Vegatopia Forum

Kookboeken: Recensies van de voorkant

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vegatopia

[Producten] Veggie burgers balletjes en broodbeleg
« Reactie #20 Gepost op: 18 mei 2015, 19:00:20 »
Veggie burgers balletjes en broodbeleg - Miki Duerinck & Kristin Leybaert

In de schappen van de supermarkt hebben niet altijd vegaburgers, spinazieschnitzels, vegaworsten etc. gelegen. Als je burgers wilde, maakte je ze zelf, mits je een goed recept had en een beetje handigheid, want er was altijd de dreiging van uit elkaar vallen. Had ik toen dit boek maar tot mijn beschikking gehad!

Source: Veggie burgers balletjes en broodbeleg - Miki Duerinck & Kristin Leybaert
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2015, 22:20:03 door Eelco »

Vegatopia

[Producten] Persiana - Sabrina Ghayour
« Reactie #21 Gepost op: 27 mei 2015, 13:00:19 »
Persiana - Sabrina Ghayour

Mijn eerste kennismaking met de Perzische keuken blijkt een boek met veel ... Turkse gerechten te zijn. Die titel, Persiana, klinkt natuurlijk prachtig, maar de ondertitel geeft de hier gebruikte keukens beter weer: die uit het Midden-Oosten en verder.

Source: Persiana - Sabrina Ghayour

Vegatopia

[Producten] Verrot Lekker - Christian Weij
« Reactie #22 Gepost op: 08 juni 2015, 13:02:57 »
Verrot Lekker - Christian Weij

Producten gecontroleerd laten verrotten, klinkt dat aantrekkelijk? Niet echt. Maar sojasaus, koffie, tabasco, zuurkool en nog heel veel andere ingrediënten die je regelmatig gebruikt zijn toch echt verrot. Of gefermenteerd, dat is al een veel mooier woord.

Source: Verrot Lekker - Christian Weij

Vegatopia

[Producten] Vegadutchie - Jolijn Pelgrum
« Reactie #23 Gepost op: 20 juli 2015, 13:03:39 »
Vegadutchie - Jolijn Pelgrum

Veganisme is hip, dat kan je niet ontgaan zijn. Was plantaardig eten ooit voorbehouden aan geitenwollensokken linzeneters, nu lopen de zongebruinde lekker-in-hun-vel-zittende meisjes er mee weg. Inspiratie vinden ze op Instagram en Facebook, en de gezonde sla- en andere lunchtentjes schieten als paddenstoelen uit de grond. Ook komen er steeds meer kookboeken uit met gezonde, plantaardige recepten. Bijvoorbeeld het kookboek van 'Vegadutchie', dat begin juni uitgebracht werd door uitgeverij Nieuw Amsterdam.

Source: Vegadutchie - Jolijn Pelgrum

Vegatopia

[Producten] Crackers - Sue Quinn
« Reactie #24 Gepost op: 24 juli 2015, 13:00:18 »
Crackers - Sue Quinn

Ik ben dus echt dol op crackers. Het stevige knapperige en de veelzijdigheid maakt dat ik er van door kan blijven eten. Dat laatste wordt met dit compacte kookboekje alleen maar erger.

Source: Crackers - Sue Quinn

Vegatopia

[Producten] Vegarabia - Greg en Lucy Malouf
« Reactie #25 Gepost op: 09 september 2015, 13:01:09 »
Vegarabia - Greg en Lucy Malouf

Het eerste wat opvalt aan het boek Vegarabia is de prachtige cover:  een gouden boom met knalgele kweeperen straalt je tegemoet vanaf een groengrijze achtergrond. Zonde om hier kookvlekken op te maken! De makers van het boek, Greg en Lucy Malouf, zijn geen onbekenden in de kookwereld.

Source: Vegarabia - Greg en Lucy Malouf
« Laatst bewerkt op: 09 september 2015, 14:29:40 door Eelco »

Vegatopia

[Producten] Guerrilla Food - Remco van der Leij
« Reactie #26 Gepost op: 15 september 2015, 13:01:05 »
Guerrilla Food - Remco van der Leij

Bij het zien van een paardenbloem denk je waarschijnlijk niet: "Ja lekker". Maar de knopjes en blaadjes hiervan zijn eetbaar. Er is nog veel meer eetbaar, zo uit de natuur. Echte wildplukkers weten precies wat je wel en niet kunt eten.

