Vegatopia Forum

Veganistische basiskookboeken

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Viz

  • ***
  • 395
Veganistische basiskookboeken
« Gepost op: 21 juni 2002, 22:53:00 »
Hallo, ik ben al heel lang vegetarier, maar zou meer willen weten over veganisme. Daarom zoek ik een goed basis, vooral praktisch veganistisch (hand)boek-voor beginners ofzo...
Vooral praktisch dus, niet al te filosofisch...
Wie heeft tips & titels?....
groetjes, Isabel
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2007, 08:46:21 door Sander »
'fish are friends, not food!'

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
veganistische basiskookboeken (ofzo...)
« Reactie #1 Gepost op: 01 september 2002, 21:04:00 »
Ik ook! Ik zie er op de volgende link een paar staan: http://www.veganisme.non-profit.nl/recepten.htm

Ik vraag me af welke ik het beste kan bestellen als beginnende veganist.

Iemand?
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Apraxia

  • ****
  • 992
  • Geslacht: Vrouw
veganistische basiskookboeken (ofzo...)
« Reactie #2 Gepost op: 01 september 2002, 21:05:00 »
Bij die link staat trouwens ook veel vega recepten online.
Koud? Wat nou koud? De kindjes in Afrika....die hebben het pas koud!

Offline Sven

  • *****
  • 3.818
  • Geslacht: Man
veganistische basiskookboeken (ofzo...)
« Reactie #3 Gepost op: 01 september 2002, 21:10:00 »
Een site boordevol veganistische recepten is die van EVA. Daarnaast geeft Lekker Plant-Aardig ook een heleboel praktische tips.

Meer sites vind je op: http://vegetarisch.start.be/
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

haas

Re:veganistische basiskookboeken (ofzo...)
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2006, 14:03:58 »
Hallo Isabel

Er is een boek voor (beginnende) veganisten verschenen bij uitgeverij De Zeepkist. Het heet Veganisme - een manier van leven. Er staat heel veel informatie in. Plus recepten. Meer info over dit boek en hoe het te verkrijgen is te vinden op http://www.de-zeepkist.nl.

Wabi Sabi

Vega basiskookboeken
« Reactie #5 Gepost op: 04 augustus 2006, 15:44:27 »
Hello,

Ik ben zelf geen veganist, maar kook zeker geregeld zonder dierlijke producten. Daarnaast hou ik van boeken, dus ik heb ook een aantal vega kookboeken in huis. Ik kook er nooit letterlijk uit, maar gebruik ze als inspiratiebron. Graag tik ik hier wat tips en recensies. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Overigens is het boek waar ik het meest uit haal een 'boek over eten', dus niet helemaal een kookboek. Wat je eet ben je zelf, van Gillian McKeith. Ja heel erg, ik ben erin getrapt, een boek gekocht naar aanleiding van een tv-programma. Maar ze is ook zo LEUK. En ze werkt vooral met planten, geen zuivel, af en toe vis, en dat is weg te laten of te vervangen.

Goed, zie hieronder voor twee recensies!

Grts
Wabi Sabi

Een ontzettend aan te raden serie veganistische kookboeken is de serie 'A vegan taste of...' door Linda Majzlik. Ik wil al een tijdje 'A vegan taste of Greece' kopen. Zelf had ik op mijn werk eens 'A vegan taste of East Afrika' in mijn handen. Recensietje?

A Vegan Taste of East Africa.
Linda Majzlik
Jon Carpenter Publishing, Oxforshire 2005.
ISBN 1-897766-97-1. Prijs E 14,49.


Een hele serie Engelstalige veganistische kookboeken heeft Linda Majzlik op haar naam staan. Uit alle hoeken van de wereld verzamelde ze veganistische recepten. Zo zijn er 'A vegan taste of...' boeken over Griekenland, Italïe, Frankrijk, India en Mexico, maar ook de Cariben, Oost Europa, Noord Afrika en het Midden Oosten. En de serie groeit. Niet lang geleden verschenen de delen Thailand, Centraal Amerika en Oost Afrika.

Voor het laaste boek heeft Majzlik recepten bijeen gezocht uit landen als Sudan, Djibouti, Somalië, Uganda, Rwanda en Tanzania. Het lijkt lastig om je iets voor te stellen van eten uit die streken. Bovendien is het kookboek zo eenvoudig, dat er geen foto's van de gerechten bij staan. Geen kleurendruk dus, weinig illustraties, maar des te meer recepten. En die nodigen zeker uit tot koken. Het boek slaat niets over: soepen, hoofdgerechten, snacks, salades, granen, groentes, brood, sauzen, desserts, gebak en dranken.

