Vegatopia Forum

Hardlopen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Hardlopen
« Reactie #60 Gepost op: 31 december 2011, 23:46:36 »
x
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Hardlopen
« Reactie #61 Gepost op: 31 december 2011, 23:53:31 »
bij tere achillespees:
1 veel stretchen, voor  en na
2 vermijd op de tenen te lopen. (geen sprints) Voetzool goed afrollen.



Een scheuring belette mij niet een jaar later toch weer 40 km per week te hardlopen
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Hardlopen
« Reactie #62 Gepost op: 31 december 2011, 23:56:29 »



''Nee jij trekt volle zalen.''

Ik ren in de volle natuur en heb nog nooit iemand ontmoet daar
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Hardlopen
« Reactie #63 Gepost op: 01 januari 2012, 14:06:07 »
bij tere achillespees:
1 veel stretchen, voor  en na
[...]

Wellicht ten overvloede, maar ik zeg het toch maar even: geen koude spieren rekken, hè. Ik heb ook weleens gelezen dat rekken over het algemeen misschien wel helemaal niet nodig is, maar daarover lijken de meningen verdeeld.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Hardlopen
« Reactie #64 Gepost op: 01 januari 2012, 17:13:20 »
bij tere achillespees:
1 veel stretchen, voor  en na
[...]

Wellicht ten overvloede, maar ik zeg het toch maar even: geen koude spieren rekken, hè. Ik heb ook weleens gelezen dat rekken over het algemeen misschien wel helemaal niet nodig is, maar daarover lijken de meningen verdeeld.

Dank je, ik ben er voorzichtig mee. Het lijkt te kunnen, en voorzichtig op te bouwen te zijn, maar het is fine-tunen om binnen de grenzen te blijven. Nou is het hardlopen alleen voor erbij, als het zwembad niet open is enzo. En binnenkort ga ik wel een opbouwcursusje doen met uitleg over warming up.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline duifje

  • **
  • 55
Hardlopen
« Reactie #65 Gepost op: 01 januari 2012, 21:33:02 »
Amusante column, vast heel herkenbaar voor bankzitters die dankzij Evy en aanverwanten plotsklaps aan het hardlopen zijn geslagen:

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/nov/06/charlie-brooker-becomes-a-runner

Opgeklopte pulp met literaire ambities
Gewoon hardlopen. Niet dik doen.

''Nee jij trekt volle zalen.''

Ik vond het wel een grappige column. Ik zal ook maar uit de kast komen, heb net de vierde training van hardloopschema gedaan, en ga binnenkort met het beginnersklasje van de hardloopwinkel meedoen.

Ik vind aquarobics wel veel leuker maar ja, het zwembad is niet altijd beschikbaar en twee schoentjes wel.

Een probleem: ik had de laatste maanden niet eens meer aan mijn achillespezen gedacht. Maar ooit geblesseerd gaat dat nooit meer over. Ook niet na 12 jaar en ik merk dat daar mijn zwakste punt gaat zitten. :-\

Heb je wel eens aan voetoefeningen gedacht? Ik kan je er een aantal leren, waar je echt iets aan hebt. Als je interesse hebt, laat me dan weten.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Hardlopen
« Reactie #66 Gepost op: 02 januari 2012, 08:33:59 »
Amusante column, vast heel herkenbaar voor bankzitters die dankzij Evy en aanverwanten plotsklaps aan het hardlopen zijn geslagen:

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/nov/06/charlie-brooker-becomes-a-runner

Opgeklopte pulp met literaire ambities
Gewoon hardlopen. Niet dik doen.

''Nee jij trekt volle zalen.''

Ik vond het wel een grappige column. Ik zal ook maar uit de kast komen, heb net de vierde training van hardloopschema gedaan, en ga binnenkort met het beginnersklasje van de hardloopwinkel meedoen.

Ik vind aquarobics wel veel leuker maar ja, het zwembad is niet altijd beschikbaar en twee schoentjes wel.

Een probleem: ik had de laatste maanden niet eens meer aan mijn achillespezen gedacht. Maar ooit geblesseerd gaat dat nooit meer over. Ook niet na 12 jaar en ik merk dat daar mijn zwakste punt gaat zitten. :-\

Heb je wel eens aan voetoefeningen gedacht? Ik kan je er een aantal leren, waar je echt iets aan hebt. Als je interesse hebt, laat me dan weten.

En gedacht, en eentje ook gedaan (op en neer op de onderste tree van de trap). Ik weet alleen niet of daar het punt zit. Ik heb 12 jaar geleden mijn achillespezen overbelast met een daglange wandeling door de sneeuw, en door de kou voelde ik niet dat rechts in mijn schoen bij de enkel een stukje leer stuk was en dubbelgevouwen was gaan zitten.
De volgende dag, vooral rechts, dus ei-grote bobbels op mijn enkels en het gevoel alsof ik op messen liep. Dat ging over met wat terugvallen, en nu kan ik gewoon weer einden wandelen.

