Vegatopia Forum

belangstelling voor vegan kook boek ?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
belangstelling voor vegan kook boek ?
« Gepost op: 18 mei 2015, 18:22:35 »
hallo,

mag ik vragen hoe jullie het kookboek vegatopia voor elkaar hebben gekregen ?
moest er geld worden geinvesteerd, zo ja hoeveel ?

Ik denk namelijk ook over een kookboek laten uitgeven.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: kookboek vegatopia
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2015, 19:41:24 »
Wij zijn benaderd door onze uitgever. Maar dat is  :-[  wel een beetje uitzonderlijk hoor. En die neemt dan de druk- en promo en fotografiekosten voor zijn rekening.
Normaal benader je zelf een uitgever die ook kookboeken uitgeeft met een voorstel. Dat kun je ze mailen. Probeer concreet te zijn met je ideeen. Als zij interesse hebben, dan nemen ze contact met je op om eens verder te praten en als ze dan nog enthousiast zijn mag je je idee uitwerken en wie weet komt het dan tot een contract. Maar zo'n uitgever krijgt heel veel verzoeken, dus zie het niet als een persoonlijke afwijzing als ze je afwijzen.
Een andere optie is zelf drukken / in eigen beheer uitgeven / een ebook maken. Online vind je daar wel info over.

Karin Luiten die ook kookboeken maakt via een uitgever heeft wel een opgeschreven hoe zij dat doet, haar kookboeken maken http://koken.blogo.nl/2013/04/17/cursus-kookboek-schrijven-deel-1/
,,,,فلافل

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re: kookboek vegatopia
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2015, 10:41:57 »
hoe wist die uitgever dan van jullie bestaan ? hebben jullie dan al eerder iets uitgegeven bij deze ?

Ik heb die cursus gelezen, nou eh, heel veel is al niet haalbaar, zoals mensen optrommelen om te komen proeven, meerdere gerechten op 1 dag koken, een fotograaf inhuren.

ik weet wel dat jullie mensen van het forum gevraagd hebben proef te koken, misschien zou ik ook gebruik kunnen maken van jullie forum om mensen te vinden die proefkoken ?
Het gaat dan niet alleen om te kijken of de omschrijving klopt maar ook of iemand anders het ook lekker vindt.
We zijn wel met z'n tweeën en soms met drie, dus misschien is dat al een indicatie.


Maar dan, ik denk dat ik dus een uitgever moet vragen om een pod uitgave en dat ik moet betalen, maar hoe weet ik of de prijs redelijk is ?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: kookboek vegatopia
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2015, 11:06:37 »
Vegatopia is al 20 jaar een site, dus niet een geheel onbekende naam;). Daarnaast heeft een bekende kookboekenauteur een paar jaar geleden een balletje opgegooid bij haar uitgeverij, of ze niet iets wilden doen met Vegatopia en ons 20-jarig bestaan.


Ik denk dat de meeste kookboeken die nu worden uitgegeven bij uitgeverijen in 3 categorieën kunnen worden ingedeeld:

1. de celebrities, zoals Jamie Oliver en Renze Kroes. Bekend vanwege hun kookkunsten of omdat ze model/acteur/etc. zijn, of mooi zijn en een beroemd familielid hebben.
2. de bloggers/sites, zoals Vegatopia, de Groene Meisjes, ChicksLoveFood, etc. Deze hebben al een naam op het internet en zich daar bewezen dmv voldoende volgers, etc. Dit garandeert een bepaalde afzet voor de uitgeverij.
3. de professionele redacteuren die voor een uitgeverij schrijven en recepten bedenken. De redacteuren blijven onbekend (hun naam wordt wel vermeld op de kaft natuurlijk), maar de inhoud van het boek is het belangrijkst. Dit zijn vaak de goedkopere boeken die je aantreft met 100 recepten voor toetjes of zo iets. In Nederland komt dat vaak neer op vertaalde boeken. Ik denk niet dat veel uitgeverijen hier zelf zoiets uitgeven.


Ik weet niet of je in een van deze categorieën valt. Zo niet, dan zou ik eens beginnen met het opzetten van een blog of site met je eigen recepten, verhalen en foto's. Zorg dat je een 'merk' wordt, een bekende naam, herkenbaar, een niche. Laat je op positieve manieren zien op social media en zorg dat je daar ook een paar 1000 volgers krijgt. Word je echt een succes, dan kun je over een jaartje of wat eens gaan aankloppen bij een uitgeverij.


