Vegatopia Forum

Europa wil aantal plastictasjes verminderen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Gepost op: 21 november 2014, 15:07:17 »
De kogel is door de kerk: de EU-landen hebben besloten dat het verbruik van plastictasjes moet worden verminderd. Een gemiddelde Duitser (en waarschijnlijk ook de gemiddelde Nederlander) krijgt of koopt per jaar een slordige 90 plastictasjes aan de kassa. Dat moet - eventueel ook door een 'plasticbelasting' - omlaag naar 40 tasjes per persoon.

Een goede zaak! Maar eigenlijk gaat het nog niet ver genoeg, vind ik. 40 tasjes per jaar is nog steeds bijna één tas per week. En daarnaast zou ik heel graag zien dat de plastic zakjes waar je je groente en fruit in mag verpakken zouden worden vervangen door papier of iets anders milieuvriendelijkers.
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2014, 15:32:32 »
... vervangen door papier of iets anders milieuvriendelijkers.

Maar papier is helemaal niet milieuvriendelijker, dan bijvoorbeeld PE. Kost bomen, veel water, veel energie, en verbrandt niet schoon. Het enige voordeel is dat het makkelijker afbreekt als het buiten blijft slingeren (maar er bestaan ook afbreekbare kunststofsoorten). En een beetje regenwater er op en die papieren zakken scheuren onmiddellijk uit elkaar, onderweg van de winkel naar de auto fiets.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2014, 15:41:46 »
Plastic heeft het voordeel dat je het kan hergebruiken, maar met 90 tasjes per jaar wordt dat lastig (al gebruiken soms mensen het als vuilniszakken geloof ik).

Met mijn boodschappentassen doe ik maanden, en in winkels accepteer ik meestal ook geen tasjes, wel in snackbars (als ik wil meenemen).

Ik heb nog wel een hele la vol met (vooral plastic) tassen..

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2014, 16:02:50 »
Ik gebruik die zakjes altijd als afvalzakje. Vind ik handig.

Aiko

Re: Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2014, 16:21:04 »
Ik heb altijd zo'n stoffen tasje bij mij in een heuptas. Dat neemt geen ruimte en gewicht in, is sterk en gaat jarenlang mee. Ik heb de mijn al meer dan tien jaar in gebruik. Handig om altijd bij je te hebben, onder andere voor boodschappen in te doen.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2014, 00:31:03 »
Braaf hoor, dat jullie plastic tasjes hergebruiken of zelf een stoffen tasje meenemen. De mensen die ik ken zijn altijd zo braaf, doen milieuvriendelijk met tasjes en zo, fietsen altijd met licht, en doen het licht in de gang uit. Waarom zijn het altijd 'de anderen' die bij de kassa om een extra plastic tas vragen en zonder licht naar huis fietsen?

Nou, dan hebben we dat ene probleem dus opgelost. Rest nog de vraag waarin we onze tomaten, spinazie en andere bulkgroenten (natuurlijk die van het seizoen) gaan verpakken. Plastic zakjes komen terecht in de oceaan en papieren zakjes kosten bomen en dergelijke. Biologisch afbreekbare maiszakjes dan, of beroven we daarmee de Zuid-Amerikaanse boeren van hun voedsel? Braaf leven is zo makkelijk nog niet.
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2014, 15:21:24 »
Ik bewaar al mijn plastic tasjes (ook die van groente en zo) in een bak. Af en toe stop ik er daarvan een aantal in mijn grote boodschappentas (zo'n jute ding van AH). Die gaan dan mee naar de supermarkt, zodat ik er groente in kan verpakken. Zo wordt een plastic zakje wel een keer of vijf hergebruikt, tot het te vies of kapot is. Als dat gebeurt gebruik ik ze vaak nog om het plasticafval in te verzamelen.

Het grootste deel van mijn plasticverbruik zit in dingen die in de supermarkt al voorverpakt zijn. Vleesvervangers en druiven zijn met hun stevige bakjes de grootste boosdoeners, maar ook andere soorten fruit en groente zijn vaak in een plasticje voorverpakt. De meeste vleesvervangers zouden best in een simpel zakje kunnen zitten, die bakjes zijn totaal niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2014, 15:23:25 door Cornelie »
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2015, 16:53:12 »
Je kan van die kleine jutten zakjes kopen, daar kan je dan groenten en fruit in meenemen. Ik ben even vergeten in welke supermarkt ze daar mee begonnen zijn, maar ik vind het een leuk idee. Ook zie ik bij de kassa af en toe zakjes van een soort zacht netmateriaal gemaakt, in allerlei kleuren. Die kan je ook wel ergens kopen. Maar hergebruik is sowieso het beste. Papieren zakjes kunnen best nog een paar keer gebruikt worden, als je ze niet dichtplakt.

