Vegatopia Forum

belangstelling voor vegan kook boek ?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: kookboek vegatopia
« Reactie #40 Gepost op: 20 mei 2015, 10:42:36 »
Het persbericht zelf schrijven is echt niet zo eenvoudig en verspreiden evenmin.
Het persbericht over een tweede nieuwe website dat ik pas geleden liet verspreiden door nieuwsbank en dat zij qwa tekst ook hebben verbeterd voor het te verspreiden  krijgt niet veel belangstelling.

Dat je niet veel belangstelling krijgt, ligt echt niet alleen aan je persbericht, maar aan het totale concept van je website.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #41 Gepost op: 20 mei 2015, 11:03:33 »
Een begin is om je website in je signature te zetten....

(dat is een over het algemeen geaccepteerde vorm van reclame maken)

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #42 Gepost op: 20 mei 2015, 11:20:23 »
Ik heb even naar je website gekeken en heb een paar aanbevelingen, als je dat niet erg vindt.

Allereerst, kijk goed naar de concurrentie. Zo krijg je een beeld van wat voor een soort opmaak op dit moment standaard is. Dus veel mooie foto's, korte verhaaltjes, duidelijke indeling.

Op dit moment heeft je site meerdere onderwerpen, die met elkaar te maken hebben, maar misschien niet allemaal op dezelfde pagina horen. Ik zou zelf je recepten op een andere site zitten en dan naar elkaar verwijzen/linken.
Die andere site hoeft niet persé een andere webnaam hebben, maar als je de layout duidelijk anders maakt, en de navigatie voor beide onderdelen apart maakt, dan ben je al een heel eind.

Je kan stap voor stap je recepten een make-over geven. Elke keer als je een recept kookt een nieuwe foto maken. Zorg voor een plekje in je keuken of woonkamer waar je goede belichting hebt, eventueel met een extra lampje.
Zorg dat je verschillende borden, tafelkleedjes etc hebt. Die kan je goedkoop op een rommelmarkt kopen, bij de Hema, Ikea, Action etc.
Kies een soort van huisstijl, bijvoorbeeld allerlei bloemetjes designs, of een paar bijpassende kleuren, zodat je foto's bij elkaar horen. Zo ziet alles er meteen beter uit.

Ook zou ik kritsch naar de recepten kijken, en een selectie maken voor de meest interessante of lekkerste. Variaties op een basisrecept zou ik in hetzelfde recept vermelden, in plaats van drie aparte recepten.

Ook zie ik vaak dat je merknamen gebruikt in je recepten. Voor een speciaal soort vleesvervanger is dat misschien wel onvermijdbaar, maar voor iets als bladerdeeg, zou ik alleen "bladerdeeg, zonder melk of boter" gebruiken. Eventueel dan een suggestie voor welke merken geschikt zijn. Mocht een producent nameljk zijn produkt aanpassen, en opeens roomboter gaan gebruiken, dan heb je een probleem. Ook komt het een beetje Sonja Bakker-ig over ;)

Voor je kookboek heb je dan al veel dingen gedaan, nagedacht over de vormgeving, geoefend met foto's maken, geselecteerd wat wel en wat niet interessant is. Zomaar al je recepten in een boekje gooien, daar heeft niemand iets aan, denk ik. Je moet het wel spannend en leuk maken.

Veel succes!

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #43 Gepost op: 20 mei 2015, 11:31:35 »
Oh, en nu ik toch bezig ben, nog wat tps voor het algemene deel van je website:

- Ik lees veel negatieve dingen, over waarom er weinig mensen op het feestje waren, dat er weinig van het forum gebruikt wordt gemaakt. Schrijf positief! Weinig mensen? Schrijf dat het gezellig was en dat degene die aanwezig waren geïntereseerd waren. Dat je de uitnodigingen te laat had kunnen laten bezorgen, laat je lekker weg. Gebruik woorden als "helpen met opbouwen" etc.

-Pageviews zijn een beetje ouderwets, maak eventueel een top 3 van meest populaire onderwerpen of best gelezen artikel.