TENZIJ.... Er iets tegen de achillespees aankomt. Hoge wandelschoenen? Doen na 1 minuut al pijn. Soms eerder, weet ik niet hoe snel ik ze uit moet doen. Bij de hardloopschoen was het niet al in de winkel, maar wel bij het eerste rondje. Op advies er een zooltje ingedaan, maar vooral omdat de schoen dan minder vol op de achillespees eindigt.

Mijn man en ik hadden het er gisteren dus al over: moet ik hem sterker maken, rekken, of boeit dat niet. En wat kan er aan de pees verandert zijn, dat er echt niks meer tegenaan mag komen?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Aiko

Hardlopen
« Reactie #67 Gepost op: 02 januari 2012, 23:07:31 »
TENZIJ.... Er iets tegen de achillespees aankomt. Hoge wandelschoenen? Doen na 1 minuut al pijn. Soms eerder, weet ik niet hoe snel ik ze uit moet doen. Bij de hardloopschoen was het niet al in de winkel, maar wel bij het eerste rondje. Op advies er een zooltje ingedaan, maar vooral omdat de schoen dan minder vol op de achillespees eindigt.

Heb je er al aan gedacht om een stuk uit de schoen te knippen?

Ik heb bij mijn linker enkel ook dat het wel eens kan gaan irriteren, en er een zwelling optreedt. Komt volgens mij door de hoge wandelschoenen die ik altijd aan heb. Eenmaal beroerd is dat blijkbaar een gevoelige plek. Als ik de veters niet helemaal om het bovenste deel heensla (dus door de gaten die er voor de veters op zit), dan heb ik ook minder druk op de enkel en neemt de zwelling weer af zodat ik weer pijnloos uren lang zou kunnen lopen. Lage wandelschoenen kopen speciaal voor het vele lopen dat ik graag mag doen zit ik nu ook serieus aan te denken. Lagere schoenen bij jou zullen wel niet echt bestaan om te kunnen helpen, dus wellicht moet je een stuk schoen wegknippen om minder druk op gevoelige delen te hebben. Maar dan loop je wel weer grotere kans dat de schoen sneller scheurt omdat je een deel stevigheid weg hebt genomen. En door het verschil / randen zou je juist weer blaren kunnen krijgen (heb ik vaak als de schoen wat weggesleten is en bij de hak onder de achilles er een gat is ontstaan).

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Hardlopen
« Reactie #68 Gepost op: 03 januari 2012, 01:26:08 »


Wellicht ten overvloede, maar ik zeg het toch maar even: geen koude spieren rekken, hè. Ik heb ook weleens gelezen dat rekken over het algemeen misschien wel helemaal niet nodig is, maar daarover lijken de meningen verdeeld.
Ja de meningen zijn verdeeld
over het rekken voor het rennen
IK deed het nooit.
Na een aantal blessures doe ik het altijd
En het helpt wel zeer goed(bij mij)
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Hardlopen
« Reactie #69 Gepost op: 03 januari 2012, 01:30:28 »
dubbel
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2012, 12:26:51 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Hardlopen
« Reactie #70 Gepost op: 03 januari 2012, 08:02:10 »
TENZIJ.... Er iets tegen de achillespees aankomt. Hoge wandelschoenen? Doen na 1 minuut al pijn. Soms eerder, weet ik niet hoe snel ik ze uit moet doen. Bij de hardloopschoen was het niet al in de winkel, maar wel bij het eerste rondje. Op advies er een zooltje ingedaan, maar vooral omdat de schoen dan minder vol op de achillespees eindigt.

Heb je er al aan gedacht om een stuk uit de schoen te knippen?

Ik heb bij mijn linker enkel ook dat het wel eens kan gaan irriteren, en er een zwelling optreedt. Komt volgens mij door de hoge wandelschoenen die ik altijd aan heb. Eenmaal beroerd is dat blijkbaar een gevoelige plek. Als ik de veters niet helemaal om het bovenste deel heensla (dus door de gaten die er voor de veters op zit), dan heb ik ook minder druk op de enkel en neemt de zwelling weer af zodat ik weer pijnloos uren lang zou kunnen lopen. Lage wandelschoenen kopen speciaal voor het vele lopen dat ik graag mag doen zit ik nu ook serieus aan te denken. Lagere schoenen bij jou zullen wel niet echt bestaan om te kunnen helpen, dus wellicht moet je een stuk schoen wegknippen om minder druk op gevoelige delen te hebben. Maar dan loop je wel weer grotere kans dat de schoen sneller scheurt omdat je een deel stevigheid weg hebt genomen. En door het verschil / randen zou je juist weer blaren kunnen krijgen (heb ik vaak als de schoen wat weggesleten is en bij de hak onder de achilles er een gat is ontstaan).

