Vegatopia Forum

Vegan notenkaas met rejuvelac

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Vegan notenkaas met rejuvelac
« Gepost op: 17 mei 2015, 22:58:08 »
Zijn er hier mensen die vegan kaas maken van noten met behulp van rejuvelac (rejuvelac is een gefermenteerd drankje, gemaakt van gekiemde granen, bijvoorbeeld tarwe of rogge)?

Geïnspireerd door deze post op rawmazing heb ik alvast wat tarwe gekiemd en er vanmiddag water aan toegevoegd, zodat het rejuvelac wordt (dat schijnt ook een superdrink te zijn, ik zal in ieder geval proeven hoe het smaakt).

Overmorgen wil ik dan amandel- en/of cashewnotenkaas maken. Het basisrecept lijkt te zijn: noten-rejuvelac in de keukenmachine tot een pasta malen (verhoudingen ca. 1 deel rejuvelac op 2-4 delen noten, schijnt niet zo precies te komen) en die dan een dag in een kaasdoek uit te laten lekken, stevig te laten worden.

Daarna is de kaas stevig, maar nog wel manipuleerbaar. Een theelepel citroensap (of wittewijnazijn?) schijnt de smaak op te frissen, wat zout en een smaakmaker schijn je ook te willen gebruiken. Knoflook (geperst), rode peper (fijngesneden), zwarte peper (gekneusd), peterselie en bieslook lijken me goede opties (niet allemaal tegelijk natuurlijk). Tenslotte kun je het kaasje nog even dippen/rollen in zwarte peper of wat groene kruiden, omdat dat er mooi uitziet.

Dat is in ieder geval de theorie. Lijkt me in ieder geval een smaakvol 'kaasje' op te leveren. Heeft iemand dit al eens uitgeprobeerd? Tips voor de bereidingswijze, goede smaakcombinaties, andere dingen om op te letten?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2015, 15:18:55 »
Cornelie heeft daar wel ervaring mee, zie hier.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2015, 09:34:32 »
Ik heb het ook wel eens geprobeerd maar het was niet zo'n succes. Ik wil het nog wel een keer proberen maar ik ben er een beetje huiverig voor geworden.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2015, 13:04:45 »
Ik heb ook een aantal recepten geprobeerd voor vegan kaas met cashewnoten (die grote zak rauwe cashewnoten moest toch op...) maar ik vond niets echt lekker, en zeker niet iets dat ik aan eters zou voorzetten. Ik ben benieuwd wat voor smaakje de rejuvelac eraan geeft Eelco. /me hoopt dat het niet op gistvlokken lijkt, want daar zijn we nog steeds geen vriendjes mee...
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2015, 21:40:03 »
Rejuvelac zorgt ervoor dat er bacteriën inkomen, zodat het gaat fermenteren. Het geeft zelf niet echt smaak maar hoe langer je het mengsel laat staan hoe sterker de kaas gaat smaken.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2015, 21:48:29 »
Rejuvelac zorgt ervoor dat er bacteriën inkomen, zodat het gaat fermenteren. Het geeft zelf niet echt smaak maar hoe langer je het mengsel laat staan hoe sterker de kaas gaat smaken.
Juist. Zo, de amandelen zijn geschild (gezellig met Kristof samen op de bank terwijl we naar het Songfestival kijken).

M., nu je toch online bent: hoeveel rejuvelac zou jij gebruiken? Eerder een kwart of toch de helft van het volume van de ongemalen amandelen? Meteen purereren en dan laten staan/afdruipen of eerst een poosje ongemalen laten inweken?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2015, 22:10:04 »
De kaasjes die ik gemaakt heb gingen iets anders als ik mij het goed herinner, ging weinig rejuvelac door maar ik hoefde het ook niet uit te laten lekken. Ik vraag me af of de rejuvelac veel effect zal hebben op ongemalen noten, denk het eigenlijk niet.  Of wacht, zijn de noten wel al geweekt of nog helemaal niet? In het laatste geval zou ik ze wel even laten weken, anders blijft het vrij korrelig met pureren.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2015, 22:13:07 »
De kaasjes die ik gemaakt heb gingen iets anders als ik mij het goed herinner, ging weinig rejuvelac door maar ik hoefde het ook niet uit te laten lekken.
Die variant ben ik ook al tegengekomen. Resultaat was goed?
Citaat
Ik vraag me af of de rejuvelac veel effect zal hebben op ongemalen noten, denk het eigenlijk niet.
Nee, denk ik ook niet, maar ik dacht: ik vraag toch maar even.
Citaat
Of wacht, zijn de noten wel al geweekt of nog helemaal niet? In het laatste geval zou ik ze wel even laten weken, anders blijft het vrij korrelig met pureren.
Jazeker, acht uren geweekt en daarna kort in kokend water gelegd, omdat de schil nog lastig te verwijderen was.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2015, 22:22:27 »
Ik vond zelf de kazen nogal tegenvallen maar dat kwam ook doordat ik er al weken over las op een Amerikaans forum en daar waren ze razend enthousiast.
Ik heb het even snel nagekeken maar in mijn kookboek gaat er 1/4-1/2 cup rejuvelac op 2 cups geweekte cashewnoten. Afhankelijk van de blender, dus in jouw geval zou ik ook met kleine hoeveelheid beginnen en toevoegen als blijkt dat je het niet goed kunt pureren.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2015, 22:23:27 »
Ik vond zelf de kazen nogal tegenvallen maar dat kwam ook doordat ik er al weken over las op een Amerikaans forum en daar waren ze razend enthousiast.
Ik heb het even snel nagekeken maar in mijn kookboek gaat er 1/4-1/2 cup rejuvelac op 2 cups geweekte cashewnoten. Afhankelijk van de blender, dus in jouw geval zou ik ook met kleine hoeveelheid beginnen en toevoegen als blijkt dat je het niet goed kunt pureren.
Check. Dat was inderdaad mijn plan. Heb je daarna nog smaakmakers toegevoegd (dat schijnt wel nodig te zijn)?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2015, 22:23:48 »
Ik heb nou wel zin om het ook weer eens te gaan proberen  :D

