Vegatopia Forum

Midden Oosten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vegatopia

Midden Oosten
« Gepost op: 25 april 2015, 13:00:16 »
3x Arabisch: freekehsoep, salade en spinazieflapjes

Van gastredacteur Jennifer kregen we maar liefst drie recepten voor een heerlijke Arabische maaltijd: een Palestijnse freekehsoep, een salade met oranje paprika, rode kool en groene pepers, en hartige spinazieflapjes die op smaak zijn gebracht met sumak, granaatappelmelasse en rode peperpasta.

Source: 3x Arabisch: freekehsoep, salade en spinazieflapjes

Vegatopia

[Koken] Couscous met aubergine en foul medames
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2015, 13:00:05 »
Couscous met aubergine en foul medames

Een lekker makkelijke, exotische stoofschotel voor als het 's avonds toch nog wat fris wordt. Je moet er wel even voor naar de Turk, maar dat vinden wij nooit een straf.

Source: Couscous met aubergine en foul medames

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Couscous met aubergine en foul medames
« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2015, 21:07:25 »
Hmm, ziet er lekker uit, ga ik deze week eens proberen. Ik wist helemaal niet dat je die bonen ook in blik kon krijgen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Koken] Couscous met aubergine en foul medames
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2015, 21:42:06 »
Hmm, ziet er lekker uit, ga ik deze week eens proberen. Ik wist helemaal niet dat je die bonen ook in blik kon krijgen.
Ik vond het echt een heel geslaagde combi, vooral dus met de zwarte kardemom. Ik heb het 'probleem' dat als ik bij de Turk iets interessants vind, dat ik dat dan meteen mee moet nemen  ;D.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: [Koken] Couscous met aubergine en foul medames
« Reactie #4 Gepost op: 26 mei 2015, 18:18:25 »
Deze staat hier nu te pruttelen. Ik heb komijnzaad gebruikt omdat dat bij de ingrediënten stond, maar in de instructie ging het ineens over karwij. Verwarrend! (Heet in het Duits allebei Kümmel toch? Is natuurlijk óók verwarrend...) Misschien even aanpassen?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Koken] Couscous met aubergine en foul medames
« Reactie #5 Gepost op: 26 mei 2015, 23:43:07 »
Deze staat hier nu te pruttelen. Ik heb komijnzaad gebruikt omdat dat bij de ingrediënten stond, maar in de instructie ging het ineens over karwij. Verwarrend! (Heet in het Duits allebei Kümmel toch? Is natuurlijk óók verwarrend...) Misschien even aanpassen?
Ja, het moet inderdaad komijnzaad zijn. In het Duits is komijnzaad Kreuzkümmel en karwijzaad Kümmel. Op de een of andere manier haal ik die bij het vertalen vaker door elkaar. Is veranderd. En dank voor het melden dus!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Koken] Couscous met aubergine en foul medames
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2015, 09:07:13 »
Deze staat hier nu te pruttelen. Ik heb komijnzaad gebruikt omdat dat bij de ingrediënten stond, maar in de instructie ging het ineens over karwij. Verwarrend! (Heet in het Duits allebei Kümmel toch? Is natuurlijk óók verwarrend...) Misschien even aanpassen?

Waar heb je die bonen gekocht? Mijn Turk had ze niet :(

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Koken] Couscous met aubergine en foul medames
« Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2015, 09:32:51 »
Waar heb je die bonen gekocht? Mijn Turk had ze niet :(
Bij een 'standaardturk' in Hildesheim. Ook de 'andere Turk' verkoopt foul medames.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: [Koken] Couscous met aubergine en foul medames
« Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2015, 10:22:31 »
Ik ben ook gewend dat Turken het gewoon hebben. Zal van de week eens bij de Turk hier kijken.
,,,,فلافل

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: [Koken] Couscous met aubergine en foul medames
« Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2015, 11:11:32 »
Het was lekker! :)
Mijn eigen Turk had ze ook niet, hij zei dat hij ze vroeger wel had verkocht maar inmiddels niet meer.
Toen ging ik maar naar Genco, die had het wel, en zelfs in ca 200ml-blikjes, wat precies is wat je voor dit recept nodig hebt.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: [Koken] Couscous met aubergine en foul medames
« Reactie #10 Gepost op: 29 mei 2015, 20:24:54 »
Bij welke Genco was je Capibara? Voor ik er morgen 3 moet bezoeken ofzo.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2015, 20:27:07 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: [Koken] Couscous met aubergine en foul medames
« Reactie #11 Gepost op: 29 mei 2015, 21:13:29 »
Die in de Van Woustraat, ergens nabij de kruising Tolstraat.
Bij welke Genco was je Capibara? Voor ik er morgen 3 moet bezoeken ofzo.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: [Koken] Couscous met aubergine en foul medames
« Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2015, 21:55:56 »
Mooi, da's voor mij ook de dichtstbijzijnde.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: [Koken] Couscous met aubergine en foul medames
« Reactie #13 Gepost op: 02 juni 2015, 22:02:31 »
In at dit gisteren en wij vonden het lekker, dus gaan het vaker maken. Maar dan wel met tomaat uit blik.

