Vegatopia Forum

De voorraadkast uitdaging

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #40 Gepost op: 10 januari 2016, 18:03:11 »
Ik heb de broodbakmachine uit een diep keukenkastje gevist (helemaal achteraan, je weet wel). Er stonden namelijk nog twee zakjes demeter broodmix (boerenbrood en spelt) al heel erg lang over datum te wezen. Over een uur of 3 weet ik of de broodmix nog goed was (ivm gist) en of de broodbakmachine nog goed werkt. Hij heeft al gekneed, dat leek goed te gaan :)

Goed bezig allemaal  ;D

Aiko

Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #41 Gepost op: 10 januari 2016, 21:59:29 »
En?

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #42 Gepost op: 11 januari 2016, 12:29:09 »
Kort voor het starten van de voorraadkast uitdaging had ik wat pasta aangevuld. Bij de AH hier is volkoren niets anders niets anders dan spaghetti en penne te krijgen, dat moest dan maar tijdelijk genoeg zijn dacht ik nog. Zo niet de man, die was in Rotterdam en is toen langs de Gimsel gegaan, hij kwam thuis met 7 zakken pasta, kunnen we voorlopig vooruit.  ;D
Vers heb ik zelf weer aangevuld zaterdag, zonder groenten in de groentenla wordt ik onrustig, bij diepvriesgroenten heb ik daar geen last van.
Bij ons lijkt het opmaken van de voorraad toch voornamelijk te gaan om vleesvervangers, meel ed van diverse oorsprong (tarwe, kikkererwten, rijst, couscous, freekeh, boekweit), droge peulvruchten en potten en blikjes sambals, zoetzuur, gepelde tomaten.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #43 Gepost op: 11 januari 2016, 13:39:20 »
Ik heb ook vers bijgevuld hoor Jol, minimaal, dat wel, maar anders wordt het wel heel saai eten. Ik kan best nog twee weken zonder verse groenten, ik heb genoeg diepvries/blik, maar daar word ik echt chagrijnig van merk ik nu al. Jij krijgt in ieder geval geen last van pasta-onrust :)

Gisteren de laatste romana sla opgegeten in stamppot sla met vega-spekjes. De ideale manier om 300 gram sla op te maken, want 300 gram opeten als salade krijg ik niet voor elkaar, in een stamppot is het zo weg. Vandaag een portie soep uit de diepvriezer meegenomen als lunch, is erg goed bevallen. Niet meer helemaal kokend heet in de thermos kom, maar warm genoeg (volgende keer deksel iets vaster draaien denk ik).

Vanavond "natte nasi", met uit de koelkast verse prei, ui, wortel en tahoeblokjes, uit de diepvriezer edamame boontjes, uit de voorraadkast arborio rijst en veel specerijen. Erbij komkommer uit de koelkast met een zoetzure dressing.

De voortgang bevalt me wel. Ik heb echt al een hele lege plank in de koelkast, dat is al best lang niet meer gebeurd. In de diepvriezer begin ik net genoeg ruimte te krijgen dat ik geen diepvries-tetris meer hoef te spelen. Het is nu de elfde van de maand en ik heb pas 3 euro uitgegeven aan boodschappen.

Van de drie paprikas ga ik er denk ik twee even snijden en in de diepvries doen, ik krijg de komende dagen geen 3 paprikas opgegeten, en ze moeten wel op.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #44 Gepost op: 11 januari 2016, 13:40:07 »
En?

De broodbakmachine deed het volgens mij nog prima (kneden ging goed, werd netjes warm tijdens bakfase), maar de broodmix was denk ik te oud. Brood is niet goed gerezen, en heel erg kruimelig. Nog wel te eten hoor, maar het valt een beetje uit elkaar. Ik denk dat ik van de speltbroodmix die ik nog heb staan, maar pizza maak, met wat extra gist erdoor.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #45 Gepost op: 12 januari 2016, 09:04:29 »
Gisteren een goede dag voor restjes. Ik had uit de vriezer nog een bakje met een restje hiervan. V. at niet mee, dus ik kon mooi dat zakje couscous gebruiken dat we nog van de vakantie over hadden (zo'n portieverpakking in een zakje, maar daar hadden we er nog maar 1 van dus die bleef de hele tijd liggen). Ik kwam er alleen wel achter dat de harissa op was  :(

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #46 Gepost op: 12 januari 2016, 11:08:26 »
Ik denk dat ik van de speltbroodmix die ik nog heb staan, maar pizza maak, met wat extra gist erdoor.
Dat is creatief omgaan met voorraad, goed plan!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #47 Gepost op: 12 januari 2016, 11:13:42 »
Ik kwam er alleen wel achter dat de harissa op was  :(
Dat is minder, dat is toch wel een standaard ding om op voorraad te hebben. Ik heb gisteren de laatste gewone sambal gebruikt, had daarnaast nog twee soorten surinaamse die wel erg oud en viezig waren dus die heb ik met pijn in mijn hart weggegooid.

