Vegatopia Forum

Insectenburger

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Insectenburger
« Gepost op: 17 september 2014, 15:10:15 »
De insectenburger is er.

Wel of niet geschikt voor vegetariers?
Iemand hier die in de rij voor de winkel gaat staan om de eerste burgers te bemachtigen?
Zou je jezelf zover kunnen brengen er één te consumeren of zal het een ver-van-je-bed-show blijven?

Voor mij zal de iew-factor de dienst blijven uitmaken, denk ik.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Insectenburger
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2014, 15:35:14 »
Is een insect geen dier dan?

Een collega geeft binnenkort een feestje en op de vraag of het mogelijk is om iets vegetarisch voor mij te voorzien, antwoordde hij dat er voor mij een insectenburger zou zijn, iew, nee bedankt!

Aiko

Re:Insectenburger
« Reactie #2 Gepost op: 17 september 2014, 15:46:19 »
Ik kreeg afgelopen week nog een vliegend beestje binnen tijdens een fietstocht, dus ik heb mijn portie proteïne al wel weer in voldoende mate binnen...

Is zo'n beestjesburger goedkoper te produceren, eigenlijk? Je zal er wel minder stalruimte voor nodig hebben, en misschien ook een kleiner risico op epidemieën?

Offline MyJade

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
Re:Insectenburger
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2014, 17:44:11 »
Ik eet ook geen insecten :b. Zolang niet herkenbaar als insect had ik het mischien wel geprobeerd als ik geen vegetarier was.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Insectenburger
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2014, 18:13:28 »
Ik vermoed dat insecten ook zo hun besmettelijke ziektes kennen en als je er een boel bij elkaar gaat houden, krijg je net zo goed epidemieën zoals we die ook bij dieren en mensen kennen. 

Re:Insectenburger
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2014, 19:05:52 »
En dit is dan het hoofdingrediënt:



Nou ja, de larven ervan.
« Laatst bewerkt op: 17 september 2014, 19:07:59 door M@ñut@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Insectenburger
« Reactie #6 Gepost op: 17 september 2014, 19:52:15 »
Hij lijkt op de broodkever. Daar heb ik er toevallig een heleboel van thuis! Er is zelfs een ongediertebestrijder aan te pas gekomen, omdat we bang waren dat het houtkevers waren.

Maar goed, peper en zout erover dus?

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re:Insectenburger
« Reactie #7 Gepost op: 18 september 2014, 07:47:44 »
Waarom zou je als vegetarier ineens dieren gaan eten als het schattigheidsgehalte van het dier een beetje laag is?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re:Insectenburger
« Reactie #8 Gepost op: 18 september 2014, 08:43:33 »
Iiiieeeek Hiziki! Zijn ze al weer weg?

Voor mij ook geen insecten, maar inderdaad, als ik geen vegetarier was geweest zeker wel. Het is een supergoed alternatief voor grotedierenvlees qua carbon footprint.

Overigens is de spinnentijd ook weer aangebroken. Brrrr.

Offline karl

  • *****
  • 6.267
  • Geslacht: Man
Re:Insectenburger
« Reactie #9 Gepost op: 18 september 2014, 08:57:12 »
Voor vegetariërs zie ik ook geen reden om er aan te beginnen, we hebben er hier ook geen zin in. Maar de ekologische impact van de productie zou 10 keer lager zijn dan die van veeteelt. Met de hoge voedingswaarde als pluspunt lijkt het me, hopelijk ook op wereldschaal, een verbetering tegenover het eten van grote dieren.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Insectenburger
« Reactie #10 Gepost op: 18 september 2014, 11:06:33 »
Iiiieeeek Hiziki! Zijn ze al weer weg?


Nee, ik wel ;D (zit een paar dagen in V).

Ze doen geen kwaad, dus voorlopig laat ik ze maar een beetje begaan en probeer ik ze netjes naar buiten te zetten.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Insectenburger
« Reactie #11 Gepost op: 02 februari 2015, 15:08:31 »
"Er zijn wel vegetariers die insectenburgers eten. Dat hangt van hun geloof af" aldus een woordvoerster van de insectenburgerproducent in De Volkskrant. Er werd ook een smaaktest gedaan: helaas werden alle drie de burgers negatief beoordeeld door de drie testers, de smaak zou saai zijn.

Offline Jopie

  • *
  • 13
Re: Insectenburger
« Reactie #12 Gepost op: 08 februari 2015, 19:24:09 »
Brr. Ik zou dat echt niet kunnen eten.
Wat ik nog wel het vreemdst vind is dat deze burger geadverteerd wordt als 'groenteburger' terwijl het dat gewoon niet is. En ook in het vegetarische schap staat. Nu staat er wel heel groot Insecta op en kan je daar ook je conclusies uit trekken als je een beetje intelligent bent, maar het lijkt me toch een beetje misleiding.
Ik ken ook meerdere mensen die Jumbo hier boze brieven over hebben gestuurd. Nu check ik sowieso van alles wat ik koop de ingredientenlijsten en kan het me persoonlijk niet zo veel schelen omdat ik veel dingen uit het vegetarisch schap ook niet wil hebben omdat er ei in zit oid, maar toch.
Als vegetarier had ik dit ook niet zo snel gekocht denk ik.

Just my two cents.

Offline Zonn

Re: Insectenburger
« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2015, 13:01:02 »
Ik eet vegetarisch omdat ik uit principe geen dieren wil eten. Ben dan ook niet van plan insecten te gaan eten. Ben wel benieuwd hoe lang het duurt voordat ´westerse` mensen aan het eten van insecten gewend zullen raken eigenlijk. Wij gruwelen er nu van, maar in heel veel landen is het heel normaal en dat kan het op den duur hier ook worden.

jarun

insecta burgers
« Reactie #14 Gepost op: 15 september 2015, 12:44:46 »
hallo vegetariers, en anderen.

wil jullie er even op alert maken dat de jumbo tegenwoordig groenteburgers verkoopt waarin wormen verwerkt zitten. deze burgers worden door de jumbo groenteburgers genoemd, maar zijn dat dus niet; hoewel jumbo ze wel tussen alle vegetarische burgers heeft geplaatst!

groet

jeroen

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: insecta burgers
« Reactie #15 Gepost op: 15 september 2015, 17:55:34 »
Bedankt voor het melden!

Ik denk dat bij de meesten wel een belletje gaat rinkelen als ze het woord 'insecta' lezen. Bij mij in ieder geval wel en ik controleer de ingredientenlijst van een nieuw product altijd. Daarnaast heb ik ook al een klacht / commentaar naar Jumbo gestuurd, omdat de plek in het vegetarische schap inderdaad niet echt passend is. Volgens mij hebben ze 'm bij mijn Jumbo inmiddels verplaatst.