Vegatopia Forum

calorieën tellen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline silke

  • *
  • 10
calorieën tellen
« Gepost op: 20 december 2014, 17:55:06 »
momenteel heb ik al 4 jaar een probleem met eten (nooit officliële diagnose dus ik noem het maar geen eetstoornis).
als gevolg hiervan tel ik nog steeds calorieën, maar hier zou ik echt heel graag mee willen stoppen, mijn probleem is.
hoe weet ik in hemelsnaam hoeveel ik moet eten? ik ben totaal het contact met mijn lichaam kwijt, een honger en verzadegingsgevoel heb ik niet.

hoe doen jullie het om zonder calorieën te tellen, te weten hoeveel je moet eten? hoe weet je of je niet te weinig of te veel gegeten hebt?
ik heb er echt geen vertrouwen in en ben bang dat ik of te veel zal eten, of juist te weinig om zeker te zijn dat ik niet te veel eet.
houden jullie een vast eetpatroon aan, dus iedere morgen/middag hetzelfde aantal boterhammen, iedere avond zelfde hoeveelheid aardappelen/vlees pasta en standaard dezelfde tussendoortjes? ik weet echt niet hoe ik dit moet gaan aanpakken...

Aiko

Re: calorieën tellen
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2014, 18:07:41 »
Ikzelf heb ik geen vast eetpatroon. Als ik einde van de middag zin heb in mijn koppen soep, dan maak ik dat. Maar voor mijn werk ben ik ook vaak pas tegen negen uur 's-avonds thuis, en dan zit ik dan pas aan mijn koppen soep (ik ben nogal van de soep). In de middag eet ik mijn zelfgebakken brood wanneer ik er zin aan heb. Soms is het om twaalf uur al op, en zit ik zonder problemen mijn tijd uit tot de avond voor ik weer iets eet. Ik ben hier vrij makkelijk in. Kan ook prima zonder ontbijt, evenzo is een zwaar ontbijt om vier uur in de ochtend ook geen probleem.

als gevolg hiervan tel ik nog steeds calorieën, maar hier zou ik echt heel graag mee willen stoppen, mijn probleem is.
hoe weet ik in hemelsnaam hoeveel ik moet eten? ik ben totaal het contact met mijn lichaam kwijt, een honger en verzadegingsgevoel heb ik niet.

Dus aan mijn patroon heb je niet zoveel. Wel heb ik pragmatisch advies wat betreft het tellen; kan je een vriendin van gelijke lengte / gewicht / bouw / bewegingspatroon nemen als leidraad?

Stel dat die vriendin vijf boterhammen per dag eet, gemiddeld een sinaasappel per dag, tien koppen thee met suiker en in de avond een bord met een n-aantal gram aan diner, dan doe jij dit gewoon ook. Niet meer, niet minder.

Dit is misschien een goede eerste houvast voor je. Dan ben je niet erg aan het tellen, maar heb je wel iets om de hoeveelheid van je inname grip te geven en er een aantal aan vast te plakken. En na verloop van tijd ben je er misschien aan toe iets zelfontdekkender te zijn, af te willen / durven wijken.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: calorieën tellen
« Reactie #2 Gepost op: 20 december 2014, 18:36:40 »
hoe doen jullie het om zonder calorieën te tellen, te weten hoeveel je moet eten? hoe weet je of je niet te weinig of te veel gegeten hebt?

