal fem fatale, ik hoop dat het snel weer beter met je gaat!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: De Afval-Draad
« Reactie #784 Gepost op: 14 december 2016, 10:36:41 »
Zoals het er nu naar uitziet is over uiterlijk 7 weken de baby eruit. Dat moet gaan helpen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Afval-Draad
« Reactie #785 Gepost op: 14 december 2016, 11:02:13 »
Sterkte met de laatste loodjes!

Offline jol

  • *****
  • 2.627
Re: De Afval-Draad
« Reactie #786 Gepost op: 14 december 2016, 12:12:47 »
Zoals het er nu naar uitziet is over uiterlijk 7 weken de baby eruit. Dat moet gaan helpen.
Fijn om het een beetje te kunnen overzien. Sterkte met de laatste loodjes!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: De Afval-Draad
« Reactie #787 Gepost op: 29 januari 2017, 15:34:24 »
Ik heb me vanochtend gewogen en ben maar 7 kilo lichter dan toen ik zwanger werd. Dat valt me nog alleszins mee, al verklaart het wel waarom ik een vakjesbuik heb nu (maar hij is wel nog een beetje slap, heel vreemd).

Maar mijn eetlust keert nu een beetje terug, dus ik hoop er snel een paar kilo bij te hebben, want dat is wat beter voor mijn conditie.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.322
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De Afval-Draad
« Reactie #788 Gepost op: 12 augustus 2017, 01:52:42 »
In het afgelopen jaar zijn er toch een paar kilootjes bijgekomen - iets te vaak op zakenreis, met hotelontbijt, lunch en restaurantdiner, te weinig gelegenheid om te zwemmen in de zomer. Na de eerste week in Nijmegen zit de broek al een stuk losser. De combinatie van twee keer per dag zo'n zes kilometer fietsen (eigenlijk een afstandje van niets, een goed kwartier flink trappen, wel met vals plat) en elke avond in het huis klussen is blijkbaar erg goed voor de lijn. Nog even zo doorgaan en die paar kilo's zijn er automatisch af  :D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: De Afval-Draad
« Reactie #789 Gepost op: 17 oktober 2017, 09:55:56 »
Het overlijden van mijn moeder vorig jaar was een klap. In de maanden erna kon ik naast werken (geeft structuur) bijna niks meer en lag ik meestal op de bank. En zo langzaam kwamen de kilo's Kummerspeck er ook bij. Ik hoefde er niks voor te doen :). Sporten deed ik wel, maar op halve kracht; soms moest ik even langs de kant gaan zitten.

Door veel geduld en rusten kwam er heel langzaam weer een kentering. Ik wandel veel, kan weer beter sporten en er is weer 2 kilo af. Ik zou best nog 1 of 2 kilo willen missen, maar het is ook wel goed zo. Want mijn gezondheid is goed.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2017, 12:54:35 door LL de Ling »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.322
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De Afval-Draad
« Reactie #790 Gepost op: 17 oktober 2017, 12:11:49 »
Fijn dat je er langzaam weer bovenop krabbelt, Ellen!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Afval-Draad
« Reactie #791 Gepost op: 13 november 2017, 16:54:58 »
Ik was 10 kg kwijt in augustus, en nu zit ik alweer sinds 20 augustus aan de prednison wegens een ziekenhuisopname en heb ik ze allemaal weer terug  :-\

Hopelijk ben ik er over een maand vanaf en kan ik weer beginnen..
Nothing tastes like compassion feels

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Afval-Draad
« Reactie #792 Gepost op: 14 november 2017, 09:26:42 »
Als ik LL en Windigo lees, knijp ik mijn handjes dicht met 'gewoon een paar kilo willen afvallen omdat ik teveel gegeten heb'.

Fijn dat het beter met je gaat LL en sterkte en voorspoed Windigo.

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Afval-Draad
« Reactie #793 Gepost op: 14 november 2017, 12:27:02 »
Als ik LL en Windigo lees, knijp ik mijn handjes dicht met 'gewoon een paar kilo willen afvallen omdat ik teveel gegeten heb'.

Fijn dat het beter met je gaat LL en sterkte en voorspoed Windigo.

