Vegatopia Forum

Bakken in olijfolie: wel of niet schadelijk?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Bakken in olijfolie: wel of niet schadelijk?
« Reactie #20 Gepost op: 19 augustus 2014, 22:55:12 »
Hetzelfde geldt voor wasmachine, vaatwasser en droger, die moet je eigenlijk ook niet onbeheerd laten draaien.

Echt? dan krijg ik toch niets meer gedaan in huis, als ik daar langs moet blijven zitten?

Je hoeft er niet bij te zitten, maar over het algemeen wordt (geloof ik) aangeraden deze machines niet te laten draaien als je niet thuis bent.
Van wasdrogers had ik wel gehoord, maar ook wasmachines? Ik hou dit dan in gaten

Aiko

Re:Bakken in olijfolie: wel of niet schadelijk?
« Reactie #21 Gepost op: 19 augustus 2014, 23:00:04 »

Tegen de tijd dat je een eventuele brand ruikt, is het toch al te laat, als je in de woonkamer zit met kamerdeuren dicht. Kan je net zo goed de deur uitgaan lijkt me.

Een brand ruik je erg snel, denk ik (tenzij je slaapt). Ik ruik altijd wanneer mijn soep klaar is na een paar minuten. Of wanneer het brood net aan het bakken is. Dan zit er ook gewoon een dichte deur tussen. Laat staan dat je dan duidelijk een zwartgekleurde walm zou ruiken van verbrand kunststof en spaanplaat voordat het om zich heen aan het grijpen is...

Re:Bakken in olijfolie: wel of niet schadelijk?
« Reactie #22 Gepost op: 19 augustus 2014, 23:19:32 »
Ik ruik altijd wanneer mijn soep klaar is na een paar minuten.

Die paar minuten, daar gaat het me om. Ik betwijfel of je een goeie fik nog kan stoppen als die zo lang de tijd heeft gehad.
Maar een brandlucht geeft natuurlijk wel een noodsignaal af waar je snel door gealarmeerd wordt, dat weer wel.
Aan de andere kant, ik ruik met enige regelmaat een brandlucht die van buiten komt, boeren die weet ik veel wat aan het affikken zijn. Dus het zit er dik in dat ik bij een brand in huis ook niet direct reageer.
Hm, misschien is een rookmelder toch nog niet zo'n gek idee. We hadden er ooit wel een, maar die had ik nooit vervangen. Ze gaan maar een paar jaar mee.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Aiko

Re:Bakken in olijfolie: wel of niet schadelijk?
« Reactie #23 Gepost op: 19 augustus 2014, 23:33:42 »
Die paar minuten, daar gaat het me om. Ik betwijfel of je een goeie fik nog kan stoppen als die zo lang de tijd heeft gehad.

Maar mijn soep staat niet in lichtelaaie. Die wordt alleen warm, en hooguit 100 graden. Indien er iets onder de pan zit (een kruimeltje), ruik ik dat erg goed zodra er een vlam op staat. Secondenwerk.

Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Bakken in olijfolie: wel of niet schadelijk?
« Reactie #24 Gepost op: 20 augustus 2014, 15:23:55 »
Ik ruik altijd wanneer mijn soep klaar is na een paar minuten.

Die paar minuten, daar gaat het me om. Ik betwijfel of je een goeie fik nog kan stoppen als die zo lang de tijd heeft gehad.
Maar een brandlucht geeft natuurlijk wel een noodsignaal af waar je snel door gealarmeerd wordt, dat weer wel.
Aan de andere kant, ik ruik met enige regelmaat een brandlucht die van buiten komt, boeren die weet ik veel wat aan het affikken zijn. Dus het zit er dik in dat ik bij een brand in huis ook niet direct reageer.
Hm, misschien is een rookmelder toch nog niet zo'n gek idee. We hadden er ooit wel een, maar die had ik nooit vervangen. Ze gaan maar een paar jaar mee.
Wat?! Heb je geen rookmelder?  :o
Voor slechts 10 euro heb je een levensverzekering. Ik zou als de wiederga naar Blokker of Praxis gaan om ze aan te schaffen.

brenda_lelie

Re:Bakken in olijfolie: wel of niet schadelijk?
« Reactie #25 Gepost op: 20 augustus 2014, 19:43:13 »
Wij hebben vandaag voor het eerst frietjes gefrituurd in kokosolie en dat was echt lekkerder dan in gewone frituurolie. En de olie is naderhand ook veel schoner en dus beter opnieuw te gebruiken.
En het stinkt echt veeel minder naar frituur in huis :)

Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Bakken in olijfolie: wel of niet schadelijk?
« Reactie #26 Gepost op: 20 augustus 2014, 22:51:44 »
Wij hebben vandaag voor het eerst frietjes gefrituurd in kokosolie en dat was echt lekkerder dan in gewone frituurolie. En de olie is naderhand ook veel schoner en dus beter opnieuw te gebruiken.
En het stinkt echt veeel minder naar frituur in huis :)
Gebruikt olie opnieuw gebruiken lijkt me slecht. Ik raad het af.

brenda_lelie

Re:Bakken in olijfolie: wel of niet schadelijk?
« Reactie #27 Gepost op: 21 augustus 2014, 07:48:45 »
Dat kan prima als ik andere verhalen op internet erover lees, zeker met kokosolie. En anders is het ook nogal zonde van de olie lijkt me.
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2014, 08:31:04 door brenda_lelie »

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re:Bakken in olijfolie: wel of niet schadelijk?
« Reactie #28 Gepost op: 21 augustus 2014, 09:10:56 »
Frituurolie gebruik je dus toch altijd meerdere keren, dat kan echt prima hoor.
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re:Bakken in olijfolie: wel of niet schadelijk?
« Reactie #29 Gepost op: 21 augustus 2014, 10:31:54 »
Als je alle kruimels en prutjes er uit zeeft, dan is het prima, toch? Of zo'n koude zone fiteuse.
Ik geloof dat juist omdat kokosolie grotendeels verzadigd is, het niet reageert met andere stoffen/zuurstof en daardoor bij hoge temperaturen stabiel blijft. Of iets in die trant.  ;)

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Bakken in olijfolie: wel of niet schadelijk?
« Reactie #30 Gepost op: 21 augustus 2014, 12:54:19 »
Ik hoorde ooit dat kokosolie in theorie levenslang meegaat, nu zal dat wel lichtelijk overdreven zijn, maar toch...

Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Bakken in olijfolie: wel of niet schadelijk?
« Reactie #31 Gepost op: 23 augustus 2014, 12:30:19 »
Frituurolie gebruik je dus toch altijd meerdere keren, dat kan echt prima hoor.
Als het gebruikt wordt om te frituren, dan zal de samenstelling veranderen. Wie weet wat de restproducten allemaal zijn.
Erna gebruik je het weer, en zo krijg je steeds meer veranderingen in de samenstelling. En dat trekt dan in het voedsel die je frituurt.

Ik ken geen voedsel of middel waarin je het gebruikt om voedsel te bereiden die keer op keer weer gebruikt wordt.

Mijn logica zegt dat dit niet in orde is. Misschien stamt het van ergens de tweede wereldoorlog toen men vanwege tekorten olie bleef hergebruiken?
 

Re:Bakken in olijfolie: wel of niet schadelijk?
« Reactie #32 Gepost op: 23 augustus 2014, 13:13:27 »
Ach als je nagaat hoeveel kilo friet (of erger: gepaneerd spul, daarvan blijft veel meer in de olie achter) er in de snackbar per liter olie doorheengejast wordt, durf ik mijn frituurolie rustig een aantal keer te hergebruiken. Je moet niet overal meteen weer te bang voor te worden, dit vind ik net zoiets als absoluut geen restjes bewaren, of alles meteen weg te gooien als het een halve dag over de UHD/THT-datum heen is.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Bakken in olijfolie: wel of niet schadelijk?
« Reactie #33 Gepost op: 23 augustus 2014, 13:28:09 »
Ach als je nagaat hoeveel kilo friet (of erger: gepaneerd spul, daarvan blijft veel meer in de olie achter) er in de snackbar per liter olie doorheengejast wordt, durf ik mijn frituurolie rustig een aantal keer te hergebruiken. Je moet niet overal meteen weer te bang voor te worden, dit vind ik net zoiets als absoluut geen restjes bewaren, of alles meteen weg te gooien als het een halve dag over de UHD/THT-datum heen is.
Omdat het 2014 is, zijn er voor liefhebbers kookgerei waar je geen olie bij nodig hebt. ;)
(frituren zonder vet)