Vegatopia Forum

Vleesvervangers en vegetarische gerechten voor beginnende vegetariers

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Als je een newby vegetarier 1 vleesvervanger moet aanraden, met welke vleesvervanger zit je dan het beste: qua smaak/gemak/prijs/verkrijgbaar in alle supermarkten van Nederland? Wat vinden jullie

En daarmee verwand: als je hem/haar 1 vegetarisch gerecht zou leren, welke zou je hem - haar leren maken?
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vleesvervangers en vegetarische gerechten voor beginnende vegetariers
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2015, 21:41:12 »
Als je een newby vegetarier 1 vleesvervanger moet aanraden, met welke vleesvervanger zit je dan het beste: qua smaak/gemak/prijs/verkrijgbaar in alle supermarkten van Nederland? Wat vinden jullie
Als het gaat om iets 'vlezigs' naast aardappelen en groente, dan zou ik de Valess Schnitzel aanraden. Lekker gepaneerd, smaakt niet te 'vervangerig' en makkelijk te maken. Op zijn tijd vind ik dat ook wel lekker.
Citaat
En daarmee verwand: als je hem/haar 1 vegetarisch gerecht zou leren, welke zou je hem - haar leren maken?
Zeker geen gerecht waarbij vlees wordt vervangen. Juist iets dat redelijk simpel in elkaar te draaien is, dat 'toevallig vegetarisch' is. Zonder al te veel exotische specerijen. Een lekkere ratatouille wellicht.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesvervangers en vegetarische gerechten voor beginnende vegetariers
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2015, 21:49:59 »
Ik zou in ieder geval het merk Tivall aanraden en een ander bekend (en gortdroog) merk afraden;). Zelf vind ik de rookworsten en knakworstjes het lekkerst, maar als je net van de Hema-worsten af bent, vallen die vast tegen.

Misschien een standaard vega-hamburger voor iemand die niet zo van 'aparte' dingen houdt? Wie niet schrikt van onverwachte stukjes wortel kan wel een groentenburger aan en kaasliefhebbers kunnen natuurlijk een kaasburger of een kaas-groentenburger proberen. De prijzen van deze producten vallen doorgaans mee, vergeleken met de echte nepvleesjes en merken als de Vega Slager.

Persoonlijk zou ik niet zo snel iemand aanraden om hun vegakook-leven te beginnen met blokken tofu of tempeh. Mensen vinden de smaak of de textuur vaak toch tegenvallen.


Wat de tweede vraag betreft... Ik zou vragen naar de favoriete gerechten van die persoon en daar een vega versie van maken (mits het geen biefstuk enzo betreft, dat valt toch niet na te bootsen).
Wie van vlees, aardappels en groenten houdt, kan proberen dat stuk vlees te vervangen door een gebakken ei, een omelet of een vegaburger. Houd je van lasagne, dan een versie waarin het gehakt vervangen is door nepgehakt, tofubrokjes (van die voorgekruide dingen) of veel groenten.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2015, 21:54:55 door Hizikigrrrl »

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Vleesvervangers en vegetarische gerechten voor beginnende vegetariers
« Reactie #3 Gepost op: 07 januari 2015, 14:15:38 »
Ik zou eigenlijk aanraden weg te blijven van de vleesvervangers. Het is zo'n andere smaak dan vlees dat het in mijn ervaring vaker negatief werkt dan positief. Mensen vinden het meestal niet vies, maar ik ken geen vleeseter die uit smaakoverwegingen een vervanger kiest, dus je versterkt het beeld dat vegetarisch eten toch maar behelpen is. Pas na een jaar geen vlees eten eens aan beginnen en verder gewoon lekkere vegetarische recepten zonder vleesvervanger maken. Echte aardappel-groente-vleeseters gaan dat niet trekken misschien, die zou ik dan een vegetarische hamburger in nepjus aanraden.

Must have recept: quiches en hartige taarten in het algemeen. Vallen bij veel mensen in de smaak, zowel informeel voor thuis als bij een etentje of op een feestje lekker.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Vleesvervangers en vegetarische gerechten voor beginnende vegetariers
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2015, 14:36:41 »
Mensen vinden het meestal niet vies, maar ik ken geen vleeseter die uit smaakoverwegingen een vervanger kiest,

Mijn neefje van acht vroeg afgelopen zondag toch echt aan zijn moeder of ze vaker vegaburgers konden eten....

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesvervangers en vegetarische gerechten voor beginnende vegetariers
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2015, 15:10:51 »
.....en een ander bekend (en gortdroog) merk afraden;).

Sorbo? Die vind ik ook niet lekker.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesvervangers en vegetarische gerechten voor beginnende vegetariers
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2015, 15:36:20 »
.....en een ander bekend (en gortdroog) merk afraden;).

Sorbo? Die vind ik ook niet lekker.

Sorbo ???
Ik ben nog nooit een mals schoonmaaksponsje tegengekomen, van welk merk dan ook. Maar misschien dat een flinke klodder mayo al een hoop verschil maakt, net als bij de burgers van Vivera ;).

