Vegatopia Forum

Vegetarische fondue?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vegetarische fondue?
« Gepost op: 22 november 2015, 19:57:19 »
Hallo,

ik ben sinds iets langer dan een jaar vegetariër en bijna-veganist. Met de feestdagen ga ik elk jaar eten bij mijn familie. Elk jaar doen ze gourmet dus dat was geen probleem :) wat lekkere groentjes en ik kon gewoon meedoen :) Dit jaar heeft mijn familie besloten om (vlees)fondue (in olie) te doen. Ik heb zelf nog nooit fondue gedaan aangezien ik heb begrepen dat dat wat gelijkaardig is aan frituren en ik frituur nooit. Ben geen fan van vettig eten ;) Ik weet dus niet goed wat ik kan voorzien als alternatief voor mij. Aubergine valt al weg denk ik, aangezien dat dat olie opzuigt als een spons :) welke groentjes zouden een lekkere vegetarische fondue kunnen maken?

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Vegetarische fondue?
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2015, 21:12:18 »
Je hebt ook chinese foundue, in plaats van olie, gebruik je dan lekkere bouillon. Je kookt dus eerder je eten in plaats van frituren. Veel gezonder! Hier kan je dan allerlei groentes in doen, of kleine blokjes tofu. Aan het einde kan je de bouillon gewoon opdrinken, die heeft dan extra smaak gekregen. Als je even googled op "Chinese fondue" of "hotpot" en je komt allerlei recepten tegen.

Als dat te ingewikkeld is, dan kan je ook lekkere hapjes maken die je zo kan opeten, zoals gevulde champignons of kleine wrapjes. Zo zit je ook gezellig met een bordje met kleine dingen, maar hoef je niet je eten in de olie te doen, waar anderen vlees in doen. Het gaat toch tenslotte om de gezelligheid, niet dat je iets tegen je zin aan het doen bent. Als je wat extra maakt, dan kan je het ook nog delen.

Mocht je toch met de rest meefonduën, aubergine is wel goed te frituren als je ze even door wat (kikkererwten-)bloem met wat (indiaanse) kruiden wentelt. Niet te dikke plakken. Champignons zijn altijd lekker, en groenten kan je eventueel in tempuradeeg doen. Kant en klare falafal (sowieso ook lekker als hapje) kan ook goed.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetarische fondue?
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2015, 21:21:29 »
Kaasfondue is waarschijnlijk geen optie, omdat je bijna-veganist bent? In dit kerstmenu uit 2006 vind je een aantal leuke fondue-ideeën.

Ik persoonlijk zou in ieder geval geen zin hebben om groente en dergelijke in hetzelfde vet te gooien waar ook vlees in wordt gedaan, al was het maar vanwege de smaak (en het idee, brrr).

Als je een spiritusbrandertje hebt (zo'n ouderwets tweepersoons gourmetstel), kun je een eenpersoons vegan wokje voorbereiden. Een paar verschillende groentes, smaakmakers (sambal, knoflook, sojasaus, currypasta, loempiasaus, dat werk) en voorgekookte rijst meenemen (bedenk ik zo uit de losse pols).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.218
Re: Vegetarische fondue?
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2015, 22:02:40 »
Eh. Ik zou zelf niets blieven uit een bak olie waar andere mensen hun vlees in laten garen... Maar als jij dat níet een goor idee vindt, dan nog; je houdt niet van vettige troep (en terecht, als je het mij vraagt)... kun je niet iets anders eten? Of wil je echt graag mee-fonduën?

Ik kan me voorstellen dat minder poreuze groenten minder olie absorberen (wortel, broccoli-stelen), iets zegt me dat gefrituurde aardappel ook best zou kunnen smaken...