Wat betreft ontbijt: ik neem wat muesli, waar ik sojamelk en/of water en/of sojayoghurt aan toevoeg en vaak ook walnoten en/of moerbeibessen. Ik schat de hoeveelheden op het oog in, probeer ze steeds min of meer gelijk te houden (aan datgene wat ik eerder heb ervaren als een goede hoeveelheid), eventueel voeg ik er chiazaad/banaan aan toe of vergroot ik de hoeveelheden wat, als ik denk dat ik extra energie nodig heb (bijv als ik weinig flexibiliteit heb om evt wat eerder vast met m'n lunch te beginnen, omdat ik rijles heb of als ik ga sporten ofzo).
Als ik 's morgens de deur uit ga, zorg ik vaak ook dat ik nog wel wat bij me heb, voor als ik toch niet genoeg heb gegeten om de hele ochtend mee door te komen. Dat kan ik naar behoefte wel of niet gebruiken (vaak een stuk fruit of pakje alpro choco sojadrink ofzo).
Tussen de middag maak ik vaak een vast aantal boterhammen (in mijn geval is dat vier grote of zes kleinere). Als ik veel trek heb (of heel lekker beleg) worden het er soms ook wel meer. :)
Voor m'n avondeten gebruik ik vaak een weegschaal. Op basis van ervaring heb ik standaard hoeveelheden van bepaalde voedingsmiddelen voor mezelf vastgesteld, bijv zo'n 75 gram ongekookte pasta, of 250-300 g aardappelen, voor groenten ga ik uit van ca 300 g, en dan misschien nog ca 80 g tofu ofzo. Dat kan wat variëren  per gerecht natuurlijk, of afhankelijk van verpakkingen.
Als ik verder nog trek heb, snack ik er nog (meer of minder gezonde) dingen bij op een dag.
Als je een aantal keren hebt gekookt en daarbij hebt geregistreerd hoeveel je ongeveer hebt gebruikt en hoe dat in de praktijk uitviel, dan weet je wel zo'n beetje wat je als richtlijn kunt gebruiken, en dat maakt het denk ik wel makkelijker.
Ik denk dat het wel handig kan zijn voor jou om te zorgen dat je vaak tussendoortjes op zak hebt. Mocht je per ongeluk te weinig hebben gegeten en je gaat je flauw voelen, dan kun je op die manier makkelijk snel wat bijtanken. Ik verwacht althans dat je meer geneigd bent tot te weinig eten dan tot te veel eten, maar misschien heb ik dat mis.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: calorieën tellen
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2014, 19:14:38 »
Ik tel niet. Ik ben een grote eter en eet waar ik zin in heb. Als mijn kleding wat strakker gaat zitten eet (snoep) ik wat minder. Ik ben vrij stevig, en verbeeld me graag dat dat vooral spieren zijn. 😇

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: calorieën tellen
« Reactie #4 Gepost op: 20 december 2014, 19:28:40 »
Ik tel niet. Ik ben een grote eter en eet waar ik zin in heb. Als mijn kleding wat strakker gaat zitten eet (snoep) ik wat minder. Ik ben vrij stevig, en verbeeld me graag dat dat vooral spieren zijn. 😇
Ongeveer hetzelfde: soms weeg ik me, ik heb een maximumgewicht in gedachten qua BMI.
Verder eten we gezond, ik bak zelf brood dus dat is er en niet meer, en ik sport. Aan kleren zie ik wel of het constant blijft en ik ben ook behoorlijk constant in omvang en in gewicht.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: calorieën tellen
« Reactie #5 Gepost op: 20 december 2014, 19:42:42 »
Ook ik tel niks, maar ik ontbijt doordeweeks meestal met overnight oats of muesli in een soepkom. Meestal neem ik 5 boterhammen mee naar mijn werk. Soms neem ik daar soep of yoghurt bij. Soms is er een traktatie of haal ik nog een mueslireep ofzo. 's Avonds kook ik vaak voor 2 dagen, rijst doe ik in de koker en daar gebruik ik het doseerbakje voor en pasta gok ik meestal op het oog. Verder snoep ik niet zo veel. Soms is er wel een feestje of speciale gelegenheid, maar ik blijf zo wel op gewicht (van het laatste jaar, wat 3 kilo meer is dan een tijd ervoor, maar toen was ik erg licht).