Vandaag eet ik pitabroodjes (uit de diepvriezer) met gebakken halloumi met rode paprika (uit de koelkast) als lunch. Erbij een appel-peer-wortel-komkommersapje. Dan is mijn komkommer op, die moet dit weekend dan wel erg nodig bijgevuld worden.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #48 Gepost op: 12 januari 2016, 12:07:23 »
Dit voorraadkastopruimen maakt wel duidelijk welke dingen je echt altijd op voorraad wil hebben, en welke dingen je beter alleen kan kopen als je het voor iets nodig gaat hebben. Iets wat over datum gaat, niet meer groots inslaan bij een reclame, bijvoorbeeld.

Ik ben vooral dingen aan het opmaken die ik normaal niet gebruik, maar een keertje heb gekocht "omdat ik er nog eens iets mee wil doen". Dat probeer ik nu meer te vermijden. Ook heb ik nog wat dingen die ik toen ik nog in de winkel werkte, over datum mee naar huis had genomen. Die moeten nu echt op, of weg!

Zo heb ik nog een zak Indica zilvervliesrijst staan, die niet voorgekookt is en minstens een half uur moet koken. Ik heb even ziten zoeken, maar het is blijkbaar de soortnaam van langkorrelige rijst. Dus die gaat deze week maar eens open.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #49 Gepost op: 12 januari 2016, 12:15:57 »
Inderdaad, het wordt wel duidelijk waar ik echt niet zonder kan!

Qua rijst: is het een optie het allemaal in 1 keer te koken en dan in te vriezen? Dat doe ik met andere dingen die lang moeten koken ook, of waarvan ik niet graag open pakken heb staan.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #50 Gepost op: 12 januari 2016, 12:26:40 »
Ik heb niet zo'n grote vriezer, maar wel veel kastjes, dus voor mij is het efficiënter om het ongekookt te laten. Maar het helpt al dat ik het pak van helemaal achterin, bovenin, naar voor het grijpen heb verplaatst. Dus ik heb nu geen krukje nodig om het te pakken.

We hebben trouwens nog voor een paar weken pasta op voorraad, blijkt dat we in de winter veel minder pasta eten. Meer aardappels, stamppot enzo. Dus van de week ook weer eens lekker pasta maken ;)

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #51 Gepost op: 13 januari 2016, 10:34:11 »
Ja, als je meer voorraadkast hebt dan vriezer is het handiger om het in de kast te houden.

Ik wil eigenlijk allemaal laden in de keuken in plaats van kasten, dan heb je een veel beter overzicht. Maar mijn ikea keuken is inmiddels te krakkemikkig om nog een keer op te pimpen, ik heb een jaar of 7 geleden alle frontjes vervangen toen de deurtjes gingen bladderen, maar de volgende stap is toch echt vervangen (zit er nu 22+ jaar in). Heeft iemand hier allemaal laden ipv diepe kastjes?

Gisteren een pot Patak's curry die zwaar over de datum was opgemaakt. Die had ik op voorraad voor als ik een keer geen zin had om een echte curry te maken, maar in de laatste drie jaar heb ik altijd meer zin gehad in zelf curry maken dan in die pot openmaken, blijkbaar  :) Nutteloos om nog een keer in huis te halen dus. Ik vind het niet vies, maar zelfgemaakte curry is zoveel lekkerder! Met de Patak's curry de paprika die op moest opgemaakt (nog een halve over), verder uit de voorraad nog een blik kikkererwten erdoor. Met de andere verse ingredienten champignons en ui werd het best lekker. In plaats van nan brood (dat gaat altijd wel snel op bij mij, heb ik dus ook niet in voorraad) heb ik pita broodjes in de oven opgepiept, bestreken met een mengsel van boter, versgeperste knoflook, gedroogde koriander en wat djinten. Het leek verbazend veel op een goede garlic-nan, dus dit opmaak-recept ga ik vaker gebruiken. Pita broodjes zitten met 5 in een pakje en ik eet er 2 of 3, dus altijd over in de diepvries.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #52 Gepost op: 13 januari 2016, 10:58:07 »
Ik heb nog niet overal laden ipv kastjes - wel in mijn keukenhelft, maar die is onderrijdbaar, dus zitten nauwelijks kastjes onder (en boven natuurlijk geen laden). Wij hebben nu een Ikea werkbank staan met kastjes (mijn keukenhelft is niet verantwoord te gebruiken door R voor langer dan een paar minuten), maar willen op termijn (over jaren dus) wel een ikeablok met laden aan die kant. Helaas zit de (afgesloten) gasaansluiting aan mijn kant, en zit er aan die kant ook geen stroom, dus kunnen we er niet een volledig blok van maken.

