Vegatopia Forum

De voorraadkast uitdaging

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.520
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #100 Gepost op: 23 februari 2016, 18:26:00 »
Ik had zowaar een cupje hazelnootpasta niet niet meer goed was, zal wel een keertje te warm zijn geworden bij het meenemen.

Zelf neem ik de houdbaarheidsdata altijd erg ruim, zelfs dingen als volle yoghurt of soya yoghurt kunnen vaak nog ruim een week or twee zonder problemen genuttigd worden. Hangt er natuurlijk van af of iets al lang open staat of niet. Dingen die veel olie bevatten kunnen door contact met lucht wel wat ranzig worden.

Witte rijst, pasta en bloem is geloof ik bijna onbeperkt houdbaar, mits droog en goed afgesloten. Bruine rijst, volkoren pasta en meel zijn minder lang houdbaar, maar nog altijd een paar jaar. Ik gooi eigenlijk niets weg, dat er nog goed uitziet/ruikt en nog goed verhit gaat worden.

Maar als je iets koopt dat een paar jaar houdbaar is, en je kom het in je keukenkastje over datum tegen, dat geeft wel aan dat je het weinig gebruikt. En het dus wijzer is om het niet standaard op voorraad te hebben, maar het pas koopt als je het weer nodig hebt, in een kleinere verpakking.

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #101 Gepost op: 24 februari 2016, 11:45:51 »
Ik heb de voorraadkastuitdaging uiteindelijk op moeten geven, de man blijft voorraad aanvullen (de saboteur, nu zijn de pakken tomatensap weer in de aanbieding, we waren net door de vorige heen  ::)). Ik heb ondertussen wel van alles aan droge peulvruchten en diverse pakken meel weggewerkt. Ook de  hoeveelheid potjes sambal ed is afgenomen maar de kappertjes zijn weer in volle sterkte terug!
De vriezer is aangevuld met voor ruim twee weken zelfgemaakte lunchsoepjes, de hoeveelheid vegaballetjes/burgers is flink teruggebracht maar daarvoor in de plaats zijn wel twee pakken vegetarische frituursnacks gekomen.
De kruidenkast is goed gevuld en blijft dat ook want wordt onderhouden.

Wij hebben een niet zo heel grote koelvriescombi, een trapkast waarin twee planken gebruikt worden voor voorraad, een hoekonderkastje met draaiplateau (bevat kruiden en specerijen, droge peulvruchten, gedroogde zuidvruchten, bloem, granen en zaden. plus nog een paar grote schalen), een heel schattig smal kastje (voor olie en azijn) en dan staan er nog (bak)kruiden, gist en wat specerijen en potten bloem en rijst in één van de hoge kastjes.

De keuken is niet heel groot maar wel twee keer zo groot als de vorige, we hebben ook een ruimer aanrecht (waarop de KitchenAid en het esspressoapparaat een plek hebben gekregen. Servies, glaswerk, bestek, pannen en allerlei keukengerei heeft ruimte in viereneenhalf keukenkastje plus drieeneenhalve lade (waarvan twee diep genoeg voor pannen) en een deel van de trapkast. Dan is er nog een rood ladekastje waarop de magnetron staat en waarin kopjes, keukendoeken, koelkastbakjes, pannenlappen en een schort. De trolley die in het vorige huis als noodzakelijke uitbreiding van het aanrecht diende staat er ook nog, er op de contactgrill, in de lades allerlei handigs zoals openers, slatangen, raspen en er onder wat koekenpannen. Het is ook een prima plek om bijvoorbeeld de hete ovenplaat neer te zetten.
Fijn al die ruimte maar ik zou geen probleem hebben een nog twee keer grotere keuken te vullen  ;D,

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #102 Gepost op: 24 februari 2016, 15:03:43 »
Ik word eigenlijk steeds nieuwsgieriger naar hoe jullie keukens eruit zien. Kunnen we een vegatopia keukentour-draadje starten? Met foto's dan?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #103 Gepost op: 24 februari 2016, 15:46:37 »
Leuk idee Fem!

(past wel beter in het (wat meer besloten) Cafe Centraal gedeelte denk ik)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #104 Gepost op: 24 februari 2016, 16:23:02 »
Als ik een keer als de keuken opgeruimd is en R. thuis zodat ik zijn telefoon kan lenen (hij heeft een veel betere camera dan ik) begin met foto's, doen jullie dan mee?