Hmm, nee, kun je niet beter toch iets heel anders maken voor jezelf, dat dan wel lekker is?
Of als je iets vergelijkbaars wilt eten, zet er een groentebouillonfondue naast en gooi daarin elke groente die je lekker vindt?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: Vegetarische fondue?
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2015, 00:43:15 »
Na een aantal jaren mee-fonduen met de schoonfamilie, hebben dochter en ik een alternatief gezocht. Ik had niet zozeer moeite met het feit dat we in dezelfde pan gingen fonduen, maar meer het feit dat veg. producten olie absorberen als een spons. Champignons, broccoli of brood lukte wel, maar aan het eind van de avond had ik het idee dat ik een liter olie had gedronken. Ik heb een Chinese fonduepan voor groentebouillon gekocht, een lekker Chinees bouillonrecept van internet gehaald, veel makkelijke groentes (mini asperges, bimi, tauge, courgette), champignons, shitakes en dumplings erbij en succes gegarandeerd. Nu zit een deel van de familie vaak met argusogen te kijken of we af en toe wat lekkers willen doorschuiven.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarische fondue?
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2015, 10:18:33 »
Superlekker! Wij eten ook regelmatig steamboat (zo heet het aziatisch fonduen). Ik neem meestal dit recept voor de bouilon:

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R354960/chinese-groentefondue. Lekker pittig!

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarische fondue?
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2015, 10:20:33 »
Succes trouwens Anna Bella! Ik hoop dat je familie een beetje respect heeft voor je keuzes. Dit soort etentjes vind ik altijd best lastig.

Re: Vegetarische fondue?
« Reactie #7 Gepost op: 30 november 2015, 10:16:40 »
Een bouillon is een heel goed idee :) Aangezien ik het idd niet zag zitten om mijn groentjes in dezelfde fondue te steken als waar anderen hun vlees steken (zoals Eelco en Marinara ook opmerkten), dacht ik sowieso al een eigen fonduetje te kopen en mee te nemen;) Dus dan kan ik er idd gewoon bouillon in doen.  Had ook even gedacht een eigen gourmetstelletje mee te nemen maar er wordt al zoveel gezaagd over mijn keuze om vegetariër te zijn, dus ik probeer zo dicht mogelijk aan te sluiten bij wat zij doen ;)

@ neleH: Het is inderdaad vervelend om altijd degene te moeten zijn die "speciaal" moet doen ;) Elke keer word ik er weer op aangesproken (lees: net niet aangevallen) -_- Ik moet sowieso altijd al mijn eigen eten steeds meebrengen. Daarom probeer ik weer niet te veel op te vallen door als enige niet te fonduen ;) Want dan krijg ik de ganse avond gegarandeerd gemekker :) En ik ben normaal niet iemand die zich laat doen. Maar er zijn echt al heuse ruzies ontstaan omdat ik mijn keuze "verdedigde". Bij de feestdagen doe ik dat liever niet :) Ben al blij dat deze kant van de familie gewoon thuisviert :) De andere kant van de familie gaat sinds vorig jaar op restaurant en niet ergens waar je ook vegetarisch kan krijgen. Vorig jaar een 7-gangenmenu vol met vis en vlees. Ik ben maar meegegaan met het idee dat ik enkel mijn groenten en aardappelen zou opeten en de rest zou doorsluizen, maar dan hangt alles vol saus of blijken je groenten onder en zelfs in het vlees te zijn gedraaid... Ik heb die avond vooral veel brood gegeten ;) Heb al laten weten dit jaar niet mee te gaan.

@ Monica: ik ben wat jaloers dat jouw familie van jouw eten wil eten :) Mijn familie wil echt niets proberen! Ik breng elke keer lekkere dingen mee maar vaak willen ze niet eens proeven.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarische fondue?
« Reactie #8 Gepost op: 30 november 2015, 11:14:36 »
Veel succes Anna Bella! En de aanhouder wint, blijven volhouden. Op een gegeven moment zal je familie inzien dat het geen bevlieging is maar dat het je serieus is.

