Vegatopia Forum

Vegan Challenge

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Vegan Challenge
« Gepost op: 27 maart 2014, 09:51:30 »
Hoi!

Over 5 dagen begint de Vegan Challengehttp://veganchallenge.nl/ weer. Ik heb wel zin om mee te doen! Zijn er nog meer mensen die ook meedoen?


Re:Vegan Challenge
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2014, 21:54:11 »
Ja ik! Voor de tweede keer, na de vorige editie grotendeels vegan gegeten en sinds kort eigenlijk helemaal vegan. Leuk hoor al die recepten ed. die je krijgt!

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re:Vegan Challenge
« Reactie #2 Gepost op: 06 september 2014, 00:24:40 »
In oktober begint de vegan challenge
en daar heb ik me voor aangemeld.
doen hier meer mensen mee ?

wat ik me nu afvraag is wat ik in vredesnaam moet drinken als vruchtensap niet vegan is.
alleen maar koffie en thee drinken lijkt me niks.

Re:Vegan Challenge
« Reactie #3 Gepost op: 06 september 2014, 02:16:32 »
De meeste vruchtensap is toch wel geschikt? Zolang er geen toegevoegde vitamines in zitten? Ook sommige appelsap wil wel eens op niet veganistisch verantwoorde wijze geklaard zijn maar dan heb je het toch wel gehad dacht ik?
Anders sinaasappels persen, of alternatieve drankjes als (choco)sojamelk? Siroop aanlengen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Vegan Challenge
« Reactie #4 Gepost op: 06 september 2014, 08:03:30 »
Troebele vuchtensappen (sinaasappelsap, ongeklaarde appelsap etc.) zijn eigenlijk altijd vegan. Soms worden er inderdaad dierlijke stoffen gebruikt als hulpstof om vitamines toe te voegen. Let vooral ook ook op drankjes zoals rivella en taxi die van melkpermeaat gemaakt zijn.

Je kunt natuurlijk ook plantenmelk (soja-, amandel-, haver- etc.) drinken, goed voor de calcium.

Overigens, tenzij je nu al bijna volledig vegan eet, zou ik me over het klaren van drankjes en dergelijke niet te veel druk maken. Het is in het begin lastig genoeg om de gewone dierlijke producten zoals melk en ei te vermijden. Lang niet alle vegans letten ook op dat soort details. Ik ben nu bijna twee jaar vegan en voor thuis koop ik bijna altijd troebel sap en vegan geklaarde wijn, maar buitenshuis ben ik er niet zo precies mee.
« Laatst bewerkt op: 06 september 2014, 08:06:09 door Cornelie »
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re:Vegan Challenge
« Reactie #5 Gepost op: 06 september 2014, 11:33:35 »
vruchtensappen staan zelfs al bij lijst van niet vegetarisch hier
http://www.vegetariers.nl/bewust/veelgestelde-vragen/vegetarische-instinkers

tot nu toe heb ik daar niet veel mee gedaan hoewel ik wel vegetarisch ben,
maar als straks die vegan challenge is wil  ik het wel zo goed mogelijk doen.
Inderdaad sojamelk kan en troebel appelsap.
maar wat verder niet geklaarde vruchtensappen zijn ?
wordt sinaasappelsap niet geklaard ?

wat ook lastig wordt is geen vleesvervangers meer met melk en of ei.

Re:Vegan Challenge
« Reactie #6 Gepost op: 06 september 2014, 20:19:48 »
Geklaarde sappen zijn helder (klaren is het proces waarbij de vezels en dergelijke uit het sap worden gehaald), dus troebel/niet doorzichtig sap is vrijwel zeker niet geklaard. Sinaasappelsap, multifruit sap etc. zijn meestal troebel. IJsthee is denk ik ook veilig, maar dat kun je ook heel simpel zelf maken. De meeste frisdranken zoals cola en 7up zijn ook vegan volgens mij.

Zelf drink ik eigenlijk bijna nooit sap en heel zelden frisdrank. Ik heb een grote verzameling kruiden- en vruchtenthee en ik maak zelf dingen met siroop. Ik weet niet helemaal zeker wat de vegan status van siroop is, maar als er geen vitamines aan toegevoegd zijn is het volgens denk ik redelijk safe.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re:Vegan Challenge
« Reactie #7 Gepost op: 06 september 2014, 21:08:55 »
Ja, ik heb me ook ingeschreven. Vanaf de vorige keer probeer ik geheel plantaardig te eten en te drinken (op de stroopwafels die ik op mijn werk om half 11 proef na). Tot nu toe lukt het aardig, maar ik maak wel 'fouten' die ik dan weer verbeter. Ik leer veel over voeding en dat spreekt me wel aan! :)
Groetjes, Antje

Re:Vegan Challenge
« Reactie #8 Gepost op: 06 september 2014, 22:06:07 »
Die 'fouten' zijn herkenbaar. Ik vind het nog steeds lastig om buitenshuis zo goed voorbereid te zijn dat ik niet hoef te kiezen tussen niks eten en onvegan eten. Niks eten is geen optie voor mij, want dan functioneer ik niet, dus het is voor mij een kwestie van altijd overleggen met de kok/cateraar en altijd back-up eten meenemen voor als het misloopt. Het sociale aspect werkt soms ook tegen. Dan hebben ze heel lief broodjes met groente(!) voor me gemaakt, maar het zijn het zachte broodjes waar vrijwel zeker melk in zit of ze hebben er boter op gesmeerd. Dan vind ik het moeilijk om daar wat van te zeggen.