In Nederland is het normaal dat je je eigen tas meeneemt, en nee zegt tegen een plastic tasje. In Engeland staan ze verbluft te kijken als je je boodschappen in een rugzak stopt. Al zijn ze daar ook wel voorzichtig begonnen met minder tasjes mee te geven.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2015, 01:55:42 »
Je kan van die kleine jutten zakjes kopen, daar kan je dan groenten en fruit in meenemen. Ik ben even vergeten in welke supermarkt ze daar mee begonnen zijn, maar ik vind het een leuk idee.
Ja, een leuk idee, maar zijn die jutten zakjes dan ook net zo licht als die plastic zakjes? Of betaal je dan als consument dan ineens een paar gram meer voor groente of fruit die je niet hebt gekocht? Ik ga er voor het gemak van uit dat ook in Nederland de verpakking niet mee mag worden gewogen, of dat dat extra gewicht wordt afgetrokken (in Duitsland zijn ze daar erg streng in). Als er dan tien of meer milieuvriendelijke jutten zakjes met verschillend gewicht op de markt worden gebracht, wordt dat een kleine logistieke nachtmerrie. Of nemen we als consument dat verlies op de koop toe (wat uiteindelijk dan winst voor AH en consorten is, tenzij ze op een of andere manier meebetalen aan de distributie van die jutten zakjes)? Zo simpel is het dus blijkbaar niet.
Citaat
In Nederland is het normaal dat je je eigen tas meeneemt, en nee zegt tegen een plastic tasje. In Engeland staan ze verbluft te kijken als je je boodschappen in een rugzak stopt. Al zijn ze daar ook wel voorzichtig begonnen met minder tasjes mee te geven.
Toen ik laatst bij (de Duitse) Saturn een staafmixer kocht, en geen plastic tas nodig had, merkte ik op dat ze nu zeven cent of zo voor zo'n tas vroegen. De kassière keek me geschrokken aan: 'dat zijn nu eenmaal de regels'. Dat ik dat juist goed vond, had ze volgens mij niet helemaal begrepen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2015, 14:42:14 »
Als je zelf mag afwegen, zijn die jute tasjes geen probleem. Dan weeg je het eerst af, en stopt het daarna in het zakje. Die net-achtige leken me erg licht te zijn.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2015, 11:40:09 »
Braaf hoor, dat jullie plastic tasjes hergebruiken of zelf een stoffen tasje meenemen. De mensen die ik ken zijn altijd zo braaf, doen milieuvriendelijk met tasjes en zo, fietsen altijd met licht, en doen het licht in de gang uit. Waarom zijn het altijd 'de anderen' die bij de kassa om een extra plastic tas vragen en zonder licht naar huis fietsen?
Ik denk omdat jij waarschijnlijk (net als ik) (bijna) alleen maar met relatief hoogopgeleiden en veelal met geestverwanten omgaat en absoluut niet met een aselecte steekproef uit de bevolking van je land.

Ik denk tenminste altijd dat mijn beeld van 'mensen' nogal wat verbreed zal worden als ik eens een avond op een voetbaltribune of bij een optreden van zanger Rinus oid ga rondhangen en daar dan vrienden ga (proberen te) maken. Ik heb alleen nog altijd niet de onweerstaanbare behoefte gehad om dat te doen. ;)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Re: Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Reactie #11 Gepost op: 26 februari 2015, 12:00:12 »
zanger Rinus

Wie is dat? Zou ik die moeten kennen?
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2015, 12:08:37 door M@ñgalya@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2015, 12:11:50 »
zanger Rinus

Wie is dat? Zou ik die moeten kennen?

.

Edit: o, hm. Hier schreef ik dus "Oordeel zelf.', met linkjes erin verwerkt. Maar tegenwoordig zie je dan dus niet meer mijn tekst, maar een preview van de video's.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2015, 13:15:48 »
(...)
Ik denk tenminste altijd dat mijn beeld van 'mensen' nogal wat verbreed zal worden als ik eens een avond op een voetbaltribune of bij een optreden van zanger Rinus oid ga rondhangen en daar dan vrienden ga (proberen te) maken. Ik heb alleen nog altijd niet de onweerstaanbare behoefte gehad om dat te doen. ;)
Die plaatjes van Rinus zijn niet licht te verteren na een ruime lunch zeg... Note voor de forumbeheerders: als er ooit een functie komt dat je videos automatisch af kunt laten spelen op het forum, a la Facebook, NIET implementeren  ;D

