Vegatopia Forum

De voorraadkast uitdaging

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #80 Gepost op: 01 februari 2016, 14:04:48 »
Hier gaat het langzaam de goede kant op. Ik ben de aangebroken potjes en flesjes in de koelkast aan het opmaken. De koelkast is al wat leger, alleen heeft de Dirk weer vivera burgertjes in de aanbieding :)

Ik negeer deze week de aanbieding van de AH voor de biologische vegaburgers gewoon!
Citaat
(...)
Nog een tip voor (oude) toastjes en crackertjes, je kan er heel goed panneermeel van maken! Gewoon even stampen in de vijzel, of in een zak onder de deegroller.
Maar wat als je nog 1,5 pakje paneermeel in de kast hebt staan dat ook nog op moet? Ik heb meer moeite met verzinnen waar ik paneermeel voor nodig heb dan om te verzinnen hoe de crackertjes en toastjes op moeten vrees ik.... Maar ik krijg door jouw post wel ineens inspiratie!
Misschien is het dit weekend weer eens tijd voor zelfgemaakte champignon-bitterballen. Champignons moeten op, bloem en ui heb ik sowieso, nog een half paddenstoelenbouillonblokje overgehouden dit weekend, dan is dat ook meteen op, en ik kan daar altijd wel een half pak paneermeel aan opmaken (je gooit helaas een deel gewoon weer weg na het paneren). En dan patat erbij uit de diepvriezer, die moet ook nodig op. Flinke salade erbij voor de vitamientjes.

En ik ga hummus maken voor op de toastjes en crackertjes. Dat scheelt weer een blik kikkererwten in de voorraadkast.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #81 Gepost op: 01 februari 2016, 21:24:07 »
 ;D  :hungry:

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #82 Gepost op: 02 februari 2016, 10:53:05 »
Ja, het gaat echt wel opkomen allemaal :)

Ik heb even gekeken en ook met bonusdingen kom ik bij lange na niet aan het minimum bestelbedrag bij AH, dus dat wordt dit weekend WEER de supermarkt in. Nou ja, kan ik een spaarkaart inleveren voor nog een mes, en me weer verbazen over de schappen vol met dingen die ik nooit koop.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline jol

  • *****
  • 2.630
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #83 Gepost op: 02 februari 2016, 12:06:39 »
Ik heb trouwens nog twee bestekzegels, Jol, dus als jullie er nog tekort komen...
dank voor het aanbod Meisbaer maar met die man van mij gaat die kaart wel volkomen  ;D en dan begin ik daarna wel aan een echte voorraadkastuitdaging!

De man is tegenwoordig geïnteresseerd in aanbiedingen en houdt het allemaal in de gaten, een aanval van zuinigheid! Ik verwacht dat hij ook wel interesse heeft in een tijdje zo min mogelijk boodschappen doen en kijken hoe lang we toekunnen met de gevulde voorraadkast.
Aangevuld met vers natuurlijk, dat zeker wel!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #84 Gepost op: 02 februari 2016, 16:12:05 »
Ik ben nu van al die gedroogde vruchtjes, noten en vlokken granola aan het maken. Dat reduceert het aantal verpakkingen in mijn voorraad aanzienlijk. Die granola komt wel op, dat is niet zo'n probleem.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #85 Gepost op: 03 februari 2016, 11:30:24 »
Hier gaat het ook de goede kant op.

Een grote zak tortillachips in de voorraadkast die tegen de datum was (wanneer is die in hemelsnaam gekocht? Toen we een housewarming hadden voor de buren? Maar dat is bijna 2 jaar terug) is van het weekend verwerkt in een lekkere nachoschotel.

Ik ben blij dat ik het 1e pak bruine bonen, dat ik een tijdje terug gekookt en ingevroren heb, zonder vocht heb in gevroren. Nu kun je namelijk heel makkelijk een handje bonen ervan afhalen, zonder dat je een heel bakje toeft te ontdooien. Dat kwam van pas toen ik in de nachoschotel een handje bonen nodig hebt, en is ook handig bij de tortilla's die ik regelmatig eet.

Verder strooi ik de panko nu regelmatig over ovenschotels dus die voorraad wordt langzaam minder. Binnenkort wil ik er een cassoulet mee maken, kan ik ook panko voor gebruiken denk ik.
De voorraad noten slinkt ook.

Er zijn ook nog vrij veel zongedroogde tomaten.

Het laatste open restje kikkererwtenmeel wordt vandaag opgegeten  :D. Dan is er nog een nieuw pak kikkererwtenmeel, maar dat is nog tot het najaar houdbaar en nog niet open.

