Vegatopia Forum

Lunch Recepten gevraagd

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nanya

  • **
  • 23
Lunch Recepten gevraagd
« Gepost op: 15 november 2015, 21:02:27 »
Sinds kort doe ik aan zelfstudie en ben ik dus meestal thuis met de lunch in plaats van op school. Ik voel me dan ook niet meer echt genoodzaakt om elke dag maar gewoon een boterham pindakaas te nemen of iets dergelijks. Ik zou graag willen horen van jullie welke geschikte lunch recepten jullie hebben. Met geschikt bedoel ik dat er geen vlees/vis in mag zitten en dat het in minder dan veertig minuten te maken moet zijn of makkelijk de avond van te voren.
Alvast heel erg bedankt

Nanya

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
,,,,فلافل

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.328
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Lunch Recepten gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2015, 22:17:23 »
Bedoel je echt lunchrecepten of zoek je naar snelle warme maaltijden? In 40 minuten kun je, met een beetje handigheid, makkelijk een complete maaltijd in elkaar draaien. Wil je dan 's avonds ook warm eten of is de warme lunch een vervanging voor de warme avondmaaltijd?

Zeker in de winter vind ik soep met brood een fijne lunch. Van een kleine pompoen heb je in een mum van tijd voor drie dagen soep. Je kunt ook wat kikkererwten door de pompoensoep gooien en met wat couscous eten, voor de variatie.

Turks brood gevuld met bijvoorbeeld paprika, tomaat, rode ui, spinazie of champignons, en kaas (gewone Goudse of geitenkaas) 10 minuten in de oven schuiven vind ik ook een succesnummer.

Wraps! Arabisch platbrood bestrijken met hummus en verder gevuld met dingen als paprika, radijs, zuurkool (jazeker!) en andere groenten. Of tortilla's met (rucola-pesto), kerstomaatjes en eventueel ook mozzarella.

Als je toch wat in de keuken of in huis moet rommelen, is een risotto ook vrij snel gemaakt. Telkens tussendoor even roeren is voldoende.

Een 'ordinaire' tosti met kaas (maar ook met bijvoorbeeld champignons, gedroogde tomaat, olijven) en ketchup of HP Sauce op zijn tijd is ook niet te versmaden.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Nanya

  • **
  • 23
Re: Lunch Recepten gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2015, 22:45:39 »
Het is ieder geval niet de bedoeling dat het heel erg vullend is aangezien ik in de avond ook nog graag samen eet met vriendlief . Maar als er snelle avond gerechten zijn die niet zo veel vullen of bijgerechten of wat dan ook dan zijn die ook van harte welkom.

En oh met zuurkool lijkt me super lekker, ik ben echt dol op zuurkool!

Offline Sven

  • *****
  • 3.818
  • Geslacht: Man
Re: Lunch Recepten gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2015, 23:35:38 »
Als je dol bent op zuurkool, zijn deze 'Poolse tortilla's' ook wel leuk als snel lunchgerecht.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.520
Re: Lunch Recepten gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2015, 09:53:48 »
Een kleine salade met bijvoorbeeld geroosterd brood is snel en toch ietsjes bijzonderder dan alleen een boterham. Bijvoorbeeld wortel-kokos salade met walnoten en rozijntjes, gewone sla met augurt, tomaat, komkommer en een hard gekookt eitje, rode bietjes salade met zilveruitjes en bieslook.Je kan ook voor twee dagen salade maken, zoals couscous met kikkererwten, gierst met pompoen etc.

Ietsjes meer werk is sushi (met komkommer, avocado, paprika). Je neemt dan één rol (gemaakt van een velletje nori met ongeveer 50 gram rijst, aangemaakt met wat azijn, suiker en zout) voor een lunch. Als je de rol niet aansnijdt, dan is het best een avond van tevoren klaar te maken. Ik maak dan twee rollen voor twee dagen tegelijk, dat kan best, als je het meteen na het maken in plasticfolie in de koelkast legt.

Een omelet met restjes kaas of champignons is lekker snel klaar.
En zoals Eelco al zei, tosti's zijn ook geweldig. Je kan vanalles proberen. Ik vind een tosti op z'n Indonesisch, met pindakaas, sambal, beetje ketjap, komkommer en gebakken uitjes ook erg lekker.

Een japanse noedelsoep is ook erg lekker, met een beetje miso, sojasaus, lenteui, wortel en reepjes omelet en sesamzaadjes. Ik vind zelf van die kant en klare udon noodles het lekkerst. Er is ook kant en klare misosoep, ik weet alleen niet of er ook zonder vis (bonitovlokken) bestaan?