Vegatopia Forum

Kruidenthee

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Kruidenthee
« Gepost op: 24 december 2014, 01:55:36 »
Volgens sommigen mag kruidenthee geen thee worden genoemd. Laten we het dan politiek correct warm kruidenwater noemen.

Ik ben wel een groot liefhebber van kruidenthee (naast de dagelijkse dosis Bünting Ostfriesentee of ook Earl Grey, het pakket pu'er thee - dat ik heb geruild tegen vreselijk zoete groene thee met smaakje - is mij toch iets te vissig).

Mijn favoriete combinatie is venkelzaad, karwijzaad, steranijs. Of zoethout met steranijs en kaneel. Kamille, brandnetel, munt en tijm is erg goed voor de stem. In ieder geval een pot kruidenthee die je met smaak naar binnen werkt. Het leuke van kruidenthee is dat je het zelf kunt samenstellen (en eigenlijk altijd smaakt dat beter dan de zakjes die je bij Xenos en co kunt kopen).

Wat zijn jullie favoriete kruidentheerecepten?
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Kruidenthee
« Reactie #1 Gepost op: 24 december 2014, 09:54:53 »
Volgens sommigen mag kruidenthee geen thee worden genoemd. Laten we het dan politiek correct warm kruidenwater noemen.

Hier heet het 'herbal infusion' of zoiets, als het verband met 'echte' thee wat minder duidelijk wordt. Is dat niks? Kruideninfusie? Mooi woord toch in ieder geval.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Kruidenthee
« Reactie #2 Gepost op: 24 december 2014, 10:12:42 »
Ik dronk net een kopje Rooibos vanille, lekker.

(in het Duits en Engels werd het kruidenthee genoemd, dus post ik het maar hier)

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.520
Re: Kruidenthee
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2014, 18:20:54 »
Ik drink zelf meestal rooibos, strikt genomen geen thee, maar ook geen kruid, denk ik?
Op dit oment verkouden, dan is tijmthee met honing erg fijn, zeker omdat het goed op mijn longen zit. Verder kan ik niet zo goed tegen veel zoethout en hibiscus, dus ik kijk bij alle melanges of dat erin zit. En dat zijn er best veel.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kruidenthee
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2014, 18:36:06 »
Bij verkoudheid grijp ik altijd naar lindebloesemthee.

Verder drink ik sinds kort weer kamille.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kruidenthee
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2014, 18:54:48 »
Zoethout blief ik niet, kamille vind ik te bloemig, tijm herinnert me teveel aan hoestsiroop en anijs ben ik ook geen fan van.
Hibiscus vind ik lekker, zeker in combinatie met gember. Gember op zichzelf of als in drie-eenheid van Pukka met laos en geelwortel gaat er hier ook regelmatig in. Citroenmelisse vind ik lekker fris.
Saliethee is fijn voor mijn keel, maar dat heb ik echt moeten leren drinken. Brandnetelthee was ook even wennen.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: Kruidenthee
« Reactie #6 Gepost op: 25 december 2014, 00:08:59 »
Zoethout is slecht voor de bloeddruk dus dat vermijd ik. Gember vind ik lekker, een brokje verse gember in de groen thee bijvoorbeeld, dan kan die groene thee verder nog geparfumeerd zijn met citrus, citroengras of jasmijn  :yummie:
Verder munt alleen of met groene thee, af en toe kamille (heel, geen zakje).
Venkelzaad en karwijzaad moet ik ook maar eens proberen, klink goed, al of niet met steranijs.
En altijd zoals Eelco zegt: zelf samenstellen omdat het zoveel lekkerder is dan zakjes.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.520
Re: Kruidenthee
« Reactie #7 Gepost op: 25 december 2014, 23:49:57 »
Misschien een rare vraag, maar als je allergisch bent voor boompollen, kan je dan wel lindebloesemthee drinken? Volgens mij had ik ook last van linden. Klinkt namelijk wel lekker.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kruidenthee
« Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2015, 00:36:29 »
Een al uitgeperste (en geraspte) biologische citroen is een fijne basis voor een citroenige thee, heb ik vanavond ontdekt. In plaats van meteen in de prullenbak kun je die dus prima in de theepot gooien, bijvoorbeeld samen met gember, citroengras en verse tijm.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kruidenthee
« Reactie #9 Gepost op: 19 juni 2015, 12:24:24 »
Citroen met honing :yummie:
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Kruidenthee
« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2015, 22:24:42 »
Een al uitgeperste (en geraspte) biologische citroen is een fijne basis voor een citroenige thee, heb ik vanavond ontdekt. In plaats van meteen in de prullenbak kun je die dus prima in de theepot gooien, bijvoorbeeld samen met gember, citroengras en verse tijm.

goeie tip, dat wordt dus niet bitter?
,,,,فلافل

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kruidenthee
« Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2015, 23:02:07 »
Een al uitgeperste (en geraspte) biologische citroen is een fijne basis voor een citroenige thee, heb ik vanavond ontdekt. In plaats van meteen in de prullenbak kun je die dus prima in de theepot gooien, bijvoorbeeld samen met gember, citroengras en verse tijm.
goeie tip, dat wordt dus niet bitter?
Nee, gewoon lekker citroenig. Lijkt me ook lekker met gewone, zwarte thee.
Gemüse ist mein Fleisch

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kruidenthee
« Reactie #12 Gepost op: 06 november 2015, 22:15:44 »
Salie: groen. Munt: groen. Brandnetel: groen. Groene thee: nou ja, laten we dat ook maar groen noemen. Het resultaat: een prachtig roodkleurige thee  ???.
Gemüse ist mein Fleisch