Vegatopia Forum

De voorraadkast uitdaging

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #120 Gepost op: 06 februari 2017, 20:00:51 »
Zachte geitenkaas kan ook goed in de vriezer. Alleen blauwschimmel wil soms een beetje slijmerig worden.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #121 Gepost op: 07 februari 2017, 09:58:28 »
Zachte geitenkaas gaat inderdaad erg goed. Ik heb bij de Sligro een pot van een pond geitenkaas-keutels gekocht, dat is zachte geitenkaas die tot bolletjes van ca een halve centimeter geperst is. Ideaal voor in de diepvries, je mikt zo een handje door de saus of over een ovenschotel.

Voor deze week staat er twee keer stamppot op het menu, omdat ik in december per ongeluk twee zakken aardappelen had gekocht en ze nu toch echt op moeten. Zuurkool, winterpeen en uien heb ik nog dus dat wordt zuurkoolstamppot en hutspot. Van allebei hou ik dan wel weer een portie over voor in de diepvriezer, dus ga ik twee keer soep meenemen naar mijn werk, dat is diepvries voorraad en creeert weer ruimte voor de stamppotten. 

Eind van de maand moet ik mijn overgebleven oliebollen en appelflappen uit de diepvriezer op hebben gegeten, zo niet, dan gaan ze weg,  Ik ben ook nog bezig aan de kerst chocolaatjes, daar ga ik nog wel tot april voor nodig hebben vrees ik. Ik had zelf 3 zakjes gekocht, maar heb er 4 bijgekregen. Nou ja, die blijven wel goed. Ik ben inmiddels wel door mijn december hoeveelheid afbakbrood heen (ben altijd bang dat mensen met honger weggaan  :) )

Qua drank: De voorraad witte wijn is op, ik ben bezig met de rose, en dan de rode wijn nog. Dat gaat ook wel april worden denk ik. Ik ben ook altijd bang dat mensen dorst krijgen als ze bij mij zijn ( ;) ), en rode wijn wordt vaak meegebracht bij een etentje. Rum, wodka en gin zijn op, ik heb nog obscure dingen als Bacardi Razz die denk ik toch maar eens weg moeten, vind het echt niet lekker.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #122 Gepost op: 07 februari 2017, 19:40:26 »
Je kan bread 'n butterpudding maken van oliebollen, met stukjes kerstchocolade erdoor  ;)

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #123 Gepost op: 08 februari 2017, 14:05:10 »
Dat is een heeeeeel goed idee Meisbaer :D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Aiko

Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #124 Gepost op: 08 februari 2017, 14:17:51 »
Oliebollensoep...!

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #125 Gepost op: 08 februari 2017, 14:51:28 »
Dat is een heeeeeel goed idee Meisbaer :D

Inderdaad heerlijk!

Zeker met dit weer  ;D
Nothing tastes like compassion feels

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #126 Gepost op: 03 september 2017, 22:12:52 »
"Hey, er zit een wormpje op mijn vlok", zei L. laatst vrolijk, terwijl ze haar boterham met vlokken al half op had. V en ik waren er wat minder blij mee. Vandaag de kastjes uitgemest en ik heb bijna alles weg kunnen gooien. Ik ga dit keer proberen om niet meer 10 soorten rijst en pasta op voorraad te hebben  ::)

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #127 Gepost op: 04 september 2017, 01:02:51 »
"Hey, er zit een wormpje op mijn vlok", zei L. laatst vrolijk, terwijl ze haar boterham met vlokken al half op had. V en ik waren er wat minder blij mee. Vandaag de kastjes uitgemest en ik heb bijna alles weg kunnen gooien. Ik ga dit keer proberen om niet meer 10 soorten rijst en pasta op voorraad te hebben  ::)
Balen.

Voor onze verhuizing hebben we al aardig wat voorraad opgemaakt, maar nog steeds hadden we behoorlijk wat conserven, pasta, bonen en dergelijke. De nieuwe keuken is ietsje kleiner en het spannende is dat onze voorraad zich 'vanzelf' aanpast aan de ruimtelijke omstandigheden: ik koop gewoon minder snel en minder spul. En dat ondanks de Amazing Oriental om de hoek, die me wel regelmatig verleidt tot impulsaankopen.
Gemüse ist mein Fleisch

Aiko

Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #128 Gepost op: 11 oktober 2017, 22:29:03 »
Een iets andere uitdaging van de voorraadkast: hoe kan ik het beste kastanjes bewaren, zodat ik daar in de rest van de winter ook nog plezier van kan hebben?