Wat is nu de reden dat er tomaten ontveld en in blokjes gesneden moeten worden? Dat de kookpolitie geen knoflook en peper uit een tube en gember uit een potje adviseert, snap ik nog wel (al zijn dat wel echt aanraders), maar tomaat uit blik is toch heel geaccepteerd?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Koken] Couscous met aubergine en foul medames
« Reactie #14 Gepost op: 02 juni 2015, 23:10:53 »
In at dit gisteren en wij vonden het lekker, dus gaan het vaker maken. Maar dan wel met tomaat uit blik.
:D
Citaat
Wat is nu de reden dat er tomaten ontveld en in blokjes gesneden moeten worden? Dat de kookpolitie geen knoflook en peper uit een tube en gember uit een potje adviseert, snap ik nog wel (al zijn dat wel echt aanraders), maar tomaat uit blik is toch heel geaccepteerd?
Ik heb helemaal niets tegen tomaat uit blik, hoor. Ik gebruik trouwens zelf liever tomatenpassata, omdat Kristof er vrijwel altijd in slaagt om dat achtergebleven velletje tussen zijn tanden te krijgen  ;).

Maar tomatensaus van verse tomaten, zeker als die niet al te zeer wordt ingekookt (zoals in dit recept) heeft een subtielere smaak, die de aubergine en foul medames niet overschaduwt. Dat vind ik voor dit recept dus lekkerder. Maar geen kookpolitie zal je boos aankijken als je tomaat uit blik gebruikt  :).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: [Koken] Couscous met aubergine en foul medames
« Reactie #15 Gepost op: 03 juni 2015, 00:31:27 »
Ach, ik doe al knoflook en peper uit een tube en gember uit een potje (overigens doet mijn Pakistaanse vriendin dat ook voor traditioneel Pakistaans eten, zij vind gemberwortels ook martelwerktuigen. Als zij het kan, kan ik het helemaal), ik heb de kookpolitie allang achter me aan.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: [Koken] Couscous met aubergine en foul medames
« Reactie #16 Gepost op: 03 juni 2015, 01:07:55 »
Ach, ik doe al knoflook en peper uit een tube en gember uit een potje (overigens doet mijn Pakistaanse vriendin dat ook voor traditioneel Pakistaans eten, zij vind gemberwortels ook martelwerktuigen. Als zij het kan, kan ik het helemaal), ik heb de kookpolitie allang achter me aan.
Maar dan wel gemberpasta toch en geen ingelegde gember (die vind ik duidelijk minder lekker)? Gemberpasta en knoflookpasta (of ook gecombineerd) vind je trouwens ook gewoon in de toko. Niets mis mee en lekker lang houdbaar. Ik heb ooit (vast van Selly) de tip gekregen dat je gember prima kunt invriezen. Ik koop dus verse gember, schil die en bewaar hem in de diepvries. Bevroren gember is veel makkelijker te raspen (ik gebruik een ordinaire kaasrasp) dan verse gember. Ook citroengras, Thai basilicum en groene peperkorrels (mijn ontdekking van het jaar) kun je gewoon zo invriezen en gebruiken wanneer je ze nodig hebt.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: [Koken] Couscous met aubergine en foul medames
« Reactie #17 Gepost op: 03 juni 2015, 07:19:55 »
Uiteraard pasta.

Ik ben niet zo sterk, ik krijg de gember in geen enkele staat geraspt of geschild, en eerlijk is eerlijk, tussen het ene werk en het volgende zit vaak maar 1 uur, ik heb gewoon geen tijd voor gemberwortels.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: [Koken] Couscous met aubergine en foul medames
« Reactie #18 Gepost op: 03 juni 2015, 16:03:26 »
In at dit gisteren en wij vonden het lekker, dus gaan het vaker maken. Maar dan wel met tomaat uit blik.

Wat is nu de reden dat er tomaten ontveld en in blokjes gesneden moeten worden? Dat de kookpolitie geen knoflook en peper uit een tube en gember uit een potje adviseert, snap ik nog wel (al zijn dat wel echt aanraders), maar tomaat uit blik is toch heel geaccepteerd?
Ik gebruik voor ratatouille ook altijd verse tomaten, die ik dan niet erg inkook, ik vind de smaak heel anders dan van bliktomaten. Ik heb dan weer geen geduld voor blokjes en velletjes, dus bij mij gaan ze regelrecht de staafmixer in, samen met knoflook, scheelt een hoop werk en toch hetzelfde resultaat.

Bliktomaten en passata gebruik ik wel voor pastasaus etc.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Vegatopia

[Koken] 3x Persiana: Perzische rijst, gebakken eieren en salade met radijs
« Reactie #19 Gepost op: 06 juni 2015, 13:00:28 »
3x Persiana: Perzische rijst, gebakken eieren en salade met radijs

Onlangs plaatsten we een bespreking van het fijne boek Persiana. Vandaag geven we je maar liefst drie recepten hieruit voor een Feestelijke Persiana-Zaterdag: Perzische kruidenrijst (Sabzi Polow), gebakken eieren met feta, harissa-tomatensaus & koriander, en een salade van radijs, komkommer & rode ui met een munt-oranjebloesemdressing!

Source: 3x Persiana: Perzische rijst, gebakken eieren en salade met radijs