- Omschrijf duideljk wat het doel is van de organisatie, en zet dat op de eerste pagina.

- Zorg dat foto's en plaatjes er mooi uitzien, dus geen pixels of vlekjes die je duidelijk kan zien. Tekeningen kan je inscannen op een hogere resolutie en bijwerken. Kan je dat niet zelf? Vraag dan hulp van iemand die het wel kan.

Hopelijk heb je wat aan de tips :)


Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #44 Gepost op: 20 mei 2015, 11:40:22 »
Ik was niet van plan om variaties op een recept in het boek apart te zetten.
Een make over van alle foto's wordt lastig. Dan gaat het zeker een jaar duren, als het om pakweg 200 foto's gaat aangezien ik maar 1 maaltijd per dag kan maken en opeten. Verder ben ik benieuwd wat je aan te merken hebt op de gebruikte borden en kleedjes. Wat is daar dan verkeerd aan. De belichting van foto's is ook niet goed te verbeteren. Het is nou eenmaal avond als je een maaltijd eet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #45 Gepost op: 20 mei 2015, 11:47:20 »
Welke sites en kookboeken vind je zelf mooi, Mira?

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #46 Gepost op: 20 mei 2015, 11:49:36 »
Hoezo is de resolutie van de tekening niet goed ?
Ik heb niet de volle resolutie op internet staan, dat is helemaal niet nodig en vreet opslagruimte

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #47 Gepost op: 20 mei 2015, 11:55:12 »
Dan is de vraag meer, moet je echt 200 recepten hebben?

Sommige foto's zijn niet helemaal scherp, die kan je niet zomaar in een boek gebruiken. Door goede belichting ziet het er al snel beter uit. Zoom ook eens wat meer uit, neem een foto van een andere hoek, niet van boven af. Door een extra (lees)lampje tegen het plafond of een muur te laten schijnen, krihg je wat extra licht. Het is in de zomer tot een uur of tien licht, dus daar kan je ook gebruik van maken.

Helaas is de realiteit dat je in een kookboek goede foto's moet hebben. Als je in een boekhandel staat, kijk je toch eerst naar de algemene sfeer. Ook geven foto's vertrouwen. Niet alleen of je de recepten lekker zullen zin, maar ook dat er aandacht aan de rest is geschonken, dus of de recepten kloppen enzo.

Uit je reacties begin ik een beetje op te maken dat je niet veel moeite meer wil stoppen in het boek zelf, dat je het liefst iemand anders alles laat doen, zoals die pod-uitgever. Is dat zo?
Bedenk dan wel dat je misschien veel geld kwijt bent, terwijl je met wat moeite er misschien wat meer uit kan halen, bijvoorbeeld interesse voor je stichting.

Oftwel, wat is je doel van dit project?

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #48 Gepost op: 20 mei 2015, 11:59:19 »
Ik was niet van plan om variaties op een recept in het boek apart te zetten.
Een make over van alle foto's wordt lastig. Dan gaat het zeker een jaar duren, als het om pakweg 200 foto's gaat aangezien ik maar 1 maaltijd per dag kan maken en opeten. Verder ben ik benieuwd wat je aan te merken hebt op de gebruikte borden en kleedjes. Wat is daar dan verkeerd aan. De belichting van foto's is ook niet goed te verbeteren. Het is nou eenmaal avond als je een maaltijd eet.

Dan begrijp je misschien ook wat beter het verschil tussen amateuristisch even een kookboek in elkaar draaien of een professioneel product af kunnen leveren, wat mensen ook kopen als ze jou niet kennen.

Ik heb niet de volle resolutie op internet staan, dat is helemaal niet nodig en vreet opslagruimte

Dat kun jij niet nodig vinden, maar je publiek kan daar heel anders over denken.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #49 Gepost op: 20 mei 2015, 12:04:59 »
Er komen geen 200 foto's voor de 200 recepten
Ik kan dus sowieso kiezen voor de meest geslaagde.
Het boek wordt veel te duur als bij elk recept een foto moet staan.
Tuurlijk wil ik best moeite doen.

Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #50 Gepost op: 20 mei 2015, 12:08:03 »
Helaas is de realiteit dat je in een kookboek goede foto's moet hebben.

Of goede foto's, of geen foto's. Van foto's kan je toch niet proeven, zelf geef ik dan ook niet veel om foto's in een kookboek, al kan het hier en daar verhelderend werken. De naam en inleiding van het recept dienen dan wel krachtig aan te geven waar het recept om draait - maar dat is met foto ook nodig lijkt me.
Maar geen ondermaatse foto's, dan liever hier en daar een tekening, of leuke stockfoto's van iets dat (al dan minder zijdelings) aan recept, inleidend verhaaltje, of ingrediënten is gerelateerd. Misschien ben ik daar ouderwets in, of ben ik te veel tekst-georiënteerd, maar foto's vind ik dus niet per se een must.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #51 Gepost op: 20 mei 2015, 12:10:53 »
Ik zie wel dat er foto's zijn die er aardig uitzien, zoals die bij het "broodje vegan hamburger met sla, wortel en knoflooksaus". Foto is wat speelser door op de achtergrond nog een burger te hebben en de belichting is beter, zo te zien daglicht. Wel zou ik de kruimeltjes nog even van het bord vegen.

Veel (oude?) foto's zijn van bovenaf, dat ziet er stijfjes uit. Ook zie je dan bijvoorbeeld verschillende laagjes niet. Bijvoorbeeld de foto van de hazelnootpasta. Daar kan je meer van maken (schaaltje hazelnoten in de achtergrond, etc).

Verder zie ik steeds hetzelfde tafelkleed voorbij komen, en dezelfde kommetjes en borden. Dat ziet er in een kookboek snel saai uit. Begrijp je een beetje wat ik bedoel?

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: kookboek vegatopia
« Reactie #52 Gepost op: 20 mei 2015, 14:03:50 »
het is vrij idealistisch, het zou wel fijn zijn als ik iets meer dan de kosten er uit haal
een businessplan is er (nog) niet, hoe moet ik dat schrijven ?
Een businessplan is een overzicht van wat je gaat verkopen, hoe je dat gaat doen, aan wie, en heel belangrijk: wie er geld aan gaat verdienen en hoe. Je kunt heel eenvoudig beginnen: Voor wie schrijf ik dit kookboek? Waarom kopen deze mensen nu juist mijn kookboek? Hoeveel willen ze ervoor betalen? Waar kunnen ze het kopen? Hoe zorg ik ervoor dat ze weten dat het te koop is? Hoeveel mensen gaan dit kopen? Hoeveel mensen kan ik bereiken met mijn promotie, en hoeveel daarvan gaan het kopen?
Aan de kostenkant: Wie gaat het voor mij drukken? Wat kost dat? Wat krijg ik daarvoor? (sommige PoD is heel goedkoop maar dan moet je alles zelf doen, bijvoorbeeld). Is dit voldoende, of moet ik nog andere kosten maken? Hoeveel kookboeken moet ik verkopen om uit de kosten te komen? Als ik er niet een verkoop, heb ik dan een probleem of is het alleen maar jammer?

Als je eenmaal een business plan hebt en weet hoeveel geld je nodig hebt, kun je ook een crowdfunding project beginnen, bijvoorbeeld op Kickstarter. Stel dat het 2000 euro kost, en je krijgt daar 100 boeken voor gedrukt. Dan begin je een crowdfund en vraag je mensen "in de voorverkoop" in te tekenen op jouw boek voor 20 euro. Zodra je 100 toezeggingen hebt, kun je aan de slag. Je moet dan wel een heel gedegen plan hebben, want mensen verwachten je boek dan op de afgesproken datum, en het moet er uitzien zoals beloofd op de website. Als je niet genoeg kopers kunt werven, dan laat je het project niet doorgaan en hoeven mensen ook niet te betalen. Als het wel doorgaat, dan zijn ze verplicht het af te nemen (creditcardgegevens worden bij inschrijving genoteerd). Let wel: je moet zelf wel veel moeite doen om het onder de aandacht te brengen van mensen, dat gaat niet met een persberichtje of 1 tweet. Maar als je een groot genoeg publiek bereikt (hoe, dat beschrijf je ook in je businessplan) dan moet zoiets echt wel lukken. Succes!