Maar laden is iig met rolstoel stuk beter te doen dan deuren.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #53 Gepost op: 13 januari 2016, 12:51:50 »
Ik heb een aantal laden onder het aanrecht sinds 2 jaar. Erg fijn. Hier zitten dus ook de zaken in als potten rijst, linzen, kruiden, etc. Inderdaad veel overzichtelijker dan kasten, ben er heel blij mee. Laden zijn wel kwetsbaarder dan kastjes denk ik, dus ik ben wel blij dat ik een goed merk laden/keuken heb.

Het voorraadbeheer is hier best goed. Ik schrijf op als ik iets uit de voorraad pak zodat het aangevuld kan worden. We vullen het alleen dan aan, dus niet als het in de aanbieding is.
Wat wel eens overblijft zijn dingen die we eerst heel veel eten en dan helemaal niet meer of iets dat je maar 1x voor een recept nodig hebt, en dingen die we allebei vies blijken te vinden. Dat laatste komt niet vaak voor gelukkig, maar in zo'n geval gooi ik wel iets weg en ook als we jarenlang iets hebben en het echt nooit meer gaan gebruiken en ook niet makkelijk in 1 of 2 keer op kunnen krijgen. Dat probeer ik wel echt te voorkomen, want weggooien is stom.

Vanuit het Krat krijgen we regelmatig pakken peulvruchten (vanaf 1 januari werkt het Krat iets anders en verwacht ik vaker peulvruchten in blik ipv hele pakken) en daar is nu wel een te grote voorraad van ontstaan naar mijn idee en die werk ik nu weg. Sinds een jaar kook ik ook vaker in een batch een zak peulvruchten en wat over is vries is dan in, dat werkt goed. Ik heb laatst een hele batch capucijners/grauwe erwten zo weggewerkt en eet daarvan a.s. vrijdag de laatste. Dan komt de bruine bonenvoorraad aan bod om te koken en in te vriezen, die (door het Krat) tot 2 zakken is opgelopen. Alles in de vriezer heeft label en datum, dat had ik vroeger ook niet, en daardoor gooi ik eigenlijk nooit meer iets weg in de vriezer.

Ik ga wel mijn basisvoorraad iets verkleinen, tot nog toe heb ik bijvoorbeeld altijd gedroogde kikkererwten,  couscous en volkorenmeel op voorraad. We eten dit helemaal niet vaak (je kunt ook blikkikkererwten gebruiken, behalve voor falafel maar dat maak ik echt zelden, en bulgur vind ik lekkerder dan couscous en volkorenmeel gebruiken we echt heel weinig). Dit wil ik dus opmaken en niet vervangen, en zo zijn er nog een paar van dit soort ingrediënten. 
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #54 Gepost op: 16 januari 2016, 11:37:19 »
Goed om te horen dat de laden bevallen Selly. Ik wacht nog een jaar of twee met een nieuwe keuken, maar dan worden het waarschijnlijk wel allemaal laden, voor zover mogelijk. En een inductie kookplaat, een brede.

Met de voorraadkast uitdaging gaat het goed, morgen weer wat vers bijkopen, want vers is gereduceerd tot 3 appels en wat tomaten.

Woensdag een grote aardappelsalade gemaakt met de laatste verse paprika en wortel, augurk, zilveruitjes en velderwtjes (minder dan de helft van mijn salade is aardappel). dit was genoeg om ook gisteren nog van te eten, donderdag niet thuis gegeten.

