Vegatopia Forum

Kaasfondue, vegetarisch (kan dat?)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

forever

Kaasfondue, vegetarisch (kan dat?)
« Gepost op: 18 december 2014, 01:56:49 »
Ik heb dit jaar drie gasten tijdens de kerst, zijn alle drie niet vegetariër, ik wel. Voorstel was kaasfondue echter het lijkt lastig om geschikte kaas te vinden hiervoor (dus met vegetarisch stremsel). Ik had hier al een lijst gevonden maar gruyere en emmentaler (veel gebruikt voor kaasfondue) staan daar uiteraard niet bij. Zijn er vergelijkbare producten qua smaak op de markt? Of is dit een niet haalbaar 'project'? Ik woon in Arnhem.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kaasfondue, vegetarisch (kan dat?)
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2014, 11:04:05 »
Volgens mij kun je kaasfondue maken met vele soorten kaas. Er staat me iets van bij dat wij vroeger ook wel (gedeeltelijk) jonge kaas gebruikten.

Online lees ik wel dat 'gekookte' kazen (kazen waarvan de wrongel eerst gekookt is oid, zoals gruyere en emmentaler - onze Hollandse kazen zijn niet 'gekookt') het beste zijn, ivm de smeltfactor.


Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: Kaasfondue, vegetarisch (kan dat?)
« Reactie #2 Gepost op: 18 december 2014, 11:22:37 »
Veel van die bekende, traditionele kazen hebben een beschermd recept en mogen dus niet vegetarisch gestremd worden onder die naam. Ik weet niet of er bijvoorbeeld kazen uit die regio onder een andere naam bestaan die wel vegetarisch gestremd zijn?

Maar volgens mij kan je alle kaas wel gebruiken, als ie maar smelt. Wat je soms wel ziet als je goudse kaas gebruikt, dat de fondue bij het afkoelen weer naar zijn brokkige, oorspronkelijke staat terug gaat. Misschien tussendoor weer even opnieuw opwarmen?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kaasfondue, vegetarisch (kan dat?)
« Reactie #3 Gepost op: 18 december 2014, 20:02:13 »
Ik heb wel eens geitenkaasfondue gemaakt (zoiets http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R354936/geitenkaasfondue-met-honing-en-tijm). Zachte geitenkaas is vrij gemakkelijk vegagestremd te vinden bij AH. Harde ook wel of anders van Bastiaansen (biowinkel).

Maar met harde Bastiaansen koekaas moet e.e.a. ook wel mogelijk zijn.
,,,,فلافل