Vegatopia Forum

Hello Fresh, de Gemakskrat en co

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.291
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Hello Fresh, de Gemakskrat en co
« Gepost op: 08 maart 2015, 01:04:32 »
Ik zag vandaag op de Duitse tv reclame voor HelloFresh, die hetzelfde concept ook in Nederland aanbiedt. Een (veggie-)box met verse ingrediënten die precies passen bij de recepten die ze er meteen bij leveren. Online bestellen, kiezen wanneer het moet worden bezorgd en dan 'echt' koken (recept precies volgen dus). Op de Duitse WDR kwam HelloFresh als winnaar uit de bus.

Blijkbaar een populair concept voor mensen met te weinig tijd om naar de supermarkt te gaan, en met weinig fantasie wellicht. De laatste tijd zie ik meer van dit soort 'services', dus er zijn mensen die het kopen. De kwaliteit van de ingrediënten was in ieder geval goed: 'net zoals direct uit de supermarkt'.

Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar mij lijkt het juist meer tijd te kosten dan te besparen - en erg 'makkelijk' lijkt het me ook niet.

Allereerst moet je dus koken wat wordt geleverd. Je kunt natuurlijk extra ingrediënten toevoegen of iets weglaten als je iets niet lust, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling van 'kant-en-klaar' 'compleet verzorgd' 'zelf koken'. Of neemt het toch een stuk kookstress weg?

Je moet dus zelf koken, en voor de meeste gerechten moet je toch zo'n 40 minuten uittrekken. Ik kan een stuk sneller wat in elkaar flansen, als het moet. Zeker als ik geen recepten door moet lezen.

Je hebt grotere en kleinere eters. Deze boxen zijn afgestemd op 'gemiddelde' eters. Grote kans dus dat je te veel of juist te weinig (lastig!) hebt.

Tenslotte: voor drie maaltijden voor twee personen betaal je, inclusief verzendkosten, 39 euro. Dat is 6,5 euro per maaltijd per persoon. 'Duur' vind ik bijna een understatement.

Dan kun je toch beter bij de Albert Heijn zo'n groentepakketje met toebehoren scoren, of desnoods eten afhalen? Of mis ik nu iets (blijkbaar wel)? Hebben jullie ervaringen met dit soort aanbieders?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: HelloFresh en co
« Reactie #1 Gepost op: 08 maart 2015, 01:13:22 »
Duur ja, en ik heb er geregeld klachten over gelezen, zoals b.v. ook hier.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: HelloFresh en co
« Reactie #2 Gepost op: 08 maart 2015, 09:00:46 »
http://www.vegatopia.com/vega/producten/kant-en-klaar/11978-vegatopia-test-een-hello-fresh-pakket

Is zelfs weleens hier op Vegatopia gereviewd dus.

Ik vind het een leuk concept maar veel te duur. Ik stel mijn eigen pakket wel samen bij AH online, kost wat meer moeite maar heb ik wel biologische producten, kost veel minder geld en alles wat er in zit vind ik lekker.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: HelloFresh en co
« Reactie #3 Gepost op: 08 maart 2015, 09:21:30 »
Mijn buurvrouw heeft het, en is tevreden. Ze weet dat ze te veel betaalt, maar toch vindt ze het fijn dat ze niet na hoeft te denken en toch iets op tafel zet ipv iets te halen. Ze houdt vaak over, maar dat geeft ze dan weg.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: HelloFresh en co
« Reactie #4 Gepost op: 08 maart 2015, 11:09:29 »
Allereerst moet je dus koken wat wordt geleverd. Je kunt natuurlijk extra ingrediënten toevoegen of iets weglaten als je iets niet lust, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling van 'kant-en-klaar' 'compleet verzorgd' 'zelf koken'. Of neemt het toch een stuk kookstress weg?

