Vegatopia Forum

Verpakkingsloze supermarkt(en)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aiko

Verpakkingsloze supermarkt(en)
« Gepost op: 28 mei 2014, 19:11:58 »
In Berlijn wordt waarschijnlijk een verpakkingsloze supermarkt geopend, en ik begreep dat er al eentje in België is? (Kan je in België eigenlijk nog steeds friet / patat bij een kot afhalen en in een eigen pan mee terug nemen?)

Mooi initiatief. En ik ben nieuwsgierig of dat de komende tijd ook in Nederland zou kunnen ontstaan.
Ik doe volgens mij nu ongeveer een jaar om zo'n grote zak eens vol te krijgen met afvalplastic voordat ik het aanbied aan Plastic Heroes. Kijken of dat naar bijna nul kan. Als er eens zo'n winkel in de buurt zou zijn...

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Verpakkingsloze supermarkt(en)
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2014, 11:18:29 »
Geen idee waar hij komt, maar er komt er eentje in Nederland:
http://www.nu.nl/ondernemen/3936426/nederland-krijgt-eerste-verpakkingsvrije-supermarkt.html
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Verpakkingsloze supermarkt(en)
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2014, 17:54:59 »
... Kan je in België eigenlijk nog steeds friet / patat bij een kot afhalen en in een eigen pan mee terug nemen?) ...
Tuurlijk, is dat zo speciaal dan? Deden wij 30 jaar geleden al, en dat had toen eigenlijk niets met verpakking te maken, maar eerder met de juiste hoeveelheid friet voor ons gezin. Soms haalden we ook gewoon voorgebakken friet, maar dat vind ik achteraf een beetje vreemd, dan zaten we nog met de frietgeur in huis.

Re: Verpakkingsloze supermarkt(en)
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2014, 18:16:43 »
We zijn ooit wel eens met een lading Tupperware naar de afhaalchinees gegaan. Het was vooral lastig die lui duidelijk te maken wat daar de bedoeling van was. Niet echt een succes, misschien dat ze tegenwoordig beter voldoen aan de taaleisen van het inburgeringsexamen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Verpakkingsloze supermarkt(en)
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2014, 19:02:59 »
... Kan je in België eigenlijk nog steeds friet / patat bij een kot afhalen en in een eigen pan mee terug nemen?) ...
Tuurlijk, is dat zo speciaal dan?
Hier in NL neem je niet je eigen pan mee. Je kunt wel een portie patat voor het hele gezin kopen, maar dat gaat dan in een papieren zak.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: Verpakkingsloze supermarkt(en)
« Reactie #5 Gepost op: 26 november 2014, 08:31:12 »
We zijn ooit wel eens met een lading Tupperware naar de afhaalchinees gegaan. Het was vooral lastig die lui duidelijk te maken wat daar de bedoeling van was. Niet echt een succes, misschien dat ze tegenwoordig beter voldoen aan de taaleisen van het inburgeringsexamen.

Mijn eerste chinees-ervaringen (jaren '60): met twee pannen naar de chinees (Ou Hai Lao in Delft), pannen met het etensliftje leeg naar boven en vol weer terug.
Heel spannend allemaal, ik was nog geen zes en vond het heerlijk om mee te gaan als pa 'chinees' ging halen: een exotische omgeving met gedempt licht uit rode lantaarntjes, ijle, mysterieuze muziek en mensen die met harde, schelle stemmen in vreemde klanken met elkaar communiceerden.   :)

Aiko

Re: Verpakkingsloze supermarkt(en)
« Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2020, 11:49:49 »

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Verpakkingsloze supermarkt(en)
« Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2020, 13:57:02 »
Inderdaad een erg gaaf idee. Lekker met de seizoenen mee-eten, hoewel ik me wel voor kan stellen dat het in de wintermaanden een beetje eentonig wordt. Ik denk dat dit heel goed te doen is met een AVG eetpatroon, (of een Aiko soep schema) maar dat het met een wat internationalere smaak wat lastiger gaat worden (hoe kom je aan bliktomaat en pasta, om maar eens twee hoekstenen van de italiaanse keuken te noemen. Zelf pasta maken kan natuurlijk, maar dat wordt wel erg bewerkelijk.)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: Verpakkingsloze supermarkt(en)
« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2020, 16:01:46 »
Inderdaad een erg gaaf idee. Lekker met de seizoenen mee-eten, hoewel ik me wel voor kan stellen dat het in de wintermaanden een beetje eentonig wordt.

Ja maar het Westland... die mevrouw fietst natuurlijk van kas naar kas - zie ook de foto bovenaan het artikel.
Misschien dat ze nog net geen bananen en sinaasappels kan kopen, maar aan variatie aan groenten, het hele jaar door, zal het dan toch niet ontbreken lijkt me. En of dat dan per se seizoensgroenten zijn....
Ik denk dat ze zo aanzienlijk meer variatie bijeen kan sprokkelen dan ik hier bij de Tesco (of op de zaterdagmarkt).
En ja, hoe kom je aan je corn flakes, havervlokken of (meel voor) een brood.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.521
Re: Verpakkingsloze supermarkt(en)
« Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2020, 20:16:40 »
Ja, en dingen als wcpapier? Maar voor groenten en fruit, geen probleem denk ik. In Zeeland heb je vaak winkels bij de boer, die verkooen ook dingen van andere boeren en soms ook wat natuurwinkelspulletjes. Mijn moeder haalt ook geregeld in de zomer groenten van ienand op het dorp.