Vegatopia Forum

Cholesterol

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Cholesterol
« Gepost op: 16 november 2015, 19:22:02 »
Mijn man blijkt te hoog cholesterol te hebben, en te weinig van het goede (blijkt in de familie te zitten).

Goede tips vallen volgens mij redelijk samen met vego eten, dus volgens mij is dit een draadje.

Wie heeft er goede tips?

-veel tofu (en nog vaker vego dus)
- afstappen van volle yoghurt?
- kaas vervangen door hummus maar nog meer tips?
- Hoe is het imago van eieren tegenwoordig?
- veel noten inderdaad?

Gebak etc at hij toch al niet, dus dat gaat niks helpen. Andere tips?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Cholesterol
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2015, 22:01:25 »
Als het in de familie zit, kan het zijn dat het, bot gezegd, niets uitmaakt wat je man al dan niet eet. Mijn moeder heeft ook een te hoog cholesterol en (veel) te hoge bloeddruk, net als mijn oom en wijlen mijn oma. De arts had haar expliciet gezegd dat ze wel een beetje verstandig moet blijven eten, maar dat het effect van voeding vrij klein is vergeleken bij de erfelijke belasting. Praat dus met de arts en vraag expliciet of het zin heeft het eetpatroon aan te passen, of dat er toch cholesterolverlagers aan te pas moeten komen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cholesterol
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2015, 00:16:44 »
Met cholesterolverlagers zou ik oppassen en dat alleen als laatste optie zien. Ze hebben veel bijwerkingen. Een eenmalige meting zegt overigens niets. Het kan net op dat moment heel hoog of heel netjes zijn.

Misschien is het sowieso eens interessant om eens over andere theorieën over cholesterol en voeding te lezen dan die van het Voedingscentrum:

http://wholehealthsource.blogspot.nl/search/label/cholesterol
http://anthonycolpo.com/the-cholesterol-theory-of-heart-disease-is-nonsense/
http://evolutionarypsychiatry.blogspot.nl/2010/10/what-heck-is-apoe-and-other-stories-of.html

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Cholesterol
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2015, 01:04:00 »
Met cholesterolverlagers zou ik oppassen en dat alleen als laatste optie zien. Ze hebben veel bijwerkingen. Een eenmalige meting zegt overigens niets. Het kan net op dat moment heel hoog of heel netjes zijn.
Absoluut. En dat geldt voor de meeste mensen. Maar omdat bambi schrijft dat het in de familie zit, en omdat mijn moeder expliciet te horen heeft gekregen (en zelf heeft gemerkt) dat die erfelijke component een stuk bepalender is dan de voeding, denk ik echt dat het goed is om dit met een arts te bespreken. En ja, bijwerkingen hebben die cholesterolverlagers helaas ook.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cholesterol
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2015, 07:19:33 »
Met cholesterolverlagers zou ik oppassen en dat alleen als laatste optie zien. Ze hebben veel bijwerkingen. Een eenmalige meting zegt overigens niets. Het kan net op dat moment heel hoog of heel netjes zijn.
Absoluut. En dat geldt voor de meeste mensen. Maar omdat bambi schrijft dat het in de familie zit, en omdat mijn moeder expliciet te horen heeft gekregen (en zelf heeft gemerkt) dat die erfelijke component een stuk bepalender is dan de voeding, denk ik echt dat het goed is om dit met een arts te bespreken. En ja, bijwerkingen hebben die cholesterolverlagers helaas ook.

Beide zaken zijn hier al besproken: als voeding maar 10% uitmaakt, én we al behoorlijk volgens de aanbevelingen eten, wat maakt het dan uit?!
Anderszijds, het nu maar nét te hoog, als je net op de grens kan blijven/komen dat je pillen moet slikken, dan heeft dat de voorkeur!
Het idee (van de huisarts) is, nu twee maanden nóg gezonder eten, dan weer prikken en dan kijken of medicijnen nodig zijn. Heeft wel voordeel van tweede meting, bedenk ik nu.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Cholesterol
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2015, 07:34:29 »
Hoewel het niet klinkt alsof dit het is, is het misschien wel goed om ook in je achterhoofd te houden dat een traagwerkende schildklier ook voor een te hoog cholesterol kan zorgen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cholesterol
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2015, 12:59:58 »
Hoewel het niet klinkt alsof dit het is, is het misschien wel goed om ook in je achterhoofd te houden dat een traagwerkende schildklier ook voor een te hoog cholesterol kan zorgen.

In dit geval niet nee: opa had hartstilstand, vader hoog cholesterol en wordt binnenkort gedotterd, tante had ook klachten en diagnose: erfelijk verhaal.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cholesterol
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2015, 13:30:57 »
Hoewel het niet klinkt alsof dit het is, is het misschien wel goed om ook in je achterhoofd te houden dat een traagwerkende schildklier ook voor een te hoog cholesterol kan zorgen.

In dit geval niet nee: opa had hartstilstand, vader hoog cholesterol en wordt binnenkort gedotterd, tante had ook klachten en diagnose: erfelijk verhaal.

Een hartstilstand hoeft niet per se gerelateerd te zijn aan dichtgeslibde aderen. Uiteraard worden dat soort genen niet door alle nakomelingen geerfd, maar zou het ook gewoon pech kunnen zijn dat net je vader en zijn zus problemen hebben?