Koken en dan invriezen, of wecken, beschouw ik niet als wenselijke opties. Ik zoek iets 'simpels'. Helaas de kastanjes gewoon bewaren is geen succes (met of zonder hun bast). Daar worden ze knoeperd hard van en verliezen de smaak, als ze al niet gaan rotten.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #129 Gepost op: 11 oktober 2017, 22:38:31 »
Een iets andere uitdaging van de voorraadkast: hoe kan ik het beste kastanjes bewaren, zodat ik daar in de rest van de winter ook nog plezier van kan hebben?

Koken en dan invriezen, of wecken, beschouw ik niet als wenselijke opties. Ik zoek iets 'simpels'. Helaas de kastanjes gewoon bewaren is geen succes (met of zonder hun bast). Daar worden ze knoeperd hard van en verliezen de smaak, als ze al niet gaan rotten.

Ik denk dat dat lastig wordt. In de koelkast blijven ze slechts een week of 3 goed, en het alternatief om te vriezen valt af.
Drogen lijkt me net zo'n ingewikkelde opties als wecken of vriezen.
Ik denk dat koken en invriezen relatief de makkelijkste manier is.
Of gewoon gedurende de winter bij de Turk nog eens gevacumeerde kastanjes kopen?
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #130 Gepost op: 08 maart 2018, 15:45:37 »
Ook dit jaar weer een voorraadkast uitdaging, het kost me toch wel 3 maanden om echt door alles heen te komen elk jaar. Ik ben nog aan de kerstchocola bezig maar ben verder bijna rond met voorraadkast en diepvriezer :-)

Onverwacht iets dat echt over de datum was: augurken, 2 maanden over de datum. Zacht en sponzig met een naar geurtje, maar het zegel was nog ongebroken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #131 Gepost op: 14 maart 2018, 08:19:05 »
Jeetje, ik had gedacht dat augurken best nog konden over de datum. Wat gek dat ze toch zo 'snel' bedorven zijn dan.

Ik wil nu ook echt graag eens door wat voorraden en de vriezer heen. Vooral mijn voorraad pasta/rijst/noedels is eigenlijk absurd.
Daarnaast heb ik dit weekend een heleboel gedroogde bonen moeten weggooien omdat ze echt te oud (en niet meer lekker) waren. Zo zonde.
Dus minder kopen, en eerst dingen opmaken.

Bovendien wil ik een beetje besparen op boodschappen, want ik geef daar naar mijn eigen mening toch iets teveel aan uit.
Die twee uitdagingen passen wel leuk bij elkaar denk ik  :)

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #132 Gepost op: 14 maart 2018, 10:13:20 »
Laat vooral weten hoe het gaat Miranda! Ik heb inmiddels twee hele lege lades in de diepvriezer, ik mag pas weer gaan vullen als ik nog maar 1 plankje vol heb. In de voorraadkast staat nog cakemeel dat op moet, misschien maar eens een appelcake maken voor collega's volgende week. Verder is de voorraadkast half leeg, er moet nog wel wat uit maar niet zoveel meer. Eind van de maand moet alles gerouleerd zijn , met alleen maar verse spullen.
Het scheelt inderdaad wel geld, de maanden dat ik hier op let geef ik echt veel minder uit. Maar ik eet niet minder lekker :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.292
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #133 Gepost op: 14 maart 2018, 12:44:16 »
In ons nieuwe huis hebben we iets minder voorraadruimte dan voorheen, dus ik moest gewoon voorraad opmaken. En sindsdien houd ik vrij streng bij wat er nog is. En dat leidt tot een behoorlijke conjunctuur: eens in de zoveel tijd is de voorraadkast zo leeg dat ik voor een aardig bedrag aan olie, conserven, bonen, sauzen e.d. moet kopen, en dat is dan voldoende voor 2-3 maanden. Het scheelt wel dat ik ondertussen vrij goed weet wat wij in de praktijk nooit gebruiken (potjes gekregen gemengde kruiden bijvoorbeeld - met uitzondering van Selly's Italiaanse kruiden, trouwens, die gaat hard).

Wat betreft aangebroken conserven, mosterd e.d. heb ik mezelf aangewend om consequent schoon bestek te gebruiken om een augurkje uit het vocht te vissen of een likje mosterd te nemen. Soms heb je toch de neiging te denken: even snel met die gebruikte vork die daar toch ligt, maakt niet zoveel uit. Nou, dus wel, qua houdbaarheid.

