Vegatopia Forum

Wat als jij en je partner verschillende smaken hebben?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Wat als jij en je partner verschillende smaken hebben?
« Gepost op: 18 mei 2016, 23:19:12 »
Ik merk dat ik het steeds lastiger vind om iets leuks & lekkers te bedenken om te eten 's avonds. Gedeeltelijk omdat ik nergens trek ik lijk te hebben, gedeeltelijk omdat mijn vriend en ik qua smaak niet echt op 1 lijn zitten.

Hoe lossen jullie dat op?



Ik at aubergine-tomaat-mozarellatorentje. Met stokbrood en zelfgemaakte smeerseltjes erbij.

Afgesplitst van de draad 'Wat eten we vandaag'
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2016, 15:29:54 door Eelco »

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat als jij en je partner verschillende smaken hebben?
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2016, 08:14:30 »
Ja, dat had ik gisteren! Ik keek naar mijn bord en dacht: hmz. En dat terwijl ik best lang in de keuken had gestaan.

Wat misschien leuk is, is om lid te worden van een voedselkrat (ik ben lid van De Krat). Eens per 14 dagen ontvangen we een krat met ingredient voor 3 dagen, plus een receptenkaart. Zo eet je weer eens iets anders en doe je nieuwe ideeen op. En als het niet lekker is (of als je vriend het niet zo lekker vindt) dan kun je De Krat 'de schuld' geven. Maar meestal is het erg lekker!

(gisteren had ik ineens heel veel zin om te kluiven, gewoon 'ouderwets'. Kunnen ze daar nou niet iets op verzinnen?)

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Wat als jij en je partner verschillende smaken hebben?
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2016, 13:29:14 »
Je kan ook af en toe iets anders eten dan je vriend. Mijn vriend houdt bijvoorbeeld niet zo van asperges, spruitjes en witlof. Als ik daar zin in heb, dan maak ik de rest van de maaltijd hetzelfde, maar dan met andere groenten voor hem. Bv aardappeltjes met ei en witte saus, maar dan met sperzieboontjes ipv asperges. Is ietjes meer werk, maar soms wel erg lekker.

Als het meer het type eten is (bijvoorbeeld erg gekruid), dan kan je ook wat extra's erbij doen, zoals lekkere sambal of wat kruiden gebakken in olie.

Soms maak ik bv sushi, en dan eet ik daar twee keer lunch van, of maak ik iets makkelijk voor hem.

Ik zou zeker proberen te eten waar jij zelf zin in hebt, en dat dan evt aan te passen zodat hij het ook lust. Succes!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Wat als jij en je partner verschillende smaken hebben?
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2016, 22:45:54 »
Ik merk dat ik het steeds lastiger vind om iets leuks & lekkers te bedenken om te eten 's avonds. Gedeeltelijk omdat ik nergens trek ik lijk te hebben, gedeeltelijk omdat mijn vriend en ik qua smaak niet echt op 1 lijn zitten.

Hoe lossen jullie dat op?

Gaat het eigenlijk om producten of keukens?

Gelukkig zijn we door de jaren heen wel iets nader tot elkaar gekomen in culinair opzicht, al ging dat niet zonder enige hobbels ;D
Vooraf bespreken voor suggesties en dan kijken hoe het te combineren of om te turnen naar iets waar we beide wel trek in hebben/krijgen. Soms een beetje googlen, eventueel met een ander produkt om te kijken naar een combinatie die beter aan zou staan.
En wat meisbaer doet, al is dat hier in de praktijk vaak wel een wat uitgebreider diner waarbij er sowieso meerdere gerechten zijn. Voor een agvtje doen we het niet. Kliekjes zijn meestal mijn lunchterrein en die tover ik dan weer om tot iets wat vooral ik lekker vind.

Vandaag spinazie-ricottaravioli met een tomatensausje gegeten. Toe een mozartkugel en kopje thee.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline jol

  • *****
  • 2.624
Re: Wat als jij en je partner verschillende smaken hebben?
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2016, 11:53:34 »
Je kan ook af en toe iets anders eten dan je vriend. Mijn vriend houdt bijvoorbeeld niet zo van asperges, spruitjes en witlof. Als ik daar zin in heb, dan maak ik de rest van de maaltijd hetzelfde, maar dan met andere groenten voor hem. Bv aardappeltjes met ei en witte saus, maar dan met sperzieboontjes ipv asperges. Is ietjes meer werk, maar soms wel erg lekker.

