Vegatopia Forum

Stappen tellen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Stappen tellen
« Gepost op: 06 november 2014, 12:45:14 »
Ik heb al een tijdje een app op mijn telefoon die stappen telt, en sinds deze week ook gewoon een losse, zo'n wegggevertje.

Ik merk dat ik het best lastig vind om aan de 10.000 stappen per dag te komen. Op een gewone kantoordag haal ik nog geen 2.000 stappen als ik met de auto ga, als ik met het OV ga kom ik richting de 8.000 stappen. In het weekend als ik veel te voet doe haal ik er misschien 12.000. Ik bouw sinds ik het bijhoud wel extra stappen in door vaker de trap te nemen, de auto verder weg te parkeren, naar de kroeg te lopen in plaats van te fietsen etc. maar de totale aantallen vind ik toch tegenvallen. Ik loop niet hard (als in: hardlopen, ik loop wel snel door :)), ik wandel wel regelmatig lange afstanden maar dat is ook niet elke week.

De nieuwe rage van fitnesstrackers en apps zal nog wel even duren, ik vind het allemaal wel interessant. Ik ben wel van de tabellen, grafiekjes enzo dus vind dat leuker dan een losse stappenteller, alleen heb ik gemerkt dat mijn huidige losse stappenteller wel accurater is dan de app (Moves). Ben benieuwd hoe Apple Healthkit scoort.

Wat vinden jullie van een stappenteller of ander ding dat je activiteiten bijhoudt zoals een app, fitness armband of smartwatch? Hebben jullie er eentje, en zo ja, hoe bevalt het?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Aiko

Re:Stappen tellen
« Reactie #1 Gepost op: 06 november 2014, 14:40:34 »
Ik heb een simpele stappenteller van de ANWB, waar ik erg content mee ben. Het aantal stappen zelf dat dat ding telt vind ik niet interessant. Interessanter vind ik dat het de gelopen afstand en de verstreken tijd telt. Zo weet ik dat ik gisteravond na mijn werk plus de kilometers van huis naar station en andersom, in totaal 15,4 kilometer heb gewandeld.

Wel heeft deze stappenteller nog wat functies waar ik niet veel van begrijp (waaronder nou net de functie over 'ex' dat ze op het plaatje laten zien). De handleiding houdt zich op dat punt stil (en ook op het grote internet vind ik er niets over terug), en op het gebied van intuďtie kom je helaas ook niet ver. Maar ach, ik ben al blij met de weet van afstand en tijd. En črg handig; deze teller hoeft niet perse ergens opgeklikt te worden of recht te hangen of wat dan ook. Kan gewoon in je broekzak, tas of waar je het maar wil. Het telt gewoon altijd goed door.

Ik wandel veel naar en van het station, en ook geregeld na werktijd. Ik heb als voordeel dat ik ongeveer tien treinstations op wandelafstand heb van mijn werk (binnen anderhalf uur lopen).
« Laatst bewerkt op: 06 november 2014, 14:42:54 door Ookeenseenanderenaam »

Offline silke

  • *
  • 10
Re: Stappen tellen
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2014, 12:42:40 »
interessant, heb me hier even verder in verdiept en toen gevonden dat 10 minuten fietsen of sporten telt voor 1500 stappen, dus 1 uurtje fietsen en je hebt al bijna de 10000 stappen gehaald. niet zo moeilijk om te behalen denk ik?

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Stappen tellen
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2014, 14:48:21 »
Heb je zelf een stappenteller Silke? Ze zijn al voor weinig te krijgen, zoals deze.

Fietsen telt niet mee voor je stappen, fietsen is ook lichaamsbeweging maar wordt niet geregistreerd door stappentellers. Zowel voor fietsen als voor lopen kom je met een uur flinke lichaamsbeweging wel aan je doel, maar dan moet je er wel tempo inhouden. 10.000 stappen is ongeveer 7 km. Een uur fietsen is zo'n 20 km, tenzij je Aiko bent, dan is het wat meer  :)

Ik wil eigenlijk graag 10.000 stappen op een gewone dag inbouwen zodat ik niet 's avonds nog een eind hoef te lopen om de 10.000 vol te maken. Op een OV dag is dat geen enkel probleem, maar op een autodag is dat voor mij niet te halen.

Overigens: ik heb nu twee tellers op mijn telefoon en die kunnen het al niet eens worden met elkaar. Health geeft per actieve dag bijna 1000 stappen meer aan dan Moves, en de gewone stappenteller heeft weer 1000 stappen meer dan Health.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Stappen tellen
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2014, 15:29:59 »
Ik ga vanavond naar een logeeradres in Leeuwarden, 2.6 km van het station volgens Google maps. Als het niet stortregent ga ik dat lopen ipv bus of ophalen, maar dan zit ik dus maar net over een derde van de tienduizend stappen... ik vraag me af of ik die zelfs op een dag als vandaag (museum geweest, boodschappen gedaan, straks met trein) wel haal.