Ik ben inmiddels aan het laatste pak afbakbroodjes begonnen, en al het diepvriesbrood is ook op. De voorraadkast wordt maar langzaam leger, ik heb echt veel voorraad. De diepvriezer begint hier en daar een leeg plekje te vertonen maar het gaat nog zeker een maand duren voor ik daar doorheen ben. Voorraadkast nog langer vrees ik, maar goed, die hoeft niet helemaal leeg.

Ik kan nu na twee weken nog steeds gezond, afwisselend en lekker eten, als ik er wat verse groenten bij koop. Ik merk wel heel erg dat verse groenten eigenlijk altijd mijn basis is, met daarbij wat voorraad, terwijl ik het nu omgekeerd doe, voornamelijk basisvoorraad aangevuld met vers. Zodra ik door die voorrraad heen ben, ga ik dat echt weer terugdraaien.




My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #55 Gepost op: 17 januari 2016, 14:34:31 »
Toch maar geen verse aankopen vandaag, na een inspectie van de vriezer. Ik heb voor de komende week in de vriezer: erwtensoep, waar ik zelf vegetarische worstenbroodjes bij maak, zelfgemaakt pizzadeeg en saus (mozzarella en blauwe kaas in de koelkast), natte nasi (erbij cassave chips uit de voorraadkast), bolognese saus (pasta uit voorraadkast, olijf uit de koelkast erbij, caprese salade van verse tomaat en overgebleven mozzarella erbij), oosterse groentenmix en bladerdeeg waarvan ik pittige pasteien ga maken (met wat blokjes aardappel). Ik heb dus echt geen enkele reden om de winkel in te duiken. Elke dag 300 gram groente of meer, het is allemaal zelfgemaakt, het is afwisselend en het zijn allemaal dingen die ik lekker vind. Dus geen enkele reden om bij te kopen, ondanks de verontrustend leegrakende koelkast.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #56 Gepost op: 18 januari 2016, 11:52:07 »
Opgemaakt uit de voorraadkast: een pak bloem van 500 gram en een flinke hand gemengde noten, opgemaakt uit de diepvriezer: erwtensoep en een pak vegoballetjes. Nieuw in de diepvriezer: brooddeeg van 250 gram bloem, plus 3 vegetarische worstenbroodjes (2 in de koelkast voor vanavond). Zo komt die vriezer dus ook niet leeg he  >:(

Wel practisch om in 1 keer meer te maken dan nodig is, want ik kan nu heel snel verse broodjes bakken, of een foccacia, of ik kan met  worstenbroodjes lunchen dit aankomende weekend, in plaats van brood kopen.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #57 Gepost op: 18 januari 2016, 12:30:10 »
Bij ons schiet het niet heel erg op, als ik wat opmaak koopt de man iets anders bij.
Zo heb ik/hebben we
1. een potje mierikswortelpasta geopend dus van voorraadkast naar koelkast verhuisd.
2. een zakje instant aardappelpuree (wordt wel eens ingezet bij ziek, zwak en misselijk in ons huishouden) opgemaakt (toegevoegd aan de stamppot waarin voornamelijk échte aardappelen, valt het niet zo op  :P)
3. het pak dürüm aangebroken
4. twee bakjes smeersels opgemaakt
5. een zak nootjes geleegd
6. twee blikken gepelde tomaten gebruikt voor soep
7. 6 gedroogde shiitake in de soep gedaan
en ik zal vast nog wat vergeten zijn. Maar tegelijkertijd heeft de man 8(!) pakken tomatensap gehaald omdat ze in de bonus waren. Die staan nu in de voorraadkast naast al die pakken pasta van laatst  ;D
Zelf koop ik alleen maar vers bij, ik word heel zenuwachtig van een lege groentenla en een lege fruitschaal.
Ach, ik concentreer me op het opmaken van potten en blikken uit de voorraadkast. De vriezer krijg ik niet leeg, die vul ik zelf elke twee á drie weken met soepjes (gemaakt van al die verse groenten die ik telkens in huis haal) voor de lunch.

Aiko

Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #58 Gepost op: 18 januari 2016, 13:21:56 »
Zo komt die vriezer dus ook niet leeg he  >:(

Je kan ook alles buiten neerleggen. Of is dat niet de juiste oplossing voor het behalen van jouw doel?

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #59 Gepost op: 18 januari 2016, 15:37:07 »
De uitdaging is om het allemaal op te eten, helaas, Aiko :) Ik hoef de diepvriezer niet te ontdooien (is een no-frost ding, alleen elke paar maanden even de ijsblokjescrusher ontijzelen).
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light