Gelukkig gaat het vaak goed en krijg ik heel lekker eten. :)
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re:Vegan Challenge
« Reactie #9 Gepost op: 07 september 2014, 11:07:13 »
Cornelie is het misschien wat voor jouw website om niet geklaarde sappen erop te zetten ?
Ik geloof dat nog nergens een lijst daarvan is.

gisteren toen ik in onze koelkast naar drinken keek zag ik de tomatengroente sap staan,
die is vast ook niet geklaard.
die drink ik graag met een beetje tobasco.

Re:Vegan Challenge
« Reactie #10 Gepost op: 07 september 2014, 22:18:03 »
Omdat ik zelf niet zo veel sap drink ben ik eigenlijk niet zo gemotiveerd om zo'n lijst te maken... Een lijst van chips en koekjes komt er binnenkort wel ;D

Op de vegan wiki staat ook veel van dit soort informatie, maar van sappen hebben ze nog geen lijst volgens mij.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re:Vegan Challenge
« Reactie #11 Gepost op: 07 september 2014, 22:30:52 »
wat ook lastig wordt is geen vleesvervangers meer met melk en of ei.

Kom je wel eens bij een biowinkel/natuurwinkel/ekoplaza/etc, Mira?
Daar hebben ze een heleboel soorten vegameuk die volledig plantaardig zijn. Ik geloof alles van Healthy planet, (van) alles van Taifun, een deel van het assortiment van Soto. Producten van De vegetarische slager zijn vaak ook vegan (ook in sommige supermarkten te koop). Dan nog seitan, tempeh, en (heel makkelijk verkrijgbaar, ook in zo ongeveer elke supermarkt) tofu. Het hoeft zeker niet lastig te zijn!
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan Challenge
« Reactie #12 Gepost op: 08 september 2014, 15:47:51 »
Als drankje is Bionade ook superlekker. Een koolzuurhoudende drank die niet zo zoet is, echt lekker!

En voor de deelnemers: veel succes met de Veganchallenge! Ik vond het superleuk en heb er veel van opgestoken toen. Ik merkte dat ik 'zoeter' ging eten omdat in hartige hapjes vaak kaas zit (de kant en klare potjes en zakjes dus).

Ook nu nog kies ik graag vegan opties, (vooral voor koekjes ed) hoewel ik een plakje biologische belegen kaas op mijn brood wel echt superlekker vind.

Oreo's zjin trouwens ook vegan!

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re:Vegan Challenge
« Reactie #13 Gepost op: 09 september 2014, 10:34:21 »
seitan en tempeh heb ik wel van gehoord maar nog nooit geprobeerd, zijn het sojaprodukten ?
Ik kom wel eens in biologische winkel, maar niet zo vaak omdat ik ervoor naar de stad moet.
(woon in een dorp) Ik zal in oktober denk ik wel elke week naar die biologische winkel gaan,
omdat daar nou eenmaal meer te vinden is dan in de AH.

Bionade ken ik nog niet, maar ik drink liever niet koolzuurhoudende drank.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Vegan Challenge
« Reactie #14 Gepost op: 09 september 2014, 10:56:26 »
Succes ermee! Ik doe zelf niet mee aan de vegan challenge maar eet meestal wel een keer of vijf vegan per week, dus ik vind het altijd leuk als er weer veel recepten langs komen in deze periode.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Vegan Challenge
« Reactie #15 Gepost op: 09 september 2014, 10:57:38 »
Seitan is een tarweproduct en tempeh is een soja product. Allebei wel te krijgen bij de bio-winkel, tempeh is bij de grotere AHs ook vaak te krijgen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan Challenge
« Reactie #16 Gepost op: 09 september 2014, 11:18:34 »
Ik heb tempeh nog niet gezien bij onze AH XL, maar ik weet dat Jumbo het wel verkoopt.

Re:Vegan Challenge
« Reactie #17 Gepost op: 09 september 2014, 12:18:13 »
AH XL heeft sinds kort ook seitan van Smaakt. http://www.ah.nl/appie/zoeken?rq=seitan+smaakt

Tempeh heb ik inderdaad nog nooit gezien bij AH, maar wel bij Jumbo, Dirk en andere supermarkten. Het ligt soms bij de groente in de koeling en soms bij de vleesvervangers.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegan Challenge
« Reactie #18 Gepost op: 09 september 2014, 12:20:06 »

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re:Vegan Challenge
« Reactie #19 Gepost op: 20 oktober 2014, 10:43:41 »
Inmiddels ben ik druk in de weer met recepten schrijven.
Heb nooit gedacht dat ik dat zou doen, het leek me wel moeilijk.
Toch heb ik nu al 24 vegan recepten geschreven
Dus voor wie meedoet aan de vegan challenge
of wie gewoon graag vegan eet

http://www.alternatief-idee.net/Veganistische-recepten