Een kookboek in eigen beheer uitgeven is ook een optie, maar wees kritisch: waarin onderscheid jij je van al die andere kookboeken? Waarom zou ik of iemand anders dat boek willen kopen? Ben je in staat om zelf de eindredactie en fotografie te doen, en de lay out? En bereid om er 1000-2000 euro van je eigen geld in te stoppen, terwijl je dat waarschijnlijk nooit gaat terugverdienen?

En heb je ook de tijd? Wij zijn voor ons kookboek met een team redacteuren maandenlang hard aan het werk geweest. Er zitten 100-den uren (vrijwillig en onbetaald!) in: het bedenken van de recepten, het uitwerken, proefkokers zoeken, hen laten testen, alles zelf koken en fotograferen, foto's bewerken, teksten bewerken, teksten nog eens bewerken, en dan nog een keer of 2 zodat alle fouten eruit zijn, de professionele opmaak zodat het boek er aantrekkelijk uitziet voor kopers én drukklaar is (dit gedeelte hebben wij uitbesteed aan een grafische vormgever)...


Er komt dus heel veel bij kijken, maar voor welke optie je ook 'kiest', dé vraag blijft: waarom zijn jouw recepten/ideeën/verhalen/foto's zo bijzonder dat ze in boekvorm uitgegeven moeten worden, en niet, pakweg, beter bij Smulweb of het AH Kookschrift passen?
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2015, 11:14:09 door Hizikigrrrl »

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re: kookboek vegatopia
« Reactie #4 Gepost op: 19 mei 2015, 11:34:22 »
Ik heb al een website waar de recepten opstaan,
volgers krijgen is een ander verhaal
Ik heb een groep dus geen pagina
mijn website heeft meer inhoud dan alleen recepten en ik wil dat iedereen er kan posten
en dat alle leden dat kunnen lezen.
ik weet niet of het aantal volgers met een pagina groter is dan wanneer mensen lid moeten worden van de groep.
hoe krijg je 1000 volgers ?
die moeten dan van je hebben gehoord.
ik heb wel pas geleden een nieuwe website gemaakt met dezelfde recepten
maar dan een website alleen ivm veganisme
en een persbericht verstuurd
nou het loopt niet echt storm om dat bericht te gebruiken bij anderen.

vraag is eigenlijk ook wel of als al je recepten op een website staan of mensen het dan in een boek willen kopen.
ik ga er van uit dat mensen een boek fijn vinden.
verder zijn de recepten dus veganistisch en zegt een vriend van mij die af en toe in de bibliotheek komt dat hij er niet veel veganistische kookboeken kan vinden. er zijn er dus nog niet zoveel blijkbaar.






Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re: kookboek vegatopia
« Reactie #5 Gepost op: 19 mei 2015, 11:43:12 »
de twitteraccount van de website met meer inhoud dan alleen recepten heeft 950 volgers
maar die komen niet alleen uit nederland en het zijn zeker niet allemaal gewone consumenten
velen die het volgen hebben een bedrijf en/of een website

dat lijkt me dus wat anders dan volgers op facebook

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: kookboek vegatopia
« Reactie #6 Gepost op: 19 mei 2015, 12:13:15 »
Hoeveel van je volgers hebben aangegeven een eventueel kookboek te zullen gaan kopen, of het in ieder geval te overwegen?

En hoeveel geld (en tijd) ben je bereid er in te steken?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: kookboek vegatopia
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2015, 12:23:19 »
De recepten die in je boek komen, moet je niet eerst online publiceren. Hoogstens een paar toppers (zoals wij in ons boek ook hebben gedaan, een aantal van de 100 recepten stonden al op de site) kun je ook in het boek opnemen.

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re: kookboek vegatopia
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2015, 12:36:37 »
Ik dacht dat Karin Luiten in haar boek recepten heeft gezet die ook al in de krant hebben gestaan, dat maak ik op uit haar verhaal. En er zijn toch ook mensen die artikelen van een blog uiteindelijk in een boek publiceren ?

