Vegatopia Forum

Chronische vermoeidheid

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Samuel

  • *
  • 3
Chronische vermoeidheid
« Gepost op: 22 februari 2014, 11:19:39 »
Beste,

Zit met een serieus vermoeidheidsprobleem waarvan de oorzaak maar niet gevonden wordt. Hoop om via deze weg enkele tips te krijgen of in een juiste richting te worden gestuurd om het verder te onderzoeken.

Ben al reeds 16 jaar (ben nu 27) overtuigd vegetariër (wel melkproducten en eieren). Heb zelf nooit twijfels gehad over het feit dat dit een ethische en gezonde manier van leven is.
Sinds een 3tal jaar geleden begon ik last te krijgen van vermoeidheid (vermoeidheid in het hoofd, vooral rond de ogen en slapen, soms duizelig en wazig zicht, gevoelig voor zonlicht, lichte hoofdpijn, slaap heeft geen effect op vermoeidheidsniveau). Heb hiervoor al allerlei onderzoeken laten doen (bloed meerdere keren laten controleren, urine laten testen, slaaponderzoek, nier en lever gecontroleerd, EMG onderzoek, allergie onderzoek,…) zonder enige aanwijsbare oorzaak (klassieke tekorten zoals B12, ijzer,…bij vegetariërs zijn bij mij uitgesloten via bloedonderzoek). Ik ben enorm met mijn voeding bezig (veel fruit en groenten, quorn, alle soorten vegetarische burgers, superfoods, weinig suikers, uitgebreid ontbijt,…).

Ik ben niet van het idee dat een vegetarische levenswijze hier aan de basis van kan liggen maar wil dit toch uitsluiten door naar ervaringen van andere mensen te vragen. Zijn er mensen met dezelfde problemen en hebben zij hiervoor een oplossing gevonden?

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chronische vermoeidheid
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2014, 11:44:15 »
Mij lijkt niet dat als voeding het probleem is dat je er pas na 13 jaar last van krijgt. (Behalve natuurlijk als je juist ongezonder was gaan eten of streng dieet maar daar klinkt het niet naar.)
Beterschap iig!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chronische vermoeidheid
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2014, 13:52:08 »
Klinkt heel vervelend. Is je vitamine D gehalte ook weleens getest? Lijkt me wel hoor, maar omdat je die er niet expliciet bijzet vraag ik het toch maar even.

Re:Chronische vermoeidheid
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2014, 14:00:47 »
Het kan zijn dat je spijsverteringssysteem (met name je lever) wat minder goed is gaan werken en dat je systeem teveel belast wordt door je voeding.

Ik had al heel lang last van chronische oververmoeidheid en terugkerende depressies. Moe was ik ook urenlang na de maaltijden en kon in de ochtenden niet uitgerust opstaan. In die tijd at ik lacto-vegetarisch, behoorlijk wat zuivel, en nooit vlees, vis of ei.

Na allerlei uitprobeersels, werkte bij mij alleen vasten. Op een dag dat ik niets at en de dag erna had ik juist heel veel energie en geen enkel probleem met vroeg opstaan.

Uiteindelijk ben ik er pas vanaf gekomen door een radicaal ander dieet uit te proberen dat het vasten wat nabootst.
Dat is het simple-carbohydrate dieet, waarbij je alleen nog enkelvoudige suikers mag eten, dus geen disaccheriden en zetmeel (meervoudige suikers). In zuivel zit lactose, een disaccheride, dus ik ben bijna helemaal gestopt met zuivel.
Nu eet ik feitelijk alleen nog wortelen, knollen, noten, zaden, bladgroenten, fruit en avocado's en ben ik van mijn vermoeidheid af.
Ook trouwens ben ik af van de chronische buikpijn, ontstekingen, rugpijnen door verklevende wervels en migraineaanvallen.

Ik ben vergeten hoe ik dit dieet een jaar of 10 geleden ontdekt heb.:
Forum: http://www.scdiet.nl/bbs/index.php
Dieet: http://www.scdiet.nl/dutchdiet.php

Misschien is het iets om eens uit te proberen?




Offline Samuel

  • *
  • 3
Re:Chronische vermoeidheid
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2014, 17:15:47 »
@ M.: Vitamine D al enkele keren laten controleren en zit goed dus kan de oorzaak niet zijn.

@ Herbidoo: Na 1 dag vasten was er bij jouw al een verbetering de dag nadien? Dit kan ik in elk geval zeker is proberen. Eet zelf zeer veel zuivel (veel kaas , melk, ...). Miss eens volledig mee stoppen voor een periode.

Alvast bedankt voor de info!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Chronische vermoeidheid
« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2014, 14:38:21 »
Heb hiervoor al allerlei onderzoeken laten doen (bloed meerdere keren laten controleren, urine laten testen, slaaponderzoek, nier en lever gecontroleerd, EMG onderzoek, allergie onderzoek,…) zonder enige aanwijsbare oorzaak (klassieke tekorten zoals B12, ijzer,…bij vegetariërs zijn bij mij uitgesloten via bloedonderzoek).

