Vegatopia Forum

Culinaire doelen 2015

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Culinaire doelen 2015
« Gepost op: 11 december 2014, 09:47:31 »
Afgelopen jaar kwamen we de bakhetlist al tegen, maar dat kan natuurlijk breder. Mijn lijstje is nog niet af, maar zette me wel aan het denken. Zijn er meer mensen die een culinair doelenlijstje hebben voor komend jaar?

Strikter vega of zelfs helemaal vegan bijvoorbeeld? Meer met de seizoenen mee eten en/of minder afval produceren? Bepaalde technieken die je wil beheersen of dat ene recept wat al een tijdje op uitvoer ligt te wachten?

Wat willen jullie gaan doen in 2015?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Culinaire doelen 2015
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2014, 10:48:49 »
Goed initiatief Bast! Ik wil inderdaad meer met de seizoenen mee-eten. Ik wil ook vaker nieuwe recepten uitproberen, ik varieer wel veel op themas en eet zelden vaker dan 1 keer per maand hetzelfde, maar er komen weinig nieuwe dingen bij op het moment.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Culinaire doelen 2015
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2014, 17:09:43 »
Ik wi graag ethiopisch willen leren koken, maar vooral de enjera (de pannenkoekjes) zijn geloof ik vrij lastig. Vooral die gekruide pompoen en spinazie met ei zijn er lekker. En de rest  :P

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Culinaire doelen 2015
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2014, 08:13:25 »
Ik wil in de eerste plaats mijn diploma basiskok halen, en dan starten met de vervolgopleiding zelfstandig werkend kok. Verder wil ik nog minder eten weggooien, dus vooral beter inkopen. En meer nieuwe dingen uitproberen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Culinaire doelen 2015
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2014, 10:31:52 »
Goed initiatief Miranda, om je diploma basiskok te gaan halen! Hoe zit dat met zo'n opleiding en vegetarier zijn? Ga je tijdens de opleiding gewoon vlees klaarmaken of kun je een "alternatief" traject doen zonder vlees en vis?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Culinaire doelen 2015
« Reactie #5 Gepost op: 12 december 2014, 15:28:06 »
Ik ben al bezig met de opleiding, het is echt ontzettend leuk! En om je vraag te beantwoorden, ik ben zelf geen vegetariër dus ik heb er ook geen moeite mee om vlees en vis klaar te maken. Er zit wel een vegetariër in onze klas overigens, en die doet ook gewoon alles mee. Ze eet het alleen niet op. Je kunt deze opleiding eigenlijk niet doen als je geen vlees of vis wilt klaarmaken, dan zou je eerder kunnen kijken naar de opleiding van Vlam in de Pan, die is wel volledig vega.

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Culinaire doelen 2015
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2014, 21:48:29 »
Toen ik er over nadacht realiseerde ik me dat er nogal wat dingen zijn die ik al kokend wil bereiken komend jaar. Helemaal bovenaan staat het inrichten van een grote keuken - maar dan moet eerst het huis waar die keuken in zit gekocht worden  :P
  • Ik wil meer ervaring in bakken krijgen, zowel zoet als hartig.
  • Een aantal gerechten dat ik al sinds tijden uit de losse pols maak op papier uitwerken zodat de man ze ook kan (proberen te) maken  ;D
  • Vaker uit één van de mooie kookboeken die ik heb koken.
  • Inmaken.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Culinaire doelen 2015
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2014, 14:09:41 »
Ik wil komend jaar wel in elk geval:
wat vaker Vietnamees koken
mijn Chinese zwartepeperssaus perfectioneren
een keer groene-theekoekjes maken
een keer een groente-slierten quiche maken (zoiets http://stasty.com/?p=3716)
dit tempura-recept maken http://justhungry.com/vegetable-tempura
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Culinaire doelen 2015
« Reactie #8 Gepost op: 31 december 2014, 14:10:16 »
  • Een aantal gerechten dat ik al sinds tijden uit de losse pols maak op papier uitwerken zodat de man ze ook kan (proberen te) maken 
En wij  :D
,,,,فلافل

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Culinaire doelen 2015
« Reactie #9 Gepost op: 31 december 2014, 14:59:39 »
een keer een groente-slierten quiche maken (zoiets http://stasty.com/?p=3716)

Die ziet er gaaf uit! 8)
Totdat ik er een stuk uit zou proberen te snijden, wellicht.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Culinaire doelen 2015
« Reactie #10 Gepost op: 31 december 2014, 15:24:35 »

een keer een groente-slierten quiche maken (zoiets http://stasty.com/?p=3716)


Wauw!!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Culinaire doelen 2015
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2014, 17:33:38 »
mijn Chinese zwartepeperssaus perfectioneren

 :kwijl:

Leuk Miranda, dat je koksopleiding doet en ik hoop dat Jol de uitgeschreven recepten hier ook zal willen delen! (En anderen natuurlijk ook  ;D)

Hier wordt de lijst eigenlijk veel te lang, maar vaker Ethiopisch en Chinees staan hoog.
O.a. meer frituursnacks zelf maken, echt heel erg lekkere tiramisu, wat Franse klassieke sauzen, pies en meer en mooiere dumplings e.d. vouwen. Daarnaast wil ik ook een beetje meer met de seizoenen mee eten, vaker koken en leuker lunchen.
Manlief wil wat afvallen en hij gaat zich meer in Koreaans verdiepen.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Culinaire doelen 2015
« Reactie #12 Gepost op: 06 januari 2015, 13:07:47 »
Ik wil vooral uit mijn kooksleur komen en weer wat vaker nieuwe gerechten gaan maken.

Offline karl

  • *****
  • 6.266
  • Geslacht: Man
Re: Culinaire doelen 2015
« Reactie #13 Gepost op: 06 januari 2015, 14:02:43 »
Ik zou graag wat meer hartige gerechten met deeg willen leren maken. Mag best diepvriesdeeg zijn. Pies enzo.

Offline Zonn

Re: Culinaire doelen 2015
« Reactie #14 Gepost op: 23 februari 2015, 17:35:10 »
Ik wil in ieder geval graag veel nieuwe gerechten uitproberen, want ik merk toch dat ik vaak weer teruggrijp op recepten die ik al eerder gemaakt heb. Misschien moet ik een concreet doel stellen, zoals: per week minstens 3 nieuwe gerechten maken.
Verder denk ik al jaren na over een eigen kookblog en dat moet er in 2015 ook maar eens van komen (daarvoor is het vorige doel ook zeker handig!). Dus ik ga dit weekend als eerste stap van die sitebuilder-software kopen bij Strato en dan aan de slag!

Die groente-slierten quiche ziet er trouwens echt geweldig uit. Die komt ook op mijn lijstje van gerechten die ik nog uit wil proberen ;D