Vegatopia Forum

Schellak

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MyJade

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
Schellak
« Gepost op: 16 oktober 2014, 11:35:04 »
Ik eet geen kaas die gemaakt is van dierlijk stremsel. Ik vind dat het zelfde idee als gelatine. Het komt namelijk van een dood dier. Ik eet geen dood dier. Alleen. Ik ben nu veel aan het lezen. Zodat ik precies kan vertellen waar wat van komt en waarom ik het zelf niet eet of niet vegetarisch beschouw.

Nu net las ik dat schellak een afscheiding is. Poep dus ofzo denk ik, of een soort van sperma (Dat maakt me niet eens zo veel uit). Ik las niks over vermalen luisjes of meiten (iedereen noemt ze anders). Mij was altijd verteld dat het gemalen luizen of meiten waren. Ik vermijd al jaren roze of rode smarties en dergelijke en sinds kort ook dingen met schellak.

Maar wat klopt? Mijn vraag is: "Word de luis/meit vermoord voor schellak?" en mischien weet een van jullie ook wat deze "Afscheiding" precies is.

Re:Schellak
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2014, 11:50:26 »
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schellak:
Citaat
De grondstof wordt gewonnen als het harsachtige afscheidingsproduct van de kleine lakschildluis (Coccus lacca of de commercieel gekweekte soort Laccifer lacca), een boomluis die voornamelijk voorkomt op diverse boomsoorten in India en omringende landen. De schellak wordt van de boomtakken geschraapt en gedroogd.

Uiteraard lukt dit afschrapen niet zonder ook de nodige luisjes mee te schrapen. Aan eenieder zelf om te bepalen hoe vegetarisch je dat nog wil noemen, of dat dat in de categorie 'vermoorden' valt.

En van de Engelse wikipedia:
Citaat
The insects suck the sap of the tree and excrete "sticklac" almost constantly.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline MyJade

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
Re:Schellak
« Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2014, 12:13:18 »
Dankje :)

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Schellak
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2014, 13:16:10 »
Zie ook: http://www.vrg.org/blog/2010/11/30/q-a-on-shellac/
In de vrije natuur is het vast wel mogelijk om luisvriendelijk schellak te verzamelen, maar bij winning op grote schaal gaan ze dus gewoon dood. Ongeacht of er nu een stukje luis in het eindproduct zit of niet, het is geen luisvriendelijk product.

Het zit trouwens ook in cosmetica, bijvoorbeeld in de mascara van de Body Shop.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline MyJade

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
Re:Schellak
« Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2014, 13:46:54 »
Ik ga gewoon door met geen schellak eten. Alleen ik tijfel nog over makeup. Ik draag ook leer af en toe. Ik ben vegetarier omdat ik geen dieren of incecten wil eten of iets waarvoor ze dood moeten. Alleen stoppen met makeup, glans middel (op citroen schillen) en schoonmaak middel waar het inzit... Ik kijk tot ik er over uit ben nog maar even niet waar het allemaal in zit. Maar geen mascara met schellak gebruiken is toch meer vagan? Ben jij vagan of vegetarier?

Re:Schellak
« Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2014, 13:59:32 »
maar bij winning op grote schaal gaan ze dus gewoon dood.

Maar de hoeveelheden gedode luis moet je afzetten tegen de hoeveelheden produkt die je gebruikt of nuttigt. Als je zo gaat rekenen zou je weleens tot de conclusie kunnen komen dat het insect-onvriendelijker zou kunnen zijn om een chocolaatje (niet met schellak bewerkt, voor de goede orde) te eten, dan iets met schellak te gebruiken.
Of gewoon brood, hoeveel insecten (maar ook andere dieren) er wel niet bij de oogst en bewerking van graan gedood zullen worden...Of wat te denken van de hoeveelheid mijten die sneuvelen bij een beddegoedwasje.
Ik kan me er in ieder geval niet zo druk om maken als iets met schellak is bewerkt. Goed, ik kan zien dat er een verschil in (on)vermijdbaarheid bestaat, maar er is ook een pietluttigheidsgrens, en bij schellak ben je de mijne gepasseerd.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2014, 14:16:18 door M@ñgalya@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline MyJade

  • **
  • 55
  • Geslacht: Vrouw
Re:Schellak
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2014, 14:54:45 »
True. Je hebt mijn kijk erop wel een beetje veranderd. Het probleem is alleen dat ik geen Yogi meer door mn strot krijg zonder te walgen. Het smaakt me sinds ik de achterkant las toch wat minder helaas.
Danku mensjes^^. Voor het andwoorden enzo *hug*

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Schellak
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2014, 16:14:37 »
maar bij winning op grote schaal gaan ze dus gewoon dood.