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesvervangers en vegetarische gerechten voor beginnende vegetariers
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2015, 15:41:08 »
Ja en niet te hoog bakken, zodat het vet er langgggzaaaaam in kan trekken.  ;D

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Vleesvervangers en vegetarische gerechten voor beginnende vegetariers
« Reactie #8 Gepost op: 07 januari 2015, 15:46:42 »
Ik vind Vivera echt heel erg verbeterd ten op zichte van vroeger en een aantal producten echt lekker  :). En ze hebben leuke lupineproducten. En niet duur.
Ik vind de MC2 burger van de Vegaslager lekker, maar de Vegaslager is wel erg duur.
Seitan vind ik ook een leuk product.
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.521
Re: Vleesvervangers en vegetarische gerechten voor beginnende vegetariers
« Reactie #9 Gepost op: 07 januari 2015, 16:50:09 »
Ik zou de groentenballetjes etc aanraden, die zijn over het algemeen erg lekker en veelzijdig. Zet ik ook nog wel eens voor vleeseters neer. En de Koolen burgers zijn ook erg lekker. En falafal valt ook in de smaak. Dingen die niet persé iets willen vervangen.


Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vleesvervangers en vegetarische gerechten voor beginnende vegetariers
« Reactie #10 Gepost op: 07 januari 2015, 17:09:09 »
Ja, falafel! Zelfs die van Vivera is lekker  ;D
Verder vind ik de producten van de vegaslager zelf erg lekker, en die zijn ook steeds gemakkelijker verkrijgbaar, toch? In ieder geval bij Jumbo en nu ook bij AH.

Falafel zou ook een recept kunnen zijn dat je heel gemakkelijk kunt leren maken. Of iets als lasagna, quiche of pasta ofzo. Risotto is ook heel geschikt lijkt me, en een bonenstoofje is weer heel eenvoudig. En ik zou aanraden om ons nieuwe boek alvast te bestellen  ;D

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Vleesvervangers en vegetarische gerechten voor beginnende vegetariers
« Reactie #11 Gepost op: 07 januari 2015, 17:28:24 »
Falafel leek me ook geschikt en andere dingen om pita's mee te vullen zoals lekkere bonen en dan salades erbij en knoflooksaus.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Vleesvervangers en vegetarische gerechten voor beginnende vegetariers
« Reactie #12 Gepost op: 07 januari 2015, 20:34:41 »
Ik vind Vivera echt heel erg verbeterd ten op zichte van vroeger en een aantal producten echt lekker  :).

+2
Ik was bepaald geen fan, maar ben weer overtuigd door meneer Bast die als omnivoor toch ook graag vleesvervangers kiest (al voordat hij mij kende) en Vivera lekker vind. Hij is gekker met vleesvervangers dan ik ooit ben geweest, maar dat ligt misschien aan zijn traditionelere opvoeding met agv. De vegaballetjes at hij heel vaak (at ja, ik vind ze nog steeds :sleepey:) en sinds hij weet hoe je die veganuggets en vegashoarma goed bakt, vindt hij die lekkerder dan de echte. Het ligt ook vaak aan de bereiding heb ik gemerkt, kan echt een groot verschil maken.

De enige vleesvervanger die in mijn omgeving echt populair was bij iedereen, was die vegahamburger van Tivall. Die kom ik nooit meer tegen helaas en de grillburger die er wel is bevalt ons minder :(
De Taifun daslooksbraadfilet (o.a. Ekoplaza en Goody Food hebben deze) wordt, mits goed gebakken, hier ook altijd lekker bevonden en de enige vleesvervanger waar mijn mams om vraagt is vegetarische shoarma. Die is tegenwoordig wat zoet gekruid en niet zo lekker knapperig meer te bakken, maar met komijn, geelwortel en een wok kom het best goed.
Tofu viel moeilijker in mijn omgeving dan tempeh, maar in reepjes knapperig gebakken cq gefrituurd met een pindasausdip, heeft tot nu toe nog niemand het laten staan.
Eervolle vermelding voor de Vegaslager, die ondanks wat prijzig, ook in de smaak valt. Je moet het alleen niet 1 op 1 met het echte spul vergelijken als je net van het vlees afgestapt bent, want je merkt het verschil echt wel. Neemt niet weg dat die gehacktbal in een jus het prima doet als alternatief. Je moet er alleen wel open voor staan en dat ligt naast je smaak ook aan de motivatie waarom je vegetarisch wil eten natuurlijk.

Daarom raad ik liever dingen aan op basis van wat persoonlijke info. Want de een wil gewoon lekker en voedzaam vega leren eten en de ander wil gewoon echt een vleesvervanger. Maakt toch wel een verschil denk ik of je een vegastamp of ietsje ingewikkelder als een curry als tip geeft waar iemand echt iets aan heeft.

Sin chile, no tiene chiste!

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: Vleesvervangers en vegetarische gerechten voor beginnende vegetariers
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2015, 23:05:05 »
product: koolenburgers, gehacktbal of tival rookworst.
gerecht: telor besengek, seitan stoofvl33s, seitan gulash, paddenstoelenrisotto met parmezaan of simpele pasta met tomaat-kappertjessaus en parmezaan - maar dan wel met zo'n heel sterke tomatensaus zoals je in Italië geserveerd krijgt.