Eensch over café centraal.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.327
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #105 Gepost op: 24 februari 2016, 16:38:53 »
Leuk! Het subforum kook- en eetfoto's is alleen voor leden zichtbaar (ik heb het er net even expliciet bijgezet), trouwens, dus daar kun je die foto's ook best posten, lijkt me. Er is al een koelkastdraad.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #106 Gepost op: 24 februari 2016, 18:17:56 »
Leuk, ik doe mee, dan pak ik de koelkast ook meteen even mee.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #107 Gepost op: 25 februari 2016, 10:40:43 »
Leuk, ik doe ook mee. Ik ben zo blij met mijn keuken tegenwoordig, daar wil ik iedereen wel in laten delen  ;D

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #108 Gepost op: 08 maart 2016, 11:16:50 »
Mijn koelkastfoto's inmiddels gedeeld, want het ziet er allemaal erg georganiseerd uit inmiddels  :D

Ik heb voor het eerst sinds december weer blikjes gepelde tomaat en tomatenpuree gekocht. Ik ga mijn kruidenrekjes anders indelen, zodat daar meer overzicht in komt, en alles ouder dan 1 jaar vervangen, sommige dingen gebruik ik niet vaak genoeg en dan gaat de smaak er toch wat af.

Hoe ga ik nu verder, nu de eerste maanden voorbij zijn? Ik ga in geen geval meer zoveel van hetzelfde inslaan, het is gewoon zonde van de ruimte. Ik heb een veel beter idee van wat ik echt op voorraad moet hebben (diepvries-spinazie!) en wat "nice to have" is en eigenlijk maar staat te verstoffen tot ik er eens trek in heb. Ik ga nog maar 1 a 2 keer per maand online bestellen in plaats van 3 keer, want het minimum bestelbedrag wakkert alleen maar voorraadvorming aan, ik bepaal dat een beetje aan de hand van de bonus aanbiedingen.

Ik ben benieuwd naar de keukenfotos van iedereen, Fem heeft het goede voorbeeld gegeven, ik ga van het weekend even wat foto's maken.

My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #109 Gepost op: 21 maart 2016, 13:47:52 »
Mijn keukenfoto staat inmiddels ook in het keukentour draadje!

De voorraadkast uitdaging gaat nog door, maar het is nu meer voorkomen dat er bij komt dan echt agressief opeten. Dit weekend zag ik dat ik nog een half pak groene erwten en een half pak spliterwten had staan. In plaats van dat ik dat in de kast laat staan tot ik in december weer eens trek krijg in erwtensoep, nu toch maar een pan gemaakt en voor 2/3e ingevroren. Van de kilo zuurkool die ik nog had stamppot gemaakt, ook 2/3e in die diepvriezer. Dit weekend dus een laatste weekend stevige hollandsche winterpot, wat er nu nog in de diepvriezer zit komt de komende twee maanden op koude dagen ook wel op.

Vanwege een nieuw kruidenrekje ben ik door mijn hele kruidenvoorraad gerausd, veel oude potjes met restjes weggegooid. En waarom had ik ook alweer drie potjes kaneel? En drie met sesamzaad? Een paar kruiden moet ik nog bijkopen maar dan ben ik helemaal bij. Ik hou niet echt veel kastplank extra over omdat ik ze overal en nergens tussenstopte, maar het ziet er wel veel opgeruimder uit.

Na de voorraad sterk verminderd te hebben, ben ik nu bezig met de inhoud van de kastjes waar geen voorraad in staat. Wat er dan wel in staat? Wordt vervolgd!
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2016, 13:50:04 door Sam »
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #110 Gepost op: 29 maart 2016, 20:30:37 »
Mijn keukenfoto staat inmiddels ook in het keukentour draadje!

De voorraadkast uitdaging gaat nog door

Hier ook.
Ik heb een beetje valsgespeeld door wat zaken die wel nog enige tijd houdbaar waren, maar waar ik niet makkelijk doorheen kwam aan de vluchtelingen te doneren die hier verderop wonen in een door de buurt gerund huis (ik was ook andere dingen aan het doneren) dus daar is een pak bulgur, blik adukibonen, pak bruine bonen en nog wat dingen uit de voorraadkast heengegaan. Die bulgur was met De Krat gekomen, maar ik had nog een hele pot bulgur die ook nog op moet. Dat dus wat vaker eten, maar er moet ook nog bruine rijst, parelcouscous en gort op. Die gort hoeft gelukkig veel minder lang te koken dan de verpakking zegt, wel moet hij lang weken.