Er is ook nog een voorraad parelcouscous die op moet en ik ontdekte een 2e aangebroken pak dadels. Dat moet ook op.

De voorraad pompoen in de vriezer is ook op.
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #86 Gepost op: 07 februari 2016, 17:10:17 »
Dat schiet lekker op Selly!

Dit weekend, in het kader van het opmaken van paneermeel en paddestoelenbouillonblokjes, vegetarische bitterballen gemaakt met champignons en ui. Verschrikkelijk ongelofelijk lekker, maar ik blijf ermee worstelen dat elke zelfgemaakte kroket of bitterbal uit elkaar klapt net voordat ik vind dat hij uit de frituurpan mag. Nu is dat bij verse bitterballen niet zo'n probleem, want omdat ze niet bevroren zijn, zijn ze dan toch al wel warm van binnen. Maar ik heb de helft nu in de diepvriezer zitten en als dit ook gebeurt als ik ze in bevroren toestand frituur, dan zijn ze nog ijskoud van binnen tegen de tijd dat ze uit gaan lopen. Tips welkom!

Ik ga deze maand op iets minder strikte manier door met de voorraadkast uitdaging, er ligt nog genoeg. Wel iets gematigder, dus elke week verse groenten en fruit aanvullen, maar wel bij elke maaltijd iets uit de voorraad gebruiken.

En hoe verleidelijk het ook is: als AH nog eens een actie heeft voor gratis bezorgen bij de aankoop van drie zakken poffertjes, dan doe ik het niet (het levert drie zakken gratis poffertjes plus twee euro op). Het kost me een jaar om me daar doorheen te eten, met eens in de twee weken poffertjes als toetje. Ik heb nu nog twee zakken in de diepvriezer.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #87 Gepost op: 08 februari 2016, 10:27:37 »
Misschien de vulling te vochtig? Of de paneerlaag te dun? Andere temperatuur?
Klinkt wel erg lekker :)

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #88 Gepost op: 08 februari 2016, 21:37:17 »
Wij zijn zo goed aan het proberen om minder voorraad aan te leggen, dat ik geen zakje nasikruiden meer had voor de nasi. Gelukkig nog wel een lade met kruiden :)

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #89 Gepost op: 14 februari 2016, 16:02:00 »
Ben maar eens de voorraad Cup-a-Soup aan het opmaken, alle (zeven!) doosjes waren over datum, enkele zelfs al meerdere jaren. Blijkbaar eten we geen cup-a-soupjes meer sinds ik misosoep heb ontdekt, en de éénkopssoepblikjes voor bij de lunch.

Wel gisteren voor het eerst sinds tijden weer eens toastjes gehad, waren ook gezellig al over datum. Maar smaakten gelukkig nog prima. Weet ik ook weer wat ik niet meer op voorraad moet hebben.


Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #90 Gepost op: 15 februari 2016, 15:06:16 »
Goed dat de Cup a soup voorraad slinkt Meisbaer! Cup a soup kan volgens mij door archeologen die dit over 200 jaar opgraven nog gebruikt worden, zout is onbeperkt houdbaar toch?  :) Misosoep is ook lekker, heb jij een tip voor een lekkere vegetarische instant miso soep?

Ik ga dit weekend voor het eerst sinds december weer eens boodschappen laten bezorgen. Voorraadkast items en diepvriesdingen staan nog steeds op de niet-kopen lijst tot ik door de huidige voorraad heen ben (op gedroogde erwten na, want ik ga erwtensoep maken). Bestelling aangevuld met flink wat kattenbakgrit en een paar andere non-food artikelen die op waren om aan het minimum bestelbedrag van 70 euro te komen. Met alleen verse producten kom ik nooit aan die drempel, maar ik heb de AH nu iedere week gezien de afgelopen 3 weken en ik heb er weer meer dan genoeg van. Ik haat boodschappen doen (vandaar dat ik zo graag winkel in mijn eigen voorraad waarschijnlijk).

De diepvriezer begint steeds leger te worden, het voorraadje vegetarische dingen is geslonken tot 3 pakjes ofzo, alle oliebollen, scones en broodjes zijn op, groente begint ook af te nemen. Een pak mini vietnamese loempias dat er lag sinds juni vorig jaar is de vuilnisbak in gegaan. Als ik er de afgelopen 8 maanden geen trek in heb gehad, zie ik weinig kans dat ik er in de komende 8 maanden trek in krijg. Dit is het eerste dat echt radicaal weg gaat.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #91 Gepost op: 15 februari 2016, 20:42:55 »
Ja, ik denk ook niet dat we ziek zouden worden van een paar jaar over datum soepjes :)
De instant miso soep van Sai­tak­u is volgens mij helemaal vegetarisch, bij de AH.
Ik maak het nu zelf van miso, wat bouillonpoeder en sojasaus. Met wat nori erdoor op het laatste moment en wat sesamzaadjes.


Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #92 Gepost op: 23 februari 2016, 12:11:33 »
Die Saitaku is inderdaad geschikt voor vegetariers, fijne tip Meisbaer, die ga ik eens proberen.

Mijn hele koelkast ligt weer stampvol verse groente en fruit, daar word ik toch wel weer heel vrolijk van. Had er alleen geen rekening mee gehouden dat ik voor mijn werk weg moet, dus ik ga later deze week maar weer een flinke pan tomaten-groentesaus maken voor in de diepvriezer, daar ben ik helemaal doorheen op het moment.

Op 1 portie na is alle oude soep op. Dit weekend wel erwtensoep gemaakt, dus er zitten nu twee verse porties erwtensoep in. Voor ik die opeet, moet eerst de laatste portie oude soep op. Er ligt nog maar 1 soort brood in de vriezer, en nog maar 2 pakjes vegetarische meuk. Nog vier porties stoofpeertjes, dat duurt nog een maandje en dan zijn die ook op (over van kerst). Ik ben overigens ook bijna door de voorraad sinterklaas/kerstchocola heen...

Ik heb nog steeds geen nieuwe voorraadkast producten gekocht. Die voorraadkast van mij is echt onuitputtelijk, lijkt het.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #93 Gepost op: 23 februari 2016, 12:24:05 »
Die voorraadkast van mij is echt onuitputtelijk, lijkt het.

50 days and counting....
Nee zo'n grote voorraad(kast) hebben wij echt bij benadering niet.
Ik kan me herinneren dat mijn ouders een calamiteitenvoorraad aan proviand in de kelder hadden opgeslagen, maar daar had het gezin echt nog geen week op kunnen teren denk ik. Laat staan 2 maanden.
Nu ik er bij stilsta, met zijn vijven in dat prutskeldertje hadden we onze kont nog niet kunnen keren, laat staan dat we daar hadden kunnen overnachten en een oorlog overleven.
Om het over hygiënische voorzieningen maar even niet te hebben.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #94 Gepost op: 23 februari 2016, 12:43:36 »
Met een familie van 5 zou dit ook wel veel vlotter opgegaan zijn denk ik. Dan staan 5 blikken kidneybonen niet voor 5 weken lang elke week een keertje kidneybonen, maar voor 1 maaltijd. Maar als je met zijn vijven op een kluitje in een kelder zit zijn kidneybonen misschien ook niet de beste maaltijdkeuze  :)

De voorraadkast werd wel bijgestaan door een stampvolle vriezer en koelkast, en aanvoer van verse groente, maar toch. In januari 10 euro aan boodschappen, in februari kom ik aan 85, maar daar zitten dan ook weer een aantal diepvriescomponenten voor later bij.

Ik heb ongeveer 7 keukenkastplanken in gebruik voor de voorraad, en die planken stonden alle 7 vol. Daar zit geen wasmiddel of schoonmaakmiddel bij, dat staat ergens anders (voor 6 maanden genoeg schoonmaakmiddelen, want in de aanbieding met aantal gratis enzo). Ik zit nu op 7 halfvolle planken, ongeveer.

Hoeveel kastruimte hebben jullie eigenlijk in de keuken? En komen jullie tekort? Ik heb 1 hoge keukenkast (gewone breedte, tot aan het plafond), en dan nog een stuk of 10 boven- en onderkastjes. En alles staat vol. Ik moet ook nodig ongebruikt bestek en servies eens naar de weggeefwinkel brengen, dat geeft ook weer lucht. En weer een rondje zolder doen, kan ook weer aardig wat weg. Wat doe ik met twee verhuisdozen vol VHS videobanden?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.519
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #95 Gepost op: 23 februari 2016, 13:06:54 »
Wow, dat is inderdaad een boel voorraadkast!

Ik heb zelf een kleine keuken (iets van 5 m2?) maar gelukkig wel met veel kastjes, zes in totaal (het gootsteenkastje niet meegerekend). Maar in die kastjes staan ook borden en keukenapparaten, bakblikken, theedoeken etc. In een onderkastje heb ik zo'n opklapkrat staan, die kan precies onder het plankje. Daarin gaan de wat lossere of kleinere dingen zoals tomatenpuree en zakjes nasikruiden. Erg handig, je hoeft het krat maar uit te schuiven en je kan overal bij. Ik denk dat we netto minder dan de helft van de kastruimte  aan voorraad hebben.