Zo ging dat hier ook jaren, maar deze winter at de man voorzichtig mee van de spruiten en nu ook al van de asperges - weet niet zeker of ik daar wel onverdeeld blij mee ben want er blijft zo minder over voor mij.  :-\
Toen ik de man leerde kennen hield hij niet zo van groenten maar ook niet van koken. Hij koos er dus voor om met mij mee te eten tenzij het iets was wat hij werkelijk vies vond. Daar hoorden destijds ook wortels, kool, bloemkool en nog zo wat bij, eigenlijk hield hij het het liefst bij broccoli, courgette, bonen en dingen die je rauw eet zoals sla. Ondertussen weet hij dat het heel erg afhankelijk is van hoe je eea klaarmaakt en ik weet welke bereidingswijze hij wel of niet waardeert.
Gisteren maakte ik de spitskool waar ik woensdag niet aan toegekomen was, gestoofd met gebakken ui en een appeltje, beetje Surinaamse sambal, Hindoestaanse kerriepoeder en kokosmelk er door. Erbij nepkip van Vivera in ketjapsaus. De man at het met tortillas die op moesten en toen had het in de verte wel iets weg van roti. Das natuurlijk wat anders dan van die doodgekookte kool waar zijn 'is vies' op gebaseerd was  ;D

Offline Yehudith

  • ***
  • 413
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat als jij en je partner verschillende smaken hebben?
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2016, 13:30:26 »
Nou, toen we wat kregen zei hij dat hij alles lustte.... Daar ben ik inmiddels steeds minder van overtuigd :P. Zo vindt hij oa witlof, andijvie, snijbonen en paksoi niet lekker (en daar ben ik echt dol op), maar het is vooral het product. Ik ben echt fan van rijst, hij van pasta. Dat wisselen we dus wel af (en soms kook ik het allebei), maar het blijft lastig. Of als ik soep maak, eet hij de helft van wat ik eet.

En at ik in mijn eentje nauwelijks friet of gebakken aardappels, met hem erbij doen we dat bijna eens per week, omdat hij dat zo lekker vindt. Ik vind het ook wel lekker, maar het is vet en we eten dan geheid te weinig groente.

Uiteindelijk is het een kwestie van energie (dus geen zin in eten/in koken): 2 aparte potjes koken gaat 'm dan al helemaal niet worden ;). Uit dit topic haal ik trouwens wel vaak goede ideeen, dus dat moet ik even in mijn achterhoofd houden.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Wat als jij en je partner verschillende smaken hebben?
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2016, 21:04:38 »
Ideetje voor gebakken aardappels met groenten: rooster gekookte aardappels in de oven, samen met (k&k)gekookte bietjes, wortels, pastinaak, rode ui, etc.  Of eventueel in twee schalen. Niet heel veel extra werk, wel erg lekker!

Ik heb een paar vriendinnen waar ik af en toe in mijn eentje bij ga eten, dan maken ze vaak iets waarvan ze weten dat hij het niet lust en ik er dol op ben :) Erg lief.

Je kan ook experimenteren met verschillende soorten pasta. Vindt hij bv mie of rijstnoedels wel lekker? Heb je als eens orzo geprobeerd, dat is pasta die er uitziet als rijst :)
Of is het meer het soort eten: oosters vs Italiaans?

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat als jij en je partner verschillende smaken hebben?
« Reactie #7 Gepost op: 21 mei 2016, 08:43:34 »


(gisteren had ik ineens heel veel zin om te kluiven, gewoon 'ouderwets'. Kunnen ze daar nou niet iets op verzinnen?)
[/quote]

Mais? Of een hele spruitenplant op de BBQ is ook in de mode.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Wat als jij en je partner verschillende smaken hebben?
« Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2016, 23:01:12 »
Nou, toen we wat kregen zei hij dat hij alles lustte.... Daar ben ik inmiddels steeds minder van overtuigd :P. Zo vindt hij oa witlof, andijvie, snijbonen en paksoi niet lekker (en daar ben ik echt dol op), maar het is vooral het product. Ik ben echt fan van rijst, hij van pasta. Dat wisselen we dus wel af (en soms kook ik het allebei), maar het blijft lastig. Of als ik soep maak, eet hij de helft van wat ik eet.

