Vegatopia Forum

Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kook bo

Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten
« Gepost op: 14 juni 2016, 01:47:50 »
Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2016, 07:30:33 »
Gewoon, koekenpan, steelpan, braadpan, grillplaat, kookpan. Misschien vergeet ik nog wat. Waarom zou je bij vegetarisch koken speciale pannen nodig hebben?

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2016, 12:00:59 »
Alle soorten pannen, want ik maak alle soorten gerechten. Volgens mij kun je niet aan mijn pannenkastje zien dat ik vegetarier ben :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Re: Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten
« Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2016, 12:35:03 »
Ik gebruik speciale groene pannen (met vegetarisch keurmerk uiteraard).

Sorry hoor maar waar gaat dit over?
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2016, 12:56:34 door Erdowie, Erdowo, Erdoğ@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten
« Reactie #4 Gepost op: 14 juni 2016, 12:38:35 »
Ik ben ook wel heel benieuwd naar het waarom van deze vraag! Misschien blijft de tofu aan de pan plakken?

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten
« Reactie #5 Gepost op: 14 juni 2016, 13:46:03 »
Dat van die tofu is wel een goede. Dat plakt wel heel snel in metalen pannen, maar je hebt ook wat wrijving in een pan nodig om een beetje goed om te kunnen scheppen. Ik heb nu een keramische koekenpan, briljant want niets bakt aan, maar zo glad dat je ook geen grip hebt om goed om te kunnen schudden of scheppen, alles glibbert maar een beetje heen en weer. Geldt voor gebakken aardappels even goed als voor tofu trouwens. Dus voor tahoe adviseer ik een heel goed ingewerkte gietijzeren pan, of een tefal pan.

Zo, toch iets gevonden, dankzij Hiziki :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2016, 14:07:26 »
 ;D


Trouwens, ik las laatst een verhelderend stuk over koekenpannen met een anti-aanbaklaag. Het is dus niet de bedoeling dat je daarin je tofu/vegaburgers knapperig bakt...! Het was voor mij serieus een eyeopener :bloos:. Vanwege die speciale anti-aanbaklaag moet je voor een knapperig korstje het vuur hoger zetten, en daar gaan die pannen van kapot.

Re: Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten
« Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2016, 12:47:58 »
Vanwege die speciale anti-aanbaklaag moet je voor een knapperig korstje het vuur hoger zetten, en daar gaan die pannen van kapot.

Dat gaat met name over PTFE/teflon (Tefal) pannen, en in het bijzonder over de stof PFOA die gebruikt wordt om de antiaanbaklaag aan de pan te hechten.
Er schijnt ook een nieuwe anti-aanbaklaag te bestaan met de naam Thermolon, PFOA-vrij, en die zou veel beter tegen hoge temperaturen bestand zijn, tot zo'n 450 Celsius. Bij zo'n temperatuur krijg je niet alleen een knapperig korstje, maar wordt je hele tofu- of quorn-burgertje erg vlot door en door knapperig zwart. Als je al het geluk hebt dat het niet spontaan in de fik vliegt.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten
« Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2016, 12:50:43 »
Vanwege die speciale anti-aanbaklaag moet je voor een knapperig korstje het vuur hoger zetten, en daar gaan die pannen van kapot.

Dat gaat met name over PTFE/teflon (Tefal) pannen, en in het bijzonder over de stof PFOA die gebruikt wordt om de antiaanbaklaag aan de pan te hechten.
Er schijnt ook een nieuwe anti-aanbaklaag te bestaan met de naam Thermolon, PFOA-vrij, en die zou veel beter tegen hoge temperaturen bestand zijn, tot zo'n 450 Celsius. Bij zo'n temperatuur krijg je niet alleen een knapperig korstje, maar wordt je hele tofu- of quorn-burgertje erg vlot door en door knapperig zwart. Als je al het geluk hebt dat het niet spontaan in de fik vliegt.

Ohja, dat was het. En dat Thermolon zit, als ik het goed heb, in groene pannen zoals van Green Pan. Die ik een poos geleden gekocht heb, maar nog steeds niet heb gebruikt (Kruidvat heeft ze tegenwoordig vaak bij de aanbiedingen liggen). Zal weer eens tofu kopen... :devil:

Re: Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten
« Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2016, 12:58:05 »
... groene pannen ...

