Vegatopia Forum

De voorraadkast uitdaging

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
De voorraadkast uitdaging
« Gepost op: 04 januari 2016, 13:34:26 »
Ik ga voor januari 2016 een voorraadkast challenge (uitdaging in goed nederlands...) aan: De hele maand zo veel mogelijk voorraad opeten, menus maken met wat er nog in diepvries zit en in de voorraadkast staat, alleen verse producten bijkopen.

Goed voor de creativiteit, goed voor de januari-portemonnee die na december toch wat dun is, en goed om weer ruimte in de kasten te creeeren. Ik ga vanavond beginnen met een overzicht maken van wat ik nog heb, en daar menu's omheen plannen. Normaal doe ik dit per week, maar ik ga dit nu voor de hele maand doen.

Nog meer mensen die hieraan mee willen doen?  :vork:
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #1 Gepost op: 04 januari 2016, 13:35:10 »
Mijn laaste boodschappen zijn overigens gedaan op 30 december 2015.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #2 Gepost op: 04 januari 2016, 13:48:17 »
Grappig, ik heb me ook voorgenomen om vriezer en voorraadkast leeg te koken en alleen vers bij te kopen. Ik weet alleen niet of ik het daar ook werkelijk een hele maand mee red en of de man er ook mee uit de voeten kan. Ik deed zaterdag mijn laatste boodschappen, allemaal versproducten op volkorenpasta na, dat was helemaal op en je moet al die groenten toch ergens mee combineren   ;D

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2016, 13:54:14 »
Wat leuk Jol! Doel is een lege vriezer en lege voorraadkast, eigenlijk hoe eerder hoe beter, dus als je eerder klaar bent is dat toch alleen maar goed?

Ik heb nog twee vier zakken pasta (1 2 kilo dus) dus daar kan ik nog 10 20 keer van eten. Aangezien ik maar 1 keer per week pasta eet heb ik dus voor 10 20 weken pasta in huis. Misschien moet ik een deel van februari er bij pakken  :)
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2016, 13:09:34 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Aiko

Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #4 Gepost op: 04 januari 2016, 16:34:23 »
Ik heb eigenlijk nooit wat in mijn koelkast (naast kaas en een halfvolhalfleeg pak sojamelk). En knollen en kolen om bij te snijden als ik eens soep maak.

En mijn diepvries staat helemaal zinloos te staan. In mijn voorraadkast heb ik wel wat dingen die eeuwig houdbaar zijn, zoals pakken havermoutvlokken. en in voorraadpotten heb ik gedroogde bonen en ander geitenwollensokkerige dingen om naar wens in de soep te gooien.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.314
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #5 Gepost op: 04 januari 2016, 16:47:40 »
Dit doe ik eigenlijk al erg vaak, want ik vind het niet zo leuk om boodschappen te doen. Ook heb ik geen vriezer. Wel een leuk onderwerp, dus ik ben benieuwd naar alle ideeën.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.521
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #6 Gepost op: 04 januari 2016, 19:19:12 »
Ik ben wel voorzichtig begonnen eens oude pakjes etc op te maken of weg te gooien. Heb nog veel dingen die ik van mijn vorige werk bij de winkel over datum had meegenomen dat nu wel eens echt op moeten ;)

Vriezer doen we altijd al netjes, we kijken af en toe eens op het lijstje of er al iets langer dan een maand of vier in ligt, dat heeft dan prioriteit.
Maar qua pasta, rijst etc kan ik zonder probleem een maand koken, dat kopen we altijd in bulk in de aanbieding.

Wel een goed idee!


Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2016, 20:22:15 »
Wij proberen heel erg op te letten niet te veel in onze koelkast te hebben (en vers te koken), maar het gaat toch steeds ergens mis (lees: bij mij). Ik heb altijd zin in heel veel dingen tegelijk :D.

Alleen kaas en melk :O. Nee, bij ons ligt er wel een stuk meer in..

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #8 Gepost op: 04 januari 2016, 21:18:54 »
Ik ben nu bezig met inventariseren... Vanavond erwtensoep gegeten uit de diepvries, met een volkorenbol (die ronde bol nam veel ruimte in in de diepvries).

Uit mijn eerste inventarisatie blijkt dat het vooral de standaard maaltijdcomponenten zijn die overblijven. Ik koop er dan spannendere dingen bij die sneller op gaan, maar de basisvoorrraad, daar kom ik dus niet doorheen. De uitdaging wordt dus die te verwerken tot spannende gerechten, of tot makkelijke gerechten die ik van te voren kan maken voor als ik laat thuis ben en geen puf heb om te koken.

De diepvriezer: Ik heb voor zo'n twaalf maaltijden vleesvervangers, en die eet ik normaliter maar een keer per week. Even iets in gaan plannen om daar twee keer per week van te maken, dan is dat in zes weken op. Ik heb voor vier tot zes maaltijden basis tomatensaus, en voor zes avonden maaltijdsoep (of twaalf keer lunchsoep, dat kan ook). ik denk dat ik voor 6-8 maaltijden diepvriesgroente in huis heb (spinazie, edamame boontjes, prei, bloemkool, broccoli, soepgroente). die kan ik combineren met de rijst of pasta uit de voorraadkast. Verder bergen diepgevroren kruiden (koriander, peterselie, rozemarijn, thijm, basilicum). Plus nog appeltaart, rijstepap, havermout en wat overgebleven oliebollen als toetjes of voor bij de thee. En drie pakjes bladerdeeg.