Er ligt overigens een stappenteller een meter naast me, ooit van Sinterklaas gekregen, maar hij ligt nog in de verpakking  :-[

Offline silke

  • *
  • 10
Re: Stappen tellen
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2014, 11:20:50 »
Heb je zelf een stappenteller Silke? Ze zijn al voor weinig te krijgen, zoals deze.

Fietsen telt niet mee voor je stappen, fietsen is ook lichaamsbeweging maar wordt niet geregistreerd door stappentellers. Zowel voor fietsen als voor lopen kom je met een uur flinke lichaamsbeweging wel aan je doel, maar dan moet je er wel tempo inhouden. 10.000 stappen is ongeveer 7 km. Een uur fietsen is zo'n 20 km, tenzij je Aiko bent, dan is het wat meer  :)

Ik wil eigenlijk graag 10.000 stappen op een gewone dag inbouwen zodat ik niet 's avonds nog een eind hoef te lopen om de 10.000 vol te maken. Op een OV dag is dat geen enkel probleem, maar op een autodag is dat voor mij niet te halen.

Overigens: ik heb nu twee tellers op mijn telefoon en die kunnen het al niet eens worden met elkaar. Health geeft per actieve dag bijna 1000 stappen meer aan dan Moves, en de gewone stappenteller heeft weer 1000 stappen meer dan Health.

nee heb zelf geen stappenteller, maar was wel van plan eentje te kopen, dus zal even een kijkje nemen op die site.
hier staat de 10minuten regel uitgelegd: http://www.10000stappen.be/Actiefleven/Stappentellers/Opbouwschema.aspx

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re: Stappen tellen
« Reactie #6 Gepost op: 29 november 2014, 18:30:33 »
Ik heb 2 stappentellers op mijn telefoon (One plus one): standaard staat er Fit op en Pedometer is toegevoegd. Fit werkt met internet en volgens dat programma heb ik vandaag 6.812 stappen gelopen. Pedometer werkt ook in offline modus en daar heb ik vandaag 24.702 stappen gelopen. Ik heb liever een app die offline ook werkt, want ik ben wel zo fanatiek dat ik naar dat programma kijk en ervan baal als hij een stap niet registreert. ;)
Groetjes, Antje

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Stappen tellen
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2014, 20:24:27 »
Fietsen telt niet mee voor je stappen, fietsen is ook lichaamsbeweging maar wordt niet geregistreerd door stappentellers.

De stappenteller op mijn oude telefoon registreerde fietsen als stappen, misschien omdat ie in mijn broekzak zat?
Ik haalde destijds regelmatig de 10.000-15.000 stappen en meer. Dat was ook ivm werk, maar daarbuiten liep ik ook veel ipv te fietsen of het ov te gebruiken.
Helaas heeft mijn nieuwe foon die functie niet...

Overigens roept de naam Pedometer ook een andere associatie bij me op... ::) :P
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Antje

  • ****
  • 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
Re: Stappen tellen
« Reactie #8 Gepost op: 01 december 2014, 18:09:57 »
Overigens roept de naam Pedometer ook een andere associatie bij me op... ::) :P
Euh, ja. Maar ja. Het is dus een stappenteller. ;D
Groetjes, Antje

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Stappen tellen
« Reactie #9 Gepost op: 01 december 2014, 18:26:00 »
Overigens roept de naam Pedometer ook een andere associatie bij me op... ::) :P

Ja, bij mij ook, dan denk ik aan luiers.


Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Stappen tellen
« Reactie #10 Gepost op: 01 december 2014, 18:31:59 »
Ik vind het eerder klinken als een app of website waarop je kunt checken hoeveel pedofielen er bij jou in de buurt wonen... Om misverstanden te voorkomen gebruik ik het woord stappensteller dus maar  :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Stappen tellen
« Reactie #11 Gepost op: 27 november 2015, 15:24:24 »
Inmiddels dus een Fitbit aangeschaft, en daar ben ik wel happy mee. Die zit aan mij vast dus geen gemiste stappen als ik mijn telefoon niet bij me heb, en hij is accurater dan de telefoon. Kan ook je slaap bijhouden, is ook wel grappig om te zien hoe vaak je onrustig slaapt en er uit gaat om te plassen. 10.000 per dag is nog steeds een uitdaging maar ik red het inmiddels wel om dat gemiddeld te halen, dus meer dan 70.000 per week, plus meer dan 20 trappen per dag en meer dan 30 actieve minuten per dag.