Ach, dit spul houdt me wel in leven dus wat dat betreft is het echt het offer waard ;)

Liever dik dan dood.
Nothing tastes like compassion feels

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Afvallen
« Reactie #794 Gepost op: 23 juli 2019, 09:28:43 »
Vanochtend gaf de weegschaal 79,2kg aan. Ik zag gisteren een vriendin die ik een tijdje niet gezien had en toen ik zei 'dat ik eigenlijk wel wat zwaarder was geworden' zei ze: "ja dat dacht ik wel te zien toen je aan kwam lopen" (ik hou van eerlijke mensen  :))

Anyway, ik moet nu echt iets verzinnen om 5-10kg af te gaan vallen. En da's moeilijk!

Wie heeft echt goede tips? Ik overweeg een dietiste maar misschien heeft iemand een gouden tip? Weekmenu's? Sportschema's?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.322
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Afvallen
« Reactie #795 Gepost op: 23 juli 2019, 10:53:23 »
Ik denk nog steeds dat het roemruchte Duitse Friss-die-Hälfte-dieet het beste werkt. De helft weglaten is wel vrij extreem en op den duur niet goed, maar consequent bewust ietsje minder eten - en daar je lichaam ook aan te laten wennen - lijkt me goed haalbaar.

Het eenvoudigste is besparen op de koolhydraten: een plakje brood minder, 10-20 gram pasta (ongekookt gewogen) minder. Ongemerkt scheelt dat een hoop, de keukenweegschaal is je beste vriend. Let ook op sausjes: in plaats van een kaassaus of een romige champignonsaus kun je beter tomatensaus (van verse tomaten of passata) nemen, of gewoon pasta aglio et olio. In plaats van een curry met veel kokossaus maak je een pilao of couscous met zeven groenten. Ter compensatie kun je meer groente gebruiken.

Naast het (iets) reduceren van calorieën lijkt het nog belangrijker te zijn om zwaarbewerkte producten te vermijden of in ieder geval te reduceren (lees dit Guardian-artikel), waar vaak veel suiker en vet in verborgen zitten. Dus liever een bakje nootjes dan een bakje chips 's avonds op de bank.

Meer bewegen is natuurlijk ook goed, maar dat moet je wel echt in je leven integreren, anders werkt het niet (het beruchte sportschoolabonnement dat grotendeels in de la blijft liggen). Ik heb zelf echt het verschil gemerkt toen ik een langere afstand naar mijn werk moest/kon fietsen (ca. 6.5 kilometer).

Ik zit nu al een fikse poos op mijn streefgewicht. Wat bij mij een gezond teken is, is dat ik vrijwel elke ochtend met een licht hongergevoel wakker wordt.

Flink wat open deuren, maar wellicht zitten er wat dingen tussen waar je toch niet aan had gedacht.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline karl

  • *****
  • 6.277
  • Geslacht: Man
Re: De Afval-Draad
« Reactie #796 Gepost op: 23 juli 2019, 11:10:57 »
Het jojo-effect bij diëten is welbekend, ik zou daar voorzichtig mee zijn. Mij lijkt ook voortdurend iets minder eten de beste weg. Ook niet altijd (calorierijke) desserten eten. En inderdaad niet te veel vette sausen. Beweging is gezond maar er is veel regelmatige beweging nodig om veel af te vallen. Ik zou daar geen verplichting op mij nemen van fitnessen en joggen als het je ding niet is. Wandelen is wel, ook voor de geest, heilzaam. Ik zou me er ook niet te veel op fixeren. Wat geeft het als iemand ziet dat je wat bent aangekomen, als je je goed in je vel voelt.

Offline Sam

  • ******
  • 7.056
Re: De Afval-Draad
« Reactie #797 Gepost op: 23 juli 2019, 11:40:52 »
Ik denk persoonlijk dat het idee "ik wil kilos kwijt" een beetje te eenvoudige vraag/doel is. Waarom zitten die kilo's erbij? Eet je structureel teveel calorieen? Beweeg je te weinig? Dat kan ik me niet voorstellen :) Heb je te weinig spiermassa? Als je dit weet, dan kun je het makkelijker aanpakken.