In de koelkast paprika, komkommer, sla-met-een-kluit, wortels, knolselderij, restanten wilde franse kazen, haloumi (zeer lang houdbaar dus daar begin ik nog niet aan), verse tahoe, amandelmelk en sojamelk, sinaasappels, appels, peren. Buiten de koelkast nog tomaten, aardappelen, zuurkool, uien, knoflook.

In de voorraadkast tortillachips, crackertjes, vliespinda's, gemengde noten, blikgroenten (kidneybonen, kikkererwten, tomaat, mushy peas, mais, velderwtjes), gedroogde peulvruchten: erwten, spliterwten, rode linzen, gele linzen, puy linzen; bloem, pizzabloem (1,5 kilo...), zelfrijzend bakmeel, griesmeel, havermout, curry pasta, kokosmelk, santen, augurken, zilveruitjes, jalapenos, kant en klare tortillas, een pot patak's kant en klaar curry, een aantal afbak stokbroden. Heul veul kruiden en specerijen.

Ik denk dat ik de eerste twee, drie weken helemaal geen boodschappen hoef te doen...

Volgorde: eerst de koelkast, dit weekend wat er dan niet op is uit de koelkast verwerken tot maaltijd/saus/soep en invriezen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2016, 12:21:32 »
Oh jee, das inderdaad een grote voorraad maar wij zullen er niet heel veel voor onder doen  ;D.

Bij ons is het in de vriezer voor een deel vleesvervangers, de rest zijn mijn lunchsoepjes voor twee weken. En een bak voorgekookte kikkererwten waar ik een curry van wil maken.
In de koelkast naast kaas, Griekse yoghurt en (soja)melk voornamelijk veel potjes en flesjes met zelfgemaakte sambals, zoetzuren, chutneys en ingelegde pepers. En ook nog niet zelfgemaakte sambals en zoetzuren, mayonaise, mosterd, potje taotjo, potje tamarinde, potje jam, flesje tabasco. De inhoud van de groentela tel ik niet mee, die wisselt dagelijks.
Dan hebben we een voorraadkast met een enkel blik bonen, blikken gepelde tomaten, potten sambal en chutney, potje kappertjes, potje geraspte mierikswortel, sojamelk, een pak dürüm, pot jam, twee zakjes noten, wat zakken tarwekiemen en pasta. O ja, en nog een zak chips en Japanse zoutjes die over zijn van oud jaar.
Een kleine voorraadkast met aangebroken en nog niet aangebroken specerijen, de aangebroken tarwekiemen, paneermeel en panko, gedroogde peulvruchten, de aangebroken pakken pasta, couscous, griesmeel, diverse meelsoorten.
In de fruitschaal appels, mandarijnen, bananen, kweeperen, kastanjes - een tamelijk gewone weekvoorraad voor ons.
Tenslotte nog een klein kastje vol met olie en azijn, hp saus, ketjaps en andere sojasaus.

We kunnen duidelijk een tijd voort, af en toe wat groenten, fruit, brood, kaas en melk halen en dat is alles. Oh, en groene kruiden, in de vensterbank van het keukenraam staan  nu alleen munt en een zieltogend potje bieslook.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #10 Gepost op: 05 januari 2016, 13:11:09 »
Ik heb eigenlijk nooit wat in mijn koelkast (naast kaas en een halfvolhalfleeg pak sojamelk). En knollen en kolen om bij te snijden als ik eens soep maak.

En mijn diepvries staat helemaal zinloos te staan. In mijn voorraadkast heb ik wel wat dingen die eeuwig houdbaar zijn, zoals pakken havermoutvlokken. en in voorraadpotten heb ik gedroogde bonen en ander geitenwollensokkerige dingen om naar wens in de soep te gooien.
Wat eet jij dan elke avond Aiko? En wat eet je op brood?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #11 Gepost op: 05 januari 2016, 13:23:16 »
Oh jee, das inderdaad een grote voorraad maar wij zullen er niet heel veel voor onder doen  ;D.
Maar ik moet het allemaal alleen opeten he? Moet nodig eens wat mensen uitnodigen om te komen helpen :-)
Ik heb ook nog zelf ingemaakte komkommer in de koelkast, plus inderdaad de mosterds. Aan droge dingen heb ik ook nog couscous en kikkerwten, maar even geen diepvriesruimte om ze te koken en in de diepvriezer te doen.

Vanavond even de diepvries vego-dingen in plastic zakjes doen, dan nemen ze minder plek in dan in de bakjes en kan ik wat meer structuur aanbrengen in de diepvriezer.
Diepvriestip voor kant en klaar dingen als vegospul: In plaats van de datum op het zakje schrijven, stop ik nu het label van de oorspronkelijke verpakking erbij, makkelijker bij hergebruik van de zakjes. Voor soep etc: plak schilderstape op de doos met de naam en datum, en plak dat niet op het deksel maar op de kant van de doos die je ziet als je de vriezer opent. Bij bakjesgebrek: na invriezen uit bakje halen en in plastic zakje doen, dan kun je soepstenen stapelen in de diepvries.