Ik had eind februari een halve liter biologische melk bij de AH gekocht met een 35%-korting sticker er op en een tht van 1 maart. Gisteren (13 maart dus) het laatste restje gebruikt. Rook nog goed, smaakte goed, niets mee aan de hand. Verbazingwekkend.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #134 Gepost op: 14 maart 2018, 12:53:03 »
Bij ons gaat er wel vaker iets over datum (yoghurt!) zonder dat het enig effect lijkt te hebben. Enige tijd geleden wel alles weggegooit wat ik ooit over de datum mee had genomen van mij oude werk bij de Ekoplaza.  Daar werk ik inmiddels al een jaar of drie niet meer, en blijkbaar gebruikte ik dat dus toch niet. Verder inderdaad wat strenger geworden in wat er in de aanbieding wordt gekocht, en als je iets weinig gebruikt, hoef je het niet op voorraad te hebben.

En nog staat alles vol, hoor  ;) Maar wel ietsjes minder.


Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #135 Gepost op: 14 maart 2018, 17:20:07 »
Wat betreft aangebroken conserven, mosterd e.d. heb ik mezelf aangewend om consequent schoon bestek te gebruiken om een augurkje uit het vocht te vissen of een likje mosterd te nemen. Soms heb je toch de neiging te denken: even snel met die gebruikte vork die daar toch ligt, maakt niet zoveel uit. Nou, dus wel, qua houdbaarheid.
Ik heb daar inderdaad een hele batterij lepeltjes voor, nooit bestek dat al gebruikt is. In dit geval ging het trouwens om een nog ongeopende pot. Jalapenos beschimmelen trouwens best snel, dat valt me wel tegen. Ik schrijf altijd de datum op het deksel wanneer ik iets open maak.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.313
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #136 Gepost op: 14 maart 2018, 20:13:50 »
Ik wil even meedoen, want de voorraad moet zoveel mogelijk op voor de verhuizing. Daar zijn we al een tijdje mee bezig want toen mijn vriend bij me introk, nam hij ook een groot deel van zijn voorraad mee. Inmiddels zijn we bijna door de voorraad spaghetti heen (hij at nooit spaghetti) heen, en zijn we zijn nu aanbeland bij ingrediënten zoals groene linzen, bulgur, etc. Ingrediënten die ik wel lekker vind, maar blijkbaar niet zo vaak eet.

Oja, we hebben geen vriezer. Dat scheelt.

We maken altijd weekmenu's, dus ik ga er wat plannen rondom de ingrediënten die we nog hebben.

Offline Miranda

  • *****
  • 3.376
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #137 Gepost op: 15 maart 2018, 13:07:01 »
Zo'n weekmenu heb ik al vaak geprobeerd, maar bij mij werkt dat niet zo goed. Ik kan namelijk nu nog niet beslissen wat ik over 3 dagen wil eten  ;D
Dan wil ik toch weer wat anders, ga dan boodschappen bij halen en uiteindelijk groeit mijn voorraad er alleen maar van...
Best grappig eigenlijk dat ik verder helemaal niet impulsief ben, behalve dus met mijn eten. Vaak beslis ik pas 5 minuten van tevoren wat ik wil maken. Dan is het overigens wel weer fijn om een uitgebreide voorraad te hebben hahaha.

Ik neem nu ook wat vaker ingevroren eten mee als lunch naar werk, omdat we daar een magnetron hebben. Dus vandaag at ik dahl met rijst  :)

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #138 Gepost op: 15 maart 2018, 17:47:22 »

Jalapenos beschimmelen trouwens best snel, dat valt me wel tegen.

Die van het AH huismerk wel. Een aantal jaar geleden viel me op dat die van ah snel niet meer goed waren, en toen zag ik dat op de pot stond iets als dat ze maar vier dagen na openen goed bleven. Idioot natuurlijk want wie eet dat nu zo snel. Die van casa fiesta blijven veel langer goed na openen, AH verkoopt die niet meer maar Jumbo wel. Die van AH neem ik niet meer.
,,,,فلافل

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #139 Gepost op: 15 maart 2018, 19:12:11 »
Misschien zijn die ingemaakt met minder zuur of zout?

Hier vanmiddag gelunched met een soepje gemaakt van tomaten-groentensap. Het pak was al twee jaar over datum  :heehee: Maar was nog prima. Mijn vriend had het ooit gekocht in de aanbieding, dacht dat ik dat misschien wel lekker zou vinden. Niet dus.