Vegatopia Forum

vegetarisch met noten, peulvruchten en melk allergie.

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Tidemo

  • *
  • 2
vegetarisch met noten, peulvruchten en melk allergie.
« Gepost op: 16 januari 2016, 20:50:56 »
Hoi allemaal,

Ik ben vegetarisch(meer richting veganistisch), maar de meeste voedingsmiddelen die ik dan juist nodig heb, daar ben ik allergisch of intolerant voor.
Hebben jullie nog tips zonder noten/zaden, peulvruchten en melk?

Alvast bedankt!

Tidemo

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: vegetarisch met noten, peulvruchten en melk allergie.
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2016, 22:12:54 »
Ik ben vegetarisch(meer richting veganistisch), maar de meeste voedingsmiddelen die ik dan juist nodig heb, daar ben ik allergisch of intolerant voor.
Hebben jullie nog tips zonder noten/zaden, peulvruchten en melk?
Hoi en welkom op het forum.

Allereerst de vraag: hoe allergisch/intolerant ben je voor noten/zaden, peulvruchten en melk? Is dat ooit 'officieel' door een arts vastgesteld? Indien niet, lijkt me dat geen overbodige luxe.

Dan de vraag: wat is jouw motivatie om vegetarisch/half veganistisch te eten? En ben je vegetariër geworden toen je al die allergieën/intoleranties had, of zijn die er pas later 'bij' gekomen?

Volgens het Voedingscentrum zijn algen en zeewier goede eiwitbronnen, maar daar je geen grote hoeveelheden van binnen (wat ook geen goed idee is vanwege mogelijke zware metalen). Flinndal (producent van voedingssupplementen, voeren regelmatig onderzoekjes uit) noemt groenten als zoete aardappel en avocado.

Maar misschien is het toch een idee om eens met een diëtist of voedingsdeskundige te praten of grotendeels vegan eten in jouw geval wel zo verstandig/haalbaar is?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Tidemo

  • *
  • 2
Re: vegetarisch met noten, peulvruchten en melk allergie.
« Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2016, 18:35:45 »
Hoi Eelco,

Bedankt voor je reactie!
Het verschilt nogal van buikklachten tot veel eczeem. Maar gelukkig geen anafylactische shock ofzo.
Ik heb hiervoor inderdaad ook diverse huid- en bloedonderzoeken laten doen in het ziekenhuis.
Vlees en kip krijg ik gewoon echt niet weg, vind het vies en wordt er misselijk van.
Vis zou eventueel wel kunnen, maar ook niet te vaak, want ook dat zal ik dan tegen eten. (misschien wat meer met mate)
Mijn hele leven heb ik eigenlijk nooit veel vlees gegeten.
De allergieën zijn sinds een jaar of 4, en dat begon met een beetje jeuk of buikramp, maar is in die 4 jaar heel veel verergerd.
Maar ik denk dat je inderdaad wel gelijk hebt, dat het handig is om naar een diëtist te gaan. Stom dat ik daar nooit aan heb gedacht!
thanx!!