Dat uitsluiten bleek bij mij in de praktijk toch niet zo grondig te zijn gebeurd bij nader inzien. Daar kwam ik achter door alle bloeduitslagen van de laatste 5 jaar op te vragen, inclusief alle referentiewaarden van het lab. Misschien is dat een idee voor je, zodat je kan kijken naar eventuele veranderingen van je 'goede periode' naar de afgelopen 3 jaar. Kijk of je trends kan ontdekken, misschien is er 1 waarde gedaald die je arts net boven de ondergrens nog als goed ziet. Waar de een op een laag normaalwaarde geen last heeft, heb jij misschien wel last en artsen gebruiken niet allemaal dezelfde ondergrens. De een houdt bijvoorbeeld bij vit. D 50 aan als ondergrens, waar de ander beneden de 70 echt te laag vindt. 
Over bijvoorbeeld B12 kun je ontzettend veel informatie vinden over het grijze gebied, waar de meeste artsen puur op basis van je geprikte B12 hoger dan 130 zeggen dat het niet het probleem kan zijn. Meeste artsen gebruiken nu nog de gewone serumtest waarbij je de totale B12 waarde in het bloed meet, terwijl langzaamaan de actieve B12test meer beschikbaar komt. Zie ook de relatie met foliumzuur, MMA en homocysteďne en je snapt dat 1 waarde soms gewoonweg niet de basis geeft om iets hard uit te sluiten.
Niet iedere arts staat open om dit soort dingen met je te bespreken, maar schroom niet om uitleg te vragen.
Ze zijn namelijk wettelijk verplicht om jou in begrijpelijke taal dingen uit te leggen evenals je het recht hebt om bloeduitslagen mee te kunnen nemen.

Citaat
Ik ben niet van het idee dat een vegetarische levenswijze hier aan de basis van kan liggen maar wil dit toch uitsluiten door naar ervaringen van andere mensen te vragen. Zijn er mensen met dezelfde problemen en hebben zij hiervoor een oplossing gevonden?

Het is via een forum niet uit te sluiten, dus pin je daar niet op vast. Ervaringsdeskundigen zijn geen medici en sommige ervaringen zijn ook echt enorm persoonlijk. Wat voor de een werkt, is funest voor de ander en niet iedereen geeft ook objectief een gefundeerd advies. Ook is het je goed of beter voelen lang niet altijd een goede graadmeter.

Ik herken een aantal van je klachten, maar het ligt hier ingewikkeld omdat er meerdere, overlappende, dingen aan de hand zijn. Het is niet zo makkelijk te zeggen waar wat bij mij allemaal aan ligt, laat staan dat het iets over jouw situatie hoeft te zeggen en ben ik voorlopig ook nog in behandeling.
Daarom zou ik zeggen, ga bijhouden en inlezen. Vanuit mijn positie bleek extra aandacht voor o.a. B's, D, en schildklier belangrijk.
Niet alleen je bloedwaardes loggen, maar ook je voeding, inspanning en overall gevoel. Zo krijg je inzicht in wat je wellicht zelf kan beinvloeden, zonder dat je arts daar hard bewijs van zou kunnen vinden terwijl jij er wel winst mee kan boeken misschien.

Je geeft aan veel met voeding bezig te zijn. Heb je het weleens bijgehouden met bijvoorbeeld behulp van een zo'n cronometer? Hiziki heeft daar een en ander over gepost en het is misschien een goed middel om te kijken of je van alles wel voldoende binnen krijgt.
Teveel is nooit goed, dus misschien is minderen met zuivel een goed idee. Hier merk ik ook een verschil tussen verschillende soorten zuivel. Zo gaat yoghurt beter dan melk.

In ieder geval succes en beterschap toegewenst!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Samuel

  • *
  • 3
Re:Chronische vermoeidheid
« Reactie #6 Gepost op: 08 maart 2014, 16:14:20 »
@ Bast: Het opvragen voor mijn bloeduitslagen is een goed idee. Dat ga ik zeker eens doen en verder onderzoeken.

ivm vit B12: het blijkt redelijk ingewikkeld te zijn om na te gaan of de vit b12 waarden ( en waarden van andere stoffen die hier invloed op hebben) hoog genoeg zijn in het bloed. Hier ga ik nog wat onderzoek naar doen.

Wat bedoel je eigelijk met een cronometer ivm voeding?

Alvast bedankt voor de info!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Chronische vermoeidheid
« Reactie #7 Gepost op: 08 maart 2014, 19:36:49 »

Wat bedoel je eigelijk met een cronometer ivm voeding?



http://cronometer.com/

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Chronische vermoeidheid
« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2014, 15:27:37 »
ivm vit B12: het blijkt redelijk ingewikkeld te zijn om na te gaan of de vit b12 waarden ( en waarden van andere stoffen die hier invloed op hebben) hoog genoeg zijn in het bloed. Hier ga ik nog wat onderzoek naar doen.

Dat klopt niet helemaal, want het testen is op zich niet zo moeilijk. De discussie gaat meer over welke conclusies je aan die waarden kan en mag verbinden. Een hoge B12waarde op basis van de meest gebruikte bloedtest zou geen uitsluitsel geven over de grootte van het actieve bestanddeel (de actief holo tctest wel) en of er een tekort op celniveau zou zijn (niet meetbaar in het bloed).

Citaat
Wat bedoel je eigelijk met een cronometer ivm voeding?

Hiziki postte de link al, deze is wat uitgebreider dan de meter van het voedingscentrum (of ben ik in de war en was die van een andere?). Hiermee kun je dus beter meten in hoeverre je van alles voldoende binnenkrijgt. Handig als je bijvoorbeeld met zuivel mindert of zelfs een tijdje stopt, want je kan dan beter checken of je de benodigde stoffen op andere wijze voldoende binnen krijgt/aanvult.

Hoop dat je er iets aan hebt!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re:Chronische vermoeidheid
« Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2014, 18:45:12 »
Misschien een beetje een open deur, maar zijn je ogen ook getest? Wazig zien, hoofdpijn etc kunnen ook door oogproblemen voorkomen. Verder ook naar allergiën gekeken? Ik werd van mijn boompollenallergie ook erg moe, doordat ik niet goed ademhaalde in mijn slaap.