Rijstvellen zijn misschien ook wel wat? Of van die bredere rijststicks die meer richting tagliatelle gaan. Wat vindt hij van couscous en bulgur?

Citaat
En at ik in mijn eentje nauwelijks friet of gebakken aardappels, met hem erbij doen we dat bijna eens per week, omdat hij dat zo lekker vindt. Ik vind het ook wel lekker, maar het is vet en we eten dan geheid te weinig groente.

Naast de lekkere oventip van meisbaer, kun je de aardappels ook voorkoken en daarna dan alleen zijn portie even snel opbakken. Aardappels poffen kan ook zo'n gebakken smaakje opleveren als je die een uurtje in de oven legt en het is nauwelijks werk. Extra mee bakken en je hebt de dag er na een snelle aardappelsalade of een portie opbakaardappeltjes als je voor een vastkokende aardappel hebt gekozen.
En rauwe bieten mee poffen is hier thuis populair. Of bloemkool kort en snel grillen.

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat als jij en je partner verschillende smaken hebben?
« Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2016, 20:48:10 »
Mijn partner is vegetarier en wil vooral redelijk goedkoop eten; hij is wat je een basisvegetarier kunt noemen. Hij eet veel kaas; kookt niet vaak als hij alleen is en eet niet zo veel groente.

Ik ben zelf flexanist- ik eet vegetarisch met hem en thuis veganistisch en biologisch; vooral omdat ik het met hem erg moeiijk vind om veganistisch te koken omdat er best weinig is wat hij lust.

Hij houdt niet van champignons; witlof; mais; allerlei soorten bonen, aardappelen (tenzij gebakken of gefrituurd) etc.. Wil daarnaast ook niet echt afwijken van routine; dus eet vrijwel elke dag hetzelfde voor ontbijt en lunch.

Ik hou juist van variatie; vindt vrijwel al het bovenstaande lekker en mis het wel eens als ik wat langer bij hem ben. Alleen pasta/pizza/patat en soms Chinees gaat mij vervelen.  Ik eet liever veel salades; curries en ovenschotels. Dat laatste kan hij gelukkig wel waarderen dus dat is een veel geziene gast aan het worden omdat ik er veel groenten in kwijt kan.

Maar wat eten betreft ben ik dus vooral blij dat ik vijf dagen per week alleen woon. Als we samen zouden wonen zou ik echt vaker iets anders eten dan hij; want zijn monotone dieet zou me echt vervelen ;)
Nothing tastes like compassion feels

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.901
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Wat als jij en je partner verschillende smaken hebben?
« Reactie #10 Gepost op: 26 juni 2016, 22:14:51 »
Eten jullie ook wel eens wraps? Kan hij (afhankelijk van de vulling) vast ook wel waarderen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Wat als jij en je partner verschillende smaken hebben?
« Reactie #11 Gepost op: 27 juni 2016, 00:21:35 »
Misschien langzaam opvoeren? Salade bij de pizza, geroosterde groentes bij de frietjes, zelf een chinees wokje maken? Houdt hij er echt niet van, of is hij gewoon lui/druk, simpele eter/gewoonte mens?

Misschien ouderwetse macaroni met tomatensaus, maar dan met een fijgesneden (veganistische) burger ipv kaas erdoor? Kan je ook veel groenten in kwijt. Vindt hij een broodje falafel lekker? Kan je ook veel rauwkost in kwijt, al dan niet met veel knoflooksaus (en dan bv chilisaus of tahini voor jou).

Wat vind hij lekker aan de ovenschotels? Dan kan je daar weer op voortborduren. Denk eraan dat je soms wel tien of twintig keer hetzelfde moet proeven voordat je het lekker kan gaan vinden. Vooral af en toe een laten proeven of kleine beetjes toevoegen.

Weet je waarom hij bepaalde dingen niet lekker vindt? Is het echt de smaak, of de textuur? Daar kan je ook mee spelen.

Anders kan je ook dingen die hij niet lust, in je eigen lunch verwerken. Een salade met bonen, wrapjes etc. Krijg je toch meer groenten binnen.
Veel succes!

