Vegatopia Forum

Rijstyoghurt

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Rijstyoghurt
« Gepost op: 22 juli 2014, 00:19:53 »
Wegens allergie mag ik geen koemelk, en vanwege schildklierissues is het handig als ik zo min mogelijk soja binnenkrijg. Meestal geen probleem, want rijstmelk is veel lekkerder dan sojamelk, en er is rijstkookroom, maar ik hou ook van yoghurt en die heb ik nog niet gevonden in een rijstvariant.
Bestaat dat? Is het te koop in NL (liefst zonder er stad en land voor af te hoeven reizen, of hele hoge verzendkosten te betalen)? Of moet ik het zelf gaan maken? Hoe dan?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rijstyoghurt
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2014, 13:12:43 »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Rijstyoghurt
« Reactie #2 Gepost op: 22 juli 2014, 19:45:18 »
Ik had heel erg gehoopt dat Marqt ofzo het zou hebben en dat ik het nog niet gevonden had omdat Marqt nogal onvega ruikt.

Ik ga me maar eens inlezen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Rijstyoghurt
« Reactie #3 Gepost op: 22 juli 2014, 19:49:24 »
Mag je kokos?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Rijstyoghurt
« Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2014, 19:50:50 »
Ik heb t op Twitter even nagevraagd aan iemand die dat mogelijk weet, wordt vervolgd.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Rijstyoghurt
« Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2014, 19:53:13 »
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Rijstyoghurt
« Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2014, 20:25:44 »
Op twitter komt men ook met kokosyoghurt. En met geitenyoghurt maar ik neem aan dat dat ook niet de bedoeling is?
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re:Rijstyoghurt
« Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2014, 22:20:35 »
Ik heb het zelf nog niet gezien, wel natuurlijk schapen- en geitenyoghurt, maar dat mag je, neem ik aan, ook niet?
Als ik het niet vergeet, dan kan ik het morgen eens bij ons in de computer intypen, maar twijfel of het er is.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Rijstyoghurt
« Reactie #8 Gepost op: 24 juli 2014, 22:10:59 »
Nee, ik ben wel minder allergisch voor geit en schaap, maar toch nog genoeg om er flink eczeem van te krijgen.

Ik lees dat de kokosyoghurt een kokossmaak heeft, is niet altijd vervelend, maar best wel vaak wel, dus ik ben bang dat ik toch aan het zelfmaken kom.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re:Rijstyoghurt
« Reactie #9 Gepost op: 25 juli 2014, 21:50:04 »
Ik dacht er vandaag aan om even in onze computer te kijken. Helaas kon ik niets vinden. Nu kan het zijn dat het onder een specifieke naam wordt verkocht, maar zo op het eerste gezicht lijkt het (nog) niet beschikbaar bij de Ekoplaza.
Veel succes verder!

Re:Rijstyoghurt
« Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2014, 13:29:45 »
Rijstmelk werkt niet als basis voor yoghurt omdat er te weinig eiwit en vet in zit. Met (zelfgemaakte) notenmelk kan het wel. Als je amandelen of cashews verdraagt, zou ik het daar eens mee proberen.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Rijstyoghurt
« Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2014, 14:02:17 »
Hmm, ik vind notenmelk uit de winkel niet lekker, want veel te zoet. Nu is zelfgemaakt vast niet zo gruwelijk zoet, maar ook daar ben ik bang voor een niet-neutrale smaak (en jeetje, als ik ook nog de melk moet gaan maken om de yoghurt van te maken, dan wordt het wel erg veel gedoe).

 :nopompom:
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rijstyoghurt
« Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2014, 18:14:41 »
Rijstyoghurt ben ik nog nooit tegengekomen, wel kokos en ik weet dat ze in Amerika ook wel amandelyoghurt hebben.  Maar ik heb het allebei nog nooit geproefd dus ik kan niet zeggen of het lekker is. Trouwens, als je zelf yoghurt maakt dan breken de bacteriën een deel van de suiker af dus dan wordt het sowieso minder zoet. Normaal moet je ook suiker toevoegen als voeding maar als je van die zoete melk gebruikt kun je dat achterwege laten. Ik durf het zelf alleen nog steeds niet aan, heb nu al een tijdje zo'n yoghurtmaker in huis maar ik vind het te eng.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Rijstyoghurt
« Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2014, 19:19:42 »
Waarom durf je het niet?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Rijstyoghurt
« Reactie #14 Gepost op: 26 juli 2014, 19:43:33 »
Het is aan de ene kant vooral de gedachte dat het vast toch mislukt, maar ik ben ook wel bang om er ziek van te worden.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Rijstyoghurt
« Reactie #15 Gepost op: 26 juli 2014, 19:49:21 »
maar ik ben ook wel bang om er ziek van te worden.

Daar is wel een oplossing voor: de yoghurt aan fem geven. Die wil vast het risico wel lopen.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Rijstyoghurt
« Reactie #16 Gepost op: 26 juli 2014, 20:03:19 »
Ja, ik heb een vrij stevige maag en geen kinderen die ik zou kunnen vergiftigen, geen probleem  ;)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Re:Rijstyoghurt
« Reactie #17 Gepost op: 26 juli 2014, 21:09:47 »
Hmm, ik vind notenmelk uit de winkel niet lekker, want veel te zoet. Nu is zelfgemaakt vast niet zo gruwelijk zoet, maar ook daar ben ik bang voor een niet-neutrale smaak (en jeetje, als ik ook nog de melk moet gaan maken om de yoghurt van te maken, dan wordt het wel erg veel gedoe).
Zelfgemaakte notenmelk is inderdaad niet zoet, of je kunt ongezoete melk kopen bij een biowinkel. Een fijne shortcut om zelf notenmelk te maken is om notenpasta te gebruiken in plaats van hele noten. De notenpasta kun je gewoon met water in de blender doen en dan blenden tot het goed gemengd is. Omdat de notenpasta al heel fijn gemalen is, zit er geen gruis in de melk, en hoef je die niet meer te zeven. Liefs wel notenpasta van rauwe noten gebruiken, dan is de smaak van de melk het mildst.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Rijstyoghurt
« Reactie #18 Gepost op: 19 augustus 2014, 19:23:54 »
Nadat calimera me afgelopen weekend (vorige week? Zoiets?) al wees op een kokosyoghurtaanbieding bij een winkel ergens in onbereikbaar gebied, krijg ik net de aanbiedingen van ekoplaza in de mail, met hazelnoot- en kokosyoghurt. Morgen maar eens naar de plaatselijke ekoplaza.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Rijstyoghurt
« Reactie #19 Gepost op: 19 augustus 2014, 19:27:26 »
Oh wacht, zo hip is ekoplaza ook weer niet, het is yoghurt met kokos en hazelnoten erdoor. Wie wil dat nou?
Supercalifragilisticexpialidocious!