De spelt heb ik inmiddels op sinds gisteren. Ik heb afgelopen tijd ook een voorraad dahl gemaakt en in de vriezer gedaan (en een bakje meteen gegeten), zodat de mungbonen en bruine linzen nu op zijn en ook wat van de spliterwten en rode linzen, maar er zijn nog spliterwten en een pak rode linzen over. Die spliterwten en linzen komen pas aan bod als de vriezer-dahl op is. Verder moeten er nog havermout en gedroogde tuinbonen op. Die havermout is nog een probleem. Ik ben ook nog altijd bezig de voorraad panko op te maken (gaat over ovenschotels). En er ligt nog een restje waspeentjes in de vriezer, waar ik soep van hoop te maken.

,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #111 Gepost op: 30 maart 2016, 16:22:05 »
Dat schiet toch al lekker op Selly!

Bij mij moet de havermout ook op, en een pak sojamelk ook, ik ga vanavond maar eens een grote pan havermout maken en dan invriezen in ontbijt/dessert porties. Ik vind steel cut oats veel lekkerder dan gewone havermout, maar heb het geduld niet voor het lange koken, dan is invriezen een goede optie. En dan moet ik weer ophouden met toevoegen aan mijn vriezer want met de erwtensoep, linzensoep, zuurkool, tomatensaus, gratis friet van de AH, zelfgemaakte bitterballen, chili sin carne, vier porties pizzadeeg en soepgroente-uit-de-aanbieding begint het toch weer een beetje vol te lopen.

Qua niet-voorraad in de keukenkastjes heb ik staan: roosters op pootjes van een magnetron die ik niet meer heb en die ik niet nodig heb, gourmet pannetjes die nooit gebruikt zijn (van een gourmet/grillplaat set waar de grillplaat inmiddels stukgebruikt is en de pannetjes nooit), bakvormen waar de tefallaag van loslaat, overtollig bestek dat niet bij elkaar past, overtollige mokken die niet bij elkaar passen, een set incomplete borden/ontbijtborden/bakjes die toch nog wel eens handig zijn als ik borden tekort kom, een stuk of 8 vazen, een paar karaffen, waarvan van het merendeel de stop ontbreekt, wat bloempotten, een nest best mooie geemailleerde schalen die niet in de vaatwasser mogen dus nooit gebruikt worden, en ga zo maar door.
Dit moet allemaal binnenkort maar eens weg, vind ik.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #112 Gepost op: 30 maart 2016, 17:30:01 »
Dat soort dingen gooi ik periodiek weg, maar de dingen waar een herinnering aan zit, maar die we niet gebruiken vind ik lastiger. Zoals servies van grootouders, wat van keramiek is, en dus veel te zwaar voor mij (wij hebben vrijwel alles in plastic).

Oh, en ik heb megaveel vrolijke plastic bordjes, die we nooit gebruiken, want het zijn er echt 80 ofzo. En ze matchen niet vind R (ik ben ruimdenkender daarin, twee bordjes die mij allebei blij maken, passen duidelijk bij elkaar, ook al lijken ze niet op elkaar, en hebben ze verschillende maten enzo).
Ooit kopen we een set plastic die op gewoon servies lijkt, en gaan we de voorraad vrolijke bordjes uitdunnen. Maar dan moet er dus eerst mooi plastic servies in de wereld komen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #113 Gepost op: 04 april 2016, 13:27:33 »
Ik heb de laatste tijd heel veel ingeslagen maar toch ook wel wat dingen opgemaakt. Zaterdag lasagne gemaakt, heb drie open pakjes met bladeren gebruikt, allemaal van die suffe restjes maar samen was het precies genoeg voor 1 schaal. Verder kwam ik op facebook laatst een post tegen over 'bacon' gemaakt van rijstvellen. Ik heb ooit eens een enorm pak van die dingen aangeschaft en het komt maar niet op dus ik heb het zondag meteen uitgeprobeerd. Was echt heel lekker dus dat ga ik zeker vaker maken!
http://www.veganer.nu/opskrift/laekon-strimler-pande/

Nu nog de boekweit granola maken, ik heb ooit in een vlaag van verstandsverbijstering een enorme hoeveelheid boekweit aangeschaft terwijl ik het helemaal niet lekker vind, hopelijk hierin wel: http://www.mynewroots.org/site/2014/03/chunky-chocolate-buckwheat-granola/

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #114 Gepost op: 13 januari 2017, 13:42:27 »
Het is weer januari, en dus weer een voorraadkast uitdaging. Tot nu toe 3 euro uitgegeven aan verse groente en fruit, ik heb een heel erg volle diepvriezer na de decembermaand, een ruim gevulde voorraadkast en hoop deze maand onder de 20 euro boodschappen te kunnen blijven, met een lege diepvriezer en voorraadkast aan het einde.

