Vegatopia Forum

Meloen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Meloen
« Gepost op: 01 december 2014, 23:13:52 »
Koopt iemand wel eens een meloen, om er vervolgens een week of twee te doen? En gaat dat goed met bewaren?

Meloen wordt wel eens als superfood genoemd, maar ik eet het alleen in restaurants en hotels, omdat als je er een koopt in de supermarkt je meteen zo veel hebt en het aansnijden bewaren me lastig lijkt. Je kan ook wel bakjes met losse stukjes kopen, maar dat vind ik ook niet ideaal.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Meloen
« Reactie #1 Gepost op: 01 december 2014, 23:36:52 »
Is je account gehackt, Poek?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Meloen
« Reactie #2 Gepost op: 02 december 2014, 00:18:11 »
Ik hoop van niet.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Meloen
« Reactie #3 Gepost op: 02 december 2014, 00:50:10 »
Een paar weken terug nog heb ik een galia-meloen gekocht en helemaal in m'n eentje verorberd. Dat kostte me niet meer dan een dag of drie, maar toen was er van wezenlijke degeneratie nog geen sprake (stukje huishoudfolie erover gedaan en in de koelkast bewaard). Ik denk dat jou het ook binnen een week moet lukken!
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Meloen
« Reactie #4 Gepost op: 02 december 2014, 01:03:56 »
Waar zie je me voor aan, iemand die elke dag meloen gaat eten, en dan van dezelfde soort ook nog?

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Meloen
« Reactie #5 Gepost op: 02 december 2014, 07:21:29 »
Waarom zou je zo lang met een meloen willen doen?  Die heb je toch zo op?

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Meloen
« Reactie #6 Gepost op: 02 december 2014, 07:50:13 »
Is je account gehackt, Poek?
;D

Meloen superfood? Lekker, fris, dorstlessend, dat wel.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Meloen
« Reactie #7 Gepost op: 02 december 2014, 09:20:30 »
Ik koop regelmatig meloen, ik eet een halve galia- of honingmeloen als toetje, meestal met een dag ertussen, dus dan is hij in drie dagen op. Meloen is grotendeels water, dus dat eet erg makkelijk weg.

Meloen valt niet perse in de groep superfoods, het schijnt dat cantaloupe wel meer die richting uit gaat dan andere meloensoorten. Overigens: het is niet het seizoen voor meloen, dat eindigt zo rond oktober, dus het zijn op dit moment meloenen uit verre oorden die in de winkel liggen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Meloen
« Reactie #8 Gepost op: 02 december 2014, 09:59:59 »
Op de markt of bij de groenteturk kun je vaak een stuk krijgen ipv een hele, net zoals met pompoen.
Die zijn op het snijvlak strak bedekt met plastic folie en een paar dagen houdbaar als er schoon gewerkt is. Dat zijn dan ook gelijk de tips voor als je het thuis na wil gaan doen. 2 weken met een aangesneden meloen doen lijkt me niet echt haalbaar.
Oh en je kan natuurlijk ook de buurvrouw of iemand anders blij maken met een stuk, als je niet dat hele ding zelf op wil eten.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Meloen
« Reactie #9 Gepost op: 02 december 2014, 11:24:57 »
Bij de AH hebben ze ook wel eens kleinere galia's liggen en natuurlijk de bakjes met stukjes meloen. Heb je meteen meerdere soorten bij elkaar.

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: Meloen
« Reactie #10 Gepost op: 02 december 2014, 14:39:05 »
De exemplaren (ven welke soort dan ook) die nu aangeboden worden zijn niet zo lekker meer en minder lang houdbaar als ze eenmaal rijp zijn dan wanneer je ze in het seizoen koopt. dan is het lekker om een flink stuk goed gekoelde meloen als verfrising te eten, of op kamertemperatuur samen met feta als voorgerecht, of met melk en banaan als shake, of met vers sinaasappelsap gestaafmixt als sap of cocktailbasis, of met willekeurig welk ander fruit als fruitsalade (onbijt of dessert). Een goede meloen is altijd te snel op wat mij betreft  :D

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: Meloen
« Reactie #11 Gepost op: 02 december 2014, 14:41:11 »
o ja, ik gooi ook regelmatig meloen in de rauwkostsalade, lekker met sla, tomaat en balsamicoazijn.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Meloen
« Reactie #12 Gepost op: 11 december 2014, 14:02:13 »
 ;D


Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Meloen
« Reactie #13 Gepost op: 06 juni 2015, 22:26:07 »
Mijn gebeden zijn verhoord: bij Deen verkopen ze een deel van een meloen!

Vegatopia

[Koken] Drie keer watermeloen!
« Reactie #14 Gepost op: 23 juni 2016, 13:00:49 »
Drie keer watermeloen!

Mijn kalender geeft aan dat het bijna zomer zou moeten zijn, maar de donkergrijze wolken die boven mijn hoofd samenpakken voorspellen weinig terras- of barbecueproof weer. Terwijl ik door de stromende regen naar huis fiets na mijn werk, kom ik langs een Turkse supermarkt waar een grote kist staat, vol enorme watermeloenen die naar me lonken. Vijf minuten later kom ik de winkel uit. Met een watermeloen onder de ene arm en een groot blik fetakaas onder de andere. Ik help dat zomergevoel wel een handje.

Source: Drie keer watermeloen!