Verrek, ik dacht dat ik die term uitgevonden had in mijn vorige reactie... ze bestaan nog ook!  8)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten
« Reactie #10 Gepost op: 15 juni 2016, 18:20:39 »
Die groene pannen zijn toch keramisch? Dramatisch slecht vind ik keramische pannen. Binnen no time blijft alles er aan plakken. Heb er een keer 1 teruggebracht en toen kreeg ik een nieuwe, kon toen gelukkig voor een nietkeramische kiezen.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten
« Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2016, 23:06:51 »
Oh, ik dacht dat wij te goedkope keramische koekenpannen hadden en we een beetje te onhandig ermee waren, maar we zijn dus niet de enige die aanbakken hebben. Vooral bij de rand kreeg je de aanslag ook niet meer weg.
Ter aanvulling stoompan.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten
« Reactie #12 Gepost op: 18 juni 2016, 09:47:29 »
Ik heb 1 keramische van Hackmann, dacht een goed merk, en die krijg ik inderdaad ook niet meer schoon. Niet eens heel veel gebruikt. Hopelijk gaat het beter met deze Green Pan. De vegaburgers en de oesterzwammen kan ie in ieder geval wel aan.

Offline Selly

  • *****
  • 30.772
Re: Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten
« Reactie #13 Gepost op: 18 juni 2016, 09:50:32 »
Vooral bij de rand kreeg je de aanslag ook niet meer weg.

Klopt!
,,,,فلافل

Aiko

Re: Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten
« Reactie #14 Gepost op: 18 juni 2016, 10:22:28 »
Keramische pannen, die zijn toch (bedoeld) voor keramische 'gas'pitten?

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten
« Reactie #15 Gepost op: 18 juni 2016, 12:13:18 »
Oh, ik dacht dat wij te goedkope keramische koekenpannen hadden en we een beetje te onhandig ermee waren, maar we zijn dus niet de enige die aanbakken hebben. Vooral bij de rand kreeg je de aanslag ook niet meer weg.
Ter aanvulling stoompan.

Dacht ik dus ook! De rand idd is niet meer schoon te krijgen na een tijdje en flink krassen.

Gebruik voor te bakken vaak zo'n wokpan van tefal of hoe zo'n pan ook heet.

Edit: Niet van tefal, world cuisine of zoiets staat er onder. Ach, zolang het werkt :P
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2016, 12:17:46 door Muis »

Offline Sam

  • ******
  • 7.055
Re: Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten
« Reactie #16 Gepost op: 20 juni 2016, 14:46:37 »
Keramische pannen, die zijn toch (bedoeld) voor keramische 'gas'pitten?
Nee, dat zijn pannen met een keramische anti-aanbaklaag.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten
« Reactie #17 Gepost op: 02 maart 2023, 21:38:31 »
Dankzij de Creuset van Helen in haar top-5-artikel (op de redactionele site) en een commentaar van Tefal op een gesponsorde Facebookpost heb ik zojuist bij Tefal drie keramische pannen van gerecycled aluminium besteld: een Renew ON wok, hapjespan en koekenpan. Ik heb steevast goede reviews voor deze pannenserie gelezen, ik zat al langer te denken aan keramische pannen, onze huidige woks en koekenpannen zijn nu echt dringend aan vervanging toe en ik vond de prijzen heel schappelijk.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.293
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Wat voor pannen gebruiken jullie bij vegetarische gerechten
« Reactie #18 Gepost op: 06 maart 2023, 20:38:33 »
Dankzij de Creuset van Helen in haar top-5-artikel (op de redactionele site) en een commentaar van Tefal op een gesponsorde Facebookpost heb ik zojuist bij Tefal drie keramische pannen van gerecycled aluminium besteld: een Renew ON wok, hapjespan en koekenpan. Ik heb steevast goede reviews voor deze pannenserie gelezen, ik zat al langer te denken aan keramische pannen, onze huidige woks en koekenpannen zijn nu echt dringend aan vervanging toe en ik vond de prijzen heel schappelijk.
Vandaag zijn de nieuwe, keramische pannen bezorgd. Als eerste heb ik vanavond de hapjespan gebruikt. Echt een heel fijne pan die heel goed bakt; ik had ook een stuk minder olie nodig, dus die pannen betalen zichzelf (langzaam  ;) ) wel weer terug.
Gemüse ist mein Fleisch