Vegatopia Forum

Vegan notenkaas met rejuvelac

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #20 Gepost op: 21 mei 2015, 16:57:38 »
Ja , heb je ze inmiddels al geproefd?  :D
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #21 Gepost op: 21 mei 2015, 17:12:57 »
Ik ben benieuwd of de "kaasjes" vanavond op tafel komen, en dan hoe ze gelukt zijn!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #22 Gepost op: 21 mei 2015, 21:05:14 »
Ik ben ook heel benieuwd!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #23 Gepost op: 21 mei 2015, 21:21:56 »
Kristof is nog wat sceptisch over de kaasjes, maar de overbuurvrouw (met wie ik bijna altijd 's avonds samen de honden uitlaat) heb ik al van de kaasjes laten proeven, op neutrale Melba toast. Het is toch eerder 'smeerkaas' geworden, plakken kun je er niet van snijden. Haar reactie: "Das ist der Hammer, voll geil!" Vooral de versie met knoflook en Scotch Bonnet (eh, in het Nederlands Madame Jeannet, toch?) viel in de smaak. Ikzelf vond ze trouwens ook erg geslaagd - de consistentie leek meer op zuivelspread dan op amandelpasta en het ietwat zurige van de rejuvelac versterkte de smaak.

Ik heb gisteravond nog een tweede zakje amandelen gepeld en tot 'kaas' gepureerd en die nog een beetje uitgeknepen op het kaasdoek. Die twee kazen (Schabzigerklee-groene peper en knoflook-Madame Jeannet) ruiken wat heftiger dan die van eergisteren - door de rejuvelac. Ik heb ze nog wat steviger samengeperst. Mijn moeder wordt zaterdag proefkonijn - en misschien kan ik Kristof ook overtuigen dat hij het moet proberen.

Ik vrees ook dat ik vanavond nog eens de kaasjes moet proeven  ;D.

M., hoe lang denk je dat de kaasjes goed blijven? Vier-vijf dagen toch zeker, neem ik aan. Ik meende zelfs ergens gelezen te hebben dat ze na een aantal weken nog steviger zijn, maar ik durf het niet echt aan ze zo lang te bewaren.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #24 Gepost op: 21 mei 2015, 21:29:26 »
Ja vier-vijf dagen zeker wel, ik denk ook dat je het wel ruikt of ziet als ze niet goed meer zijn. Miyoko van Artisan Vegan Cheese laat sommige kazen echt maanden rijpen, wel met iets van een zoutkorst eromheen ofzo. Ik wil dat ook nog altijd eens proberen maar het lijkt me zo balen als het dan na een tijd toch niet goed blijkt te gaan.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #25 Gepost op: 21 mei 2015, 21:42:11 »
Als je een wat stevigere kaas wilt zou je misschien zoiets een keer kunnen proberen: http://www.vegetariantimes.com/recipe/almond-feta-cheese-with-herb-oil/
Er wordt geen gebruik gemaakt van Rejuvelac maar dat kun je natuurlijk wel gewoon doen om het wat pittiger te krijgen. Die kaas staat ook al een tijd op mijn lijstje.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #26 Gepost op: 21 mei 2015, 21:46:46 »
Als je een wat stevigere kaas wilt zou je misschien zoiets een keer kunnen proberen: http://www.vegetariantimes.com/recipe/almond-feta-cheese-with-herb-oil/
Er wordt geen gebruik gemaakt van Rejuvelac maar dat kun je natuurlijk wel gewoon doen om het wat pittiger te krijgen. Die kaas staat ook al een tijd op mijn lijstje.
Hmm, 40 minuten op 100 graden in de oven dus. Denk je dat het de moeite waard zou zijn dat met die twee laatste kaasjes te proberen? (Het ergste wat er kan gebeuren, is dat ze rijp voor de prullenbak worden - zonde, maar bij veelbelovende experimentjes toegestaan)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #27 Gepost op: 21 mei 2015, 21:52:01 »
Ik kan me niet voorstellen dat ze er echt zo slecht van worden dat je ze weg zou moeten gooien dus ik zou het doen! Handig al die experimentjes, hoef ik dat straks niet meer te doen ;)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #28 Gepost op: 21 mei 2015, 22:48:47 »
Ook erg handig, al die feedback en suggesties tijdens het experimenteren! De kaasjes liggen nu in de oven op 100 graden. Wordt vervolgd.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #29 Gepost op: 22 mei 2015, 00:45:10 »
Experiment mislukt. "Baking will make it a bit more crumbly, like traditional feta cheese" stond al op de site, en kruimelig is het juiste woord. Nou ja, de kaasjes zijn ietsje droger geworden - wat voor de houdbaarheid niet slecht is. Maar nog steeds gewoon een smeerkaas - wel erg lekker. Als ik dat recept voor 'almond feta cheese' lees, geloof ik ook niet dat die kaas snijvast gaat worden.

