Vegatopia Forum

Tips om aan te komen, met zuivelallergie

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Online meisbaer

  • *****
  • 5.502
Tips om aan te komen, met zuivelallergie
« Gepost op: 16 maart 2016, 18:21:07 »
Een vriendin van mij heeft een probleem met aankomen en vroeg mij of ik haar kon helpen. Ze is altijd al slank van bouw geweest, maar sinds ze geen melk meer mag (kaas!), heeft ze problemen om op gewicht te blijven.
Nu is ze de laatste tijd er moe, en in het ziekenhuis zijn ze erachter gekomen dat ze een  een ontstoken schildklier heeft. Hierdoor heeft ze af en toe flink last van koorts, en valt ze helaas weer af.

Nu was haar vraag of ik lekkere dingen kan verzinnen die ze makkelijk kan maken. Ze heeft net een blender gekregen, dus ze zat aan lekkere smoothies te denken. Ik had haar al wat tips gegeven over avocado's, notenpasta's etc, maar de basis zal waarschijnlijk yofu of sojamelk zijn.

Pas nu ik weer wat aan het lezen ben, vraag ik me af of het kwaad kan dat ze vrij veel sojazuivel eet, ivm haar schildklier?

Ik heb haar al als tip gegeven om naar een diëtist te gaan, maar misschien heeft iemand hier daar ervaring mee.

Mochten jullie nog goede tips hebben om gezond aan te komen, of lekkere zuivelvrije smoothies/blenderrecepten, dan geef ik ze graag door! Nederlandstalige sites zijn ook welkom.



Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tips om aan te komen, met zuivelallergie
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2016, 18:39:33 »
Oppassen met soja inderdaad, het lijkt me niet goed als ze daar dagelijks porties van binnenkrijgt ivm haar schildklier.

Er zijn nog meer voedingsmiddelen die een negatieve uitwerking op een slecht werkende schildklier kunnen hebben. Waarschijnlijk is het verstandiger als ze naar een (natuur)diëtist gaat, het klinkt niet alsof ze voldoende verstand van voeding heeft om hier zelf uit te komen. Vreemd dat het ziekenhuis haar daar niet heen stuurt. Als ze te weinig calorieën binnenkrijgt, is de kans groot dat ze ook te weinig vitaminen en mineralen binnenkrijgt.

Neemt ze wel zout met jodium erin? En als ze brood eet, is dat dan brood met gejodeerd zout?


Verder kan ze meer goede vetten gaan eten. Dagelijks een portie noten (ongebakken en ongezouten), zaden en pitten, een avocado, geregeld een paar eieren, olijfolie over de salade,  Rijst, aardappels en havermout zijn ook calorierijk. Als ze geen grote eter is, kan ze vaker per dag kleine porties eten.

Heeft ze echt een zuivelallergie of verdraagt ze bijvoorbeeld onaangezuurde zuivel minder goed? Zou ze dingen als volle yoghurt en kwark wel kunnen hebben? Of van geit of schaap?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Tips om aan te komen, met zuivelallergie
« Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2016, 18:43:34 »
Idd, oppassen met soja en naar dietist.

Als haar schildklier niet goed functioneert kan ze ook daardoor afvallen, en dan los je dat met diëten niet op, schildklier goed instellen is echt stap 1. (Maar dan alvast van de soja afblijven, dat helpt bij het instellen van de medicatie.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Online meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Tips om aan te komen, met zuivelallergie
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2016, 22:17:44 »
Oh dat gaat ze niet leuk vinden, ze heeft dan wel ze een probleem met wat ze naarbinnen krijgt. Er zijn niet zo heel veel alternatieven voor sojayogurt, ik ken alleen kokosyoghurt? Sojamelk zou ze kunnen vervangen door bijvoorbeeld rijstmelk of havermelk, maar zit daar genoeg eiwit in?