Source: Guerrilla Food - Remco van der Leij

Vegatopia

[Producten] Nopi - Yotam Ottolenghi en Ramael Scully
« Reactie #27 Gepost op: 22 september 2015, 13:00:54 »
Nopi - Yotam Ottolenghi en Ramael Scully

Er is weer een nieuw Ottolenghi-kookboek. Nopi is één van de restaurants van Yotam Ottolenghi en in dit boek hebben ze de recepten uit het boek vertaald naar recepten die je thuis kunt maken. Dat is heel aardig gelukt. Maar wij worden vooral blij van de originele combinaties. Ottolenghi herhaalt zichzelf niet, maar komt steeds weer met iets nieuws.

Source: Nopi - Yotam Ottolenghi en Ramael Scully

Vegatopia

[Producten] De vrolijke tafel - Karin Luiten
« Reactie #28 Gepost op: 05 november 2015, 13:00:55 »
De vrolijke tafel - Karin Luiten

Zucht en steun je bij het idee dat je een etentje voor meer dan 3 of 4 mensen moet geven? Of begin je er liever helemaal niet aan? Kookboekschrijfster en culinair journalist Karin Luiten pakt diner-vrees aan in haar leuke, nieuwe boek 'De vrolijke tafel: feestrecepten voor elke dag'. Het boek is ook echt een aanrader voor vegetariërs en ook leuk voor iedereen die al wel met plezier dinertjes geeft óf gewoon op zoek is naar een lekker recept.

Source: De vrolijke tafel - Karin Luiten

Vegatopia

[Producten] Kookschool Patisserie
« Reactie #29 Gepost op: 16 november 2015, 13:01:00 »
Kookschool Patisserie

Zoals zovelen was ik al jong fan van patisserie, hoewel het toen nog gewoon gebak heette. Eerst hield ik me alleen bezig met het opeten ervan, later maakte ik ook mijn eigen appeltaarten en cakes. Voor een appeltaart draai ik nu mijn hand niet meer om, maar een mooie slagroomtaart met meerdere lagen, de perfecte soesjes of knapperige koekjes maken? Dat is een ander verhaal. Gelukkig verschijnen er steeds meer fijne boeken om dit te leren, zoals Kookschool Patisserie.

Source: Kookschool Patisserie

Vegatopia

[Producten] Nootje - Bonnier & Kok
« Reactie #30 Gepost op: 23 november 2015, 13:00:23 »
Nootje - Bonnier & Kok

Na dagen verwachtingsvol naar mijn brievenbus gerend te hebben, was het eindelijk zo ver: Nootje lag in de bus! Nootje is het tweede kookboek van Pascalle Bonnier en Mathijs Kok en is het vervolg op Havermoutje. Nootje staat – zoals de naam al doet vermoeden – bomvol met notenrecepten.

Source: Nootje - Bonnier & Kok

Vegatopia

[Producten] Dubbelrecensie: Bakbijbel & Heel Holland Bakt
« Reactie #31 Gepost op: 25 november 2015, 13:00:23 »
Dubbelrecensie: Bakbijbel & Heel Holland Bakt

Het televisieprogramma Heel Holland Bakt heeft zijn derde seizoen alweer achter de rug en na de finale verscheen Het Nieuwe Grote
   Bakboek. In 2013 won Rutger van den Broek het eerste seizoen van Heel Holland Bakt en nu is er zijn Bakbijbel. Wij recenseren beide boeken tegelijk voor je.

Source: Dubbelrecensie: Bakbijbel & Heel Holland Bakt

Vegatopia

[Producten] Dubbelrecensie: Bakbijbel & Heel Holland Bakt
« Reactie #32 Gepost op: 26 november 2015, 01:00:33 »
Dubbelrecensie: Bakbijbel & Heel Holland Bakt

Het programma Heel Holland Bakt heeft zijn derde seizoen alweer achter de rug en na de finale verscheen Het Nieuwe Grote Bakboek. In 2013 won Rutger van den Broek het eerste seizoen van Heel Holland Bakt en nu is er zijn Bakbijbel. Wij recenseren beide boeken tegelijk voor je.

Source: Dubbelrecensie: Bakbijbel & Heel Holland Bakt

Vegatopia

[Producten] Groente uit Zee - Lisette Kreischer e.a.
« Reactie #33 Gepost op: 03 december 2015, 13:00:20 »
Groente uit Zee - Lisette Kreischer e.a.