edit: voorbeeld van een succesvolle engelse kickstarter voor een vegetarisch/veganistisch kookboek: https://www.kickstarter.com/projects/1182267567/the-dandelion-cookbook?ref=nav_search
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2015, 14:16:31 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #53 Gepost op: 20 mei 2015, 14:07:43 »
Een make over van alle foto's wordt lastig. Dan gaat het zeker een jaar duren,
Weet jij hoe lang wij met het Vegatopia kookboek bezig zijn geweest?  ::)
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #54 Gepost op: 20 mei 2015, 14:15:36 »
Een make over van alle foto's wordt lastig. Dan gaat het zeker een jaar duren,
Weet jij hoe lang wij met het Vegatopia kookboek bezig zijn geweest?  ::)

Vegatopia kookboek I of Vegatopia kookboek II ?

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #55 Gepost op: 20 mei 2015, 14:17:53 »
Een make over van alle foto's wordt lastig. Dan gaat het zeker een jaar duren,
Weet jij hoe lang wij met het Vegatopia kookboek bezig zijn geweest?  ::)

Vegatopia kookboek I of Vegatopia kookboek II ?

Met beide zijn we langer dan een jaar bezig geweest, met I nog veel langer dan II  :)
,,,,فلافل

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #56 Gepost op: 20 mei 2015, 14:25:43 »
Wat hebben jullie voor vegetopia kookboek gedaan voor publiciteit ?

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #57 Gepost op: 20 mei 2015, 14:36:39 »
Wat hebben jullie voor vegetopia kookboek gedaan voor publiciteit ?
Tv-optredentjes, lokale radio, persberichten, flyers, booklets, webwinkel, interviews, sociale media, extra artikelen op de site, signeren, festivals bezoeken, mond-tot-mondreclame, levensgroot billboard. Om maar een paar dingen te noemen. En achter de schermen heeft de PR-afdeling van de uitgeverij met allemaal boekhandelaren en andere contacten die jij en wij niet hebben, gebabbeld, gemaild en getelefoneerd, opdat we überhaupt de mogelijkheid hadden om al die dingen te doen.

Maar dat werd pas relevant toen het boek zo ongeveer geschreven was  ::).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Mira

  • ***
  • 149
  • Geslacht: Vrouw
    • Stichting Alternatief Idee
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #58 Gepost op: 20 mei 2015, 15:00:40 »
Kijk dat bedoel ik nou, dan kan ik nog zo mijn best doen met lezen over marketing en een plan schrijven, uiteindelijk hangt alles af van de juiste contacten.
Overigens heeft de uitgever me nu ook voorverkoop aangeraden en berichten daarover posten op twitter en Facebook , dus is me nu niet duidelijk wat hij kan doen.
Ik heb gezegd dat als ik eerst meer bekendheid moet krijgen met mijn website, het dan zomaar 3 jaar of langer kan duren voor ik met een plan kan komen

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: belangstelling voor vegan kook boek ?
« Reactie #59 Gepost op: 20 mei 2015, 15:20:45 »
Kijk dat bedoel ik nou, dan kan ik nog zo mijn best doen met lezen over marketing en een plan schrijven, uiteindelijk hangt alles af van de juiste contacten.
Dat is iets te simpel gedacht. Die contacten komen niet zomaar uit de lucht vallen of zo. Uiteindelijk krijg je de juiste contacten (of contacten met de juiste contacten) alleen als je een goed plan hebt en mensen geïnteresseerd zijn in wat je doet of schrijft.
Gemüse ist mein Fleisch