Vegatopia Forum

quinoa

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

boemel

quinoa
« Gepost op: 03 april 2016, 11:21:36 »
Ik heb een tijdje geleden eens quinoa in huis gehaald. Nu ben ik niet echt een kookwonder dus ben ik gaan zoeken naar recepten.
Ik vond vnl. recepten waarin het is verwerkt in salades. Ik hou helemaal niet van salade en rauwkost. Hetzelfde geldt voor aubergine of courcette. Het valt me op dat veel mensen die vegetarische recepten schrijven blijkbaar denken dat alle vegetariërs dit lusten. Nou , ik dus niet.  :-\
Zijn er eenvoudige recepten met quinoa die je bv. tussendoor als vervanger van rijst kunt toepassen? Ik heb dit enkele malen geprobeerd maar ik vind het dan tamelijk droog. De smaak vind ik goed maar het is gortdroog als vervanger van rijst.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: quinoa
« Reactie #1 Gepost op: 03 april 2016, 12:21:17 »
Ik heb een tijdje geleden eens quinoa in huis gehaald. Nu ben ik niet echt een kookwonder dus ben ik gaan zoeken naar recepten.
Ik vond vnl. recepten waarin het is verwerkt in salades. Ik hou helemaal niet van salade en rauwkost. Hetzelfde geldt voor aubergine of courcette. Het valt me op dat veel mensen die vegetarische recepten schrijven blijkbaar denken dat alle vegetariërs dit lusten. Nou , ik dus niet.  :-\
Zijn er eenvoudige recepten met quinoa die je bv. tussendoor als vervanger van rijst kunt toepassen? Ik heb dit enkele malen geprobeerd maar ik vind het dan tamelijk droog. De smaak vind ik goed maar het is gortdroog als vervanger van rijst.

Hoi Boemel, heb je hier al eens gekeken?
http://www.vegatopia.com/vega/component/finder/search?q=quinoa&Itemid=3

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: quinoa
« Reactie #2 Gepost op: 03 april 2016, 13:38:46 »
Hoe kook je het? Ik vind quinoa juist een beetje nattig, maar ik kook het in een afgepaste hoeveelheid water, met een beetje bouillonpoeder erdoor.

Je kan ook de saus al door de gare quinoa roeren, in plaats van het apart te serveren?


Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: quinoa
« Reactie #3 Gepost op: 03 april 2016, 17:18:05 »
Wat we hier erg lekker vinden is quinoa met een tomatensausje erbij en dan bijvoorbeeld nog brocolli en een burger of balletjes of iets anders erbij.

boemel

Re: quinoa
« Reactie #4 Gepost op: 03 april 2016, 18:33:41 »
Bedankt voor de reacties. Bedankt voor de link. Deze had ik nog niet ontdekt.  :-[
Ik ga van de week de chili sin carne eens maken. Dat moet zelfs voor mij te doen zijn. :D
In combinatie met de tomatensaus zal het niet meer zo droog zijn.
Doordat het zo snel gaar is haal ik het gelijk van het vuur en giet het af zoals ik met rijst gewend ben. Het wordt me anders te papperig, zoals dat met linzen en bruine bonen ook zo is. De eerste keer toen ik linzen maar ook de bruine bonen kookte volgde ik netjes de instructies op en was het pap geworden. Volgens mij kloppen die instructies gewoon niet. Het advies van Brandwijk sla ik voortaan dan ook in de wind.

Offline Monica

  • ***
  • 231
Re: quinoa
« Reactie #5 Gepost op: 03 april 2016, 21:54:21 »
Klopt inderdaad dat er meestal teveel water wordt aanbevolen. Ik houd 1,5 keer de hoeveelheid aan. Dus 1 kop quinoa en 1,5 kop water.

boemel

Re: quinoa
« Reactie #6 Gepost op: 06 april 2016, 19:46:28 »
Ik heb vandaag het recept chili sin carne gemaakt op mijn manier dan.
Ik kwam er achter dat quinoa toch niet mijn ding is en voor mijn gevoel kanariezaad aan het eten ben. ;)
Ik zit er aan te denken om weer eens gierst in huis te halen. Dat is toch wat minder fijn en kan ook als vervanger van rijst worden gebruikt. Ik heb via google nog even gekeken en het blijkt ook erg gezond te zijn. Mede doordat ik fanatiek sport in de vorm van cardio en krachttraining let ik extra om de benodigde eiwitten binnen te krijgen. Zo eet ik wekelijks tenminste tweemaal peulvruchten. Ik ben wel benieuwd hoe mede-sporters dit opvangen.
Nadat ik ben gaan sporten moet ik meer eten wat ik in het begin niet deed. De kilo's bleven er dan ook af vallen wat bij mij al niet nodig was.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.502
Re: quinoa
« Reactie #7 Gepost op: 07 april 2016, 13:18:23 »
Hoe lang kook je de quinoa eigenlijk? Ik kook het meeestal ietjes langer, en laat het nig even nastomen in de pan met een deksel erop. Maar het blijft een aparte, grassige smaak. Je moet er van houden :)

Zelf vind ik gierst eigenlijk ook lekkerder, is ook erg gezond, en veel goedkoper.

boemel

Re: quinoa
« Reactie #8 Gepost op: 07 april 2016, 19:18:28 »
ik kook het 10 minuten zoals het tenminste op de verpakking voorgeschreven staat. Ik kwam het tegen bij de aldi. Ze hebben er twee soorten, de lichte van een kleur en een mix wat gemengd licht en donker is. De laatste heb ik in huis. Ik zag vandaag overigens dat de xenos ook dergelijke producten heeft.

boemel

Re: quinoa
« Reactie #9 Gepost op: 19 april 2016, 19:14:07 »
Vorige week bij de Tuinen weer gierst meegenomen. Dat vind ik toch een stuk smakelijker.