Nog andere mensen hier aan het stappentellen?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Stappen tellen
« Reactie #12 Gepost op: 27 november 2015, 16:17:06 »
Ik niet. Doe weinig stappen, maar wel veel op de fiets.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stappen tellen
« Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2017, 09:26:07 »
FitBit charge 2 staat heel hoog op mijn verlanglijstje! Heeft iemand hem hier ook? Mijn vinger hangt al een tijdje boven de 'bestelknop' op bol.com, daar is ie op het moment het goedkoopst.

Aiko

Re: Stappen tellen
« Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2017, 10:28:52 »
Ik heb een simpele stappenteller, die naast het tellen het doorberekend naar afstand (en hier een prima archief voor opbouwt van het afgelopen jaar), aantal gram afgevallen, aantal calorie verbrand en de tijd gelopen per dag (of totalen per week). Deze: https://www.stappentellerstore.nl/pedometer-kopen.html, maar dan voor een paar euro via Marktplaats gekocht.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stappen tellen
« Reactie #15 Gepost op: 16 januari 2017, 10:57:31 »
Ohja. En zet het je aan tot het zetten van meer stappen? Ik wil de Fitbit graag omdat ik het ook een heel mooi horloge vind en hij gekoppeld is aan een app waar je nog meer informatie uit kunt halen.

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stappen tellen
« Reactie #16 Gepost op: 16 januari 2017, 12:30:38 »
Ik heb nu ruim een jaar de Fitbit charge en ben er heel blij mee! Vind het inderdaad ook gewoon een mooi horloge. Naast het steppen tellen is het ook leuk om bijvoorbeeld je slaappatroon terug te kunnen zien, en je hartslag bij het sporten.

Aiko

Re: Stappen tellen
« Reactie #17 Gepost op: 16 januari 2017, 13:23:23 »
Ohja. En zet het je aan tot het zetten van meer stappen? Ik wil de Fitbit graag omdat ik het ook een heel mooi horloge vind en hij gekoppeld is aan een app waar je nog meer informatie uit kunt halen.

Niet perse. Maar ik loop al een jaar of veertien erg veel. Ik heb 'm vooral om te weten hoeveel ik loop, niet om meer te gaan lopen. Hij zit altijd in mijn tas, dus meestal denk ik er niet aan, en kijk ik af en toe uit nieuwsgierigheid eens wat de totaalscore is. Hij doet z'n werk vooral in de achtergrond. Hoef er nooit actief aan te denken, wat bij een horloge wel zou moeten (tenminste, ik heb al een horloge. Ik zou een fitbit-ding actief om en af moeten doen voor het wandelen).

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Stappen tellen
« Reactie #18 Gepost op: 16 januari 2017, 15:24:09 »
Ik heb een Fitbit One, omdat ik liever niets om mijn pols heb, mijn polsen zijn een beetje dun en geen enkele fitness armband past echt comfortabel, ik vind de Charge wel mooi. Ik hoef mijn One maar 1 keer per 2 weken op te laden ongeveer, dat ik wel een voordeel van dit simpele apparaatje.

Ik vind Fitbit perfect werken, ik heb hem nu 1,5 jaar ofzo (zomer 2015) en ik hou het echt elke dag bij. Pokemon Go heeft voor een boost gezorgd deze zomer, die ik lang vast heb kunnen houden: gemiddeld 12.000 stappen / 10 km per dag. Inmiddels is dat door het koude weer iets minder, maar ik kom nog wel aan de 10.000 per dag gemiddeld, vijf dagen van 10.000 of meer stappen en twee dagen minder. 3000 stappen zijn stappen die ik sowieso al zet thuis en op het werk, voor alles daarboven moet ik echt een ommetje gaan maken.

Slaap hou ik niet meer bij (dat moet je bij de One apart aanzetten), ik heb het een tijdje bijgehouden maar ik slaap elke nacht hetzelfde, namelijk fantastisch, dus dat heeft voor mij weinig toegevoegde waarde.

Zonder Fitbit loop ik beduidend minder. Als ik door de weeks een stukje ga lopen wil ik meestal toch iets eerder omkeren dan die 10.000 stappen, mijn Fitbit zorgt er voor dat ik ze toch vol maak.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stappen tellen
« Reactie #19 Gepost op: 17 januari 2017, 08:15:56 »
Dank je wel Sam! Nu kijk ik toch ook weer bij een smallere versie van FitBit (Alta).