Vegatopia Forum

De traagste veganistische gerechten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
De traagste veganistische gerechten
« Gepost op: 28 oktober 2014, 00:08:07 »
De laatste weken maak ik weer een veganistische aardappelpuree, iets wat ik vele jaren niet meer gedaan heb.  Dat kost me een hele namiddag koken. Ingrediënten: Soubise. Drie uur. Aardappelen schillen en koken: 25'. En pureren. Kikkererwten en bonen weken: twee uur. Kikkererwten en bonen koken: Twee uur. En pureren. Soep maken en sojabrokken  in soep afkoken: 20'. En pureren. Wortels koken: 17'. En pureren. Chia zaden marineren en licht koken: 10'. Noten malen: 15 seconden.  Lookteentjes pletten: vijf  minuten. Ik eet er dan wel drie dagen van. Dus weer twee dagen niet koken.
Eet wat best is voor de planeet.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.336
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:De traagste veganistische gerechten
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2014, 01:22:39 »
Ingrediënten: Soubise. Drie uur.
Ik ben wel benieuwd naar je recept voor vegan soubise.
Citaat
Soubise sauce was originally a slow-cooked onion and rice mixture used on roasted meats, game, poultry and vegetables. Over the years, and through the hands of many chefs, it now has many variations. The simplest contains 3 ingredients, not counting salt and pepper. And, the most current chefs omit the rice and the cream in favor of onion, butter and beef broth. The finished product is very creamy and rich when pureed.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:De traagste veganistische gerechten
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2014, 21:21:50 »
Citaat
Eelco


Ik ben wel benieuwd naar je recept voor vegan soubise


Well, it's vegan al right.Ik moet zeggen dat het zelfs op de meest elementaire manier zoals ik dat klaarmaak, een lekkernij blijft.
Comme c'est un sauce française je dois vous dire que d'antan (naguère, avant que je fusse véganiste),  j'employais une recette française  de Paul Bocuse.

Plus ou moins comme ça:



    Émincer les oignons, les blanchir 3 à 4 minutes dans de l'eau bouillante. Les rafraîchir et les égoutter. Les étuver avec une noix de beurre pendant 10 à 15 minutes sans coloration.
    Ajouter la béchamel et laisser cuire 15 minutes à couvert.
    Passer le tout au chinois en foulant bien. Saler, poivrer et incorporer la crème fraîche.
    Monter au fouet avec 40 g de beurre.

Als vegan ben ik gestopt met die lekkere béchamel sauzen. En met room. En met (dierlijke) boter. Trouwens ook met margarines.  Wat blijft er dus van  over? Je kan soubise maken op de meest elementaire manier, zonder blancheren. Zonder snelkoken. Door gewoon de ajuin te versnipperen en op het allerlaagste vuurtje een aantal uren te laten sudderen. Zo blijft het vocht erin. Het is dan al bijna puree. Het verrijkt enorm een gewone nederige aardappelpuree.



Eet wat best is voor de planeet.

Re:De traagste veganistische gerechten
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2014, 22:37:21 »
Benieuwd waar het originele recept vandaan kwam ;)

Passer le tout au chinois en foulant bien. >> Google Translate >> Sla alle Chinezen goed betreden ;D
Naar het Engels vertaald wordt het iets begrijpelijker maar nog steeds hilarisch: Skip all the Chinese treading well.
Maar wat je nou precies met die Chinezen moet doen snap ik nog steeds niet. Alles met een stevige pas naar de Chinees brengen?
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2014, 23:23:09 door M@ñgalya@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:De traagste veganistische gerechten
« Reactie #4 Gepost op: 07 november 2014, 12:59:03 »
Citaat
Benieuwd waar het originele recept vandaan kwam

Tja, ik heb lang geleden al moeten afscheid nemen van dat beroemde receptenboek van Paul Bocuse (net zoals van al mijn andere boeken bij het expatriëren). Dus nam ik een internetrecept - voor de grap.
Eet wat best is voor de planeet.