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: calorieën tellen
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2014, 22:16:03 »
Ontbijt en lunch eet ik meestal hetzelfde (cereals/muesli en drie broodjes). 's avonds wisselt het een beetje, maar veel zal het niet schelen. Maar ik heb nooit geteld hoeveel het aan calorieen is.

iedere avond zelfde hoeveelheid aardappelen/vlees pasta

:gossip: Dit is een forum over vegetarisch eten

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: calorieën tellen
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2014, 23:32:57 »
hoe weet ik in hemelsnaam hoeveel ik moet eten?

Je kan opzoeken wat de richtlijnen zijn voor je leeftijd en gewicht etc., maar bijvoorbeeld ook eens naar een dietist gaan die maatwerk kan leveren. Check je verzekering of en zo ja, hoeveel consulten er vergoed worden en of je een doorverwijzing van de huisarts nodig hebt. Alleen calorieen tellen lijkt me geen goede basis, vrij eenzijdige benadering.

Citaat
ik ben totaal het contact met mijn lichaam kwijt, een honger en verzadegingsgevoel heb ik niet.

Dit is misschien ook wel een gesprek met de huisarts waard. Is het een algemeen probleem dat je je lichaam niet zo goed aanvoelt? (Zo ja, haptonomie al eens overwogen?) Beschouw je eten als een noodzakelijk kwaad of heb je er ergens nog wel een beetje lol aan?
Merk je wel effect van bepaalde producten op je lichaam? Het verwarmende van een kopje gemberthee of het lopen van je neus als je sushi eet bijvoorbeeld?
Mindfulness klinkt als hip geleuter, maar het kan je misschien wel helpen om te onderzoeken of het een "aandachtspunt" is. In plaats van voor de tv je avondprakje gedachtenloos naar binnen te schuiven, zou je zonder andere prikkels eerst eens kunnen concentreren hoe het eruitziet, aanvoelt en ruikt. Daarna met je ogen dicht een hapje nemen, de textuur voelen zonder te kauwen. Proef je al wat en zo ja, wat? Wat verandert er als je gaat kauwen? Etc.
Als je langzamer eet, kun je ook makkelijker verzadiging waarnemen.

Citaat
hoe doen jullie het om zonder calorieën te tellen, te weten hoeveel je moet eten? hoe weet je of je niet te weinig of te veel gegeten hebt?
ik heb er echt geen vertrouwen in en ben bang dat ik of te veel zal eten, of juist te weinig om zeker te zijn dat ik niet te veel eet.
houden jullie een vast eetpatroon aan, dus iedere morgen/middag hetzelfde aantal boterhammen, iedere avond zelfde hoeveelheid aardappelen/vlees pasta en standaard dezelfde tussendoortjes?

Waarom ben je bang dat je te veel of te weinig eet? Is dat vanwege je gewicht of wordt je niet lekker of...?

Een vast eetpatroon vind ik hoogst ongezellig, maar koken en eten is dan ook een uit de hand gelopen hobby hier. Ik heb nu echt aandacht op regelmatig eten, ondanks dat mijn eetlust enorm wisselt. Door medische omstandigheden is m'n eetlust geen goede graadmeter en ik moet gewoon regelmatig eten. Heb ik weinig eetlust, dan let ik extra op combinaties die gezonder zijn en niet te zwaar op de maag liggen. Dan krijg ik bij kleinere porties toch zoveel mogelijk voedingsstoffen binnen zonder dat ik teveel tegen heug en meug eet. Is mijn eetlust erg groot dan kies ik gerechten waarvan ik wat voller zit na een flink bord en niet zo snel voor een 3e keer opschep. Afgepast per portie koken is sowieso ook niet mijn ding, dus er blijft vaak weleens wat over. Dat is wordt dan weer een volgende maaltijd of tussendoortje, al dan niet omgetoverd of uitgebreid tot iets anders.
Ik heb er veel lol van dat ik zo afwisselend eet, dus iedere dag hetzelfde of een heel uitgekiend schema zou me echt enorm tegen staan. Daarnaast denk ik dat als je basis goed is, je best eens een dagje wat minder qua hoeveelheid of wat minder gezond zou moeten kunnen eten.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: calorieën tellen
« Reactie #8 Gepost op: 21 december 2014, 07:32:35 »
Wij wegen pasta bijvoorbeeld we af, en als we al toastjes ophebben, halen we er 10 of 15 gram af. Het is niet strikt, maar wel handig vind ik. Je eet nooit te veel maar gooit ook zelden pasta weg.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Re: calorieën tellen
« Reactie #9 Gepost op: 21 december 2014, 11:10:36 »
Wij wegen pasta bijvoorbeeld we af, en als we al toastjes ophebben, halen we er 10 of 15 gram af. Het is niet strikt, maar wel handig vind ik. Je eet nooit te veel maar gooit ook zelden pasta weg.