Wat kan je eigenlijk doen met zeewier? Dit is de centrale vraag in het kookboek 'Groente uit Zee'. Het boek begint met een uitgebreide inleiding over zeewier en zeegroenten. Je krijgt uitleg over het kweekproces, de verschillende soort, de smaak en het gebruik. Daarna volgen er 50 recepten met zeewier of zeegroentes. Sommige recepten hebben zeewier als centraal ingrediënt, bij andere is het veeleer een smaakmaker.

Source: Groente uit Zee - Lisette Kreischer e.a.

Vegatopia

[Producten] Bonen - Joke Boon
« Reactie #34 Gepost op: 17 december 2015, 13:00:20 »
Bonen - Joke Boon

Joke Boon is al enige tijd een enthousiaste gastredacteur van Vegatopia. Je kent haar vast ook van haar eigen website BoonAppetit of haar eerste kookboek. In 2014 bedacht ze dat ze een jaar lang elke dag iets met bonen wilde eten. Wat begon als een terloopse opmerking werd een blog en later dus zelfs een boek: het prachtige Bonen! Ik keek er al echt naar uit, want net als Joke ben ik gek op peulvruchten. Als het om comfortfood gaat, eet ik dat liever dan chocola of kaas. Het resultaat van haar zoektocht mag er zijn. Bonen! is een dik, prachtig en verrassend boek.

Source: Bonen - Joke Boon

Vegatopia

[Koken] Ambachtelijke bieren in België
« Reactie #35 Gepost op: 22 december 2015, 13:00:28 »
Ambachtelijke bieren in België

Michel Verlinden, een Franstalig bierjournalist, reisde heel België door, ontmoette boeiende, gepassioneerde brouwers en proefde hun eigenzinnige, ambachtelijke bieren. Het verslag van zijn mooie reis vind je in dit met veel warmte en goesting geschreven boek.

Source: Ambachtelijke bieren in België
« Laatst bewerkt op: 22 december 2015, 13:03:29 door Eelco »

Vegatopia

[Producten] Easy Curry Vegetarisch - Madhur Jaffrey
« Reactie #36 Gepost op: 05 januari 2016, 13:00:15 »
Easy Curry Vegetarisch - Madhur Jaffrey

In Nederland is Madhur Jaffrey niet zo bekend, maar in Engeland is ze echt heel beroemd. Daar wordt ze de queen of curries genoemd. Ze heeft al een enorme lijst met boeken op haar naam staan, maar 'Easy Curry Vegetarisch' is het eerste volledig vegetarische curry kookboek. Onmisbaar in je collectie als je van Indiaas eten houdt.

Source: Easy Curry Vegetarisch - Madhur Jaffrey

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: [Producten] Easy Curry Vegetarisch - Madhur Jaffrey
« Reactie #37 Gepost op: 05 januari 2016, 16:20:49 »
Ik zag hem laatst nog bij de American Book Center en hij staat op mijn verlanglijstje!

Vegatopia

[Producten] Graanmarkt 13, de gerechten van Seppe Nobels
« Reactie #38 Gepost op: 09 februari 2016, 13:00:13 »
Graanmarkt 13, de gerechten van Seppe Nobels

In Antwerpen, vlakbij de bekende Vogel(tjes)markt, staat een bijzonder huis dat tegelijkertijd een winkel van mode en design, een galerie, slaapgelegenheid en restaurant is. In dat laatste bereidt chef-kok Seppe Nobels met zijn sous-chef Purna boeiende, lichte, gezonde groentegerechten, die hij in een sprankelend boek met ons deelt.

Source: Graanmarkt 13, de gerechten van Seppe Nobels

Vegatopia

[Producten] Green Kitchen Stories interview
« Reactie #39 Gepost op: 25 maart 2016, 13:00:50 »
Green Kitchen Stories interview

Enige tijd geleden sprak redacteur Kelly met David en Luise van Green Kitchen Stories. Eerder schreven wij over hun website en recenseerden hun twee boeken The Green Kitchen en Green Kitchen Travels, favoriet bij zowel redacteur Annemieke als Kelly. In dit interview vertellen David en Luise over hun eigen favorieten in de keuken. 

Source: Green Kitchen Stories interview