Een no-nonsense kookboek met een korte, heldere inleiding over het traditionele eten van Oost Afrika. Ook de traditionele hollander die van stevige stamppot houdt, zou wel eens aan zijn trekken kunnen komen: veel gerechten zijn namelijk nogal zwaar, door ruim gebruik van zetmeelknollen, peulvruchten, granen en noten. De overvloed aan ideeën in dit boek, maakt benieuwd naar de andere boeken, en geeft het geruststellende idee dat je ook als veganist in je keuken talloze gerechten uit de hele wereld kunt bereiden.


Ook een erg leuk vega-kookboek is het volgende.

The vegan cookbook
Nicola Graimes
Anness Publishing, London, 2000
ISBN 0754802329


Of veganistisch eten lekker is, dat valt niet te betwijfelen. In dit kookboek, een opvallend hardcover kookboek met kleurrijke foto's en losse omslag, ziet veganistisch eten er in ieder geval heerlijk uit! Het boek staat boordevol kleurenfoto's van een goede kwaliteit. De tussenfases van de recepten zijn zelfs in kleur geïllustreerd. Doorgaans is het dan de vraag hoe goed de inhoud is.

De inleiding, die een groot deel van het slanke boek in beslag neemt, geeft een goede voorbereiding op een veganistische levensstijl. Alles met betrekking tot veganisme komt voorbij: wat is het en waarom zou je, uitleg over voedingswaarde, ideeën voor dagmenu's, wat bevat dierlijke ingrediënten, hoe ei en zuivel te vervangen, wat is onmisbaar in een vega-keuken. En ook de lastige verhouding tussen veganisme en zwangerschap, kinderen, familie en vrienden.

Een detail in de inleiding dat storend kan werken, is de bewering dat ons gebit en spijsverteringsstelsel ontworpen zijn voor het veteren van puur plantaardig voedsel. Dit valt te betwisten, waardoor overige beweringen aan geloofwaardigheid kunnen verliezen. Bovendien is zo'n claim vaak niet nodig in het overtuigen van mensen. De recepten zien er smaakvol genoeg uit.

Het boek bevat slechts 50 recepten, maar een brede selectie. Van conventionele voor- bij- en hoofdgerechten, tot soya-ijs, olijvenbrood en kwarktaart. Graimes boek is niet te krijgen via bol.com, maar daar is wel 'Vegan Cooking' van haar hand te koop. Op dit moment voor E12,99, een stuk minder dan de twintig euro die ik voor dit boek betaalde. En waarschijnlijk net zo goed de moeite waard.

Jippia

Re:veganistische basiskookboeken (ofzo...)
« Reactie #6 Gepost op: 07 augustus 2006, 08:36:54 »
Ik heb onlangs het kookboek 365 snelle en gezonde recepten gekocht. Het is niet specifiek veganistisch, maar van de recepten met vlees/vis die erin staan geven ze ook een veganistische variant en met kennis van zaken. Het boek is te koop in boekhandel. De recepten zijn ingedeeld naar de seizoenen en werken met seizoensprodukten. Ze zijn niet moeilijk te maken en omvatten de hele maaltijd, van soep tot nagerecht.

Mirjam


BBB

Re:Veganistische basiskookboeken (ofzo...)
« Reactie #7 Gepost op: 06 januari 2007, 13:17:35 »
De meeste veganistische boeken zijn nogal geitewollensokkerig -alsjebegrijptwatikbedoel-

Voor de mensen die lekker willen eten zonder dierlijke producten zouden eens de boeken van Sarah Kramer en Tanya Barnard moeten bekijken..

"La Dolce Vegan", "How it all Vegan", "Garden of Vegan".... Ze zijn moeilijk te krijgen (wel via internet natuurlijk). Ik weet dat ze in Amsterdam te koop zijn bij Kookboekenleslokaal de Sperwer (Gerard Doustraat 226) en in Utrecht bij de Rode Rat (Oude Gracht 65)

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Veganistische basiskookboeken (ofzo...)
« Reactie #8 Gepost op: 06 januari 2007, 18:38:02 »
De meeste veganistische boeken zijn nogal geitewollensokkerig -alsjebegrijptwatikbedoel-

Ah joh, dat is toch al lang niet meer zo? De oude boeken misschien, maar de nieuwe...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische basiskookboeken (ofzo...)
« Reactie #9 Gepost op: 07 januari 2007, 20:16:43 »
La Dolce Vegan recensie op Koken & Zo!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Veganistische basiskookboeken (ofzo...)
« Reactie #10 Gepost op: 07 januari 2007, 20:21:00 »
Bianca, klopt het dat veel recepten niet van haar zelf zijn maar dat het boek grotendeels bestaat uit verzamelde recepten?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Sonjavr