Wat is er verbeterd ten opzichte van vorig jaar? Ik heb nog maar 3 soorten pasta op voorraad en koop pas nieuwe als de oude portie op is. Ik heb nog maar de helft van het aantal blikken op voorraad, en daar zitten bijna geen dingen meer bij die ouder dan een paar maanden zijn. Ik heb nog maar 1 zak gedroogde peulvruchten in de voorraadkast, gekookte kidneybonen en kikkererwten in de diepvriezer zodat ik steeds makkelijk een portie kan pakken. Mijn kruidenvoorraad is completer dan ooit en gesorteerd en alles wordt nog meer gebruikt omdat het nu zo in het zicht staat.

Wat is er niet verbeterd? Ik heb nog steeds het blik kastanjepuree in de kast, waarvan ik nog steeds geen idee heb wat ik er van ga maken, dat had ik vorig jaar ook al. Ik heb teveel soorten olie en azijn waardoor ze niet snel genoeg opgaan en dan toch achteruit gaan qua smaak. Vanavond maar eens bruschetta.

Hoe staat het met de voorraadkast van de rest hier? Hebben jullie een januari uitdaging of valt het wel mee?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline jol

  • *****
  • 2.631
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #115 Gepost op: 13 januari 2017, 14:33:37 »
Bij mij is de uitdaging er voor te zorgen dat de man niet allerlei dingen openmaakt voordat oude waren op zijn. We houden allebei erg van sambal bijvoorbeeld maar om nou zes potten op te hebben staan naast flessen tabasco ed en potten ingelegde jalapeños, zakken gedroogde pepers en chilivlokken, dat vind ik toch een beetje overdreven. Ook meer dan drie potten mosterd hoeft echt niet lijkt me.
We hebben ook diverse oliën en azijnen maar die gaan er snel genoeg doorheen en daar maakt de man zelden een nieuwe van open.
Volgens mij is hij gewoon nieuwsgierig naar wat er voor lekkers in de potten en flessen zit  ;D

We hebben op het moment een enorme voorraad tomaten/groentensap. Hij drinkt dat vrij veel en zorgt ervoor dat het aangevuld blijft als er aanbiedingen zijn. Er was kortgeleden een goede aanbieding dus er liggen nu zo'n 15 pakken in de kast.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #116 Gepost op: 13 januari 2017, 21:48:44 »
Het is weer januari, en dus weer een voorraadkast uitdaging. Tot nu toe 3 euro uitgegeven aan verse groente en fruit, ik heb een heel erg volle diepvriezer na de decembermaand, een ruim gevulde voorraadkast en hoop deze maand onder de 20 euro boodschappen te kunnen blijven, met een lege diepvriezer en voorraadkast aan het einde.

Wat is er verbeterd ten opzichte van vorig jaar? Ik heb nog maar 3 soorten pasta op voorraad en koop pas nieuwe als de oude portie op is. Ik heb nog maar de helft van het aantal blikken op voorraad, en daar zitten bijna geen dingen meer bij die ouder dan een paar maanden zijn. Ik heb nog maar 1 zak gedroogde peulvruchten in de voorraadkast, gekookte kidneybonen en kikkererwten in de diepvriezer zodat ik steeds makkelijk een portie kan pakken. Mijn kruidenvoorraad is completer dan ooit en gesorteerd en alles wordt nog meer gebruikt omdat het nu zo in het zicht staat.

Wat is er niet verbeterd? Ik heb nog steeds het blik kastanjepuree in de kast, waarvan ik nog steeds geen idee heb wat ik er van ga maken, dat had ik vorig jaar ook al. Ik heb teveel soorten olie en azijn waardoor ze niet snel genoeg opgaan en dan toch achteruit gaan qua smaak. Vanavond maar eens bruschetta.

Hoe staat het met de voorraadkast van de rest hier? Hebben jullie een januari uitdaging of valt het wel mee?

Kastanjepuree? doe mij die maar ;)

ik moet mezelf behoeden niet extreem in te kopen, rationeel nadenkend dat het dan soms maar zo weinig geld scheelt, en je de kasten overvol hebt, en je je moet verontschuldigen tegenover logees (althans, dat voelt zo). ik heb alleen vorige week bij Hoogvliet weer een flinke voorraad ontbijtgranen e.d. tweede gratis gekocht, en er staat veel aan broodbeleg (carobepasta, amandelpasta, die 50 % afgeprijsd waren tijdje terug..)
Za Zemiata!