En wellicht is een belletje naar het restaurant vooraf een goed idee (ook een signaal naar je familie).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarische fondue?
« Reactie #9 Gepost op: 30 november 2015, 12:42:15 »
Zelf ben ik dol op vet, maar aan tafel fonduen met een bak kokende olie... :nooo: Is dat ook niet hartstikke gevaarlijk?

Ik zou niet zomaar met een eigen fonduesetje aan komen zetten (wie weet staan ze dat ook niet toe), maar eerst het restaurant bellen met de vraag wat er mogelijk is voor jou.

Als ze moeilijk doen, dan dit jaar het etentje maar weer uitzitten (eventueel met zelf meegenomen boterhammen ;D) en je familie aanbieden om volgend jaar mee te helpen met het zoeken naar een restaurant dat geschikt is voor iedereen (of geef alvast aan dat je december 2016 al helemaal volgeboekt bent).

Re: Vegetarische fondue?
« Reactie #10 Gepost op: 30 november 2015, 21:05:32 »
Wij vieren kerstmis altijd twee keer ;) één keer met de ene helft van de familie en nog een keer met de andere helft van de familie ;) Het fonduesetje is voor de eerste helft, die gewoon thuis vieren dus dan kan ik best wel mijn eigen fonduesetje meebrengen :) op restaurant zouden ze daar idd niet mee lachen denk ik ;)

Had vorig jaar gebeld naar dat restaurant maar ze voorzagen geen vegetarische maaltijden en het was zelfs teveel gevraagd om het vlees en de vis eraf te laten. "Mevrouw, wij ontvangen meer dan 500 gasten tegelijkertijd. We kunnen geen rekening houden met speciale eisen. Er is één menu voor volwassenen en één menu voor kinderen (curryworst :p)" En ik heb nu dit jaar eens uit nieuwsgierigheid wat zitten rondkijken naar restaurants die speciale feestmenu's doen. Vegetarische opties nog niet echt gezien...

Maar zo'n ramp vind ik het nu ook niet om niet meer mee naar dat restaurant te gaan. ;)

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: Vegetarische fondue?
« Reactie #11 Gepost op: 30 november 2015, 22:22:37 »
Superlekker! Wij eten ook regelmatig steamboat (zo heet het aziatisch fonduen). Ik neem meestal dit recept voor de bouilon:

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R354960/chinese-groentefondue. Lekker pittig!

Wat toevallig. Dat recept neem ik ook altijd. Ik doe er ook kaffir lime blaadjes in. Die vind ik altijd zo lekker ruiken.

@ Monica: ik ben wat jaloers dat jouw familie van jouw eten wil eten :) Mijn familie wil echt niets proberen! Ik breng elke keer lekkere dingen mee maar vaak willen ze niet eens proeven.

De ene helft wil wel graag wat proeven, maar de andere helft heeft alleen al een afkeer, omdat het vegetarisch is en wil niet proeven. Dus de meningen zijn verdeeld. Maar het maakt ons niet uit. Wij eten lekker, het is gezellig en af en toe een opmerking laat ik dan langs me heen gaan. Zoals de opmerking: het lijkt wel groentesoep. Tja ik weet niet hoe je die vleesstukken in olie noemt, maar dat lijkt wel frituur, denk ik dan bij mezelf.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarische fondue?
« Reactie #12 Gepost op: 01 december 2015, 11:10:07 »
Wij vieren kerstmis altijd twee keer ;) één keer met de ene helft van de familie en nog een keer met de andere helft van de familie ;) Het fonduesetje is voor de eerste helft, die gewoon thuis vieren dus dan kan ik best wel mijn eigen fonduesetje meebrengen :) op restaurant zouden ze daar idd niet mee lachen denk ik ;)

Had vorig jaar gebeld naar dat restaurant maar ze voorzagen geen vegetarische maaltijden en het was zelfs teveel gevraagd om het vlees en de vis eraf te laten. "Mevrouw, wij ontvangen meer dan 500 gasten tegelijkertijd. We kunnen geen rekening houden met speciale eisen. Er is één menu voor volwassenen en één menu voor kinderen (curryworst :p)" En ik heb nu dit jaar eens uit nieuwsgierigheid wat zitten rondkijken naar restaurants die speciale feestmenu's doen. Vegetarische opties nog niet echt gezien...