Eén keukenla is mijn kruidenla, die ligt helemaal vol met potjes kruiden en specerijen. In de koelkast heb ik verschillende soorten sambal, sojasaus, currypasta, chutney etc staan.

Verder nog een klein kastje in de gang onder de gft en palstic/metaal/melkpak bakken, waar ik sojamelk, sap en blikken soep in bewaar. Mijn vriend wil in zijn werkkamertje nog wel eens wat voorraad koffie bewaren.

Onze diepvries is niet zo groot, daar ligt meestal een brood in, vegburgertjes (en niet vegodingen), wat diepvriesgroenten/fruit, en zakjes met smaakmakers (laurier, salam, kerrieblaadjes, geraspte gember in ijsblokjestray, pepers)

Mijn schoonzus en haar vriend hebben een kelder waar een voorraad in staat waar wij van onder de indruk waren, echt twee kamers vol met stellingskasten en houdbaar spul. In die zin in het maar goed dat wij die ruimte niet hebben, anders zou er nog meer over datum gaan  ;)

Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #96 Gepost op: 23 februari 2016, 13:33:31 »
anders zou er nog meer over datum gaan  ;)

In de tijd dat mijn ouders die noodvoorraad hadden, bestond er nog geen houdbaarheidsdatum. Wel zo makkelijk. Misschien dat je de data gewoon met een dikke viltstift kan doorstrepen of zo? Dat lost dat probleem ook op.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.903
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #97 Gepost op: 23 februari 2016, 14:05:56 »
In die zin in het maar goed dat wij die ruimte niet hebben, anders zou er nog meer over datum gaan  ;)

Daarover gesproken: in de Volkskrant van afgelopen weekend stond uitgelegd dat houdbaar spul (dus etenswaren die je niet gekoeld hoeft te bewaren) in principe niet per se een houdbaarheidsdatum hoeft te hebben. De houdbaarheidsdatum betekent iets als 'na deze datum vinden de meeste mensen het niet meer zo lekker en we willen liever geen klachten daarover'.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #98 Gepost op: 23 februari 2016, 14:29:31 »
Ik heb een onderrijdbare keuken, dus geen onderkastjes. In de kastjes die overblijven staan pannen, bakjes keukenapparatuur etc, maar behalve 1 plankje met thee, heb ik verder geen ruimte voor voorraad.

We hebben een losse werkbank neergezet, met daarin voorraad, en nu ook een los ladekastje, maar in principe gaan die vrijwel leeg tussen twee Albert bestellingen.

Op termijn willen we een tweede keukenblok neerzetten, met daarin heel veel laden voor voorraad (en misschien ook war ruimte om de apparaten niet zo te stapelen enzo).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sam

  • ******
  • 7.058
Re: De voorraadkast uitdaging
« Reactie #99 Gepost op: 23 februari 2016, 15:56:57 »
In die zin in het maar goed dat wij die ruimte niet hebben, anders zou er nog meer over datum gaan  ;)

Daarover gesproken: in de Volkskrant van afgelopen weekend stond uitgelegd dat houdbaar spul (dus etenswaren die je niet gekoeld hoeft te bewaren) in principe niet per se een houdbaarheidsdatum hoeft te hebben. De houdbaarheidsdatum betekent iets als 'na deze datum vinden de meeste mensen het niet meer zo lekker en we willen liever geen klachten daarover'.

Ja, dat is het verschil tussen TGT "te gebruiken tot" voor bederfelijke zaken, en THT "tenminste houdbaar tot". Mensen zien THT als TGT, dus na verloop van de datum riskant om te gebruiken. Van de producten die ik gebruik staat er volgens mij alleen op voorgesneden groente een TGT datum. Die respecteer ik meestal ook wel, omdat het er de dag na aankoop al niet meer fris uitziet, minder lekker is, en het nut van het opeten ook niet zo groot meer is door de vergane vitamines.

Die THT datum is trouwens voor veel producten wel verplicht, alleen niet voor verse groente, drank met meer dan 10% alcohol (dus wel op bier, niet op wijn), dagvers brood en banket en bepaalde soorten snoep. Ging het in het Volkskrant artikel over het mogelijk afschaffen van die datum voor producten als rijst etc.? Van mij mag dat wel, of moet het producenten verboden worden om een te korte THT datum op een product te zetten. Op blikken dus een THT van 10 jaar of langer. Op Cup a Soup iets van 30 jaar  :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light