Gek dat het, eenmaal misgegaan, zo zwak blijft he.
Van deze schoen kan niks af, het is echt een plastic frame. Je houdt ook echt wel te weinig schoen over dan. Nu met een zooltje ben ik ook wel bijna voorbij het kritische punt. Bij lage is het mikken hoe en waar ze sluiten, hoge knijpen het eigenlijk altijd af.
Gisteren bij aquarobic ook nog eens te hard geland, dus de komende dagen ga ik voorzichtigaan doen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Hardlopen
« Reactie #71 Gepost op: 03 januari 2012, 12:24:18 »
dubbel
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2012, 12:26:28 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Hardlopen
« Reactie #72 Gepost op: 03 januari 2012, 12:25:48 »




Heb je er al aan gedacht om een stuk uit de schoen te knippen?


Ik ren al minstens vijf jaar met een weggesneden stuk achteraan  de loopschoen in de vorm van een rond gat ter hoogte van het hielbeen. Wrijving nul.

Eet wat best is voor de planeet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Hardlopen
« Reactie #73 Gepost op: 17 januari 2012, 17:35:32 »
Heeft iemand hier wel eens die Vibram vingerschoenen geprobeerd? Ben zelf niet van plan om te gaan rennen (en ze aan te schaffen), maar ze zien er zo grappig uit.

Ze zijn inmiddels zelfs al gespot op de rode loper:
http://www.huffingtonpost.com/2012/01/16/shailene-woodley-barefoot-running-shoes_n_1208836.html



Ik ben toch meer van de hakken, maar het heeft iets schattigs: alsof haar onderste helft zo'n harig geval uit Star Trek is. Of Star Wars whatever.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Hardlopen
« Reactie #74 Gepost op: 17 januari 2012, 17:45:53 »
Heeft iemand hier wel eens die Vibram vingerschoenen geprobeerd? Ben zelf niet van plan om te gaan rennen (en ze aan te schaffen), maar ze zien er zo grappig uit.
L heeft ze bijna gekocht, als de winkel waar ze ze in zijn maat zouden bestellen dat ook gedaan hadden, had hij ze gehad nu. Maar nu is hij uit het moment ofzo, en wil hij ze niet meer. Jammer, ik was wel benieuwd naar hoe ze lopen en ik vind gorilla's ook best leuk...
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Hardlopen
« Reactie #75 Gepost op: 17 januari 2012, 18:11:52 »
Heeft iemand hier wel eens die Vibram vingerschoenen geprobeerd? Ben zelf niet van plan om te gaan rennen (en ze aan te schaffen), maar ze zien er zo grappig uit.
L heeft ze bijna gekocht, als de winkel waar ze ze in zijn maat zouden bestellen dat ook gedaan hadden, had hij ze gehad nu. Maar nu is hij uit het moment ofzo, en wil hij ze niet meer. Jammer, ik was wel benieuwd naar hoe ze lopen en ik vind gorilla's ook best leuk...

Bij Sarenza kun je ze uitproberen:
http://www.sarenza.nl/Search.aspx?Ftq=vibram&s=s

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Hardlopen
« Reactie #76 Gepost op: 17 januari 2012, 18:23:33 »
Ja, dat kan bij elke winkel die ze verkoopt, maar ik was vooral benieuwd hoe ze lopen als het nieuwe ervanaf is.
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Hardlopen
« Reactie #77 Gepost op: 17 januari 2012, 18:37:10 »
Ja, dat kan bij elke winkel die ze verkoopt,

Sorry, ik was even vergeten dat jullie daar meer keus hebben ;D.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Hardlopen
« Reactie #78 Gepost op: 17 januari 2012, 20:40:28 »
Ja, dat kan bij elke winkel die ze verkoopt, maar ik was vooral benieuwd hoe ze lopen als het nieuwe ervanaf is.

ik kreeg mijn tenen er niet goed in.. maar misschien ligt het eraan dat ik simpelweg hele korte tenen heb? heb het heel even geprobeerd (bij Bever); misschien moet ik in de zomer (vast meer keus?) eens weer proberen met advies. het leek me zoo heerlijk lopen..
Za Zemiata!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Hardlopen
« Reactie #79 Gepost op: 18 januari 2012, 08:01:08 »
Zojuist weer een rondje gelopen. Langzaam maar zeker wordt het nog wat met mij.