Vegatopia Forum

Tarwegras: hoe klaarmaken?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Duncan

  • **
  • 34
Tarwegras: hoe klaarmaken?
« Gepost op: 20 augustus 2014, 22:54:54 »
Dat zou een superfood zijn volgens AH.
Heb een potje gekocht. Maar weet niet hoe je die moet klaarmaken.

Moet je het meebakken met groente? Of los over maaltijd strooien?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Tarwegras: hoe klaarmaken?
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2014, 23:25:07 »
Ik ben nog nooit in de verleiding geraakt om tarwegras te gebruiken. De gezondheidsclaims lijken ook nogal overtrokken. Als je naar 'tarwegras recepten' zoekt, kom je vooral recepten voor smoothies tegen. In een warm groentegerecht lijkt het me niet op zijn plaats - en dan zeker niet los over de maaltijd gestrooid. Misschien is het enigszins genietbaar in een salade?

(Laat je niet gek maken door de term 'superfood', met voldoende 'gewone' groenten en fruit eet je 'super' genoeg  ;) )
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re:Tarwegras: hoe klaarmaken?
« Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2014, 00:43:54 »
Je kan er een groen drankje van maken. Heb ik wel eens geproefd bij een of andere vegamarkt, jaren geleden. Ik houd het maar bij kraanwater voor thuis...

Maar het zal wel geschikt zijn om in stukjes gehakt door de soep te gooien. Eigenlijk kan je alles dat wel of niet lekker is door de soep gooien. Alleen die rubberige geconserveerde radijsachtige iets van de toko was zelfs in de soep verwerkt nog steeds goor.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tarwegras: hoe klaarmaken?
« Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2014, 10:24:49 »
Bagels & Beans verkoopt 'tarwegrasshots'. Ik heb er eens eentje genomen en nouja.. ik vind niet gauw iets niet lekker, maar het smaakt echt als geconcentreerd grassap. Ik vond het niet zo lekker, maar wel grappig om eens geproefd te hebben.

(mijn haar ging er niet van glanzen verder of iets dergelijks)
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2014, 16:38:43 door superhelen »

Re:Tarwegras: hoe klaarmaken?
« Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2014, 14:31:16 »
Ik vermijd superfoods ook met bijna-religieuze halsstarrigheid, maar misschien is een beetje tarwegras wel lekker in zelfgebakken brood o.i.d.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re:Tarwegras: hoe klaarmaken?
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2014, 16:16:04 »
Geen idee wat je er mee kunt.  Ik heb ook weleens zo'n shot geprobeerd, vond ik echt enorm vies.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Tarwegras: hoe klaarmaken?
« Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2014, 17:43:43 »
Het lijkt me niet lekker. Daarnaast heb ik nooit uitgezocht of je met een grapspollenallergie wel gras moet gaan eten. Misschien dat het geen kwaad kan, maar better safe than sorry.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Tarwegras: hoe klaarmaken?
« Reactie #7 Gepost op: 21 augustus 2014, 18:19:18 »
Mij lijkt het ook smerig en ik vind het hele superfoodsconcept stom. Maar het allergie-argument had ik nog niet bedacht, ik vind het een heel sterk argument. (Ik heb overigens wel altijd een bak tarwegras staan, want mijn katten vinden het wel lekker ;))
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re:Tarwegras: hoe klaarmaken?
« Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2014, 18:33:08 »
Maar als het gewoon tarwe is, hebben we misschien nergens last van?

Ach ja, wie het weet, mag het zeggen!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Tarwegras: hoe klaarmaken?
« Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2014, 18:48:14 »
Er wordt door sommige mensen beweerd dat tarwegras b12 bevat. Ik doe even een factcheck:

"Inderdaad zijn bij sommige analyses minuscule sporen B12 in tarwegras aangetroffen —in de orde van iets meer dan 1 microgram per 100 gram. Verdere analyse toonde echter aan dat het ging om een stof die werd afgescheiden door dierlijke micro-organismen die in het gewas leefden" (bron)

Re:Tarwegras: hoe klaarmaken?
« Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2014, 18:59:39 »
Dat is toch niet minuscuul? Een half litertje tarwegrassap per dag en je hebt al zo'n beetje voldoende denk ik. Altijd nog beter dan de hoeveelheid Marmite die je nodig hebt voor de zelfde hoeveelheid B12. Alleen jammer dat het dus geen betrouwbare bron is.