De tijd die het kost is vooral de tijd die ik er al aan heb besteed, want ik heb al heel wat recepten. Ik ga ze niet allemaal nog eens overdoen. De uitgever kan teksten verbeteren waar nodig en de lay out doen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: kookboek vegatopia
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2015, 15:49:58 »
Ik denk niet dat een uitgever staat te springen om teksten te verbeteren en te layouten, eerlijk gezegd, tenzij je een auteur bent die al ruim zijn sporen verdiend heeft en waarvan ze weten dat ze er een flinke kaskraker mee binnen halen. Het feit dat er niet zo veel veganistische kookboeken in de bieb staan komt meer omdat er een relatief klein publiek voor is denk ik, niet omdat er geen aanbod is.

Het gaat er bij recepten in een kookboek niet zozeer om of jij het zelf kunt koken, maar of een ander het na kan koken, pas dan is je recept goed. Als je recepten op je website hebt staan, heb je dan al veel feedback van mensen die het succesvol gemaakt hebben zodat je het proefkoken enzo over kunt slaan? Heb je al hoge kwaliteit fotos?

My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: kookboek vegatopia
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2015, 15:58:40 »
Er zijn ontzettend veel veganistische kookboeken, alleen niet zoveel Nederlandstalige.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: kookboek vegatopia
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2015, 16:34:00 »
Heb je ook een businessplan erachter Mira? Hoeveel denk je er te kunnen verkopen? Waar wil je ze verkopen, en hoe wil je het onder de aandacht brengen van mensen? Wat mag het kosten? Hoeveel winst wil je er op maken, of is het meer een idealistisch project waarbij je graag je informatie over lekker veganistisch eten deelt en blij bent als je de kosten er uit haalt?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re: kookboek vegatopia
« Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2015, 17:00:15 »
Ik ga uit van een pod uitgave
dat wil zeggen dat er alleen boeken worden gedrukt als er naar wordt gevraagd.
ik moet dan wel een eenmalig bedrag betalen dat vrij hoog is.
bij dat bedrag is inbegrepen
tekstcorrectie en lay out en persbericht

het is vrij idealistisch, het zou wel fijn zijn als ik iets meer dan de kosten er uit haal
een businessplan is er (nog) niet, hoe moet ik dat schrijven ?

dat er veel engelstalige vegan kookboeken zijn lijkt me niet relevant,
mensen lezen het liefst in hun eigen taal.

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re: kookboek vegatopia
« Reactie #13 Gepost op: 19 mei 2015, 17:06:58 »
ik kan natuurlijk alvast hier en in facebookgroepen vragen hoeveel belangstelling er is.

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #14 Gepost op: 19 mei 2015, 17:20:39 »
Hallo,

Ik hoop dat het goed is als ik hier vraag of er belangstelling is voor een vegan kookboek.
In dit topic alleen aangeven of je belangstelling hebt
in een ander topic gaat het al over een plan enzo.

Dus is er hier belangstelling voor vegan kook boek ?

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #15 Gepost op: 19 mei 2015, 17:32:40 »
Dat hangt ervan af. Als het er aantrekkelijk uit ziet wil ik misschien wel overwegen het aan te schaffen. Ik zeg niet bij voorbaat ja of nee, ik wil eerst het product kunnen beoordelen. 

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #16 Gepost op: 19 mei 2015, 17:50:29 »
Of er veel foto's in staan is afhankelijk van de prijs die je wil betalen
maakt het je uit of het bv 25 euro of 30 euro kost ?

Aiko

Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #17 Gepost op: 19 mei 2015, 18:08:30 »
De kosten van een kookboek zullen 'm naast redactiewerk vooral in de drukkosten gaan zitten. Is het geen idee een e-kookboek te maken? Dan schaaf je gelijk al een grote hap benodigd budget weg.

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #18 Gepost op: 19 mei 2015, 18:15:19 »
Voor zover ik weet hebben mensen minder belangstelling voor een e book dan voor een tastbaar boek.
wil je verder mee discusieren over het plan post dan in dit topic
http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,20172.0.html

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: kookboek vegatopia
« Reactie #19 Gepost op: 19 mei 2015, 18:16:05 »
het is vrij idealistisch, het zou wel fijn zijn als ik iets meer dan de kosten er uit haal

Maar ben je bereid verlies erop te nemen?