Offline neleH

  • *****
  • 1.733
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat als jij en je partner verschillende smaken hebben?
« Reactie #12 Gepost op: 27 juni 2016, 09:54:23 »
Ik knijp mijn handjes dicht met F, hij vindt echt alles lekker wat ik maak (behalve gekookte witlof, nou dat vind ik zelf ook drie keer niks).

Het lijkt me echt helemaal niet leuk als je niet samen lekker van eten kunt genieten! Ik denk dat ik voor mezelf zou koken en F zijn eigen maaltijd zou laten klaarmaken. Of componenten delen.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Wat als jij en je partner verschillende smaken hebben?
« Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2016, 12:00:24 »
Ik ga vandaag tuinbonen maken, en dan krijgt m'n vriend waarschijnlijk sperziebonen. Is een pannetje extra, maar hey, ik heb soms gewoon zin in tuinbonen! De rest delen we dan.

Offline Windigo

  • ****
  • 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat als jij en je partner verschillende smaken hebben?
« Reactie #14 Gepost op: 07 juli 2016, 10:04:32 »
Misschien langzaam opvoeren? Salade bij de pizza, geroosterde groentes bij de frietjes, zelf een chinees wokje maken? Houdt hij er echt niet van, of is hij gewoon lui/druk, simpele eter/gewoonte mens?

Dat had ik al beschreven; hij houdt er niet van en wijkt niet graag af van zijn gewoonte; en is druk. Langzaam opvoeren doe ik niet; ik ben er niet om hem op te voeden en zoals hierboven beschreven wonen we niet samen.

Weet je waarom hij bepaalde dingen niet lekker vindt? Is het echt de smaak, of de textuur? Daar kan je ook mee spelen.


Hij denkt vooral dat hij bepaalde dingen niet lust vanwege hoe zijn moeder die kookte (huishoudschool stijl) en denkt dat het dus per definite niet lekker kan zijn als hij het kent van zijn moeder. Gekookte witlof bijvoorbeeld; wil hij bij voorbaat niet eten. Ook niet als je uitlegt dat je het bijvoorbeeld kookt om er een ander gerecht mee te maken dan hij gewend is.

Persoonlijk vind ik het niet nodig om de discussie aan te gaan zo lang we niet samenwonen; als hij bijvoorbeeld witlof nu alleen rauw wil eten dan is dat prima want ik ben er toch maar drie avonden per week. Als we gaan samenwonen zie ik wel weer verder; maar dan bespreek ik dit wel van te voren met hem.

Wel bedankt voor de suggesties; daar kan ik wel wat mee :)
Nothing tastes like compassion feels

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.504
Re: Wat als jij en je partner verschillende smaken hebben?
« Reactie #15 Gepost op: 07 juli 2016, 23:00:45 »
Ja, ik kan me voorstellen dat je hem niet wil gaan heropvoeden, je bent z'n moeder niet ;)

Maar je kan natuurkijk wel voor jezelf wat extra rauwkost of groenten maken? Dan is het in ieder geval minder saai voor jezelf.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat als jij en je partner verschillende smaken hebben?
« Reactie #16 Gepost op: 07 juli 2016, 23:29:38 »
Maar je kan natuurkijk wel voor jezelf wat extra rauwkost of groenten maken? Dan is het in ieder geval minder saai voor jezelf.
Dat doe ik ook regelmatig. Kristof is van huis uit een moeilijke eter (dankzij spruitjes en witlof kapotgekookt in melk en dergelijke), maar heeft ondertussen zelfs spruitjesstamppot (met beetgaar gewokte spruitjes) leren te waarderen. Toch zijn er nog steeds veel groentes die ik wel heel graag en hij liever niet eet (aubergine, bloemkool, spinazie, ...). Dan maak ik iets als spaghetti aglio, olio e peperoncino en voor hem een salade en voor mij iets als ratatouille, kort gewokte spinazie of snijbiet of witlof, of bloemkool. Nou ja, je krijgt het idee. Zo eet je samen een beetje hetzelfde, maar allebei ook iets anders. Als je het handig aanpakt, kost het nauwelijks extra tijd.
Gemüse ist mein Fleisch