Maar ik zal het in ieder geval doorgeven dat soja niet goed voor je schildklier is. Als je misschien een goede bron hebt, waar ik wat meer erover kan lezen? Ik denk niet dat haar arts in het ziekenhuis weet dat ze allergisch is voor zuivel, maar ik geloof dat ze die snel weer ziet.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.158
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Tips om aan te komen, met zuivelallergie
« Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2016, 01:06:53 »
Oh de patiëntenvereniging heeft het me ooit verteld op twitter. Ik heb het toen uitgeprobeerd en mijn waarden zijn echt beter zonder soja. Maar kokosyoghurt is echt het enige alternatief en ik ben daar niet onwijs enthousiast over.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tips om aan te komen, met zuivelallergie
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2016, 09:31:02 »
Wat jammer is aan kokosyoghurt (afgezien van de smaak, ik vind het zelf echt niet lekker) is dat het eigenlijk niet echt als zuivelvervanger gezien kan worden. Er zit bijv. geen calcium in, ook geen B12. Dus dan eet je het alleen voor het 'lekkere' (waar ik me zelf dus geen voorstelling bij kan maken).

Online meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Tips om aan te komen, met zuivelallergie
« Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2016, 10:56:59 »
Nu heb ik wat meer op internet zitten lezen, maar over het algemeen wordt soja afgeraden bij een te langzame schilklier. Maar mijn viendin heeft door een ontsteking een te snelle werking. Zo dat dan technisch net zo erg zijn?

Ik ga haar in ieder geval adviseren om voor de sojamelk over te stappen naar een alternatief, maar ik denk dat als ze geen yofu of sojavla eet, ze nog sneller afvalt. En naar de dokter/dietist.

Iemand nog leuke tips voor smoothies of andere blenderrecepten?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tips om aan te komen, met zuivelallergie
« Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2016, 11:14:09 »
En gewoon een paar keer per dag een eetlepel olijfolie of kokosolie naar binnen werken, al dan niet verstopt in een smoothie? Per eetlepel is dat al weer zo'n 100 kcal.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tips om aan te komen, met zuivelallergie
« Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2016, 11:24:46 »
Smoothie met kokosmelk lijkt me ook wel lekker en is ook redelijk vet. Ik doe wel eens een lepel amandelpasta door een smoothie, ook lekker. Avocado door een smoothie kan ook, maar is ook lekker om gewoon zo te eten, met wat zout en peper en evt. limoensap erover.

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Tips om aan te komen, met zuivelallergie
« Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2016, 11:32:19 »
Als ze graag sojavla eet, is het misschien een optie om het meer in de pap richting te zoeken? Rijstepap gemaakt met rijstemelk is erg lekker, zowel warm als koud. Havermout als ontbijt is ook fijn. Verse kokos is ook erg goed, vol gezonde vetten, en je hoeft er weinig meer mee te doen dan in stukken snijden en dan dopen in bijvoorbeeld mango puree.

Voor lekkere smoothies zou ik eerder voor de smoothies met bevroren banaan gaan dan voor een melkvervanger. Bevroren banaan maakt het niet alleen koud, maar ook erg lekker romig.

Om te snoepen: zelf ongezouten noten roosteren met kruiden, eventueel nog wat rozijnen erdoor na het roosteren voor "een zoetje".

Geroosterd brood met geprakte avocado met wat peper, zout, chilivlokken en een kneepje limoen is erg snel en bevat ook veel goede vetten.

Als ze wel eieren eet: het idee dat je er maar twee per week mag is achterhaald, dus ik zou als ik haar was ook lekker los gaan met ometetjes met groente, frittata, toast met roerei etc. In allemaal kun je ook wat extra vet verwerken.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Online meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Tips om aan te komen, met zuivelallergie
« Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2016, 21:06:04 »
Bedankt voor de tips, ik zal ze doorgeven.

Ze heeft echt een allergie, ze krijgt eczeem en wordt misselijk. In het bein kon ze nog gietenmelk verdragen, maar dat ging uiteindelijk ook niet meer.
Ze eet geween brood, volgens mij, dus met jodium. Maar ze heft altijd al een hoge verbranding gehad, en moet uitkijken met suikerschommelingen.