Wikipedia heeft het over een verwaarloosbare hoeveelheid:
Citaat
Contrary to popular belief, B12 is not contained within wheat grass or any vegetable; rather it is a byproduct of the microorganisms living on plants.[14] Some analyses of B12 content in wheatgrass has confirmed that it contains negligible amounts of the compound even though the source of this analysis remains unclear.

Dat klinkt me toch als aanzienlijk minder dan 1ug/100g in de oren.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re:Tarwegras: hoe klaarmaken?
« Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2014, 22:31:48 »
Superfood wordt dan ook vaak gekocht door mensen die al gezond leven.
Mijn favoriete superfood is tomatenpuree, goedkoop en heel erg gezond voor je huid  :D

Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Tarwegras: hoe klaarmaken?
« Reactie #12 Gepost op: 23 augustus 2014, 12:24:51 »
Bedankt voor jullie antwoorden.

Het is hier in ieder geval niet populair lees ik. Ik zal het maar niet meebakken bij groente. Voor salade doe ik het dan gebruiken.
De opmerking voor graspollenallergie van Ling was interessante. AH zou dat op potje moeten vermelden.


Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Tarwegras: hoe klaarmaken?
« Reactie #13 Gepost op: 23 augustus 2014, 21:54:19 »
Ik zou het eerst proeven: smaak, consistentie etc. en dan bedenken waar dat bij past, voor ik het ergens in zou doen. Zonde als je het niet lekker blijkt te vinden en het zit al door je salade toch?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Duncan

  • **
  • 34
Re:Tarwegras: hoe klaarmaken?
« Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2014, 15:38:01 »
Heb het in salade gedaan. Wat me opvalt is dat het naar zeewier smaakt.
Is dat normale smaak van tarwegras?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Tarwegras: hoe klaarmaken?
« Reactie #15 Gepost op: 18 november 2014, 00:21:02 »
Het smaakte dus naar zeewier. En vond je het lekker?

Ik blijk ook aan de superfood te zijn: gekiemd fenegriekzaad. Dat spul kiemt gewoon veel beter dan mungbonen, lijnzaad of mosterdzaad, en is lekker knapperig in de salade. En schijnt daarnaast ontzettend goed te zijn tegen ontstekingen, lichaamsgeurtjes en hartproblemen. Ook geweldig goed voor vrouwen in de overgang en natuurlijk val je ervan af. Het zal allemaal wel: gekiemd fenegriekzaad is gewoon lekker.
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: Tarwegras: hoe klaarmaken?
« Reactie #16 Gepost op: 18 november 2014, 01:27:23 »
Fenegriek kiemloos is lekker door brooddeeg. Je urine gaat er wel van ruiken, trouwens...

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Tarwegras: hoe klaarmaken?
« Reactie #17 Gepost op: 18 november 2014, 12:24:21 »
Je valt er van af maar krijgt er wel grotere borsten van? Dat klinkt aantrekkelijk  ;D
Ik wist niet dat het een peulvrucht was in plaats van zaad, verklaart wel waarom het zo goed kiemt. Misschien ook maar eens proberen. Hoe lang duurt het kiemen ongeveer Eelco?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Tarwegras: hoe klaarmaken?
« Reactie #18 Gepost op: 18 november 2014, 12:38:07 »
Hoe lang duurt het kiemen ongeveer Eelco?
Drie à vier dagen. Ik week de zaden eerst ca. 12 uren (nachtje laten staan). Daarna giet ik ze af en spoel de zaden twee keer per dagen even. Je kunt hiervoor een vochtig schaaltje of een fijn vergiet gebruiken, maar als je het vaker doet is een kiemglas wel zo handig (ik heb een eenvoudig model van ca. 10 euro).

Ik gebruik overigens gewoon ordinair fenegriekzaad van de toko. Hmmm, nu lees ik net op Aziatische ingrediënten en Wikipdia dat de EHEC-epidemie in 2011 waarschijnlijk op fenegriekzaden terug te voeren was... Voor de zekerheid zal ik ze voortaan met kokend water afspoelen voordat ik ze gebruik (dat zou toch voldoende moeten zijn?).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline silke

  • *
  • 10
Re: Tarwegras: hoe klaarmaken?
« Reactie #19 Gepost op: 08 december 2014, 10:17:04 »
zelf doe ik soms een mespuntje tarwegras in een 0.5l flesje water, vind het nog lekker smaken.