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2015, 22:29:46 »
Ik vond zelf de kazen nogal tegenvallen maar dat kwam ook doordat ik er al weken over las op een Amerikaans forum en daar waren ze razend enthousiast.
Ik heb het even snel nagekeken maar in mijn kookboek gaat er 1/4-1/2 cup rejuvelac op 2 cups geweekte cashewnoten. Afhankelijk van de blender, dus in jouw geval zou ik ook met kleine hoeveelheid beginnen en toevoegen als blijkt dat je het niet goed kunt pureren.
Check. Dat was inderdaad mijn plan. Heb je daarna nog smaakmakers toegevoegd (dat schijnt wel nodig te zijn)?

Ik heb een soort Boursin gemaakt, maar daar moest volgens het recept dragon in en dat bleek super overheersend. Volgens mij zit dat ook helemaal niet in Boursin, maar goed. Verder iets wat op brie moest lijken maar daar heb ik toen geen kruiden in gedaan, misschien was dat het probleem wel. Mijn plan was om nu eens een yoghurt-kaasje te gaan maken maar dat komt er steeds niet van.
De kruiden die jij noemt zijn de dingen waar ik ook aan zou denken. Misschien kun je er meerdere minikaasjes van maken, allemaal met andere snaak?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2015, 22:36:58 »
wat paprikapoeder lijkt me ook aardig.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #13 Gepost op: 19 mei 2015, 22:58:56 »
Dank voor de feedback! Ik heb uiteindelijk zo ongeveer de helft van het amandelvolume (ongemalen) aan rejuvelac nodig gehad om een goede pasta te krijgen. Deze ligt nu in een kaasdoek uit te lekken (omdat dat nu eenmaal in het boekje staat, ik geloof dat er weinig uit te lekken is - baat het niet, het schaadt ook niet).

De 'kaas' smaakt zonder smaakmakers een beetje saai. Amandel met iets zurigs - voldoende zout zal vast al een groot verschil maken. Morgen ga ik dus wat experimenteren. Drie verschillende minikaasjes, denk ik. Eentje in ieder geval met groene peper (staat al op mijn boodschappenlijstje).

Ik heb ook een borrelglaasje rejuvelac gedronken. Tja, een beetje zurig watertje. Niet slecht, kun je op zich prima drinken als je er gezond van wil worden, maar absoluut geen smaakbom.

Hieronder een paar fotootjes als bewijsmateriaal.







« Laatst bewerkt op: 19 mei 2015, 23:59:13 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #14 Gepost op: 20 mei 2015, 08:36:39 »
Als het goed is wordt de smaak wel iets sterker als het nog even blijft staan. Hoe ga je die groene peper doen, fijngesneden erdoorheen mengen?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #15 Gepost op: 20 mei 2015, 10:35:19 »
Als het goed is wordt de smaak wel iets sterker als het nog even blijft staan. Hoe ga je die groene peper doen, fijngesneden erdoorheen mengen?
Groene peperkorrels, bedoelde ik. Even kneuzen en erdoor mengen, was mijn idee.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #16 Gepost op: 20 mei 2015, 11:49:11 »
Dat zit wel vaker in brieachtige kazen ook, groene peperkorrels, lijkt me wel een goed idee.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #17 Gepost op: 20 mei 2015, 13:17:32 »
Dat zit wel vaker in brieachtige kazen ook, groene peperkorrels, lijkt me wel een goed idee.
Mij ook. Ik had eigenlijk gedacht bij de supermarkt ingemaakte peperkorrels te kunnen kopen. Nee dus. Niet erg: bij de toko hadden ze verse (een behoorlijke hoeveelheid voor ca. 2,50, en de verkoopster bevestigde dat je ze prima in kunt vriezen).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #18 Gepost op: 20 mei 2015, 20:17:01 »
Dat uitlekken van de amandelkaasjes was niet echt nodig geweest: een paar druppeltjes op het vergiet. Na het toevoegen van een theelepeltje citroensap en zout aan de kaas/puree smaakte het al een stuk beter (zoals verwacht). Ik heb nu drie kaasjes gemaakt:
- met een likje mosterd en gekneusde zwarte peper
- met schabzigerklee en gekneusde groene peper
- met een teentje knoflook uit de pers en fijngesneden Scotch Bonnet peper
Omdat de consistentie toch eerder pasta dan kaas is, heb ik ze samengerold in huishoudfolie en in de koelkast gelegd. Ben benieuwd of ze inderdaad nog wat opstijven.

Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #19 Gepost op: 21 mei 2015, 11:49:44 »
Het ziet er al wel heel leuk uit!