Maar de hoeveelheden gedode luis moet je afzetten tegen de hoeveelheden produkt die je gebruikt of nuttigt. Als je zo gaat rekenen zou je weleens tot de conclusie kunnen komen dat het insect-onvriendelijker zou kunnen zijn om een chocolaatje (niet met schellak bewerkt, voor de goede orde) te eten, dan iets met schellak te gebruiken.
Of gewoon brood, hoeveel insecten (maar ook andere dieren) er wel niet bij de oogst en bewerking van graan gedood zullen worden...Of wat te denken van de hoeveelheid mijten die sneuvelen bij een beddegoedwasje.
Ik kan me er in ieder geval niet zo druk om maken als iets met schellak is bewerkt. Goed, ik kan zien dat er een verschil in (on)vermijdbaarheid bestaat, maar er is ook een pietluttigheidsgrens, en bij schellak ben je de mijne gepasseerd.
Tuurlijk, voor elke hap groente zijn ook insecten gesneuveld, weet ik ook. Voor mij is er echter een groot verschil tussen "bijvangst" zoals torretjes in groente, en het bewust kweken van dieren voor een product waar ze dood van gaan zoals cochenille en schellak. Dezelfde reden waarom ik geen zijde koop. Bij zijde en cochenille  is de mortaliteit 100% en bij schellak is dat lager, maar dat maakt voor mij niet zo heel veel uit. Ik vind het zwaarder wegen dan bijvoorbeeld dierlijk stremsel in kaas.

Maar MyJade, het is heel goed dat je er zo mee bezig bent maar ik zie dit wel als "gemeut voor de gevorderde vegetarier", ik zou me daar als ik jou was niet druk om maken. Door vegetarier te zijn zet je een enorme stap, waarmee je al heel veel dierenleed bespaart. Focus je op lekker vegetarisch eten, geniet ervan, je kunt later altijd nog dingen veranderen als het je echt tegen gaat staan.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re:Schellak
« Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2014, 16:45:13 »
Ik vind het zwaarder wegen dan bijvoorbeeld dierlijk stremsel in kaas.

Waarom, als ik vragen mag? Is dat een persoonlijke overweging, of zit daar een rationale achter?

En als je bijvoorbeeld 'bijvangst' van dode insecten kan voorkomen, door meer kasgroente te eten in plaats van produkten van de volle grond, zou dat ook een overweging kunnen zijn om voor bepaalde produkten te kiezen?
En biologische groenten leveren een nog grotere bijvangst op (maar ook meer overlevers neem ik aan).
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re:Schellak
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2014, 23:10:53 »
En zo legt iedereen de grens weer ergens anders. Dode insecten op groente, daar heb ik nog nooit over nagedacht. Alhoewel ik een spartelende vlieg in het water redt bij wijze van spreken, ga ik er niet bij stilstaan of ik insecten dood met het groente eten. Groente uit de kas is weer slechter voor het milieu enz. Zo kan je geen stap meer zetten, want je staat altijd wel op iets. Als je autorijdt dan vliegen er ook tig insecten te pletter.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re:Schellak
« Reactie #10 Gepost op: 20 oktober 2014, 12:06:53 »
Ik vind het zwaarder wegen dan bijvoorbeeld dierlijk stremsel in kaas.
Waarom, als ik vragen mag? Is dat een persoonlijke overweging, of zit daar een rationale achter?
Daar zit wel een rationale achter, maar die is persoonlijk  :) Schellak en zijde kan ik vermijden, als ik een product dat dit bevat niet koop, heb ik er ook niets mee te maken. De scheidslijn is helemaal duidelijk.

Stremsel is een bijproduct van mijn kaasgebruik. Ik laat het kalf wel op de wereld zetten omdat ik zonodig kaas moet eten, maar dan weiger ik het miniscule beetje bijprodukt dat stremsel is. Je kunt dan natuurlijk verder gaan en dan ook het kalf maar opeten en het leer dragen, maar die consequentheid krijg ik niet voor elkaar.

Mijn vegetarisme blijft toch een samenraapsel van persoonlijke voorkeuren en grenzen, zeker omdat ik op de grens tussen vegetarisme en veganisme avonturier. Ik heb de hoop ooit consequent te worden maar opgegeven.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light