Weggooien? Pasta nog wel?
Lekker tussendoortje voor de volgende dag, of om mee te nemen naar het werk.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: calorieën tellen
« Reactie #10 Gepost op: 21 december 2014, 12:36:35 »
Je zegt dat er nooit een eetstoornis geconstateerd is en dat je het dus ook niet zo noemt, maar heb je dit al eens besproken met je huisarts? Het klinkt niet zo relaxed, en die spanning van je de hele dag druk maken over eten kan voor niemand goed zijn.

Ik ben wel van de statistiekjes dus heb wel een tijdje in de eetmeter van het voedingscentrum bijgehouden wat ik van alles binnenkreeg. Dit ging me niet zozeer om calorieen, maar meer om vitamines en mineralen enzo. Als je een beetje gestressed bent over wat je eet kan zoiets je een richtlijn geven om te zorgen dat je de juiste dingen binnenkrijgt waardoor je relaxter wordt, maar het kan ook averechts werken en je juist nog meer gespannen maken. Het is misschien wel iets om te proberen? Dan hoef je niet naar je lijf te luisteren maar lees je de statistieken.

Calorieen doen er trouwens niet zoveel toe. Je hebt ze toch nodig anders ga je hardstikke dood. Je kunt ze alleen beter uit dingen halen waar je lijf wat aan heeft, dan uit producten zoals snoep waar je lijf niets mee kan. Als je gezonde maaltijden eet met veel verse groenten, peulvruchten, wat volkoren produkten, weinig ongezonde snacks dan is de kans dat je erg over de schreef gaat qua calorieen niet zo groot. Je kunt aan de andere kant ook een menu samenstellen met weinig calorieen maar zonder bouwstoffen, waar je lijf dus niets mee kan. Ik zou me dus niet focussen op calorieen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: calorieën tellen
« Reactie #11 Gepost op: 29 december 2014, 09:40:40 »
Ik vind het best wel 'ernstig' klinken hoor. Ik zou inderdaad ook je verzekering checken/ aanpassen en eens een dietiste bezoeken.
Met 1 of een paar gesprekken kan ze je op weg helpen om een goed eetpatroon op te zetten.


Statistiekjes van het Voedingscentrum of bijv Foodzy zijn ook handig om bij te houden hoeveel en wat je eet.

Mijn graadmeter is trouwens de weegschaal en mijn kleding. Gaat het knellen, dan moet ik even opletten (of ik koop een maat groter, maar dat trucje heb ik nu een paar keer gedaan en dat kan niet doorgaan natuurlijk).

Verder is het natuurlijk ook nog de bedoeling dat je lekker geniet van koken en je eten! 

Succes en laat even weten hoe het gaat.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: calorieën tellen
« Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2015, 08:58:22 »
Voor het avondeten weeg ik ook altijd alles af: 80g ongekookte pasta pp, 200g aardappels, voor rijst heb ik een marrokaans theeglaasje, min 200g groente, enz. Zeker als ik voor twee dagen kook, vind ik het moeilijk in te schatten, dus door te wegen hebben we genoeg.

Tussen de middag twee boterhammen of een broodje, 's ochtends smoothie met muesli, kwark, pap of iets dergelijks. Niet zo'n grote portie eigenlijk. En dan nog wel wat tussendoortjes, cappuccino, paar koekjes, 's avonds na het eten chocolade...