Vegatopia Forum

Borage / komkommerkruid

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Borage / komkommerkruid
« Gepost op: 09 juni 2014, 22:17:14 »
Op Vegatopia.nl staat een recept voor Tortellini met Borage, maar volgens Wikipedia is het niet gezond voor je. Weet iemand hier meer van?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Borage / komkommerkruid
« Reactie #1 Gepost op: 10 juni 2014, 14:13:24 »
Raar, op de nederlandse wikipedia staat dat de bladen en bloemetjes ongeschikt zijn voor menselijke consumptie, maar op de engelse staat dit niet. WebMD geeft wat meer informatie . Je kunt het dus wel eten, maar niet als je zwanger bent, iets aan je lever hebt of geopereerd moet worden, en ook uitkijken met interactie met medicijnen.
Ik wist hier echt niets van, interessant onderwerp Bambi.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Borage / komkommerkruid
« Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2014, 16:36:09 »
Ja raar he, ik had al geplukt voor het recept, maar weggegooid... :-[
En er staan nu twee planten op de moestuin, wel jammer als je het niet kan eten, maar het klonk wel fout.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Borage / komkommerkruid
« Reactie #3 Gepost op: 10 juni 2014, 16:51:54 »
Gek, ik weet dat heel veel chefs het gebruiken ook in Nederlandse restaurants.
Ik heb het vaak gegeten en ook wel gekocht op de boerenmarkt en nooit problemen gehad, maar ik wist niet dat je bv icm bepaalde medicijnen moest oppassen.

Zal ik het eens vragen aan de auteur van het recept? Zij heeft er in haar kruidenkookboek ook over geschreven.

,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Borage / komkommerkruid
« Reactie #4 Gepost op: 10 juni 2014, 17:47:10 »
Ik zou me er niet zo heel veel zorgen om maken. Op de Engelstalige Wiki worden enkele traditionele gerechten genoemd die met onderdelen van borage worden gemaakt en de bevolking uit die landen heeft nog niet massaal het loodje gelegd. Van die paar bloemetjes loop je vast geen schade op.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Borage / komkommerkruid
« Reactie #5 Gepost op: 10 juni 2014, 20:32:59 »
Een paar gram digitalis kan dodelijk zijn, St. Janskruid vermindert de werking van de pil... Bloemetjes en plantjes kunnen best heftige werkingen hebben hoor. Zeker als ik medicijnen zou gebruiken of gevoelig zou zijn voor bepaalde voedingsstoffen zou ik me eerst goed inlezen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.326
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Borage / komkommerkruid
« Reactie #6 Gepost op: 10 juni 2014, 22:16:07 »
Ah, in het Duits heet het Borretsch. In Duitsland wordt het nog heel regelmatig gebruikt, bijvoorbeeld in de roemruchte Frankfurter Grüner Soße.

Net even gezocht op 'borretsch giftig'. De meningen lopen nogal uiteen. Dat in borage behoorlijk wat pyrrolizidin-alkaloide zit, is blijkbaar een vrij recente ontdekking, en men is het over eens dat dat spul in grote hoeveelheden slecht is voor de lever en kanker kan veroorzaken. In kleinere hoeveelheden schijnt borage dan ook weer gezond te zijn (bij koorts, ontstekingen, problemen met de ademwegen, ...). De teneur lijkt echter te zijn: af en toe, en niet te veel, is geen probleem.
Gemüse ist mein Fleisch