Waarom niet?
Het is geen maatwerk en ik hoor juist van mensen dat ze hierdoor dingen uit proberen, die ze anders nooit zo bereidt of uberhaupt aangeschaft hadden. Dat daar soms iets tussen zit wat minder geslaagd is kan altijd gebeuren, ook zonder zo'n pakket.
Er zijn verrassend veel mensen die simpelweg niet weten of durven te koken zonder een dergelijk houvast. Zie ook de populariteit van die maaltijdpakketdozen bijvoorbeeld.
Daarnaast zit je niet iedere week vast hier aan, je kan ook eens overslaan als het je niet aanstaat of als je een week weinig thuis bent ofzo.

Citaat
Je moet dus zelf koken, en voor de meeste gerechten moet je toch zo'n 40 minuten uittrekken. Ik kan een stuk sneller wat in elkaar flansen, als het moet. Zeker als ik geen recepten door moet lezen.

De tijdsbesparing zit 'm denk ik meer in het niet op hoeven zoeken van recepten, ingredientenlijsten maken en dan de boodschappen bij elkaar sprokkelen.

Citaat
Tenslotte: voor drie maaltijden voor twee personen betaal je, inclusief verzendkosten, 39 euro. Dat is 6,5 euro per maaltijd per persoon. 'Duur' vind ik bijna een understatement.

Ach, qua prijzen is het bij de supermarkt ook te doen om aan zo'n bedrag te komen, inclusief benzinekosten etc.

Citaat
Dan kun je toch beter bij de Albert Heijn zo'n groentepakketje met toebehoren scoren, of desnoods eten afhalen? Of mis ik nu iets (blijkbaar wel)? Hebben jullie ervaringen met dit soort aanbieders?

Eten afhalen is niet overal goedkoper, laat staan enigszins gezond. En dit is niet een doelgroep die echt niets uit wil voeren.
Zo'n groentepakketje moet je zelf opdirken en dan moet je ook nog bedenken hoe of wat of iedere keer hetzelfde ermee doen.

Ik begrijp best de charme van zo'n doordeweeks kerstpakket uitpakken, maar ik bepaal liever zelf wel wat ik wanneer eet. Op straat ook weleens aangesproken door deze lui en we zijn smakelijk lachend doorgelopen na het variatiepraatje en kostenplaatje.
Het helpt dat ik het leuk vindt om van alles te bedenken, bij elkaar te sprokkelen en uit te proberen en daarin sta ik ook niet alleen. Maar veel mensen hebben dat niet. Zo'n pakket kan wel een duwtje in de rug geven, al vraag ik me wel af hoe lang de gemiddelde abonnee blijft hangen.

Wel ervaring met zo'n bio-groentepakket trouwens. Dat vond ik leuk voor de afwisseling en ik kon vegaproducten mee bestellen waar ik moeilijk aan kon komen daar. Daar kon ik ook per week bestellen in verschillende groottes of overslaan. Het was wat Hollandser dan wat ik normaal at en herontdekte mijn liefde voor sla, die beter smaakte dan die supermarktmeuk.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: HelloFresh en co
« Reactie #5 Gepost op: 08 maart 2015, 11:13:11 »
Je hebt grotere en kleinere eters. Deze boxen zijn afgestemd op 'gemiddelde' eters. Grote kans dus dat je te veel of juist te weinig (lastig!) hebt.

Voordelen kunnen zijn dat men minder eet, minder weg gooit en niet iedereen is gediend van kliekjes. Daarnaast vind ik het wel charmant dat mensen op deze wijze een andere balans in hun maaltijd kunnen ontdekken en dat het niet hoeft te draaien om massa's tofuvervangers. Al zal hen dat ook best klanten kunnen kosten.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: HelloFresh en co
« Reactie #6 Gepost op: 08 maart 2015, 14:54:52 »
Ik vind het echt veel te duur, en in mijn geval met allergieën ook veel te onhandig.