Een bezoekje aan de Action is ook al een goede introductie, kwam ik laatst achter. De hoeveelheid (vaak plastic) meuk die mensen in hun karretjes gooien en dan bij de kassa in heel veel plastic tassen proppen was verbazingwekkend. Nu was ik natuurlijk ook bij de Action voor het kopen van plastic meuk: ziplock zakjes voor in de diepvries en in de koelkast. Die ik soms wel hergebruik (als wat er in zat in een open verpakking zat) maar die ik niet ga wassen en hergebruiken. Maar ik had mijn eigen rugzakje bij me om ze in te stoppen, dat dan weer wel.
(Ze hebben er fijne doe het zelf spullen trouwens, voor weinig)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2015, 16:27:02 »
Overigens is Rinus al eerder besproken op het forum:
Hier en hier, en hier zelfs best uitgebreid.
Dus om mijn antwoord aan An nog even aan te passen: ja, je zou hem inmiddels wel eens moeten kennen! :P

Een geheel verzorgd uitje naar Giethoorn of een dagje bij een bokstoernooi kijken zal ook vast nieuwe inzichten brengen, denk ik. Man, there's a whole wide world out there!

OK, tot zover mijn offtopic bijdrage.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Reactie #15 Gepost op: 26 februari 2015, 22:28:40 »
http://www.nu.nl/politiek/4000610/gratis-plastic-tasje-per-1-januari-verboden.html

In Nederland dus per 1 januari verboden, gratis plastic tasjes. Mooi.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Aiko

Re: Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Reactie #16 Gepost op: 26 februari 2015, 23:41:13 »
Een geheel verzorgd uitje naar Giethoorn of een dagje bij een bokstoernooi kijken zal ook vast nieuwe inzichten brengen, denk ik.

Over Giethoorn gesproken. Ik heb me laten vertellen dat dat het Venetië van het noorden wordt genoemd. Dus ik met hoge verwachtingen via Streetview / Google Maps gekeken, maar ik geloof dat ik zelfs niet één kanaaltje kan herinneren gezien te hebben. Wel wat bruggetjes over wat slootjes. Maar dan zou ik Amsterdam of Leiden nog meer het Venetië van het noorden noemen. Maar goed, ik gun die Overijsselnaren ook hun toeristentrekkers, ook al sjoemelen ze naar mijn mening...
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2015, 23:44:14 door Aiko »

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2015, 09:33:05 »
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Giethoorn

Het heet Venetie van het Noorden omdat alle vervoer met boten ging/gaat en er nauwelijks doorgaande wegen zijn. Erg mooi gebied, ondanks dat het door mensenhanden gemaakt is.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re: Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Reactie #18 Gepost op: 20 mei 2017, 23:08:28 »
En, Europa, is het gelukt?

Er zijn verschillende zaken die ik niet begrijp met die (bezwaren tegen) plastic zakjes.

1

Als ze recycleerbaar zijn en afbreekbaar, dan is er toch geen enkel probleem? En die zakjes zijn er.

De grootwarenhuizen moeten die maar algemeen beschikbaar maken.

Vijf cent per (fout) plasticzakje aanrekenen is geen oplossing of een slechte, lijkt me.

2
Is het probleem van de vervuiling door plastic niet veel ruimer dan de plastic zakjes?

Eet wat best is voor de planeet.

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Europa wil aantal plastictasjes verminderen
« Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2017, 20:25:14 »
En, Europa, is het gelukt?
Ze zeggen van wel en als ik om me heen kijk is dat ook werkelijk zo.
Citaat
Er zijn verschillende zaken die ik niet begrijp met die (bezwaren tegen) plastic zakjes.

1

Als ze recycleerbaar zijn en afbreekbaar, dan is er toch geen enkel probleem? En die zakjes zijn er.

De grootwarenhuizen moeten die maar algemeen beschikbaar maken.
Dat gebeurt niet en lijkt moeilijker te zijn dan de aanpak die nu gehanteerd wordt. Overigens las ik onlangs een artikel waarin stond dat die afbreekbaarheid niet volledig en heel traag is. Viel een beetje tegen. Ik weet helaas niet meer waar ik dat las.

Citaat
Vijf cent per (fout) plasticzakje aanrekenen is geen oplossing of een slechte, lijkt me.
Niet als het werkt, dan is het een goede oplossing.
Citaat
2
Is het probleem van de vervuiling door plastic niet veel ruimer dan de plastic zakjes?
Tja, maar je moet ergens beginnen en alle beetjes helpen. Het is natuurlijk fout als door het succes van deze actie iedereen denkt dat de problemen nu zijn opgelost. Ik heb niet de indruk dat dat het geval is.