Maar meestal is dat ook zo met die kruidenkaasjes: ze zijn, in rolvorm, stevig genoeg om er een plakje af te snijden, maar uiteindelijk is het toch de bedoeling dat je ze op een toastje oid smeert. En dat lukt in ieder geval met de amandel-rejuvelackaasjes.
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #30 Gepost op: 26 mei 2015, 13:23:34 »
Hey leuk! (ben al weer een poosje niet echt actief geweest hier, maar in dit draadje wil ik wel graag even bijdragen :) )

Ik maak nog steeds regelmatig gefermenteerde notenkaasjes, meestal van cashewnoten. Die smaken wat neutraler en zijn ook makkelijker helemaal glad te pureren dan amandelen. Mijn favoriete kaas is deze: https://vegetus.nl/frans-cashewkaasje/ Die moet een dag of twee rijpen, dan kunnen de bacteriën echt hun werk doen en is de kaas lekker hartig. Vervolgens die je er dan nog geurloze kokosolie door zodat het opstijft en je er plakjes van kan snijden (hoewel het ook smeerbaar blijft). M was dacht ik geen fan van deze, maar ik weet niet waar dat aan ligt, want als ik hem maakt vind eigenlijk iedereen het heerlijk. Met kerst is ie eerder op dan de brie die de omnivoren mee hebben gebracht.

Amandelkaas bak ik meestal op een wat hogere temperatuur, dan krijgt het een gekleurd korstje en wordt het ook wat steviger. https://vegetus.nl/amandel-knoflookkaasje/
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #31 Gepost op: 26 mei 2015, 15:56:14 »
Ik had de kaas met amandelen gemaakt, omdat Kristof een notenallergie heeft. Maar hij weigert sowieso de 'kaas' te proberen, dus de volgende keer gebruik ik cashewnoten. Kokosolie vind ik een goede tip.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #32 Gepost op: 28 mei 2015, 11:01:26 »
Ik ga toch ook maar weer experimenteren. Ik ga proberen of ik de rejuvelac van boekweit kan maken want dat heb ik in overvloed thuis. En ik ga yoghurt maken!

Oh ik kwam een leuke kickstarter tegen van een bedrijfje dat cashewkaas maakt. Zij hebben oa een kaas die 2 jaar gerijpt is, poeh! Ik heb ze gebackt (wat is de correcte schrijfwijze?), ben erg benieuwd.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #33 Gepost op: 11 juni 2015, 16:47:27 »
Mijn kiemglas zal vanavond weer vrij zijn (er zit nu fenegriek in). Vanavond gooi ik er weer tarwe in voor rejuvelac, voor het experiment met cashewnoten en kokosolie.

Een andere vegan kaas: recept van de Duitse Vegetariërbond. Sojamelk, citroensap, garam massala, kruiden, zout. Sojamelk met garam massala en zout aan de kook brengen, citroensap toevoegen, in 3-4 minuten vlokken laten vormen, in een kaasdoek laten uitdruipen, kruiden toevoegen en in een vorm drukken. Vervolgens een nacht in de koelkast om stijf te laten worden.

Ik vraag me af: werkt dat inderdaad met sojamelk, en - zo ja - zal het resultaat enigszins de moeite waard zijn?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #34 Gepost op: 11 juni 2015, 16:51:11 »
In veel sojamelk zit spul waardoor het niet dik wordt dus die moet je niet hebben. Zelf even sojamelk is ook niet zo veel werk
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #35 Gepost op: 11 juni 2015, 17:22:15 »
In veel sojamelk zit spul waardoor het niet dik wordt dus die moet je niet hebben.
Ah, dat wist ik niet. Dat verklaart waarom mijn paar pogingen om bechamelsaus van sojamelk te maken genadeloos zijn mislukt.
Citaat
Zelf even sojamelk is ook niet zo veel werk
Hmm, hoe doe jij dat dan? De recepten die ik online vind (zoals deze) vind ik toch nog redelijk bewerkelijk.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #36 Gepost op: 11 juni 2015, 20:48:18 »
Ik kwam laatst zo'n soort recept tegen maar dan met azijn. Het lijkt me dat het toch wel moet werken maar ik heb er geen ervaring mee.

Welke sojamelk heb je geprobeerd voor de bechamel? Ik gebruik altijd suikervrije Alpro, nooit problemen gehad!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #37 Gepost op: 11 juni 2015, 20:49:14 »
Mijn rejuvelac staat trouwens al een week werkeloos in de koelkast. Ik durf niet  ::)

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #38 Gepost op: 12 juni 2015, 00:53:05 »
Welke sojamelk heb je geprobeerd voor de bechamel? Ik gebruik altijd suikervrije Alpro, nooit problemen gehad!
Het huismerk van de Duitse supermarkt Rewe. Ik ga morgen eens op de verpakking kijken wat er allemaal in zit.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Vegan notenkaas met rejuvelac
« Reactie #39 Gepost op: 12 juni 2015, 10:57:25 »
Welke sojamelk heb je geprobeerd voor de bechamel? Ik gebruik altijd suikervrije Alpro, nooit problemen gehad!
Het huismerk van de Duitse supermarkt Rewe. Ik ga morgen eens op de verpakking kijken wat er allemaal in zit.
Ik maak er ook zonder problemen bechamelsaus mee, de suikervrije Alpro dat is.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light