Maar ik had heel lang een groententas, dus met alleen groenten, dat vond ik wel altijd fijn, omdat ik dan niet iedere week dezelfde groenten uit het schap trok. (Maar toen ging ekoplaza keer op keer enorm stom doen, en ik vind hun nieuwe conceptstore vet onhandig, want te groot en ze hebben allerlei producten niet meer, dus nu heb ik geen groententas meer.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: HelloFresh en co
« Reactie #7 Gepost op: 08 maart 2015, 16:40:39 »
Ik ben totaal geen doelgroep, maar ik ken aardig wat mensen die erbij zweren. Ze hoeven zelf niks te bedenken, eten inderdaad andere dingen dan ze anders zouden maken. In het geval van een paar vrienden is het voor hen een gezonder alternatief dan wat ze eerst aten, nl. veel vaker bezorgpizza en snackbarvoer. Ik ken ook wat mensen die zeiden niet van koken te houden en vaak uit eten gingen of afhaalden, en door Hello Fresh koken leuk zijn gaan vinden.

Ik denk dat van de mensen die nu Hello Fresh gebruiken, een aantal het op een gegeven moment wel heeft gezien en zelf meer gaat experimenteren. Ik denk dat het alleen al om die reden best een positief initiatief is.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: HelloFresh en co
« Reactie #8 Gepost op: 09 maart 2015, 18:29:35 »
Ik vind het echt veel te duur, en in mijn geval met allergieën ook veel te onhandig.

Maar ik had heel lang een groententas, dus met alleen groenten, dat vond ik wel altijd fijn, omdat ik dan niet iedere week dezelfde groenten uit het schap trok. (Maar toen ging ekoplaza keer op keer enorm stom doen, en ik vind hun nieuwe conceptstore vet onhandig, want te groot en ze hebben allerlei producten niet meer, dus nu heb ik geen groententas meer.)

Volgens mij kan je de Odin groententas ook bij allerlei andere winkels afhalen, groentenboeren enzo. Misschien wat? Waren altijd erg fijn, in ieder geval.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: HelloFresh en co
« Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2015, 07:56:13 »
Ik ken ook wel een aantal mensen die heel enthousiast zijn over Hello Fresh. Voornamelijk mensen met drukke banen en een goed inkomen, die wel van koken houden maar niet van boodschappen doen. En die zelf niet zo creatief zijn om iets nieuws te bedenken maar wel graag wat anders willen proberen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: HelloFresh en co
« Reactie #10 Gepost op: 10 maart 2015, 16:22:14 »
Ik kan het me ook wel voorstellen hoor, dat er echt een markt voor is. Ik ben gewoon niet de doelgroep denk ik, omdat ik heel graag zelf experimenteer en ook altijd zelf wil bepalen wat ik maak/eet.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: HelloFresh en co
« Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2015, 14:08:40 »
Ik vind het echt veel te duur, en in mijn geval met allergieën ook veel te onhandig.

Maar ik had heel lang een groententas, dus met alleen groenten, dat vond ik wel altijd fijn, omdat ik dan niet iedere week dezelfde groenten uit het schap trok. (Maar toen ging ekoplaza keer op keer enorm stom doen, en ik vind hun nieuwe conceptstore vet onhandig, want te groot en ze hebben allerlei producten niet meer, dus nu heb ik geen groententas meer.)

Volgens mij kan je de Odin groententas ook bij allerlei andere winkels afhalen, groentenboeren enzo. Misschien wat? Waren altijd erg fijn, in ieder geval.
Ja, de vitatas ook wel. Maar ik heb geen auto en geen fiets en dan is het toch allemaal net te ver weg.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: HelloFresh en co
« Reactie #12 Gepost op: 12 maart 2015, 16:34:39 »
Ik hoor ook veel mensen er enthousiast over, als je wel wilt koken maar niet heel creatief op kookgebied bent. Wel leuk dat et ook een vegavariant is.
,,,,فلافل