Ik weeg al -tig jaar hetzelfde, maar ik weet inmiddels dat als ik minder dan een uur per dag wandel, en geen krachttraining doe, mijn vetpercentage langzaam oploopt. Aan mijn eetpatroon valt weinig te fine-tunen, ik eet gezond en gevarieerd en niet te veel, dus dat is bij mij geen knop om aan te draaien. Voor mij is het het allerbelangrijkste om een sterk lijf te hebben, als voordeel zit erbij dat meer spieren meer verbranden.

Ik vind de eetmeter van het voedingscentrum wel een leuke site om te kijken of wat je denkt dat je eet een beetje overeenkomt met je daadwerkelijk eet, zowel qua calorieen als qua voedingsstoffen. Ik kwam er achter dat mijn calorie inname ongeveer gelijk loopt met mijn door de fitbit berekende calorie behoefte. (Verder de adviezen over zout etc. negeren op die site, want ze keuren standaard alles in blik af als ongezond en geen onderdeel van je 200 gram groente per dag.)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline jol

  • *****
  • 2.627
Re: De Afval-Draad
« Reactie #798 Gepost op: 23 juli 2019, 12:34:09 »
Wat geeft het als iemand ziet dat je wat bent aangekomen, als je je goed in je vel voelt.
Ik las hier 'als je je goed in je vet voelt'.  ::)

Sinds begin 2017 merk ik dat er wel wat in zit dat je moeilijker afvalt als je ouder wordt, aankomen blijft net zo simpel als het altijd was. Ik had nooit veel problemen met mijn gewicht maar heb sindsdien ook een aantal periodes van emo-eten gehad, was een nieuwe ervaring en achteraf niets om blij van te worden. Emo-eten, minder bewegen wegens fysieke beperkingen en moeilijker afvallen is geen gunstige combi. Gelukkig beweeg ik ondertussen weer wat meer en is het aankomen nu een beetje tot stilstand gekomen.

Een klein adviesje aanvullend op wat al genoemd is: als je bijvoorbeeld een feestje of een etentje heb kan je van te voren bezuinigen op caloriën (balansdag) en kort van tevoren iets laag calorisch maar wel vullends eten.

En beter langzaam maar zeker afvallen dan snel en jojoën.
in elk geval sucses!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: De Afval-Draad
« Reactie #799 Gepost op: 23 juli 2019, 12:46:20 »
Wil ook een paar kilo’s kwijt. Ik denk na de bevalling zo’n 5-6 kilo. Valt erg mee, maar ik geef geen borstvoeding dus het moet op eigen kracht. Ik probeer het te doen door minder te snoepen en meer te bewegen. Meer bewegen kan niet zo makkelijk in de sportschool (anders altijd oppas regelen) dus ik ga nu vaak een rondje wandelen met baby. Als hij in de buikdrager zit, doe ik ook wel eens squats (meteen extra gewicht) en de buikspieroefeningen doe ik als ik R. even in bed leg en erbij blijf. Verder wandelen we vaker met zijn drieen, en loop ik 2 keer in de week half uurtje hard. Maar dat hardlopen stelt nog niet zoveel voor qua calorieën, want bouw heel rustig op.

Verder moet er echt een knop om qua tussendoortjes. Niet dat ik zoveel snoepte, maar tijdens de zwangerschap wel meer. En die zin in eten heb ik soms nog. Dus even geen toetjes, mini magnumpje, stukje chocola hier en daar meer. Fruit zet ik nu al klaar. Er staat bv een schaal kersen. Daar pak ik er regelmatig eentje van.

Binnenkort opent er ook een sportschool om de hoek. Ik wil daar wel lid van worden, want een paar keer per week uurtje weg is goed te regelen. Ik doe dat niet alleen voor de lijn, maar ook vooral vanwege de kracht. Met al dat tillen is dat extra belangrijk.

Nu ik erover nadenk: het is voor mij gewoon terugkeren zoals het was. Want ik at al heel gezond en was ook heel actief. Alleen in de laatste weken van de zwangerschap was ik al iets minder actief. Ik deed nog wel een beetje krachttraining, maar fietste niet meer naar het werk bijv.
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2019, 13:27:07 door LL de Ling »