Op dit moment heeft ze gewoon geen puf om vanalles uit te gaan proberen, dus ik ga een paar makkelijke recepten voor haar opzoeken. Verder eet ze al gezond, veel groenten en fruit, eitjes, noten etc. Ik had al tips gegeven  hoe ze dat extra kan opvoeren.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tips om aan te komen, met zuivelallergie
« Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2016, 10:52:50 »
en moet uitkijken met suikerschommelingen.



Low of slow carb eten kan daar vaak bij helpen.

http://www.natuurdietisten.nl/index.php

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Tips om aan te komen, met zuivelallergie
« Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2016, 15:25:04 »
Nu heb ik wat meer op internet zitten lezen, maar over het algemeen wordt soja afgeraden bij een te langzame schilklier. Maar mijn viendin heeft door een ontsteking een te snelle werking. Zo dat dan technisch net zo erg zijn?

De schildklier is gevoelig en als je met medicijnen bezig bent om de boel stabiel te krijgen, kan het verstorend werken om goitrogenen als soja te gebruiken. Dan ben je langer onderweg met goed ingesteld raken (optimale dosering zeg maar) en dat is gewoon niet zo handig. En wat Fem ook al zegt, je kan met een hyper het er echt niet aan eten.

Noten bevatten ook iets waardoor je het beter niet in grote porties iedere dag binnen wil krijgen, maar weet even niet meer uit het hoofd om welke stof het zou gaan. Paranoten zijn misschien extra interessant voor je vriendin, die bevatten selenium en dat zou een gunstige invloed hebben op het stabiliseren en reguleren van de schildklier. Kokos wordt ook aangeraden, zij het vooral vanuit de paleohoek, waar men prat gaat op het verminderen van auto-immune reacties. Paleo staat bekend om de grote hoeveelheden vlees, maar er zijn inmiddels ook een vegetarisch en zelfs een vegan paleokookboek uitgebracht.
Het zijn wel van die trends, maar kan me goed voorstellen dat het wel interessant is om in te verdiepen dus vandaar dat ik het noem. Niet dat het ter vervanging van een goede diëtist zou zijn of het wondermiddel om even beter te worden of zo...

In ieder geval beterschap voor je vriendin!
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Tips om aan te komen, met zuivelallergie
« Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2016, 08:19:54 »
En zo kwam ik gister ineens een recept voor cashewyoghurt tegen.
Sin chile, no tiene chiste!

Online meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Tips om aan te komen, met zuivelallergie
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2016, 13:34:06 »
Ze is naar de internist geweest, ze mag soja blijven eten, maar gaat wel de sojamelk vervangen. Gelukkig vind ze de rijst-chocomelk lekker.

Ze krijgt nu medicijnen, dus hopelijk gaat het snel beter.Bij de ontsteking die ze heeft, gaat je schildklier eerst te snel werken en is daarna "op" en gaat dan juist te langzaam werken. Dus ik neem aan dat ze dan wel weer aankomt.

Erg bedankt voor het meedenken allemaal  :-*

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Tips om aan te komen, met zuivelallergie
« Reactie #15 Gepost op: 23 maart 2016, 20:27:07 »
Klinkt als Hashimoto? Hoop dat de medicijnen snel aanslaan!
Bij trage schildklier kun je makkelijker aankomen ja, zelfs al kan je eetlust ook wel een beetje weg zijn.
 
Welk merk van de rijst-chocomelk vindt ze lekker? Heb zelf nu een pak choco-kokosmelk meegenomen om te proberen, want rijstmelk wil er tot nu toe nog niet zo in. Oh en ook de macademia-chocomelk ligt klaar om getest te worden. Hmm, misschien meer geschikt voor een aparte draad.

Sin chile, no tiene chiste!

Online meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: Tips om aan te komen, met zuivelallergie
« Reactie #16 Gepost op: 23 maart 2016, 21:40:03 »
Ik geloof het wel, ze is niet zo'n iemand om alles te gaan nazoeken, zeker nu ze er geen puf voor heeft. Ik gok dat het alpro rijst-choco is, maar ze heeft geen nerk genoemd. Ik hoop zeker dat ze er snel bovenop komt, niet leuk om haar zo zonder energie te zien.