Re: HelloFresh en co
« Reactie #13 Gepost op: 12 maart 2015, 17:01:13 »
Ben ik toch benieuwd of AH op deze trend gaat inspelen.
Eigenlijk zijn ze er al, je kan hun recepten tenslotte omzetten in een boodschappenlijstje, en dat lijstje bestellen, als ik het wel heb. Dan alleen nog aantal eters op kunnen geven, en de voorraadingrediënten als zout en suiker (standaard niet aanvinken) segregeren van de specifieke. O ja, en aangeven dat je een voorkeur voor biologisch hebt e.d., dan zou het helemaal af zijn.
Maar misschien is de voorraad recepten wel weer te groot, dat maakt het ook lastig om te kiezen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: HelloFresh en co
« Reactie #14 Gepost op: 12 maart 2015, 17:14:47 »
Was er bij AH ook niet iets met een boodschappen-app?
,,,,فلافل

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: HelloFresh en co
« Reactie #15 Gepost op: 12 maart 2015, 19:47:29 »
Was er bij AH ook niet iets met een boodschappen-app?

Je kan in de Appie (;)) inderdaad de boodschappen van een recept naar keuze al op je boodschappenlijst zetten. Geen idee of het veel gebruikt wordt.

Om helemaal in te spelen, moeten ze dus een weekmenu samenstellen en dat vervolgens thuis laten bezorgen. De kracht van dit concept lijkt, als ik de reacties hoor, vooral te zitten in het feit dat de klant niet na hoeft te denken, ze de spullen toch al in huis hebben en daar veel geld aan hebben besteed. Dan kan de klant het dan maar ook beter verwerken.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2015, 19:50:53 door LL de Ling »

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: HelloFresh en co
« Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2015, 12:03:33 »
Ik heb weekmenu lijstjes in mijn AH staan, ooit gemaakt in een weekend met tijd over. Ik heb zes verschillende, en als ik geen tijd/zin heb om te verzinnen, dan kiep ik gewoon alles van zo'n weeklijst in mijn online karretje, dan heb ik voor 5 avonden een maaltijd, eentje met rijst, eentje met pasta, eentje met aardappelen, een soep, en iets uit de oven zoals pizza of quiche. Nog even aanvullen met wat dingen uit de maandlijst, en dan ben ik in 5 minuten klaar met boodschappen doen. Dus een soort van op-maat-gemaakte Hello Fresh, maar er zit geen verrassing in natuurlijk.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: HelloFresh en co
« Reactie #17 Gepost op: 19 maart 2015, 14:31:39 »
Ik zou op dit moment heel blij zijn met zo'n HelloFresh box maar ze hebben geen vegan variant. Ik vind koken heel leuk en ik vind het ook leuk om nieuwe recepten uit te proberen maar op dit moment heb ik echt geen tijd om uitgebreid op zoek te gaan. Dus we eten heel vaak hetzelfde en dat vind ik wel jammer, ik zou wel wat meer willen variëren. Het lijkt me dus ideaal! Ik zou ongetwijfeld wel eens afwijken van de recepten maar gewoon niet na hoeven te denken over wat je gaat maken lijkt me heerlijk.

Chanti232

Re: HelloFresh en co
« Reactie #18 Gepost op: 24 maart 2015, 17:47:25 »
Ik heb een aantal weken de Hello Fresh box gebruit en ok vond het zeer handig. op zich wel duurder, maar het voorkwam voor mij ook impuls aankopen ( lees snacks). Ik ben echter afgehaakt nadat ik vegetarier ben geworden. de veggie box is namelijk niet geheel vegetarisch, de kaas die ze erbij doen, is volgens hunzelf, niet altijd vegatarisch. Een van de medewerkers raadde mij af om de kaas te gebruiken.

Vooe zover ik weeet staat de naam "veggie" voor vegetarier en niet voor groente. Wegens deze misleiding van hello frsh ben ik daarmee gestopt. maar voor de "vegetarier" die wel geeone kaas eet en een goed salaris is het een goed alternatief

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: HelloFresh en co
« Reactie #19 Gepost op: 01 april 2015, 19:06:26 »
Als er hier mensen zijn die graag Hello Fresh willen uitproberen: ik heb een kortingsbon van 20 euro (minimale afname 2 boxen). Stuur me een pb en ik stuur het op.