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #117 Gepost op: 06 februari 2017, 12:18:51 »
Ik ga ECHT nog iets bedenken met die kastanjepuree :)

Update: Ik heb minder dan 20 euro uitgegeven, ongeveer 15 denk ik, alleen aan verse groenten. De diepvriezer begint leeg te raken maar gaat niet echt hard, doordat ik nog veel verse dingen had begin januari die vervolgens tot soep, halffabrikaat of saus zijn verwerkt en in de diepvriezer zijn gestopt.

Ervaring van deze uitdaging: kaas invriezen gaat perfect. Ik had nogal wat kaas over, ingevroren in individuele porties van 50 gram, die na een half uurtje ontdooien makkelijk tot blokjes te snijden zijn. Geitenkaas, geitenbrie, taleggio, gruyere en gorgonzola. Ik heb nog de helft over voor de maand februari, dan moet het wel op zijn.

Ik heb geen pasta of blikjes tomatenspul meer op voorraad, dat is allemaal op. Nog wel een reserve pak oliebollenmix waar ik krentenbroodjes van wil maken, een half pak cakemix waar ik individuele cakejes van wil maken, een zak kikkererwten die ik wil koken en invriezen maar waar ik eerst ruimte voor moet hebben, en de gebruikelijke voorraadkast dingen, het verschil met vorig jaar is dat ik van alles maar 1 pak heb staan. Ik heb ook geen mega voorraad vego-dingen meer (maar ze waren dan ook zelden in de aanbieding).

De uitdaging gaat door in februari. Ik bestel wel bij AH maar dat is omdat er veel schoonmaakmiddelen in de bonus zijn die ik vaak gebruik, en verse groente, verder blijft het minimaal.

Ultieme doel: twee lege planken in de diepvriezer, de helft van de dingen in de voorraadkast waarvan ik er nog 1 heb staan opmaken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #118 Gepost op: 06 februari 2017, 12:51:38 »
Kaas invriezen kan inderdaad prima, vooral als je het over wat hardere kazen hebt zoals cheddar en oude kaas. Als je het in porties verdeeld kan je daar best een voorraadje van aanleggen.

Zelf woon ik in een studio, dus ik heb geen grote voorraadkast. Ik heb een kastje met drie plankjes, een kruidenplank en een plank met voorraadbussen.

Maar toch, dat is voor mij ruim voldoende om genoeg voorraad te hebben. Ik heb deze maand ook wat extra van mijn voorraad verwerkt, omdat Januari altijd wat langer duurt en het geld hetzelfde is.

Op dit moment is er dus zelfs weer sprake van ruimte in mijn kast :)

Ik heb het bewust simpel gehouden, gewoon een soort rijst, een soort pasta etc dat maakt het al een stuk makkelijker. Waar nog wel een beetje in geschift mag worden zijn de kruiden die ik heb staan, zo heb ik flesjes oranjebloesemwater en rozenwater die ik ooit eens heb gebruikt maar die er verder vooral staan.

Ik heb net het ´vegarabia´ boek gekocht, dus ik hoop dat ik nog eens nuttig gebruik kan maken van die voorraad. 

De basis heb ik gewoon wel altijd in huis, er is altijd olie, pasta, aardappelen, rijst, havermout, tomatenpuree en kokosmelk omdat dat zoveel ruimte geeft voor gerechten en ook veel geld scheelt.

Ik heb alleen helaas heel weinig vriezerruimte, meer dan een brood en een aantal bakjes met restjes past er niet in. Dat is wel eens jammer bij leuke aanbiedingen van de vegetarische producten, maar opzich red ik het prima. Mijn kast is goed vol, maar niet overvol :)
Nothing tastes like compassion feels

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #119 Gepost op: 06 februari 2017, 13:22:15 »

zo heb ik flesjes oranjebloesemwater en rozenwater die ik ooit eens heb gebruikt maar die er verder vooral staan.

Deze gebruik ik nog wel eens door de lassie: yoghurt in de blender, ontdooid diepvriesfruit (mango) erbij (of verse mango) en misschien wat water erbij, laten draaien en een paar druppen rozenwater erdoor. Hmm! (duurt nog wel even voordat je het flesje leeg hebt)