Vanavond wordt het een chili met tacochips, met de verse paprika, tomaat, ui etc. Uit de diepvriezer er iets van vleesvervanger doorheen verkruimelen. Uit de voorraadkast kidneybonen. Erbij sla met komkommer en julienne gesneden knolselderij en wortel. Erbij griekse yoghurt met verse groene kruiden. Het wordt vast te veel voor 1 persoon dus er zal een (lunch) portie in de diepvries terecht komen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #12 Gepost op: 05 januari 2016, 13:31:26 »
Oh jee, das inderdaad een grote voorraad maar wij zullen er niet heel veel voor onder doen  ;D.
Maar ik moet het allemaal alleen opeten he?

Dat scheelt veel, zeker omdat de man wel eet maar zelden aanvult, tenzij ik de opdracht geef. Koffie en thee doet hij op eigen initiatief en soms brengt hij iets onverwachts mee maar meestal heb ik behoorlijk controle over wat er in onze kasten ligt. Hij laat alles wat met eten te maken heeft graag aan mij over, gelukkig hebben we een afwasmachine  ;D

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.521
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #13 Gepost op: 05 januari 2016, 16:18:47 »
Mijn grootste tip voor de diepvries is nog steeds een lijstje bijhouden. Wij hebben aan de binnenkant van een keukenkastje een papier hangen waarop wij elke keer als we iets in de vriezer doen, het opschrijven. Met niet alleen datum, maar ook of het in een bakje of zakje zit, of het al gaar is (bijvoorbeeld stoofpotje), etc. We gebruiken daarvoor symbolen om het overzichtelijk te houden ;). Als iets eruit gaat, strepen we het door.

Onze vriezer is niet erg groot en zit altijd vrij vol, dus dat scheelt veel gerommel en gezoek. Ook voorkom je zo vergeten bakjes en hoef je de vriezer niet te lang open te houden.

Aiko

Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #14 Gepost op: 05 januari 2016, 16:23:29 »
Mijn grootste tip voor de diepvries is nog steeds een lijstje bijhouden. Wij hebben aan de binnenkant van een keukenkastje een papier hangen waarop wij elke keer als we iets in de vriezer doen, het opschrijven. Met niet alleen datum, maar ook of het in een bakje of zakje zit, of het al gaar is (bijvoorbeeld stoofpotje), etc. We gebruiken daarvoor symbolen om het overzichtelijk te houden ;). Als iets eruit gaat, strepen we het door.

Wat een administratie en toewijding, zeg! Werk je soms in de zorg?

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.521
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #15 Gepost op: 05 januari 2016, 16:29:25 »
Nee, maar we houden allebei van systeempjes uitdenken, vooral m'n vriend. En we houden niet van heel de vriezer leeg te ruimen en dan te ontdekken dat je het al eerder opgemaakt had ;)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #16 Gepost op: 05 januari 2016, 18:44:26 »
Wij hebben aan de binnenkant van een keukenkastje een papier hangen waarop wij elke keer als we iets in de vriezer doen, het opschrijven. Met niet alleen datum, maar ook of het in een bakje of zakje zit, of het al gaar is (bijvoorbeeld stoofpotje), etc. We gebruiken daarvoor symbolen om het overzichtelijk te houden ;). Als iets eruit gaat, strepen we het door.


Foto? (en legenda). Lijkt me ook iets voor mij.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #17 Gepost op: 05 januari 2016, 19:51:23 »
Paprika is op, ui bijna. Een overgebleven lunchportie chili in de vriezer. Nog 8 blikken gepelde tomaten en 2 blikken kidneybonen heb ik geteld. En zes blikken kikkererwten. Ik ga maar eens zelfgemaakte hummus meenemen naar mijn werk. Heeft iemand ervaring met hummus invriezen?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.521
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #18 Gepost op: 05 januari 2016, 21:46:33 »
Heb ik wel eens gedaan, houmous invriezen. Als ie niet te waterig is, gaat het wel.

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #19 Gepost op: 06 januari 2016, 13:14:57 »
Wij hebben niet zo'n grote vriezer en ik weet bijna altijd goed wat er precies in zit. Het gaat alleen mis als de man dingen opmaakt en ik ben niet op de hoogte. Maar dat zijn veelal gemaksdingen die ook door iets anders vervangen kunnen worden. Of waar ik nooit plannen mee heb.
Wij zijn niet gedisciplineerd genoeg om een lijstje in een keukenkastje bij te houden, het lijstje in mijn hoofd werkt zichzelf bij  :D.

Gisteren heeft de man naast verse dingen als ui en paprika ook nog een rest jasmijnrijst, een blik bruine bonen plus het blok tahu uit de vriezer opgemaakt. Ik gebruikte naast verse ingrediënten een stuk turkse witte kaas in de salade, plus wat citroensap (uit knijpcitroen) en tabasco.