Aan mijn vaders kant van de familie komt bijvoorbeeld hoge bloeddruk voor en daar heeft/had ook iedereen er last van: zijn moeder had het en overleed aan een beroerte/hersenbloeding (70), zijn zus had het en overleed aan een hersenbloeding (59), zijn broer heeft het en die heeft het anderhalve nier gekost (toen was hij rond de 60), en de andere zus heeft het ook en meerdere tia's gehad en inmiddels hersenschade (ook vanaf halverwege de 50). Hoe het qua bloeddruk bij mijn vader zat, weet ik eigenlijk niet eens, maar die hield er dan ook een extreem ongezonde leefstijl op na en is ergens anders aan overleden.

Wacht eerst die 2e meting maar eens af en eventueel doe je kort daarop een 3e. Een oom (aangetrouwd;)) liet zich op zo'n cholesteroldag bij de supermarkt (uiteraard gesponsord door Becel/farmaceutische bedrijven...) prikken en had een zeer hoge uitslag. De week erop het voor de zekerheid bij de huisarts laten testen en toen was het normaal.


Aan statines kleven aardig wat nadelen (voor vrouwen nog meer) dus wees er zeker van dat het echt nodig is. Hier nog wat informatie over cholesterol en statines: http://www.ravnskov.nu/ducholesterol.htm

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cholesterol
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2015, 15:35:52 »
Mijn moeder heeft ook last van te hoog cholesterol, ook een familiekwaaltje. En ze vond de pillen te duur dus is ze een tijd lang zo goed als  veganistisch gaan eten, maar het maakte echt amper wat uit voor haar cholesterol gehalte. Nu dus maar weer aan de pillen. Ik geloof niet dat ze verder last heeft van bijwerkingen trouwens, daar heb ik haar nooit over gehoord.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Cholesterol
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2015, 16:36:16 »
Kunnen inderdaad erg nare bijwerkingen hebben  :(
Als je er echt maar net boven zit, is de vraag of dat niet beter is dan de bijwerkingen, iets om met artsen te bespreken idd.
Bewegen schijnt ook te helpen, doet hij dat al veel? Anders is dat ook iets om aan te denken.
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cholesterol
« Reactie #10 Gepost op: 17 november 2015, 18:30:58 »
Kunnen inderdaad erg nare bijwerkingen hebben  :(
Als je er echt maar net boven zit, is de vraag of dat niet beter is dan de bijwerkingen, iets om met artsen te bespreken idd.
Bewegen schijnt ook te helpen, doet hij dat al veel? Anders is dat ook iets om aan te denken.

Hij doet 2x astanga (heftige yoga) en wat fietsen en tuinieren, ik zal een schopje geven. ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cholesterol
« Reactie #11 Gepost op: 30 november 2015, 19:33:52 »
Kokos blijkt voor 50% uit vet te bestaan, en grotendeels verzadigd vet. Maar het is wel plantaardig. Is het nou slecht voor je, of valt dat mee?  ???
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Cholesterol
« Reactie #12 Gepost op: 01 december 2015, 17:27:21 »
Kokos blijkt voor 50% uit vet te bestaan, en grotendeels verzadigd vet. Maar het is wel plantaardig. Is het nou slecht voor je, of valt dat mee?  ???

De meningen verschillen, zoals dit artikel goed weergeeft. "Officieel" geldt het nog als niet zo gezond.

Ik geloof trouwens dat Lovelocker deodorant van kokosvet had gemaakt.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cholesterol
« Reactie #13 Gepost op: 01 december 2015, 18:44:05 »
Dank je; hij of wij gaan er naar kijken.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Cholesterol
« Reactie #14 Gepost op: 04 februari 2016, 14:05:18 »
http://www.ftm.nl/exclusive/cholesterol-mythe-deel-1/

Citaat

Voor Follow the Money bouwt onderzoeksjournalist en auteur Daan de Wit aan een dossier met een grote maatschappelijke en journalistieke relevantie. Een onderwerp waar veel belangen, geld en invloed mee zijn gemoeid: cholesterol.
De visie op cholesterol bij hart- en vaatziekten vertoont gebreken. ‘Er móet nu iets veranderen om het aantal slachtoffers te verminderen en ook om de almaar stijgende zorgkosten te drukken.’ Vandaag deel 1: Onderzoek over onderzoek

De huidige visie op cholesterol is gebaseerd op gebrekkige en achterhaalde wetenschap. Dit blijkt uit het werk van een kopgroep van wetenschappers die ik citeer in een van de hoofdstukken van mijn boek Weet wat je eet. Zij tonen aan dat de heersende kijk op cholesterol en het ontstaan van hart- en vaatziekten ernstige gebreken vertoont. Op basis van de oudste kennis en van de nieuwste wetenschap maken deze wetenschappers duidelijk dat andere mechanismen hart- en vaatziekten veroorzaken dan tot nog toe algemeen werd aangenomen. Daarover gaat deze serie.

http://www.ftm.nl/exclusive/42832/


Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.900
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Cholesterol
« Reactie #15 Gepost op: 04 februari 2016, 15:46:15 »
tl;dr: vetten zijn niet slecht voor je.