Vegatopia Forum

Aardappel tips gezocht!

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aardappel tips gezocht!
« Gepost op: 14 maart 2016, 08:42:40 »
Ons dochtertje is nu 6 maanden en krijgt naast haar flessen ook fruit&groente.

Nu wil ik aan de groente wat aardappel toevoegen,  maar aangezien ikzelf nooit gekookte aardappel eet  :hypocrite:: heb ik een aantal vragen:

* Welke aardappelen zijn het meest geschikt om glad/fijn te krijgen.
* Hoe bereid ik deze het beste.
* & is invriezen mogelijk of voeg je de aardappelen het beste vers toe aan de groentes.

Bedankt!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Aardappel tips gezocht!
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2016, 12:20:34 »
Voor aardappelpuree kun je het beste kruimige aardappels gebruiken (op veel zakken staat volgens mij al 'geschikt voor aardappelpuree' voor aardappelklunzen zoals jij  ;) ).

Schil de aardappelen, verdeel ze in niet al te grote stukken en kook ze in water met voldoende zout (voor je dochter is 'voldoende zout' waarschijnlijk 'een heel klein beetje' of helemaal niet).

Giet de aardappelen af. Als je geen melk en boter wil gebruiken, vang dan het kookvocht op. Stamp de aardappels fijn en vermeng met kookvocht en een scheutje (olijf)olie, of met melk en boter. Roer nu voorzichtig (liefst met een garde) aardappelen en vocht tot een puree, voeg naar behoefte beetje bij beetje extra vocht toe. Roer niet te veel, dan wordt de puree een soort 'lijm'. Voor grote mensen zou ik ook wat nootmuskaat toevoegen, maar dat is waarschijnlijk te heftig voor je dochter.

Aardappelpuree kun je prima in porties invriezen in voor de diepvries geschikte bakjes of zakjes. Niet in boterhamzakjes oid.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aardappel tips gezocht!
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2016, 13:01:13 »
Zou zeker tot ze 1 is geen zout toevoegen. Eelco heeft het meeste al uitgelegd hieronder. Zelf heb ik ook aardappelpuree ingevroren in porties maar vond het altijd erg plakkerig worden maar ging op zich wel. Je kan ook kleine aardappels kopen en dan vers meekoken en dan prakken met een vork tot het helemaal fijn is, eventueel klein beetje boter of olie erdoor.

Lust je geen aardappels, of maak je het gewoon nooit? Voor mezelf maakte ik ook niet vaak gekookte aardappels terwijl ik het wel graag eet, maar nu mijn dochtertje wat groter is eten we vaak aardappel. Want als jullie het wel lusten dan is invriezen misschien niet eens nodig.