Maar zo'n ramp vind ik het nu ook niet om niet meer mee naar dat restaurant te gaan. ;)

Wat een stom en ongastvrij restaurant. Ze kunnen toch een salade'tje voor je in elkaar flansen. Sterkte!

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarische fondue?
« Reactie #13 Gepost op: 01 december 2015, 11:11:33 »
Superlekker! Wij eten ook regelmatig steamboat (zo heet het aziatisch fonduen). Ik neem meestal dit recept voor de bouilon:

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R354960/chinese-groentefondue. Lekker pittig!

Wat toevallig. Dat recept neem ik ook altijd. Ik doe er ook kaffir lime blaadjes in. Die vind ik altijd zo lekker ruiken.


Waar koop je die? Ik heb wel eens gedroogde kaffirlimoenblad gekocht maar dat was niet wat.

Volgens mij heeft Hiziki ze eens in de vriezer gehad, toch?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarische fondue?
« Reactie #14 Gepost op: 01 december 2015, 12:19:11 »
Ja, kaffir lime blaadjes uit de vriezer koop je hier bij de Turk bij de Action/Jumbo. Die heeft ook Aziatische producten.

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vegetarische fondue?
« Reactie #15 Gepost op: 01 december 2015, 14:22:59 »
Thanks!

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: Vegetarische fondue?
« Reactie #16 Gepost op: 01 december 2015, 23:55:19 »
Superlekker! Wij eten ook regelmatig steamboat (zo heet het aziatisch fonduen). Ik neem meestal dit recept voor de bouilon:

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R354960/chinese-groentefondue. Lekker pittig!

Wat toevallig. Dat recept neem ik ook altijd. Ik doe er ook kaffir lime blaadjes in. Die vind ik altijd zo lekker ruiken.


Waar koop je die? Ik heb wel eens gedroogde kaffirlimoenblad gekocht maar dat was niet wat.

Volgens mij heeft Hiziki ze eens in de vriezer gehad, toch?

Bij de toko. In de vriezer inderdaad. Het zijn dan ingevroren verse blaadjes.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.335
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Vegetarische fondue?
« Reactie #17 Gepost op: 02 december 2015, 01:20:44 »
Superlekker! Wij eten ook regelmatig steamboat (zo heet het aziatisch fonduen). Ik neem meestal dit recept voor de bouilon:

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R354960/chinese-groentefondue. Lekker pittig!

Wat toevallig. Dat recept neem ik ook altijd. Ik doe er ook kaffir lime blaadjes in. Die vind ik altijd zo lekker ruiken.


Waar koop je die? Ik heb wel eens gedroogde kaffirlimoenblad gekocht maar dat was niet wat.

Volgens mij heeft Hiziki ze eens in de vriezer gehad, toch?

Bij de toko. In de vriezer inderdaad. Het zijn dan ingevroren verse blaadjes.
Die moet ik dan nog eens uitproberen. De gedroogde blaadjes verpesten elk gerecht of elke thee. Ik heb nog een pak liggen, die mag regelrecht in de GFT.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.522
Re: Vegetarische fondue?
« Reactie #18 Gepost op: 02 december 2015, 17:44:36 »
Je kan bij de Oriental supermarkt (toko) ook verse blaadjes kopen, bijvoorbeeld ook salam blaadjes en kerrieblaadjes (als je geluk hebt). Ik gooi ze daarna ook altijd in de vriezer :)
Die vriezer van mij zit dan ook redlijk vol met verschillende soorten blaadjes  ;)