Re:Veganistische basiskookboeken (ofzo...)
« Reactie #11 Gepost op: 03 februari 2007, 12:24:05 »
mm, ik ben ook ngo op zoek naar vegan kookboeken
ben niet vegan , maar wil wel wat strenger gaan , dus inspi nodig
alleen zit ik niet te wachten op links activisme verhalen in mijn kookboek

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Veganistische basiskookboeken (ofzo...)
« Reactie #12 Gepost op: 05 februari 2007, 00:39:21 »
Op de site van de NVV kan je veganistische kookboeken bestellen.

Links activisme  (een vooroordeel)  :-\
Ben ik nog niet tegen gekomen in de kookboeken.
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Dick

  • ****
  • 517
  • Geslacht: Man
    • plenty food
Re:Veganistische basiskookboeken (ofzo...)
« Reactie #13 Gepost op: 05 februari 2007, 00:46:44 »
Het geweten spreekt, maar het eigenbelang schreeuwt.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re:Veganistische basiskookboeken (ofzo...)
« Reactie #14 Gepost op: 08 februari 2007, 21:23:03 »
mm, ik ben ook ngo op zoek naar vegan kookboeken
ben niet vegan , maar wil wel wat strenger gaan , dus inspi nodig
alleen zit ik niet te wachten op links activisme verhalen in mijn kookboek

Vegan with a Vengeance en Vegan Cupcakes take over the World van Isa Chandra Moskowitz (die laatste in combi met Terry Hope Romero). In die laatste staan echt geen woord over dieren volgens mij.

En Vive le Vegan! van Dreena Burton. Staat wel een voorwoord in van Eric Marcus, maar de recepten zijn echt zo goed dat je die twee pagina's wel over het hoofd kunt zien, toch?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische basiskookboeken
« Reactie #15 Gepost op: 16 februari 2007, 10:58:16 »
Vegan Planet vind ik ook een erg goed kookboek, het is erg dik en de recepten zijn niet al te moeilijk.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2007, 11:00:25 door Marla »

Offline Piek

  • *****
  • 2.510
  • Geslacht: Vrouw
Re:Veganistische basiskookboeken
« Reactie #16 Gepost op: 12 april 2007, 10:29:07 »
Een absolute aanrader is Vegan with a vengeance!
Eet gezond & eet taartjes

Gin

Re:Veganistische basiskookboeken
« Reactie #17 Gepost op: 05 oktober 2008, 03:42:02 »
Een absolute aanrader is Vegan with a vengeance!

Ik heb deze vandaag binnengekregen. Ik was gaan kijken n.a.v. deze post en het leek me een leuk boek. Nou, hij is binnen en ik heb er al in zitten lezen. Het is in ieder geval heel leuk geschreven. Hoe de recepten zijn weet ik nog niet, daar moet ik toch eerst eens wat van maken, maar ik vond het al geruststellend dat er in de inleiding stond dat er geen salades in het boek voorkwamen. Dat vind ik altijd het nadeel van het tijdschrift Vegetarisch Fit  - leuk hoor, salades, maar daar houd ik het dus echt geen avond op uit.

Jippia

Re:Veganistische basiskookboeken
« Reactie #18 Gepost op: 03 december 2008, 16:11:42 »
Ik heb nu een aantal boeken van Linda Majzlik in huis (a vegan taste of Greece, a vegan taste of the Caribbean, a vegan taste of the Middle East, a vegan taste of Eastern Europe en Vegan baking) en ik vind ze erg leuk. Ik heb er nog niets uit gemaakt, maar dat komt nog wel. In ieder geval met kerst.

Schanulleke

Re:Veganistische basiskookboeken
« Reactie #19 Gepost op: 07 december 2008, 18:46:30 »

Voor de mensen die lekker willen eten zonder dierlijke producten zouden eens de boeken van Sarah Kramer en Tanya Barnard moeten bekijken..

"La Dolce Vegan", "How it all Vegan", "Garden of Vegan".... Ze zijn moeilijk te krijgen (wel via internet natuurlijk). Ik weet dat ze in Amsterdam te koop zijn bij Kookboekenleslokaal de Sperwer (Gerard Doustraat 226) en in Utrecht bij de Rode Rat (Oude Gracht 65)


Ik heb vrijdag "How it all Vegan" besteld via bol.com. Ik ben benieuwd. Heeft er iemand ervaring mee?